• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 15 november 2014 - Kaplans

Turbotom

Omega
Den här var nog min favorit. Har aldrig sett något liknande tidigare.


2




1





0


Riktigt cool! I vitguld med! [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Tonic

Breitling
Inte för att vara sån men har det slagit slint i huvudet hos dom på Kaplans, att de ens kallar auktionen för "finare klockor och ur"
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Så RCO är "Rolex Cosmograph Oyster" ? alltså vilken ordning det är eller något mer som är annorlunda?


Ej sett klockan, men enligt deras varubeskrivning så står det ju i den ordningen. Samt att utropspriset avspeglar att det är en RCO

Men svar på din fråga, Japp, nedan logo/text uppställning lär vara mkt ovanligare än ( ROC )
Rolex
Cosmograph
oyster
 

Maro

Audemars
Ej sett klockan, men enligt deras varubeskrivning så står det ju i den ordningen. Samt att utropspriset avspeglar att det är en RCO

Men svar på din fråga, Japp, nedan logo/text uppställning lär vara mkt ovanligare än ( ROC )
Rolex
Cosmograph
oyster

Tackar! Hur många köpare finns det för dessa egentligen? Visst det finns samlare med mycket pengar men summorna vi pratar här är ju stora. Ligger den förra som såldes i Sverige på någon rekordnivå?
 

poormans

Rolex
jag tror jag läste att det var rekord för en rolex i Sverige med den de sålde för 1,9 milj sen går de väl lite dyrare internationellt hörde att den var ett kap enligt en del av de riktigt stora handlarna

gick väl någon riktigt bra patek i skåne för några år sedan men vet ej för hur mkt

denna vet man ju ej hur den ser ut än, för att de ska gå så högt måste alla delar vara rätt till serie nr och tavlan måste vara perfekt annars rasar de kraftigt

cheers
christian
 

Whedda

Rolex
Tackar! Hur många köpare finns det för dessa egentligen? Visst det finns samlare med mycket pengar men summorna vi pratar här är ju stora. Ligger den förra som såldes i Sverige på någon rekordnivå?

Den som slog världsrekord på Christie´s "Lesson One - 50 years of Daytona" var en svart 6263 Newman RCO i tre färgers tavla.

Den var MINT och såldes för ca 1 miljon....DOLLAR!

Den kaplans Sålde för 1.9m kronor var dessutom defekt i krona och kronhals.

Inget snack om att Kaplans Klockkvalitéer verkligen är att räkna med.
 

Maro

Audemars
jag tror jag läste att det var rekord för en rolex i Sverige med den de sålde för 1,9 milj sen går de väl lite dyrare internationellt hörde att den var ett kap enligt en del av de riktigt stora handlarna

gick väl någon riktigt bra patek i skåne för några år sedan men vet ej för hur mkt

denna vet man ju ej hur den ser ut än, för att de ska gå så högt måste alla delar vara rätt till serie nr och tavlan måste vara perfekt annars rasar de kraftigt

cheers
christian

Galet! Ingen som vet vad Pateken gick för och vad det var får något?

/Marcus
 

Maro

Audemars
Den som slog världsrekord på Christie´s "Lesson One - 50 years of Daytona" var en svart 6263 Newman RCO i tre färgers tavla.

Den var MINT och såldes för ca 1 miljon....DOLLAR!

Den kaplans Sålde för 1.9m kronor var dessutom defekt i krona och kronhals.

Inget snack om att Kaplans Klockkvalitéer verkligen är att räkna med.


Ska ju onekligen bli kul att se denna då!

Jag som verkligen inte har koll, hur ofta har dessa Newmans dykt upp på offentliga auktioner de senaste åren? Trodde att förra året var en nästan engångshändelse :)
 

Tonic

Breitling
Den som slog världsrekord på Christie´s "Lesson One - 50 years of Daytona" var en svart 6263 Newman RCO i tre färgers tavla.

Den var MINT och såldes för ca 1 miljon....DOLLAR!

Den kaplans Sålde för 1.9m kronor var dessutom defekt i krona och kronhals.

Inget snack om att Kaplans Klockkvalitéer verkligen är att räkna med.
De hade kunnat kalla den Klockkvalitéer om man tog bort cirka 50% av objekten som är skräp
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Galet! Ingen som vet vad Pateken gick för och vad det var får något?

/Marcus
Det var en ref. 1463 i stål med en tidigare ägare, klubbad för 1,5 M (klart rimligt pris mot bakgrund av tidigare noteringar). Var aldrig och tittade på den själv men jag vet lite om bakgrunden. Mycket trevlig referens (Pateks första vattentäta kronograf), en av mina favoriter, även om jag föredrar urtavlan med Breguet-siffror.


Kronograf.+Modell+1463-patek+phillipe-crafoord.jpg
 

V

Cartier
Dum fråga kanske, men går det verkligen att göra fynd på en auktion i Kaplans kaliber?

Reaktionerna på att det uppmärksammats på Hodinkee var om jag förstått det rätt en blandning av att vissa klockor nu kommer att lämna Sverige men också att priserna trissas upp.

Men var det inte redan innan så pass många med så pass mycket kunskap att det gör det svårt att göra bra köp i en ekonomisk synvinkel? Eller är det så pass många klockor att det ändå är möjligt att bli relativt ensam i budgivningen?

Sen att det dyker upp intressanta objekt förstår jag men det är som ekonomiskt "fynd" jag undrar över.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Dum fråga kanske, men går det verkligen att göra fynd på en auktion i Kaplans kaliber?

Reaktionerna på att det uppmärksammats på Hodinkee var om jag förstått det rätt en blandning av att vissa klockor nu kommer att lämna Sverige men också att priserna trissas upp.

Men var det inte redan innan så pass många med så pass mycket kunskap att det gör det svårt att göra bra köp i en ekonomisk synvinkel? Eller är det så pass många klockor att det ändå är möjligt att bli relativt ensam i budgivningen?

Sen att det dyker upp intressanta objekt förstår jag men det är som ekonomiskt "fynd" jag undrar över.

Du har nog rätt. Man gör inga klipp troligen. Det blir lite hypat också och höga bud läggs på klockor som kanske skulle sågas om de såldes på Blocket, ibland i alla fall.
 
Topp