• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor i brons

Hej!
Jag gillar dessa ur skarpt, och tänkte att jag skulle införskaffa mig ett så småningom... Tänkte ha den som beatet på jobbet och jag jobbar på havet så jag tänker att det skulle kunna bli riktigt fin patina genom åren:)
Men än så länge har jag inte sett en ända modell som har day/date.. Det är inget jättemåste men hade jag hittat en hade det varit ett stort plus! Är det någon som sett det och har något tips?

Utifrån de bilder jag sett på bronsklockor så är de ju the shit! Sjukt tungt att komma glidande med sin mögliga gröna dykare. Direkt från skeppsvraket liksom...

Ingen som har koll på färgning? Alltså på skjortor och hud. Blyhalt? Även om kallbrand passar bra med skeppsvraksimagen så känns det trist att tappa armen...

Utifrån de bilder jag sett på bronsklockor så är de ju the shit! Sjukt tungt att komma glidande med sin mögliga gröna dykare. Direkt från skeppsvraket liksom...

Ingen som har koll på färgning? Alltså på skjortor och hud. Blyhalt? Även om kallbrand passar bra med skeppsvraksimagen så känns det trist att tappa armen...

Du kan bli lite grön på huden om du bär den varje dag och den gnider emot (färgar av sig, inget beständigt) men baksidorna är aldrig i mässing/brons utan titan eller stål för att undvika stor kontakt med brons/mässingsytan.

Du kan bli lite grön på huden om du bär den varje dag och den gnider emot (färgar av sig, inget beständigt) men baksidorna är aldrig i mässing/brons utan titan eller stål för att undvika stor kontakt med brons/mässingsytan.
Tack! Ja den jag vill ha (Oris Carl Brashear) har ju stålbaksida.
Och ingen kallbrand då? ;)

En sån här har jag varit nära några ggr.

1500bronze04.jpg

Tack! Ja den jag vill ha (Oris Carl Brashear) har ju stålbaksida.
Och ingen kallbrand då? ;)

Ingen på mig iaf när jag burit dem, iof endast några månader som mest ;) Men nja tveksam, tror tillverkarna har rätt bra koll på vilka mixer de ska ha. Många testar nog dem nu också innan släpp efter att Helson, Magrette, Benarus, Zenton etc. fick mässing istället för bronsboetter. Min favorit bland mässing och brons är nog Zenton, dock aldrig testat men coola. Fast har svårt för guldvisare, önskar fler valde visare i svart/vitt/silver (benarus har gjort det, likaså zenton förut) då guldvisarna ser rätt sådär ut när den patineras. Men snyggt till en början iof!

Ingen på mig iaf när jag burit dem, iof endast några månader som mest ;) Men nja tveksam, tror tillverkarna har rätt bra koll på vilka mixer de ska ha. Många testar nog dem nu också innan släpp efter att Helson, Magrette, Benarus, Zenton etc. fick mässing istället för bronsboetter. Min favorit bland mässing och brons är nog Zenton, dock aldrig testat men coola. Fast har svårt för guldvisare, önskar fler valde visare i svart/vitt/silver (benarus har gjort det, likaså zenton förut) då guldvisarna ser rätt sådär ut när den patineras. Men snyggt till en början iof!
Tack för många tips!

Kanske en urdum fråga, men är det någon som kör med länk på sitt bronsur? Inte länk i brons då utan stål? Svart pvd kanske??

Nix, inget jag har. Jag hade däremot bra gärna satt på ett NATO eller liknande med bronsdetaljer, men det verkar inte så lätt att hitta.
Det är oxå sjukt snyggt, gärna i matchande färg med tavlan... Men jag gillar verkligen länkar å har en bronsare på väg in... Är väl bara att inse att jag får köra länk på övriga klockor istället...

Blev lite sugen på en Armida A8 Blue:

56754cf9ea8f2_armidaa8.jpg.d3cce6cbe931cedcd5e7f3121134c8b8.jpg

(Lånad bild)

Hur är Armidas klockor?

Helt ok, haft tre A1 (2 i mässing a 42mm och en 45mm Pvd) samt äldre varianten av A8. Tycker A1 ör mkt mer intressant än A8, roligare boett och visare. Gillade inte alls A8:an men smaken är olika :)

Skulle dock sätta Helson före sett till kvalite och ta en 42mm shark diver i mässing.

Helt ok, haft tre A1 (2 i mässing a 42mm och en 45mm Pvd) samt äldre varianten av A8. Tycker A1 ör mkt mer intressant än A8, roligare boett och visare. Gillade inte alls A8:an men smaken är olika :)

Skulle dock sätta Helson före sett till kvalite och ta en 42mm shark diver i mässing.
Tack för det! Ska kika på Helson också. :)
Ang. A1 så vågar jag nog inte lägga den pengen på en mässingsboett (7640:- mot 2960:- ). Gillar det starkt på bild men det blir ju lite av en chansning..

Blev lite sugen på en Armida A8 Blue:

56754cf9ea8f2_armidaa8.jpg.d3cce6cbe931cedcd5e7f3121134c8b8.jpg

(Lånad bild)

Hur är Armidas klockor?
Har en sån fast med svart tavla. Jag gillar den! Gummit är inget vidare men klockan känns bra. Inte samma detaljkvalitet som en dyrare klocka men jmf med min skx så känns den riktigt gedigen. Den är tung, bra eller dåligt? köpte min beg, den är rätt möglig, det tycker jag är positivt. Ca 2 år gammal är den. Sitter ju ett seiko-verk i den, xx35 (kommer inte ihåg beteckningen), håller tiden bra, + 1 min på 5 dygn vid användning. Edit: grym lume också!
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    85.9 KB · Visningar: 65
Har en sån fast med svart tavla. Jag gillar den! Gummit är inget vidare men klockan känns bra. Inte samma detaljkvalitet som en dyrare klocka men jmf med min skx så känns den riktigt gedigen. Den är tung, bra eller dåligt? köpte min beg, den är rätt möglig, det tycker jag är positivt. Ca 2 år gammal är den. Sitter ju ett seiko-verk i den, xx35 (kommer inte ihåg beteckningen), håller tiden bra, + 1 min på 5 dygn vid användning. Edit: grym lume också!
image.jpeg
Nu blev ju inte suget mindre direkt.. Riktigt snygg!

A1 fanns i mässing innan, såg de är slutsålda nu. Kostade också 350usd :)
Då har de höjt priset rätt duktigt nu då till 899usd. :eek:

Årets badklocka har anlänt, Zelos Abyss.
Levererades i träbox (furu?) samt 4 facks klockrulle i skinn, svart gummi, ett brunt pull-up läder strap, ett brunt kroko (äkta) och ett svart Zulu med brons(mässing?) detaljer samt bandbytarverktyg. Garantikort(platta) i brons
P1010006_zpsdhvgnnhf.jpg

Senast ändrad:
Årets badklocka har anlänt, Zelos Abyss.
Levererades i träbox (furu?) samt 4 facks klockrulle i skinn, svart gummi, ett brunt pull-up läder strap, ett brunt kroko (äkta) och ett svart Zulu med brons(mässing?) detaljer samt bandbytarverktyg. Garantikort(platta) i brons
P1010006_zpsdhvgnnhf.jpg

Riktigt trevliga de där! Blå tavla? Fram med fler bilder när möjlighet finns :)

Tillbaka
Topp