• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor ni ärvt, visa gärna!

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
IMG_0026.JPG
Nice tråd :)
Morfars gamla skönhet!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Här en ärvd Longinessavonett i 14 k. Ca 1929. Skojigt verk med skruvade stenar i guldchatonger och (högglanspolerad) patentruckning. Tyvärr saknar den innerlock (cuvett). Så sitter nån på ett sånt som ska avyttras från nån skrotad boett kan det vara av intresse (innerlocket är inte i guld på denna modellen utan doublé, samma som på Longines doubléboetter av samma storlek)

Longines1.jpg

Longines2.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Longines1.jpg



Longines2.jpg
Här en ärvd Longinessavonett i 14 k. Ca 1929. Skojigt verk med skruvade stenar i guldchatonger och (högglanspolerad) patentruckning. Tyvärr saknar den innerlock (cuvett). Så sitter nån på ett sånt som ska avyttras från nån skrotad boett kan det vara av intresse (innerlocket är inte i guld på denna modellen utan doublé, samma som på Longines doubléboetter av samma storlek)
@Strindberg kanske sitter på något?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Här en ärvd Longinessavonett i 14 k. Ca 1929. Skojigt verk med skruvade stenar i guldchatonger och (högglanspolerad) patentruckning. Tyvärr saknar den innerlock (cuvett). Så sitter nån på ett sånt som ska avyttras från nån skrotad boett kan det vara av intresse (innerlocket är inte i guld på denna modellen utan doublé, samma som på Longines doubléboetter av samma storlek)

Longines1.jpg

Longines2.jpg
Har du någon bild på hur den bör se ut? Alltså, jag vet hur skälva locket brukar se ut, men om det är några speciella loggor eller så.
Diameter?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har du någon bild på hur den bör se ut? Alltså, jag vet hur skälva locket brukar se ut, men om det är några speciella loggor eller så.
Diameter?
Saken är den att jag vet inte hur det ska se ut, har aldrig sett det. Endera helt slätt eller med medaljonger och Longinestext skulle jag tro. Ytterdiametern på själva falsen innerlocket sitter på kan jag mäta med skjutmåttet få se.

Edit: 45,5 millimeter är yttermåttet på den fals innerlocket ska över.
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Min Omega geneve (manuell) med cal:1030. Från 1974. Med en ovanlig vinröd tavla. Legat i box i 42år innan den servades för första gången år 2015.
 

Bilagor

  • tmp_24093-20170328_1338221420981672.jpg
    tmp_24093-20170328_1338221420981672.jpg
    98.5 KB · Visningar: 75
  • tmp_24093-20170328_1129381365571036.jpg
    tmp_24093-20170328_1129381365571036.jpg
    120.4 KB · Visningar: 75

Boppe

Breitling
IMG_20170413_134905.jpg
IMG_20170413_134937.jpg
IMG_20170413_134947.jpg

Min morfars Certina i guld, tror han fick den runt 1967, men är inte helt säker på året. Han gick bort långt innan jag föddes, 1972, och min mamma sparade den tills jag tog min högskole-examen, då jag fick den nyservad och på ett nytt band.
 

Calle med C

Panerai
Morfars gamla klocka, använt dagligen från 39 till han avled i 83. Uppfyller nog inga HMS krav i dag, med Radium tavla och bly för tätning av boettlocket... :)

Laco2.jpg

En av forumets mest intressanta klockor, speciellt om man tar i hänsyn till dess historia. Jag hade gärna ägt ett ur som en tysk (?) släkting använt under andra världskriget. Två tummar upp och en guldstjärna i kanten!
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
En av forumets mest intressanta klockor, speciellt om man tar i hänsyn till dess historia. Jag hade gärna ägt ett ur som en tysk (?) släkting använt under andra världskriget. Två tummar upp och en guldstjärna i kanten!

Hej, stämmer att han var tysk. Har berättat lite om dens historia här tidigare, män kort förtald så var han i Berlinpolisen fram till 35, när han blev avskedigad som politisk opålitlig, han var SPD. Ex poliser var dock bland dom första som blev innrulerat i armeen, så också han i juli 39 när detta ur blev utleverad honom. Det har varit med på överfallet av Polen, invaderingen av Frankrike och belägringen av Leningrad med mera. Han kom hem i juni 45, och detta var hans enda klocka tills han avled i 83. Därför låter jag den förbli i det skick den är nu, med spricka i glaset och slitet krom.
En sak som är litt interesant är sättet Laco gjorde boetterna vattentäta på. Det var ingen gummitätning i boetten, men en blyring som blev komprimerad och således tätade.
 

Calle med C

Panerai
Hej, stämmer att han var tysk. Har berättat lite om dens historia här tidigare, män kort förtald så var han i Berlinpolisen fram till 35, när han blev avskedigad som politisk opålitlig, han var SPD. Ex poliser var dock bland dom första som blev innrulerat i armeen, så också han i juli 39 när detta ur blev utleverad honom. Det har varit med på överfallet av Polen, invaderingen av Frankrike och belägringen av Leningrad med mera. Han kom hem i juni 45, och detta var hans enda klocka tills han avled i 83. Därför låter jag den förbli i det skick den är nu, med spricka i glaset och slitet krom.
En sak som är litt interesant är sättet Laco gjorde boetterna vattentäta på. Det var ingen gummitätning i boetten, men en blyring som blev komprimerad och således tätade.

Det kommer jag ihåg att jag läste och blev lika imponerad, då jag har en svag punkt för historia och speciellt andra världskriget och Tyskland! En mycket intressant historia. Du gör helt klart rätt i att låta den vara i det skick den är i! :)

Tack för att du delar med dig av matnyttig information! :)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_20170413_134905.jpg
IMG_20170413_134937.jpg
IMG_20170413_134947.jpg

Min morfars Certina i guld, tror han fick den runt 1967, men är inte helt säker på året. Han gick bort långt innan jag föddes, 1972, och min mamma sparade den tills jag tog min högskole-examen, då jag fick den nyservad och på ett nytt band.

Blev inspirerad (och lite sentimental) och blåser liv i tråden med ytterligare en Certina.
D57B6F65-265A-493B-B495-BE17958D2E6F.jpeg
A69B2927-8B1C-4F6B-9380-F03034DCF09E.jpeg

Denna efter pappa.
 
Topp