• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor utan Box och cert

En fundering hur kan det komma sig att det finns så sjukt många klockor utan cert och låda samt papper. Känns ju som att ingen vettig människa köper en klocka för säg 50k och sen kastar allt annat. Köper att nån låda skulle komma bort. Nån bättre förklaring än att i stort sett 95% av alla utan Box och cert är stulna kan jag inte komma på, eller? Vem skulle köpa en bil utan att få se papper eller ägarbevis... Nyfiken....

Oj oj då skulle man ägt många stulna klockor.

Nej men så är inte verkligheten. Vi klocknördar sparar cert såklart. För många människor är certet inte mer än ett garantibevis som inte har något värde när inte garanti längre finns kvar. Lägg till några flyttar, ägarbyten, dålig ordning i hemmen etc på det så har man många klockor utan cert, utan att behöva vara stulna.

De flesta som köper dyra klockor är inga klocknördar, och ser nog inte heller värdet i tillbehör.

Så det slängs nog friskt i samband med flytt, städning osv osv osv. Inget konstigt egentligen.

+1 på den Steffe.

Tyvärr har nog @Stefanweei ganska rätt i det han skriver, finns nog fler icke klocknördar som köper klocka än tvärs om! Att en klocka som är 3-5 år inte har varken papper eller box smärtar mig och många andra klocknördar, men är nog sålunda inga konstigheter dessvärre då garantier etc gått ut!

Ah ni kanske har rätt, men jag har svårt att förstå ändå hur man kastar något som är så pass värdefullt. Vad skulle försäkringsbolaget säga om man blev rånad på en klocka för säg 300k utan att man har något som bevisar att man ens äger en sån klocka. Mer än kanske ett kort om man har tur.

Kan iofs gissa att det är en del av klockorna som boxen och certet fått lämna pga försäkringsbedrägeri också.

Är man inte medlem i något slags internet community, brukar man inte bry sig om klockans box och dylikt efter garantin har gått ut.
Gör vi inte samma med våra skolådor och sånt? Är man smart då har man sålt sin Rolex box till en av de som inte fick en med sin beggad sub.

Ah ni kanske har rätt, men jag har svårt att förstå ändå hur man kastar något som är så pass värdefullt. Vad skulle försäkringsbolaget säga om man blev rånad på en klocka för säg 300k utan att man har något som bevisar att man ens äger en sån klocka. Mer än kanske ett kort om man har tur.

Kan iofs gissa att det är en del av klockorna som boxen och certet fått lämna pga försäkringsbedrägeri också.

Har man en klocka för 300k utan kvitto eller box så tar man troligtvis en bild på den och får den värderad för försäkringen.

Svar nummer två summerar allt egentligen, bortsett ifrån extra aspekten med ålder. Är det en gammal klocka så finns det många situationer där saker helt enkelt försvinner.

Hört läskiga storys om folk som vinner i Las Vegas, knallar in och köper en Rolex och slänger lådan i papperskorgen utanför...huga!.. :)

Själv skulle jag inte köpa en klocka som inte är "komplett".

Ok spännande svar iafl, ni har säkert rätt, jag får låta det sjunka in :)
Har urmakare något register med serienummer förresten över stulna klockor eller kan man knalla in med en stulen säg ny Breitling och få den servad utan koll eller frågor?
Jag skulle heller aldrig köpa en klocka som inte var "komplett" min mening

Men.....det är en sak som inte stämmer i era förklaringar ovan om att "alla är inte klocknördar"

Om man inte är klockintresserad, varför då köpa en klocka för 50-100k kr eller ännu mer ? Varför inte nöja sig med en Gant eller Emporio Armani med quartzverk ? Då borde "yta utan innehåll" och "ser bra ut vid första anblicken" räcka.

Svårt att förstå att någon som är helt ointresserad av klockans innehåll dunkar upp 10-15 gånger mer för något som (rent krasst) faktiskt..........kräver mer underhåll, kräver kunskap, är känsligare, inte går lika exakt etc etc etc.

Att liksom bara inte "ta reda på" det enkla faktumet att klockan är väsentligt mycket mindre värd om den saknar fullset/dokumentation är konstigt oavsett hur välbeställd man än är.

Har man slängt all dokumentation så blir det också omöjligt att spärra sin klockas identifikationsnummer om den blir stulen, det blir också svårt att få en ny från försäkringsbolaget.

Min åsikt är att av "100 random exklusiva klockor med fullset" vs "100 random exklusiva klockor utan" så är det något fuffens bakom fler av de odokumenterade (för att uttrycka sig typiskt svensk politiskt korrekt så att ingen blir stött).

Att slänga förpackningen till en billig 2-3000 kronors klocka är alltså inget jag anser konstigt, men en Patek Philippe utan papper hade jag inte tagit i med tång ens (men det är ju jag).

Tänk bara hur många klockor som pantas i tex Las Vegas varje år

Tvivlar på att spelarna har med boxar och cert men det är inte där värdet sitter

Cheers
Christian

Men.....det är en sak som inte stämmer i era förklaringar ovan om att "alla är inte klocknördar"

Om man inte är klockintresserad, varför då köpa en klocka för 50-100k kr eller ännu mer ? Varför inte nöja sig med en Gant eller Emporio Armani med quartzverk ? Då borde "yta utan innehåll" och "ser bra ut vid första anblicken" räcka.

Svårt att förstå att någon som är helt ointresserad av klockans innehåll dunkar upp 10-15 gånger mer för något som (rent krasst) faktiskt..........kräver mer underhåll, kräver kunskap, är känsligare, inte går lika exakt etc etc etc.

Att liksom bara inte "ta reda på" det enkla faktumet att klockan är väsentligt mycket mindre värd om den saknar fullset/dokumentation är konstigt oavsett hur välbeställd man än är.

Har man slängt all dokumentation så blir det också omöjligt att spärra sin klockas identifikationsnummer om den blir stulen, det blir också svårt att få en ny från försäkringsbolaget.

Min åsikt är att av "100 random exklusiva klockor med fullset" vs "100 random exklusiva klockor utan" så är det något fuffens bakom fler av de odokumenterade (för att uttrycka sig typiskt svensk politiskt korrekt så att ingen blir stött).

Att slänga förpackningen till en billig 2-3000 kronors klocka är alltså inget jag anser konstigt, men en Patek Philippe utan papper hade jag inte tagit i med tång ens (men det är ju jag).
Håller inte.

Jag är inte ett dugg bilintresserad men skulle absolut kunna köpa en Aston Martin eller Bentley om jag hade ekonomin.

Status, för att man har råd, för att det är coolt osv osv osv. Alla vill väl ha lyx oavsett om det är ett intresse eller inte?

@JensBP 's exempel ovan kan appliceras i precis allting.

Håller inte.

Jag är inte ett dugg bilintresserad men skulle absolut kunna köpa en Aston Martin eller Bentley om jag hade ekonomin.
Ska du jämföra på det viset så visst !
Köp du en Aston Martin eller Bentley och strunta i om det blir repor i lacken, låt gärna en blöt hund åka med och strunta i servicen - Då kommer den att ha ett sämre andrahandsvärde än en välskött bil = Då blir det en rättvis jämförelse med att medvetet slänga sin exklusiva klockas all dokumentation.

Man behöver väl inte vara intresserad av något bara för att se värdet i att vara rädd om sina ägodelar !

Köp du en Aston Martin eller Bentley och strunta i om det blir repor i lacken, låt gärna en blöt hund åka med och strunta i servicen - Då kommer den att ha ett sämre andrahandsvärde än en välskött bil = Då blir det en rättvis jämförelse med att medvetet slänga sin exklusiva klockas all dokumentation.

Man behöver väl inte vara intresserad av något bara för att se värdet i att vara rädd om sina ägodelar !
Absolut inte samma sak på något vis. Många människor gillar kvalitét utan att för den delen vara intresserade. Går att applicera på det mesta. Jeans. Skor. Lägenheter.

Många bryr sig inte helt enkelt. Jag känner ingen av mina vänner som bryr sig ett smack om tillbehör till sina klockor. Har fått två finfina boxar genom åren bara för att de tar plats.

Men hur många "i allmänheten" vet att andrahandsvärdet på en klocka kan höjas av att box &cert är med? Jag skulle gissa på bra mycket färre än som har koll på vad repor i billacken gör med andrahandsvärde på bilen. Jag hade hade ingen aning förrän jag började läsa forum för några år sen.

Väldigt märkligt inlägg.

Vad är det som är märkligt ?
Det märkliga är väl att många här tycker att det är helt normalt av en "icke klockintresserad" att slänga certet.
Kanske inte patek, men jag har hört många historia att vissa köper en Rolex och kastar Box, och sen kommer inte ihåg var ligger cert. Människor är olika, saker som är onormal för du och jag är normal för vissa

Nu vet jag inte hur praxis är hos handlarna, men jag kan tycka att det ligger i deras uppdrag när de säljer klockan att även informera om mervärdet med att spara alla tillbehör och dokumentation. Sen kommer det oavsett det ändå vara personer som kommer slänga boxen det första de gör när de kommer hem.

Det skulle vara intressant att höra från någon med längre erfarenhet av klocksamlande om det alltid har varit lika premium för priset med full set, och annars när det började spela stor roll för priset.

Det märkliga i din jämförelse är att klockan inte försämras av att box och cert saknas men bilen blir objektivt försämrad av det du nämner.
Objektivt sämre blir den för mig då jag personligen inte skulle köpa den, och att priset odiskutabelt blir lägre är vi väl överens om. Dessutom blir den svårare att försäkra och kanske även blir knepigare att serva eftersom certet saknas, det finns en risk att man får obekväma blickar av urmakaren också.

Lite förbryllad över att det i vissa trådar kritiseras att en klocka är köpt av gråhandlare som uret.se och inte av svensk AD, där kritiken består i att man inte gynnar den lokala handlaren och att vissa tycker att det mer eller mindre är rätt att den lokala urmakaren inte befattar sig med dessa klockor vid garantiärenden (trots världsgaranti etc) - Säger inte att någon här skulle fällt dessa kommentarer, men tycker ändå att det är konstigt att en (nyare och exklusiv) klocka inte är iskall utan cert/box och papper då det enligt mig absolut är en issue. Att det saknas papper på äldre och billigare ur är absolut inget konstigt. Trådskaparens start handlade om "en klocka för säg 50k och sen kastar allt annat" och det var detta jag svarat på.

Nu vet jag inte hur praxis är hos handlarna, men jag kan tycka att det ligger i deras uppdrag när de säljer klockan att även informera om mervärdet med att spara alla tillbehör och dokumentation. Sen kommer det oavsett det ändå vara personer som kommer slänga boxen det första de gör när de kommer hem.

Det skulle vara intressant att höra från någon med längre erfarenhet av klocksamlande om det alltid har varit lika premium för priset med full set, och annars när det började spela stor roll för priset.
Inte klockor men andra saker där kvitto kan vara relevant. Säger till 99% av alla kunder vid köp att de ska spara kvitto. 99% av alla som kommer in med ärende där de skulle behövt orginalkvitto ....... saknar kvitto. Den matematiken går bara ihop när ett massivt flertal, av olika anledningar, helt struntar i det butikerna säger vid köp.
(ta siffran 99% med lite :) )

Inte klockor men andra saker där kvitto kan vara relevant. Säger till 99% av alla kunder vid köp att de ska spara kvitto. 99% av alla som kommer in med ärende där de skulle behövt orginalkvitto ....... saknar kvitto. Den matematiken går bara ihop när ett massivt flertal, av olika anledningar, helt struntar i det butikerna säger vid köp.
(ta siffran 99% med lite :) )

Jo, men det är ju lite skillnad på att spara ett kvitto på exempelvis en mikrovågsugn för att man eventuellt behöver det längre fram på grund av reklamation, mot att spara box och cert när man köper klocka för att det ökar värdet :)

Med det sagt tror jag att det skulle få stor effekt om handlarna började informera, (om de nu inte gör det redan som sagt), om värdet i att spara allt som har med klockan att göra.

häleriklockorna är nog både ägarlösa, papperslösa och lådlösa.
tror som många säger.. att de flesta skiter i vart klockan kommer ifrån i de kretsarna.

Tillbaka
Topp