• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor utan guld.

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tyvärr är det allmänhetens uppfattning som ej vet.

Man brukar väl säga inom klocksvängen att endast nya Pateker i ovanligare modell/begränsad tillverkning är de som kan säljas för samma pris eller mer efter man köpt de nya. Dock måste man ha lite kapital/ork för hålla på med sådant :)
Beror väl lite vad man betalar för den nya klockan, jag har några Rolex jag köpt nya som jag får igen pengarna på, ingen vinst kanske men jag har fått använda klockorna ett antal år utan att det kostat mig speciellt mycket.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jaeger Le Coultre gör fina Master Ultra thin som är dressklockor med stål boett. Patek gör "dressklockor" i undantagsfall klockor i stål, men de brukar vara undantag (om vi bortser från "sportklockorna" Nautilus och Aquanaut). De flesta högre premiumklockor i detta spann förser dock ofta klockan med rotor i guld. Ett alternativ är kanske då att leta efter en manuellt uppdragen klocka. Visarna i dressklockor av högre snitt är dock nästan alltid i guld för att undvika oxidation och att inte bli fula.
Frågan är vad du avser med dress? Det finns många trevliga flygur och kronografer i stål som då ofta har målade visare. Typ min som jag bär idag;
ZVCNUyq.jpg
 

Sond

Patek
Men det här med rotorn är väl ett ickeproblem. Om guld används i den funktionella delen av klockan så var väl inte det tanken med att männen skulle visa återhållsamhet? Men så boklärd att jag vet säkert är jag inte. Vad säger Jonazid ?
 

Jonazid

Omega
Gillar dress men även kronografer. Det som inte tilltalar mig är dykarklockor. Tack för tipsen.

Jaeger Le Coultre gör fina Master Ultra thin som är dressklockor med stål boett. Patek gör "dressklockor" i undantagsfall klockor i stål, men de brukar vara undantag (om vi bortser från "sportklockorna" Nautilus och Aquanaut). De flesta högre premiumklockor i detta spann förser dock ofta klockan med rotor i guld. Ett alternativ är kanske då att leta efter en manuellt uppdragen klocka. Visarna i dressklockor av högre snitt är dock nästan alltid i guld för att undvika oxidation och att inte bli fula.
Frågan är vad du avser med dress? Det finns många trevliga flygur och kronografer i stål som då ofta har målade visare. Typ min som jag bär idag;
ZVCNUyq.jpg
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Att bära Guld är INTE förbjudet, det rekommenderas inte att bära det pga att det är feminint, finns så mycket värre saker än att just bära guld.
 

Jonazid

Omega
Det var ju inte bra. Får väl köpa begagnat och hoppas det går jämt upp.

Tyvärr är det allmänhetens uppfattning som ej vet.

Man brukar väl säga inom klocksvängen att endast nya Pateker i ovanligare modell/begränsad tillverkning är de som kan säljas för samma pris eller mer efter man köpt de nya. Dock måste man ha lite kapital/ork för hålla på med sådant :)
 

Sond

Patek
Att bära Guld är INTE förbjudet, det rekommenderas inte att bära det pga att det är feminint, finns så mycket värre saker än att just bära guld.

Vad är källan på det? Min kunskap är begränsad med dels ansågs guld signalera rikedom och lättja samt att det som med de flesta religösa regler fanns världsliga behov bakom regeln. I detta fall kan det ha varit att guld behövdes för annat i samhället.
 

rogart-63

Patek
Hur är det med Mobiltelefoner då ?Får man som troende muslim inte bära mobil? Dom flesta mobiler innehåller guld .Även om det är i väldigt liten mängd
 

Jonazid

Omega
Min blivande fru säger det är förbjudet men jag bad henne leta upp texten i Koranen. Dock är det väl kanske mer en tolkningsfråga. Som så mycket annat i religon. Iaf tack så mycket för förslagen, uppskattar det.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Vad är källan på det? Min kunskap är begränsad med dels ansågs guld signalera rikedom och lättja samt att det som med de flesta religösa regler fanns världsliga behov bakom regeln. I detta fall kan det ha varit att guld behövdes för annat i samhället.

"Islam encourages people to be proud of who they are. Muslims should look like Muslims, and not like mere imitations of people of other faiths around them. Women should be proud of their femininity and not dress like men. And men should be proud of their masculinity and not try to imitate women in their dress. For this reason, Muslim men are forbidden from wearing gold or silk, as these are considered feminine accessories."
 

Sond

Patek
"Islam encourages people to be proud of who they are. Muslims should look like Muslims, and not like mere imitations of people of other faiths around them. Women should be proud of their femininity and not dress like men. And men should be proud of their masculinity and not try to imitate women in their dress. For this reason, Muslim men are forbidden from wearing gold or silk, as these are considered feminine accessories."

Vart hittade du det där?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Bara att man tror på något och grundar sina värderingar på något som det inte finns något bevis för att det existerar? Hjärndött
 
  • Like
Reactions: ZQT
Topp