• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor utan guld.

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Letar efter klockor utan Guld. Av religiösa skäl får jag ej bära guld.

Rolex har väl flertalet modeller.
Kollade på vintage JLC men det verkar vara mycket guldklockor eller guld över stålet.

Hur är det med Patek.

Finns det något märke som tagit hänsyn till muslimers tro att ej bära guld av mellan eller högre märken.

Och jag är främst intresserad av dressare.

Tack på förhand
Det finns massor med klockor som inte har guld i sig, om du är smart så kan du hitta flera. Sedan om jag ska vara ärlig, känner en del imamer osv, är man riktig muslim enligt dem, så ska man inte använda dyra klockor eller några typer av accessoarer alls. Med andra ord är det lika mycket synd att bära en guldring som att bära en klocka för 100 000. Och är du bokstavstrogen muslim så borde du veta det, om du nu inte är en tankelös person som konverterat.

Sedan, alltså är du man eller kvinna? Du verkar lyssna väldigt mycket på din muslimska tjej och hennes syrra. Vad är du får typ av muslim egentligen? Jag menar, okaj att du vill vara trogen och bra muslim, men du kan inte kuva din manlighet.

Jag ger mig fanken på att du är en sådan muslim som fastar eftersom allah har sagt det, men inte reflekterar över det icke fysiska och materiela.

Sorry, men islam är inget för dig pysen, du verkar hjärntvättad av din flickvän och hennes släkt. Sedan ska du inte använda Dubai som något typ av föredöme gällande islam och islams lagar. De araberna där skulle sälja vad som helst för pengar inklusive guldklockor och ringar till män. Och ja många muslimer använder guld, men mest av kulturella skäl och seder som fanns långt innan islam. Synd eller inte? Well välj själv.

Frågan du måste ställa dig som individ, och även fråga din tjej/fru är om det verkligen är "rätt" att investera i lyxprylar när koranen är mycket tydlig med att man absolut inte ska utsmycka sig som man.
 

Jonazid

Omega
Nej jag är inte bokstavstroende.

Jo jag pratar med min fästmö om beslut om framtiden, kallas respekt.
Jo jag har hittat flera klockor men tyvärr inte i min smak.

Har knappt träffat hennes släkt men tack för att du tror dig veta om mig. Det är sött.

Vad som anser är lyx är olika. Ser det som investering. Och Koranen säger mycket även fyra fruar och Mohammed (saw) hade elva.

Tack för dina synpunkter.



Det finns massor med klockor som inte har guld i sig, om du är smart så kan du hitta flera.

Sedan, alltså är du man eller kvinna? Du verkar lyssna väldigt mycket på din muslimska tjej och hennes syrra.

Sorry, men islam är inget för dig pysen, du verkar hjärntvättad av din flickvän och hennes släkt.

Frågan du måste ställa dig som individ, och även fråga din tjej/fru är om det verkligen är "rätt" att investera i lyxprylar när koranen är mycket tydlig med att man absolut inte ska utsmycka sig som man.
 
Det var ju inte bra. Får väl köpa begagnat och hoppas det går jämt upp.

Hejsan!
Ok, så du skall investera i klockor.
Köpa begagnade klockor, och hoppas att det går jämnt upp... ?
Jag tycker att det låter som att det är bättre för din del, i all välmening, att ha dina pengar på banken.

Själv tycker jag att klockor... det är bara en utgift.

Lycka till!
 

Jonazid

Omega
Hejsan!
Ok, så du skall investera i klockor.
Köpa begagnade klockor, och hoppas att det går jämnt upp... ?
Jag tycker att det låter som att det är bättre för din del, i all välmening, att ha dina pengar på banken.

Själv tycker jag att klockor... det är bara en utgift.

Lycka till!

Kanske det är. Något nöje ska man ha också.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Nej jag är inte bokstavstroende.

Jo jag pratar med min fästmö om beslut om framtiden, kallas respekt.
Jo jag har hittat flera klockor men tyvärr inte i min smak.

Har knappt träffat hennes släkt men tack för att du tror dig veta om mig. Det är sött.

Vad som anser är lyx är olika. Ser det som investering. Och Koranen säger mycket även fyra fruar och Mohammed (saw) hade elva.

Tack för dina synpunkter.
Jag ser mycket problem med dina krav på klockor och även på hela din syn av islam. För de första, hur kan du ha en fästmö när du är muslim och tjejen är muslim? Kvinna och man får ej bo tillsammans eller träffas privat i syfte att ha orena tankar om de inte är gifta, så där ser jag ett alvarligt fel.

En klocka är en investering ja, fast så fort du använder den så blir det ett smycke, en statussymbål, som tyvärr är förbjuden och som inte gynnar någon annan medlem i samhället eller umman.

Jag har inga problem med din tolkning av islam, jag har dock stora problem att du blandar in religion i det hela och försöker vrida och vända på det till din fördel. Sorry, men du kan inte vara en respekterad muslim (enligt sunna) om du springer runt med en klocka för 50000-100000, däremot kan du vara en sekulär muslim.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Lägger mig inte i diskussionen mer än att de flesta nyare klockor lär ha guld i sig, index, urverkskomponenter.. osv?
 

Galaxy

Rolex
Jag ser mycket problem med dina krav på klockor och även på hela din syn av islam. För de första, hur kan du ha en fästmö när du är muslim och tjejen är muslim? Kvinna och man får ej bo tillsammans eller träffas privat i syfte att ha orena tankar om de inte är gifta, så där ser jag ett alvarligt fel.

En klocka är en investering ja, fast så fort du använder den så blir det ett smycke, en statussymbål, som tyvärr är förbjuden och som inte gynnar någon annan medlem i samhället eller umman.

Jag har inga problem med din tolkning av islam, jag har dock stora problem att du blandar in religion i det hela och försöker vrida och vända på det till din fördel. Sorry, men du kan inte vara en respekterad muslim (enligt sunna) om du springer runt med en klocka för 50000-100000, däremot kan du vara en sekulär muslim.


Huruvida trådstartaren ställer sig till den islamska tron, och hans val inom den är väl upp till honom själv. Sen var väl ändå huvudsyftet med tråden att hitta en klocka utan guld, inte "bedöm huruvida jag är en tvättäkta muslim eller ej". :)

OnT: Lär finnas massor, jag skulle nog köpt en Omega Speedmaster. Den verkar inte ha guld i sig (i alla fall inte enligt WatchUSeek).
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Jag skulle köpt några av dessa middle till high en quartz:

Festina, Facit, Jet-Set, DW, Fossil, Diesel. Dessa har garanterat inte guld i sig.
 

Jonazid

Omega
Jag ser mycket problem med dina krav på klockor och även på hela din syn av islam. För de första, hur kan du ha en fästmö när du är muslim och tjejen är muslim? Kvinna och man får ej bo tillsammans eller träffas privat i syfte att ha orena tankar om de inte är gifta.

En klocka är en investering ja, fast så fort du använder den så blir det ett smycke, en statussymbål, som tyvärr är förbjuden och som inte gynnar någon annan medlem i samhället eller umman.

Jag har inga problem med din tolkning av islam, jag har dock stora problem att du blandar in religion i det hela och försöker vrida och vända på det till din fördel. Sorry, men du kan inte vara en respekterad muslim (enligt sunna) om du springer runt med en klocka för 50000-100000, däremot kan du vara en sekulär muslim.

Jo jag är allt det du skriver. Du får tycka precis vad du vill hjärtat. Är som sagt inte bokstavstroende. Så får väl bryta denna regel, inte som att jag kommer må psykiskt dåligt av det.

Ha det gott.
 
Köp en digital plastklocka. Tada ! problemet löst, inget guld, inga rubiner
och minimal värdeminskning (något som är billigt som nytt kan inte minska så mycket) :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle köpt några av dessa middle till high en quartz:
Festina, Facit, Jet-Set, DW, Fossil, Diesel. Dessa har garanterat inte guld i sig.

Är detta high end quartz?
h1ABDA031
 

Jonazid

Omega
Vad är detta för troll tråd jämnfört med allt annat OT som skrivs. Detta var iaf om klockor.

Nu har jag fått svar från en Imam så tråden kan tas bort om så mörka
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag trodde att just armbandsur var ett undantag från påbudet eftersom det inte är att betrakta som enbart smycke. Därav alla juvelbesatta guldmodeller.
Har jag blivit felinformerad? Vad sade imamen?
Skriver inte detta för att vara dryg, utan för att jag är intresserad:)
 

Jonazid

Omega
Jag trodde att just armbandsur var ett undantag från påbudet eftersom det inte är att betrakta som enbart smycke. Därav alla juvelbesatta guldmodeller.
Har jag blivit felinformerad? Vad sade imamen?
Skriver inte detta för att vara dryg, utan för att jag är intresserad:)

Små delar av guld är lugnt, han sa att ja kan välja bort de i helguld eller guld på stål.
 

Jonazid

Omega
Förstår inte varför folk reagerar. Samma som folk vill köpa en bra bil så vill vissa ha ett bra urverk.

Och varför störa sig på islam, hur många frågar en kristen om de har slavar osv.
Med tanke på hur glada folk är i invandring så borde ni vara mer öppna för Islam, för stor del av de som kommer har denna tro. Så börja bli lite PK nu.

Men tanke på hur mycket OT trådar de finns om kläder, parfym, bilar, whisky, osv osv, så varför reagerar ni ens.
 

Optimisten

Cartier
Förstår inte varför folk reagerar. Samma som folk vill köpa en bra bil så vill vissa ha ett bra urverk.

Och varför störa sig på islam, hur många frågar en kristen om de har slavar osv.
Med tanke på hur glada folk är i invandring så borde ni vara mer öppna för Islam, för stor del av de som kommer har denna tro. Så börja bli lite PK nu.

Men tanke på hur mycket OT trådar de finns om kläder, parfym, bilar, whisky, osv osv, så varför reagerar ni ens.

Känner du dig bekväm med att köpa en klocka från ett land som förbjudit byggandet av minareter? (Schweiz) Vad säger din imam om det?
 

Mr.Chang

Audemars
Förstår inte varför folk reagerar. Samma som folk vill köpa en bra bil så vill vissa ha ett bra urverk.

Och varför störa sig på islam, hur många frågar en kristen om de har slavar osv.
Med tanke på hur glada folk är i invandring så borde ni vara mer öppna för Islam, för stor del av de som kommer har denna tro. Så börja bli lite PK nu.

Men tanke på hur mycket OT trådar de finns om kläder, parfym, bilar, whisky, osv osv, så varför reagerar ni ens.
 

Sond

Patek
Förstår inte varför folk reagerar. Samma som folk vill köpa en bra bil så vill vissa ha ett bra urverk.

Och varför störa sig på islam, hur många frågar en kristen om de har slavar osv.
Med tanke på hur glada folk är i invandring så borde ni vara mer öppna för Islam, för stor del av de som kommer har denna tro. Så börja bli lite PK nu.

Men tanke på hur mycket OT trådar de finns om kläder, parfym, bilar, whisky, osv osv, så varför reagerar ni ens.

Jag håller i princip med i det du skriver. Vill man förstå varför många reagerar tror jag en orsak finns att söka i att Sverige och svenskar är ett av världens mest rationella länder och folk. Otroligt många(jämfört med 99% av världens länder och säker 99,99% av jordens befolkning) har väldigt svårt att acceptera saker som inte bygger på vetenskap eller åtminstone väl underbyggda fakta.

Denna inställning har dessutom gjort mycket gott för landet och dess befolkning. Att man sedan enligt mig bör iaktta en öppenhet för de som tänker på ett annat sätt är en annan sak.
 
Topp