• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Andrew85

Omega
Man skall aldrig, ALDRIG förklara sig vad gäller egna val som inte berör annan! ;)

Jag vet ju de, men ändå så får jag den där känslan av att jag liksom måste förklara varför jag har köpt en dyr klocka, eller hur jag hade råd..jag vet att de ligger mkt hos mig också såklart. Och egentligen så bryr jag mig inte, jag har ju olika dyra klockor på mig varje dag och bär dom med stolthet :) men ibland skulle de vara skönt om folk inte brydde sig så mkt om vad andra har.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Prioriteringar, högre inkomster brukar generera högre utgifter. Vill också påpeka att man knappast måste vara höginkomstinkomtagare i Sverige för att köpa finklocka (Rolex-median), men man måste som sagt prioritera
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Fin Day-Date,
Jag är 23, har en guld- och en stålrolex knegar också i butik samt leker en hel del på börsen, men som du säger handlar det mycket om prioriteringar, är man inte så dyr i drift i övrigt och tänker över sina inköp bara lite grann så har man ofta råd med det man vill ha. Självklart finns det gränser, jag känner inte att jag har råd med min drömklocka än, men man ska ju ha något mål också!
Bor inte du hemma hos mamsen och pappsen fortfarande?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Wow vilken respons på tråden, nästan som en paketöppning av en PP.

Äger inte mitt hus eller bilen, det gör banken. Äger dock min citizen från 70 talet kolla in plexiglaset!
image.jpg


Brödrosten måste repareras.
 

Apansson

Torpare
Bor inte du hemma hos mamsen och pappsen fortfarande?

Jo, men jag har möjlighet att flytta i princip vart jag vill i Stockholm imorgon om jag skulle vilja. :) Givetvis pratar vi väl kanske då max en 1.5-2a(med lite tur) i innerstaden, men det lutar åt att det blir hem till förorten för Apan inom en inte allt för lång framtid.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?

Oh Lord, won't you buy me a color TV ?
Dialing For Dollars is trying to find me.
I wait for delivery each day until three,
So oh Lord, won't you buy me a color TV ?

Oh Lord, won't you buy me a night on the town ?
I'm counting on you, Lord, please don't let me down.
Prove that you love me and buy the next round,
Oh Lord, won't you buy me a night on the town ?

Everybody!
Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?
My friends all drive Porsches, I must make amends,
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ?

That's it!
 
Intressant diskussion och visst finns det de som reagerar starkt på att man har en klocka för mer än 5000 men som sagt har ju med intresse att göra.

Tycker dock att jämförelsen vissa gör med bil haltar något, beroende på vad det är för bil då så klart. Men tar man den vanliga "familjebilen" har jag svårt att jämföra det med en klocka sett ut användarperspektiv och för många livs nödvändigheten i att ha en bil. Sen behöver man ju inte ha en splitterny eller svindyr bil men många med familj önskar nog få plats samt åka så säkert som möjligt

En klocka är inget nödvändigt utan en "lyxpryl" jämför man däremot med motsvarande pryl i bilformat så blir det ju dick lämpligare, alltså 2-sitsig sportbil som familjens andra eller tredjebil. Då kastar man sten.

Sen beror ju mycket på var i livet man är samt hur ens sitatuion ser ut. Jag tjänar betydligt mer idag än för 10 år sedan men jag hade nog fasen kunnat ha dyrare klocka då än nu när man har boende, transportkostnader, barn och en sambo att jämka med :)

Ska man ha allt detta och fina klockor krävs det en ganska bra inkomst oavsett intresse om man inte sparar i 3-5 år mellan varje klocka så klart vilket vissa säkerligen gör.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fin Day-Date,
Jag är 23, har en guld- och en stålrolex knegar också i butik samt leker en hel del på börsen, men som du säger handlar det mycket om prioriteringar, är man inte så dyr i drift i övrigt och tänker över sina inköp bara lite grann så har man ofta råd med det man vill ha. Självklart finns det gränser, jag känner inte att jag har råd med min drömklocka än, men man ska ju ha något mål också!

Ibland blir jag så jäkla trött på det där med prioriteringar. Du pissar i ansiktet på de som har haft en tuff uppväxt med kanske både ekonomiska och andra familjära problem. Prioritera dig ut i verkligheten först är mitt tips i all välmening.
 

Apansson

Torpare
Har du pengarna för det eller kontakt för hyresrätt?

Har pengarna för det. Krävs ju att man tar ett lån också, naturligtvis, men det är absolut inte orimligt, dessutom är det väl inte så vanligt att man över huvud taget cashar en lägenhet idag.

Ibland blir jag så jäkla trött på det där med prioriteringar. Du pissar i ansiktet på de som har haft en tuff uppväxt med kanske både ekonomiska och andra familjära problem. Prioritera dig ut i verkligheten först är mitt tips i all välmening.

Notera därför jag skrev "ofta".
 

Apansson

Torpare
Om man bara tänker över sina inköp lite grann!?

Fundera på hur mycket pengar en "normal" tonåring lägger på skräp under sin uppväxt. Nu pratar jag inte om någon från problemförhållanden, det är väl ganska självklart att de har det svårare att uppnå denna lyxkonsumtion vi här ägnar oss åt, att det krävs ännu mer jobb från dem än vad det gör från oss priviligerade. Ja, jag är priviligerad, men poängen kvarstår att det FÖRMODLIGEN inte är några stora problem att samla ihop pengar till i alla fall en fin klocka för de flesta. En del sommarjobbande, knega lite övertid på vanliga jobbet här och där om man nu jobbar heltid, samt att vara sparsam och tänka över sina inköp samt att prioritera. Kanske inte köpa den där kavajen om du inte är säker på att du kommer använda den, kanske inte hänga med ut på krogen varenda helg och blåsa någon tusenlapp eller vad det nu kan vara. Kanske inte dra på den där grabbresan till Rhodos.

Min poäng är absolut inte att spotta någon i ansiktet, det var mer ett statement för att hålla med TS om att möjligheterna finns där för väldigt många idag, då vi har det ganska så gott ställt i det här landet.
 

Andrew85

Omega
Intressant diskussion och visst finns det de som reagerar starkt på att man har en klocka för mer än 5000 men som sagt har ju med intresse att göra.

Tycker dock att jämförelsen vissa gör med bil haltar något, beroende på vad det är för bil då så klart. Men tar man den vanliga "familjebilen" har jag svårt att jämföra det med en klocka sett ut användarperspektiv och för många livs nödvändigheten i att ha en bil. Sen behöver man ju inte ha en splitterny eller svindyr bil men många med familj önskar nog få plats samt åka så säkert som möjligt

En klocka är inget nödvändigt utan en "lyxpryl" jämför man däremot med motsvarande pryl i bilformat så blir det ju dick lämpligare, alltså 2-sitsig sportbil som familjens andra eller tredjebil. Då kastar man sten.

Sen beror ju mycket på var i livet man är samt hur ens sitatuion ser ut. Jag tjänar betydligt mer idag än för 10 år sedan men jag hade nog fasen kunnat ha dyrare klocka då än nu när man har boende, transportkostnader, barn och en sambo att jämka med :)

Ska man ha allt detta och fina klockor krävs det en ganska bra inkomst oavsett intresse om man inte sparar i 3-5 år mellan varje klocka så klart vilket vissa säkerligen gör.

Jag håller helt med dig att jämförelsen mellan klocka och bil är lite larvig, gjorde mig själv skyldig till de tidigare dock :) då mer i avseende att se till andrahandsvärdet och inte värdet av att ha bil vs klocka. När jag startade tråden och skrev att jag har sparat ihop till mina klockor "trots" en blygsam inkomst så ska jag kanske säga också att förutom att ha en relativt låg boendekostnad inte heller har några lån eller skulder, barn,bil eller andra större utgifter, allt detta sammantaget gör ju att jag har en bra möjlighet att spara mer än andra såklart.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fundera på hur mycket pengar en "normal" tonåring lägger på skräp under sin uppväxt. Nu pratar jag inte om någon från problemförhållanden, det är väl ganska självklart att de har det svårare att uppnå denna lyxkonsumtion vi här ägnar oss åt, att det krävs ännu mer jobb från dem än vad det gör från oss priviligerade. Ja, jag är priviligerad, men poängen kvarstår att det FÖRMODLIGEN inte är några stora problem att samla ihop pengar till i alla fall en fin klocka för de flesta. En del sommarjobbande, knega lite övertid på vanliga jobbet här och där om man nu jobbar heltid, samt att vara sparsam och tänka över sina inköp samt att prioritera. Kanske inte köpa den där kavajen om du inte är säker på att du kommer använda den, kanske inte hänga med ut på krogen varenda helg och blåsa någon tusenlapp eller vad det nu kan vara. Kanske inte dra på den där grabbresan till Rhodos.

Min poäng är absolut inte att spotta någon i ansiktet, det var mer ett statement för att hålla med TS om att möjligheterna finns där för väldigt många idag, då vi har det ganska så gott ställt i det här landet.

Faktum är att jag känner en liten 15 åring som har slitit ihop pengarna till en DJ och han är även medlem här. Jag började sommarjobba som 12:åring. Istället för att vara smart och köpa klockor så INVESTERADE jag i hemelektronik.. Det fortsatte till 2007.. Snacka om waist of money..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fundera på hur mycket pengar en "normal" tonåring lägger på skräp under sin uppväxt. Nu pratar jag inte om någon från problemförhållanden, det är väl ganska självklart att de har det svårare att uppnå denna lyxkonsumtion vi här ägnar oss åt, att det krävs ännu mer jobb från dem än vad det gör från oss priviligerade. Ja, jag är priviligerad, men poängen kvarstår att det FÖRMODLIGEN inte är några stora problem att samla ihop pengar till i alla fall en fin klocka för de flesta. En del sommarjobbande, knega lite övertid på vanliga jobbet här och där om man nu jobbar heltid, samt att vara sparsam och tänka över sina inköp samt att prioritera. Kanske inte köpa den där kavajen om du inte är säker på att du kommer använda den, kanske inte hänga med ut på krogen varenda helg och blåsa någon tusenlapp eller vad det nu kan vara. Kanske inte dra på den där grabbresan till Rhodos.

Min poäng är absolut inte att spotta någon i ansiktet, det var mer ett statement för att hålla med TS om att möjligheterna finns där för väldigt många idag, då vi har det ganska så gott ställt i det här landet.

Jag är bara lite förvånad över att du verkar tro att det du beskriver är mer regel än undantag för en 23 åring. Jag tror inte det. Vi är av olika åsikt, låt oss stanna där. Men var lite försiktig i dina slutsatser om hur man "med enkla åtgärder " kan prioritera fram det man vill.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Faktum är att jag känner en liten 15 åring som har slitit ihop pengarna till en DJ och han är även medlem här. Jag började sommarjobba som 12:åring. Istället för att vara smart och köpa klockor så INVESTERADE jag i hemelektronik.. Det fortsatte till 2007.. Snacka om waist of money..

Jag föreställer mig inte att du bodde hemma tills du var 25 år heller. :)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Började studera förra hösten och nästan det första mina klasskamrater frågar är; snygg klocka, vad är det för märke, vad kostar den - va, så mycket, hur har du råd med det egentligen. Mitt bästa svar på det är att vi alla har våra prioriteringar, medan mina forna klasskamrater åkte till Magaluf och spenderade likvärdiga summor pengar på sprit(dom kommer förövrigt inte ihåg större delen av deras aktiviteter dom gjorde då) så spenderade jag det på klockor och skor(hehe)

Edit: innan jag började studera jobbade jag som en lagermedarbetare med en inkomst under medelinkomsten.
 

Andrew85

Omega
Ibland blir jag så jäkla trött på det där med prioriteringar. Du pissar i ansiktet på de som har haft en tuff uppväxt med kanske både ekonomiska och andra familjära problem. Prioritera dig ut i verkligheten först är mitt tips i all välmening.

När de pratas om prioriteringar här i tråden så får vi utgå från att alla har alla andra bitar ordnat för sig. Jag tror alla här förstår vikten av att först prioritera familjen sitt välbefinnande och sin ekonomi innan man börjar lägga pengar på dyra armbandsur.

Jag är inte född med någon silversked i munnen, men man måste också få unna sig saker när man väl befinner sig i en tid i livet då man har råd och möjlighet att göra de.
 

Andrew85

Omega
Började studera förra hösten och nästan det första mina klasskamrater frågar är; snygg klocka, vad är det för märke, vad kostar den - va, så mycket, hur har du råd med det egentligen. Mitt bästa svar på det är att vi alla har våra prioriteringar, medan mina forna klasskamrater åkte till Magaluf och spenderade likvärdiga summor pengar på sprit(dom kommer förövrigt inte ihåg större delen av deras aktiviteter dom gjorde då) så spenderade jag det på klockor och skor(hehe)

Edit: innan jag började studera jobbade jag som en lagermedarbetare med en inkomst under medelinkomsten.

De är precis de jag menar, då ska de frågas minsann hur mkt man betalat, hur har du råd med mera, men magaluf resor ifrågasätts aldrig :)
 

Apansson

Torpare
Jag är bara lite förvånad över att du verkar tro att det du beskriver är mer regel än undantag för en 23 åring. Jag tror inte det. Vi är av olika åsikt, låt oss stanna där. Men var lite försiktig i dina slutsatser om hur man "med enkla åtgärder " kan prioritera fram det man vill.
Jag föreställer mig inte att du bodde hemma tills du var 25 år heller. :)

Fuck, som Andrew85 säger i #115 så är det väl ganska uppenbart att (de flesta) väntar med att köpa lyxklockor förrän man har det andra i livet fixat? Om man behöver pengarna till att kunna leva så är det väl för mig ganska självklart att man lägger det på det först. Jag hade inte lyxkonsumerat klockor för alla mina slantar om jag inte känt att jag haft råd med det andra jag vill i livet. Frågan är ju varför jag skulle ha så brådis med att flytta när jag inte ens vet vad jag vill? Var jag vill bo, hur jag vill bo, vad jag vill göra. Känns ju mer än lovligt korkat att förhasta sig iväg någonstans bara för att det "är så man ska göra", eller har jag helt fel här?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fuck, som Andrew85 säger i #115 så är det väl ganska uppenbart att (de flesta) väntar med att köpa lyxklockor förrän man har det andra i livet fixat? Om man behöver pengarna till att kunna leva så är det väl för mig ganska självklart att man lägger det på det först. Jag hade inte lyxkonsumerat klockor för alla mina slantar om jag inte känt att jag haft råd med det andra jag vill i livet. Frågan är ju varför jag skulle ha så brådis med att flytta när jag inte ens vet vad jag vill? Var jag vill bo, hur jag vill bo, vad jag vill göra. Känns ju mer än lovligt korkat att förhasta sig iväg någonstans bara för att det "är så man ska göra", eller har jag helt fel här?

Gå dit picken pekar. Allt annat är bara tråkigt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fuck, som Andrew85 säger i #115 så är det väl ganska uppenbart att (de flesta) väntar med att köpa lyxklockor förrän man har det andra i livet fixat? Om man behöver pengarna till att kunna leva så är det väl för mig ganska självklart att man lägger det på det först. Jag hade inte lyxkonsumerat klockor för alla mina slantar om jag inte känt att jag haft råd med det andra jag vill i livet. Frågan är ju varför jag skulle ha så brådis med att flytta när jag inte ens vet vad jag vill? Var jag vill bo, hur jag vill bo, vad jag vill göra. Känns ju mer än lovligt korkat att förhasta sig iväg någonstans bara för att det "är så man ska göra", eller har jag helt fel här?

Då blir det ju lite motsägelsefullt att säga att man bara behöver tänka över sina inköp lite för att kunna köpa vad man vill, eller hur? Utifrån dina förutsättningar kanske, men inte som generellt råd. Förstår du inte vart jag försöker komma? Fuck vad förresten?
 
Topp