• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockornas size i framtiden

Jag tror att så länge klockor kommer att vara lika mycket accessoar som nyttopryl, kommer vi att se alla möjliga varianter på storlekar och design. Precis som med kläder. Man vill signalera olika vad man är och inte är och vissa prioriterar helt bekvämlighet och funktionalitet medan andra prioriterar design.

Jag gillar dom INTE alls, 33-34mm. klockor. Ser mer ock mer att dom börjar komma tillbaka. Skulle inte förvåna mig heller, att inom 20 år så blir dom ännu mer populära.,som med mode, vi går tillbaka. I dom storlekar tänkte jag mest på vintage, men finns nya också.

Eftersom många klocktillverkare gillar att göra komplicerade verk och även att få in dem i små boetter, lär vi nog få se både stora och små i framtiden.

När det gäller hur stor klocka man kan ha så handlar det väl bara om ens tycke och smak, så där kan man nog argumentera i oändlighet. Att som någon skriva att stora klockor visar på dålig smak, verkar en smula inskränkt....:banghead:

Jag har köpt några klockor år mina döttrar, någon klocka har gått bort för att den varit för stor för den som fått den, men då har någon annan kunnat använda den som i princip har haft smalare handled, trots detta har den personen tyckt att den passar perfekt:D......vilket jag sammanfattar att det är ens tycke och smak som styr.....och olika smak kommer vi ha i framtiden med.:)

Den är 41mm. Den här är 44mm.
img_20150805_110019-jpg.169444
Inte för att klockan säger något, ca: 40 mm, men jag kunde inte låta bli att göra ett OT-inlägg bara för att säga att jag tror att du har god smak vad det gäller bilmärke.
_20150806_202135[1].JPG

Jag kan ingenting om urverk men skulle det kunna vara så att utveckling/material kommer att göra klockorna allmänt tunnare i framtiden?
Nja, kunskapen att göra lövtunna verk har funnits läänge, så anledningen till dagens storlek är mestadels mode :)
Omegas modeller t.ex. har vuxit ganska rejält på höjden mellan t.ex. Omega coax 2500 och 8500, där är det mer boetten som vuxit än själva storleken på verket.
Inte för att klockan säger något, ca: 40 mm, men jag kunde inte låta bli att göra ett OT-inlägg bara för att säga att jag tror att du har god smak vad det gäller bilmärke.
_20150806_202135[1].JPG

Btw, din klocka är ett bra exempel på att bredden inte säger allt! ;) Vad är det för mått, längd x bredd?

Senast ändrad:
Jag kan ingenting om urverk men skulle det kunna vara så att utveckling/material kommer att göra klockorna allmänt tunnare i framtiden?

Snarare tvärt om som trenden ser ut. Större urverk är billigare att massproducera, det är den enkla sanningen. Mer slimmade urverk kommer aldrig att vara "mainstream" om vi diskuterar mekaniska urverk. Oavsett vilken tillverkare man ser på, så är tunna och ultratunna urverk i en annan prisklass än övriga urverk.

Btw, din klocka är ett bra exempel på att bredden inte säger allt! ;) Vad är det för mått, längd x bredd?
Bredden ca: 40 mm, exklusive kronan. Höjden ca: 37 mm. Oval form. En Omega Dynamic från -67. Mina fem klockor spänner från 33 mm till 42 mm. Gillar alla på olika sätt. Vem som passar bäst beror på tillfälle, ändamål och klädsel. Alla brukar inte vara överens med mig.

Bredden ca: 40 mm, exklusive kronan. Höjden ca: 37 mm. Oval form. En Omega Dynamic från -67. Mina fem klockor spänner från 33 mm till 42 mm. Gillar alla på olika sätt. Vem som passar bäst beror på tillfälle, ändamål och klädsel. Alla brukar inte vara överens med mig.

jag menar bara att din klocka lika gärna skulle kunnat vara 46 utan att kännas stor. Detta på grund av att den är kort och inte specielt hög. Blir så konstigt när man bara jämför bredden på klockorna.

Edit: Diggar din klocka, tycker den är väldigt kul tidstypiskt för 70-talet. :)

Semester-mode här så hänger på lite sent i diskussionen..

Tycker mycket av resonemanget hittills i tråden utgått från oss och kanske inte potentiella nya klockköpare..

Seriöst så kan vi nog tycka mest vad tusan vi vill här i Sverige men när det smäller till ordentligt i Asien och miljarder av människor skall upp i samma levnadsstandard som oss så blir det nog deras önskemål som kommer gälla. Den delen av dem som kommer upp i den nivån att de kan "lyxköpa" t.ex. klockor är kanske inte procentuellt så stor men det blir många ändå.. Seriöst, det fanns inte en brun/champagne/guld-färgad bil eller t.ex. mobil att tillgå för 10 år sedan. Idag är det första färgen som lanseras - rent för t.ex. den kinesiska marknaden. Kolla senaste färguppsättningen på t.ex. iphone eller ipad, slump? Knappast.

Kolla t.ex.: http://www.apple.com/cn/shop/iphone
Vilken färg har översta luren? Första hörlurarna från beats, vad är deras färg?
4 av 7 miljarder människor bor där borta.. Kina, Indien, Indonesien etc.

Nå, min poäng. Efter att ha jobbat med kineser i nästan 10 år så har jag alltid varit förvånad över hur modesta och enkla deras önskemål är. Stora klockor lyser med sin frånvaro utan det är nästan 50-60-tals litet. Rena klockor och tunna klockor smäller högt.

Så, min gissning är att det kommer återgå till <40mm och bli rent - i guldtoner! Det är representativt för de Kineser och Indier jag jobbar med!

Go nuts.

jag menar bara att din klocka lika gärna skulle kunnat vara 46 utan att kännas stor. Detta på grund av att den är kort och inte specielt hög. Blir så konstigt när man bara jämför bredden på klockorna.

Edit: Diggar din klocka, tycker den är väldigt kul tidstypiskt för 70-talet. :)
Man kan säga att den kan se lite olika stor ut, beroende på betraktningsvinkel, pga den speciella boettformen. En annan sak jag lagt märke till är att fyrkantiga klockor ser större ut än vad bredden anger. Och det är ju klart, arean på en kvadrat blir ju större än en cirkel med samma diameter. Så precis som du säger. Måtten säger inte allt.

Körde igenom nomos sortiment i veckan från 35-42. Över 42 kan fungera det med har jag testat men inte mkt mer...
Iaf 35 kändes snålt, 38-42 är nog sweet spot för mig, har en 45mm som jag tycker fungerar bra men det börjar bli stort, mkt mer det nja då behövs nog mkt steroider....
image.jpg

En stor 42:a
En nätt 42:a
image.jpg

Hatar små dressare...

Senast ändrad:
Snarare tvärt om som trenden ser ut. Större urverk är billigare att massproducera, det är den enkla sanningen. Mer slimmade urverk kommer aldrig att vara "mainstream" om vi diskuterar mekaniska urverk. Oavsett vilken tillverkare man ser på, så är tunna och ultratunna urverk i en annan prisklass än övriga urverk.

Jag tänkte att tunna urverk kanske kommer ner i pris i framtiden i takt med utveckling, och då leder till allmänt tunnare klockor? Men förstås, det kommer väl alltid att vara dyrare att tillverka tunnt.

_20150806_202135[1].JPG

Riktigt cool klocka och verkar vara en trevlig bil du har också. :)

Edit: Jag kör 18 grader i min, norrlänning som man är. Jag ser att du har medelhavstemperaturen 21!?

Men det är väl inte anledningen till storleken på dagens klockor/boetter?
Ett normalstort urverk tar ju/väl försvinnande lite plats i dagens boetter, så ett ultratunnt skulle vara lika onödigt som att slänga tusenlappar i sjön :)
Hur stort är ett urverk i dagens klockor? Större än 13"?

OT: men underbar bil förövrigt. Känns som en Breitling, välbyggd, stor och gedigen. :)
Håller med. Sa jag förresten att dina Brattar verkar hålla BMW-klass? Mycket gemensamt. Båda med flyghistoria. Vet du att BMW:s emblem föreställer en flygplanspropeller i Bayerns flaggas färger? Vilken modell har du?

Mina kollegor påstår att BMW betyder Babbis Motoren Werke, Men det kanske betyder Breitlings Motoren Werke? Tyvärr har jag ingen Bratte. Än.

Håller med. Sa jag förresten att dina Brattar verkar hålla BMW-klass? Mycket gemensamt. Båda med flyghistoria. Vet du att BMW:s emblem föreställer en flygplanspropeller i Bayerns flaggas färger? Vilken modell har du?

Mina kollegor påstår att BMW betyder Babbis Motoren Werke, Men det kanske betyder Breitlings Motoren Werke? Tyvärr har jag ingen Bratte. Än.

Fan vad trevligt! Visste inte att det föreställer en propeller men det var trevlig information. Min är en 520d xdrive. Vad kör du?

Känns som att vi kan prata BMW hur länge som helst, men nu har vi kapat tråden med OT tillräckligt. En kul kuriosa, som nuddar topic, är annars att jag sett BMW-entusiaster på andra forum som oroat sig för att modellerna har växt för varje årsmodell och håller på att bli för stora. Men det är en annan historia. Sängdags nu. Natti natti.

Tillbaka
Topp