• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Jag har fått flera i vårt företag att få upp intresset för klockor. :D
För 1 år sedan tyckte dem att jag var dum i huvet som spenderade över 50' på en klocka, idag har flera av dem tag heuer, omega och Rolex runt armen.

Nu anställde vi en god vän som även är delägare till en av dem största gråhandlarna i Sverige, nu hör man bara hur det pratas om klockor på kontoret ...
mission complete :cigar:

Det finns ingen anledning att bli triggad av detta om man nu inte jobbar en massa övertid, försakar barn och relation och väljer bort semestrar för att köpa en dyr klocka och samtidigt tycker att det är helt rimligt.
Nej egentligen inte men iaf blir jag irriterad på folk som sätter på sig för stora kostymer i moralfrågor o dömer ändra personers val och prioriteringar. Lustigt nog är den typen av människor också oftast dom värsta kålsuparna själva. För egen del känner jag inte att jag prioriterar bort något viktigt till förmån för klockor så jag behöver väl inte triggas av den anledningen. Men känner samma för andra frågor där någon plötsligt blir moralkompass. Inte helt ovanligt i frireligiösa sammanhang, tex.

Nej egentligen inte men iaf blir jag irriterad på folk som sätter på sig för stora kostymer i moralfrågor o dömer ändra personers val och prioriteringar. Lustigt nog är den typen av människor också oftast dom värsta kålsuparna själva. För egen del känner jag inte att jag prioriterar bort något viktigt till förmån för klockor så jag behöver väl inte triggas av den anledningen. Men känner samma för andra frågor där någon plötsligt blir moralkompass. Inte helt ovanligt i frireligiösa sammanhang, tex.
Jo, det kan jag också skriva under på och min första reaktion var just irritation. Jag känner samtidigt minst en person som inte står över att låna till semesterresa, köper dyra kläder han inte behöver etc för att han vill visa att han har råd och har lyckats.. fastän han inte har det. Jag tänker att det är den gruppen av människor han syftar på, men onödigt provokativt kanske.

Jag tycker det är lite skönt att många av mina klockor går lite ”under radarn” på mitt arbete så man slipper jante-blickar från kollegor. Enstaka kollegor har genuint klockintresse och det är oftast de som blir trevliga lunchsällskap.

Konstigt egentligen, om någon kollega köper en ny båt blir många nyfikna och intresserade men om man själv skulle köpt en PP för samma pengar skulle de tyckt man är en idiot. Jag måste nog byta jobb snart...

Konstigt egentligen, om någon kollega köper en ny båt blir många nyfikna och intresserade men om man själv skulle köpt en PP för samma pengar skulle de tyckt man är en idiot. Jag måste nog byta jobb snart...

Alltså inte för att vara den, men i allas utom medlemmarna på forum som dettas ögon är en halv miljon för en båt rätt mycket rimligare än för en klocka... Med rätta om man ser till användbarhet, glädje för familj och vänner och så vidare. Rätt mycket enklare att relatera till för andra också. Så man får nog leva med att bli sedd som en idiot då och då :)

Alltså inte för att vara den, men i allas utom medlemmarna på forum som dettas ögon är en halv miljon för en båt rätt mycket rimligare än för en klocka... Med rätta om man ser till användbarhet, glädje för familj och vänner och så vidare. Rätt mycket enklare att relatera till för andra också. Så man får nog leva med att bli sedd som en idiot då och då :)
Ja visst är det så men om man ser hur vissa klockmodeller t.o.m ökar i värde efter några år så är det ur en finansiell synpunkt inte alltid en dålig idé att välja att köpa en klocka istället för en båt om man har 500’ liggandes och skräpar men det diskuteras ju flitigt i andra trådar här. Sen är det ju självklart att gemene man hellre väljer något de känner till och eventuellt kanske får glädje av själva mer än att bara få reda på vad tiden är...

Är inte klockor i mångt och mycket bara statussymboler för andra klockintresserade? När jag beskriver mina långsiktiga planer klockmässigt blir jag oftare dumförklarad än hyllad, så att säga.

I kretsarna jag umgås i är det inte många som har koll på klockor, har fått några vänner lite intresserade och en köpte faktiskt en vintage klocka på en marknad i Berlin när vi var där. Dom tycker dock det är roligt att höra om man har några nya inköp på gång utöver det så är det inte så mycket klockor som diskuteras

Tillbaka
Topp