• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Mobilsnacket = avbryt!

Vad gäller klockor då: Får aldrig någon kommentar, vare sig på min Rolex Sub eller min Speedy. Speedyn är ju inte ens två veckor gammal än men ja.. :) Ingen, vare sig på jobbet eller privat, lägger märke till det. Har väl fått en kommentar på min Longines för ett par år sedan men inte mer än så.

Vad gäller priset är det väl ingen som reagerar alls (mamma får inget veta :D)! Närmaste vännerna förstår intresset och köper ju andra saker som tappar avsevärt i värde.. typ snöskoter och bil. Men någon status tycker jag inte att klockor har, i min umgängeskrets. En polare bär en Omega och en annan en Daytona. Han med Daytona saknar intresse och bär troligtvis den pga sitt jobb i finansbranschen.. så där kanske det handlar om status.
 
Där jag bor så är priset alltid det första som dyker upp. Oavsett om det sitter en Gant, Boss, MK, Rolex, Seiko, Longines, Casio eller Hilfiger på bärarens handled. Sen kommer kommentarer om det estetiska. Så då blir det ju en statusfråga direkt även om det inte är menat så utan kanske mer är av nyfikenhet.
På jobbet har jag bara haft en i närheten som använt klockor som status, min högsta chef på mitt förra jobb. Ett inkompetent rövhål som hade en Boss när han började och sen gick upp till en Apple watch. Som status funkar det just i den här regionen då centrum inte kryllar av Rolexbärare. VDn där jag jobbar nu har några dressare från Certina som passar honom jäkligt bra både i stil och hur han är som person. Men i västvärmland så är det mer status i vilken bil man kör, vilka renoveringsprojekt man har på huset och om man skottar snö med skyffel eller plogar med fyrhjuling/traktor och hur man klipper gräsmattan.
Klockmässigt har det mest handlat om Facit, även om personen i fråga varit produktionschef.

Folk tycker att det är galet att jag provade klockor i prisklassen 60-120000 när jag var i Sthlm förra helgen. Syrran sa att hon hellre har flera klockor att byta med än en dyr. Nu har hon andra prioriteringar i livet än att köpa Rolex.

Som andra vittnat om så får jag mer kommentarer av folk, särskilt kvinnor, om mina skor eller hur jag matchat kostymen om det är en sådan tillställning.

Coolast tycker nog min yngsta systerdotter att jag är i mitt val av klocka då hon är en hästtjej och Longines sköter tidtagningen under hästtävlingar runt om i världen.

Själv så bestämde jag mig för en Sub, jag skulle ljuga om jag sa att det inte finns en gnutta statustänk med i det beslutet. Plus att Sean Connery hade en i Bondfilmerna, det är en gedigen klocka, bra märke, historia etc och att jag velat ha en sen jag var tolv.
Kommer jag flasha med den? Kanske för mina vänstervridna vänner, en jobbig bekant som tycker att MK är guds gåva till klockvärlden och en kompis som fick en DJ av sin pappa i examenspresent när hon var färdig med läkarstudierna.
Men inte för kreti och pleti.
 

Zose

Omega
2-Faktor
Samma här: nästan ingen som reflekterar över vilken klocka man bär på jobbet. Ibland ser man lite blickar från personer som jag misstänker finns på detta forum.
 

matt_s

Breitling
Extremt sällan någon kommenterar klockor, det är bara andra klockintresserade som ser skillnad på säg Omega och Citizen t.ex. Häromdagen berättade en kollega till mig om någon han kände som hade en klocksamling där varje klocka var värd 10.000. Att jag själv vid tillfälle hade på mig en bra mycket dyrare klocka la han inte märke till eller tänkte inte ens på...
 

gaia

Breitling
Intressant inlägg.
Jag köpte nyligen en datejust two-tone jubilee 36mm fluted bezel, helt ny, vilket var helt absurt dyrt. Men en klocka jag alltid velat ha och som jag kommer att ha hela livet (förhoppningsvis). Och jag köpte den för min egen skull (ska dock vara ärlig med att jag inte köpte den för hantverkets skull utan för att Jag tycker att det är den snyggaste klockan i hela världen, alltid velat haft den och från ett varumärke som jag beundrar). Dream come true så att säga. Och jag har alltid gillat att ha dyra grejer och velat ha det bästa (Louboutin istället för Rizzo, Chanel istället för Michael Kors osv).. Varför nöja sig (men vad jag tycker är bäst behöver ju inte andra hålla med om..)

Anyhow, sedan jag köpte den har jag dock gömt den under långärmat då jag vet att jag kommer behöva "försvara" mig. Folk i min bekantskapskrets vet nog vad en Rolex är men ingen av dom skulle prioritera att köpa en dyr klocka ("orimligt att lägga så mkt pengar på en klocka!!!"). Dom har DW, Gant och vad det nu kan vara (trots att dom flesta uttryckt att dom gärna vill ha en t.ex. Rolex (=dvs en dyr klocka).
Samtidigt lägger dessa "bekanta"/vänner pengar på festresor, utekvällar, luncher ute 5 dagar i veckan, dyra middagar, taxiresor, spontanshoppar, osv (vilket jag inte gör). Om dom istället sparat pengarna hade dom också kunnat köpa samma klocka, om dom prioriterat samma som jag (och låtit bli att vara avundsjuka)- men så tänker dom inte- Tyvärr är folk tydligen är inte villiga att acceptera att andra prioriterar annorlunda än dom själva. För övrigt kommenterar dom alltid mina dyra saker (väskor, skor, annat) och undrar hur jag har råd med det eller hur mycket sakerna kostar. Kan tillägga att jag är tjej. Alla tjejer är så avundsjuka och missunsamma. Men kul att man hittat klocksnack där fler (jämlikar) är villiga att prioritera en fin klocka eller "dyrare" grejer.. :)
 

Fredrik77

Omega
Inte mycket materiellt som förknippas med status längre, kanske när man var yngre. Knappt bilar, möjligen fastigheter eller företag. Snarare livsstil, befattningar, meriter, umgängeskrets osv.

Gissar att den som är ute efter uppmärksamhet bör tänka bling, storlek, färg, ovanlig formgivning snarare än tillverkare/värde.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant inlägg.
Jag köpte nyligen en datejust two-tone jubilee 36mm fluted bezel, helt ny, vilket var helt absurt dyrt. Men en klocka jag alltid velat ha och som jag kommer att ha hela livet (förhoppningsvis). Och jag köpte den för min egen skull (ska dock vara ärlig med att jag inte köpte den för hantverkets skull utan för att Jag tycker att det är den snyggaste klockan i hela världen, alltid velat haft den och från ett varumärke som jag beundrar). Dream come true så att säga. Och jag har alltid gillat att ha dyra grejer och velat ha det bästa (Louboutin istället för Rizzo, Chanel istället för Michael Kors osv).. Varför nöja sig (men vad jag tycker är bäst behöver ju inte andra hålla med om..)

Anyhow, sedan jag köpte den har jag dock gömt den under långärmat då jag vet att jag kommer behöva "försvara" mig. Folk i min bekantskapskrets vet nog vad en Rolex är men ingen av dom skulle prioritera att köpa en dyr klocka ("orimligt att lägga så mkt pengar på en klocka!!!"). Dom har DW, Gant och vad det nu kan vara (trots att dom flesta uttryckt att dom gärna vill ha en t.ex. Rolex (=dvs en dyr klocka).
Samtidigt lägger dessa "bekanta"/vänner pengar på festresor, utekvällar, luncher ute 5 dagar i veckan, dyra middagar, taxiresor, spontanshoppar, osv (vilket jag inte gör). Om dom istället sparat pengarna hade dom också kunnat köpa samma klocka, om dom prioriterat samma som jag (och låtit bli att vara avundsjuka)- men så tänker dom inte- Tyvärr är folk tydligen är inte villiga att acceptera att andra prioriterar annorlunda än dom själva. För övrigt kommenterar dom alltid mina dyra saker (väskor, skor, annat) och undrar hur jag har råd med det eller hur mycket sakerna kostar. Kan tillägga att jag är tjej. Alla tjejer är så avundsjuka och missunsamma. Men kul att man hittat klocksnack där fler (jämlikar) är villiga att prioritera en fin klocka eller "dyrare" grejer.. :)

Jag har också märkt av det där även fast jag är karl. Brukar hänvisa till att jag är bra på att spara på samma sätt som du beskriver. Samt att jag gift mig rikt.
 

gaia

Breitling
Jag har också märkt av det där även fast jag är karl. Brukar hänvisa till att jag är bra på att spara på samma sätt som du beskriver. Samt att jag gift mig rikt.
Haha, önskar också jag kunde säga att jag gift mig rikt ;) Men att säga att man är bra på att spara är bra. Bara det att folk inte fattar hur det är möjligt eftersom dom själva är så dåliga på att spara :p
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Oj svenska avundsjukan i hög person. Han har ju faktiskt varit duktig o struntat i att lägga pengar på en onödigt dyr vinterjacka också så nu kan han spendera mer tid tillsammans med sin förkylda familj.
Haha, vet du vem han är? https://mikaelsyding.com/the-retarded-hedge-fund-manager/
Screenshot 2019-07-10 at 18.12.29.png
 

Bonumm

Panerai
Inte ett smack. Ingen fattar att man går omkring med ibland flera hundra tusen runt handleden. Bra är väl det. De som vet om det tycker nog man är lite knäpp som har klockor för så mycket pengar. Tror jag aldrig hört någon i mitt jobb sagt något om mina klockor.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gissar på att de som bor på Östermalm och brukar röra sig i trappuppgångar känner av ett ökat intresse från allmänheten
 

DrDre

Patek
Oj svenska avundsjukan i hög person. Han har ju faktiskt varit duktig o struntat i att lägga pengar på en onödigt dyr vinterjacka också så nu kan han spendera mer tid tillsammans med sin förkylda familj.

Jag tror att det är han som låg bakom Futuris, en hedgefond som gick in i Brummer. Gick väldigt bra i början och sedan ganska dåligt och lades ner (vilket inte är så ovanligt för hedgefonder). Han skriver nu en del om både ekonomi och livsföring genom en maillista. En del intressant. Jag följde ett tag men avföljde senare.
 

HK1

Breitling
Klockan Du väljer att bära, har Du väl valt för sin egen skull, för att Du tycker om den och för att den kanske betyder något...
 

2pac

Omega
Snackade lite klockor med en polare som inte är intresserad men hade köpt en ny klocka på uret.se och hade då sett rolex priser och kunde inte förstå hur man kunde köpa en 36mm klocka för 100000kr?! "skulle jag köpa en så dyr klocka skulle jag köpa den största och guldigaste som finns för då ska det ju synas att man har pengar". Vet inte om mitt inlägg tillförde så mycket till tråden men tyckte hans uttalande var lite roligt
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Snackade lite klockor med en polare som inte är intresserad men hade köpt en ny klocka på uret.se och hade då sett rolex priser och kunde inte förstå hur man kunde köpa en 36mm klocka för 100000kr?! "skulle jag köpa en så dyr klocka skulle jag köpa den största och guldigaste som finns för då ska det ju synas att man har pengar". Vet inte om mitt inlägg tillförde så mycket till tråden men tyckte hans uttalande var lite roligt
Karln är ärlig, bättre än så blir det inte! Vill han ha stort och guldigt för 100k finns det sådana modeller där ute :cigar:

Asså, folk gör och ska göra vad de vill med sina surt förvärvade stålars. Jag älskar när en kollega köper något stort och larvigt, förhoppningsvis blir de glada av den där bilen/klockan/TV’n/spisen/köksbänken. Bättre med en ärlig kollega som köper en cabbad Mustang och är glad än en ogin jävel som mest är missunnsam och mumlar om onödig konsumption samtidigt som de drömmer om stordåd de aldrig kommer utföra.
 

2pac

Omega
Karln är ärlig, bättre än så blir det inte! Vill han ha stort och gulligt för 100k finns det sådana modeller där ute :cigar:

Asså, folk gör och ska göra vad de vill med sina surt förvärvade stålars. Jag älskar när en kollega köper något stort och larvigt, förhoppningsvis blir de glada av den där bilen/klockan/TV’n/spisen/köksbänken. Bättre med en ärlig kollega som köper en cabbad Mustang och är glad än en ogin jävel som mest är missunnsam och mumlar om onödig konsumption samtidigt som de drömmer om stordåd de aldrig kommer utföra.
Jag måste ju säga att jag håller med till en viss del även om jag inte kan bära upp en stor guldig klocka haha
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snackade lite klockor med en polare som inte är intresserad men hade köpt en ny klocka på uret.se och hade då sett rolex priser och kunde inte förstå hur man kunde köpa en 36mm klocka för 100000kr?! "skulle jag köpa en så dyr klocka skulle jag köpa den största och guldigaste som finns för då ska det ju synas att man har pengar". Vet inte om mitt inlägg tillförde så mycket till tråden men tyckte hans uttalande var lite roligt
Väldigt många som tänker så men vill inte erkänna det. Tänkte lite liknande när jag köpte min första fina klocka att åldras med, en Armani X-LARGE.
 

Eqn

Panerai
Snackade lite klockor med en polare som inte är intresserad men hade köpt en ny klocka på uret.se och hade då sett rolex priser och kunde inte förstå hur man kunde köpa en 36mm klocka för 100000kr?! "skulle jag köpa en så dyr klocka skulle jag köpa den största och guldigaste som finns för då ska det ju synas att man har pengar". Vet inte om mitt inlägg tillförde så mycket till tråden men tyckte hans uttalande var lite roligt
Min polare uttryckte sig exakt så igår också, han fattar inte heller varför jag köper dyra klockor som ej är rolex
 
Topp