• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det är ju ytterst märkligt. En telefon som har en livslängd på max 2 år, en klocka kan man ha i årtionden. Visst, kan man väl med en DW också. Men det är nog som du säger. Klocktillverkarna har lite att jobba på...
Jag tycker inte alls det är märkligt; Apple och andra aktörer har lyckats skapa en produkt som är så oumbärlig att man inte tänker på den (eller abonnemanget man måste ha till) som en faktisk kostnad. Det är precis som mina päron tänker på fysisk dagstidning eller för den delen min salige farfar tänkte på ett väl fungerande mekaniskt armbandsur.

Klocktillverkarna har i många år sålt sig till samma kundgrupp på exklusivitet, status och samband med andra produkter (Formel 1, idrottstävlingar, OS, James Bond osv). Vill man öka sin spridning behöver man nya strategier.
 

lofgreno

Audemars
Gav min far en auto för ett tag sedan och han klagar på att den inte håller tiden lika bra som hans gamla quartz som han hade i 15 år. Han tycker dock det är fränt att den drar upp sig själv och att han kan titta på urverket på baksidan genom glaset. Har lovat att justera den när vi träffas nästa gång dock.
Ja det det med tidshållningen mellan quartz kontra mekaniskt var nåt som jag höll emot automatare när jag var yngre, var en riktig liten tidspedant. :)
Men det har jag släppt nu, inga problem att ställa om lite då och då. :)
 

lofgreno

Audemars
Jag tycker inte alls det är märkligt; Apple och andra aktörer har lyckats skapa en produkt som är så oumbärlig att man inte tänker på den (eller abonnemanget man måste ha till) som en faktisk kostnad. Det är precis som mina päron tänker på fysisk dagstidning eller för den delen min salige farfar tänkte på ett väl fungerande mekaniskt armbandsur.

Klocktillverkarna har i många år sålt sig till samma kundgrupp på exklusivitet, status och samband med andra produkter (Formel 1, idrottstävlingar, OS, James Bond osv). Vill man öka sin spridning behöver man nya strategier.
Ok, får väl hålla med om det. En mobil ska man ju bara ha, sen är det väl knappast många som köper en rätt av, man får via jobbet, kanske betalar lite själv eller har ett abonnenmang. Det blir ju lite svårare med en Rolex liksom...
Frågan är hur dom ska rikta om sin strategi.
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Ja det det med tidshållningen mellan quartz kontra mekaniskt var nåt som jag höll emot automatare när jag var yngre, var en riktig liten tidspedant. :)
Men det har jag släppt nu, inga problem att ställa om lite då och då. :)
Just nu saktar den sig 2 min per dygn enligt honom så jag kan förstå varför han tycker det är för dåligt :) Men det ska nog gå att trimma in till några sekunder per dag iaf.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar ju också delen att man har nånting som INTE går på batteri. Som ska bytas ut eller en smartwatch som måste laddas varje kväll. Är ju redan så mycket annat sånt så en mekaniskt klocka är ju kanon! (Visst man måste ju serva en automatare men det kan man ju ta...)
13k är egentligen inte så mycket med tanke på all funktionalitet som en iPhone medför. Jämför det med en klocka som för 100k enbart visar tiden.
Går att sätta det mesta i perspektiv. :)
Att lägga stora summor på en klocka är inte alls lika logiskt men vi gör det ändå för att vi har en emotionell koppling.
 

lofgreno

Audemars
13k är egentligen inte så mycket med tanke på all funktionalitet som en iPhone medför. Jämför det med en klocka som för 100k enbart visar tiden.
Går att sätta det mesta i perspektiv. :)
Att lägga stora summor på en klocka är inte alls lika logiskt men vi gör det ändå för att vi har en emotionell koppling.
Jo förvisso. Men å andra sidan, din iphone kommer inte vara mycket värd efter 5 år medans din klocka för 100k lär hålla priset bra mycket bättre. :)
Men visst, det är ju galet att lägga såna summor på en klocka, inget jag själv gör men skulle defintivt kunna om jag hade råd...:cool:
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok, får väl hålla med om det. En mobil ska man ju bara ha, sen är det väl knappast många som köper en rätt av, man får via jobbet, kanske betalar lite själv eller har ett abonnenmang. Det blir ju lite svårare med en Rolex liksom...
Frågan är hur dom ska rikta om sin strategi.
Det där är nog miljardCHF-frågan som många säljkonsulter i alplandet gärna skulle ha svaret på. Samtidigt är det kanske inte är något som är intressant för en marknad där ”alla” försöker vara Rålekx med höjda priser, ökad prestige och glassigare AD’s som inte bjuder in alla.
 

Zalath

Panerai
Arbetar som Pre sales i IT branchen. Har väldigt sällan fått kommentarer om vad jag har på armen. Men när jag är på kundmöten på statliga myndigheter eller i brancher där det inte är så dressat brukar jag välja bort Rolex. Särskilt när min kollega följer med, han har skaffat sig en inte särskilt diskret guld sub. Så om vi båda kommer med var sin Rolex känns det lite fjantigt.
Något jag brukar få kommentarer om är mina skor, premiumskor i läder lägger vanligtvis kvinnor märke till.
Jag tycker det brukar vara killar som lägger märke till mina skor, men du kanske har mer kvalitetsmedvetna dambekanta.. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
13k är egentligen inte så mycket med tanke på all funktionalitet som en iPhone medför.
Jo, det är mycket, väldigt mycket för funktionaliteten. Man köper en iPhone på grund av märkesstatus, grupptryck, hur "funktionaliteten" har implementerats (användarvänlighet) och byggkvalitet. I den ordningen.

En klocka för 100k köper vi på KS för känslan av historik, lyx och "hantverket".
 

Hubbe

Omega
Jo, det är mycket, väldigt mycket för funktionaliteten. Man köper en iPhone på grund av märkesstatus, grupptryck, hur "funktionaliteten" har implementerats (användarvänlighet) och byggkvalitet. I den ordningen.

En klocka för 100k köper vi på KS för känslan av historik, lyx och "hantverket".
Hade någon visat upp en iphone när de första ericsonlurarna/väskorna dök upp, med iphones alla funktioner, hade folk antagligen gissat att den kostar 200 000. Minst.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo, det är mycket, väldigt mycket för funktionaliteten. Man köper en iPhone på grund av märkesstatus, grupptryck, hur "funktionaliteten" har implementerats (användarvänlighet) och byggkvalitet. I den ordningen.

En klocka för 100k köper vi på KS för känslan av historik, lyx och "hantverket".
Vad borde en telefon tillverkad i stål och glas med 5,8” OLED, trådlös laddning, 256G, trippla kameror och bättre processor än i de flesta laptopar kosta?
 

HTran

Omega
Jobbar själv inom HR, ägaren och hans fru går runt med Rolex men min chef över mig och chefen över denna går med varsin Gant klocka. Tror jag är den enda av en personalstyrka på ca 250 som går runt med en Rolex, sett några enstaka DW och andra märkesklockor. Finns några få som har Seiko och en med en Longines vilket gör mig lite varmare i hjärtat men thats it. Så med andra ord, ingen som helst status med klockor i mitt jobb.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade någon visat upp en iphone när de första ericsonlurarna/väskorna dök upp, med iphones alla funktioner, hade folk antagligen gissat att den kostar 200 000. Minst.
Det hade nog varit samma om man visat upp valfri high-end från dagens stora märken. Jag skall inte argumentera mobiler här, men vill bara säga att kalla en iPhone för prisvärd vad det gäller funktionaliteten är som att säga att en Aston Martin är ett prisvärt alternativ att åka till och från mataffären med.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det hade nog varit samma om man visat upp valfri high-end från dagens stora märken. Jag skall inte argumentera mobiler här, men vill bara säga att kalla en iPhone för prisvärd vad det gäller funktionaliteten är som att säga att en Aston Martin är ett prisvärt alternativ att åka till och från mataffären med.
Eller att en Submariner är ett prisvärt alternativ för att visa tiden. :)
 

VonEmark

Breitling
Jobbar inom bank (service/rådgivningsanvdelning) och här är det spridda skurar. Många bryr sig inte alls (läs: DW, Gant..) MEN, det finns undantag. Bla en trevlig äldre Speedy på en kollega med en än trevligare sentimental bakgrund. Den har jubilé, ser j*vligt fint ut! En ny kollega började i veckan som har en Tag H på sig och av detta blev det en trevlig konversation (;)), upplever att hon precis som många andra ändå uppskattar en komplimang och ett kortare (!) samtal ang sin klocka. Speciellt om man gjort ett aktivt val, tänkt och känner en relation till den.

Tror att många lägger märke till vad man har på sig, och använder, mer än vad man kanske tror - och detta kanske inte alltid medvetet.

Trevlig helg allihopa!
 

lofgreno

Audemars
Sorry for OT. Oneplus 5 tex kanske? :)
Dock så är ju Apples senaste processor helt överlägsen alla andra har jag förstått... och då är jag en Samsung kille... :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Sorry for OT. Oneplus 5 tex kanske? :)
Dock så är ju Apples senaste processor helt överlägsen alla andra har jag förstått... och då är jag en Samsung kille... :)
Ja, prestandan i CPUn finns ingen annan tillverkare som är i närheten av. Den får drygt 50% bättre score i prestandatester jämört med S8an exempelvis.
 

JB_XII

Rolex
I mitt tycke så säger inte klockan något om personens ekonomi. Status är lite flumigt eftersom den är förankrad inom en grupp människor.

Jag har träffat folk som har sportrolex och som inte ens vet vad det är för referens. ”Den är snygg” är argumentet. Och visst, det kan jag köpa.
Men därmed så tycker jag inte klockan speglar en viss status, förutom att personen förmodligen hade runt 60k att spendera och denne valde en klocka.

Sällsynt vintage klocka, rolex eller enorm kunskap om diverse urverk, vem har status hos vilka?

Jag citerar en mycket god vän:
Köp vad du vill, så länge du inte tror du blir en bättre människa av det ”.
 
Topp