• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockpriser 2020-2021

Zee

Cartier
Jag har hållt mig på mattan sista 2 åren vad gäller dinkor. Nu när amazon introducerats i Sverige (amazon.se) så blev jag nyfiken på att köpa något billigt kul, allt från beater till någon rolig dykare. Dock slås jag av att priserna generellt (inte bara på amazon) verkar ha stigit mycket mer än prisindex. De statistiska hållpunkterna jag använt är t.ex.

1. Seiko SKX007/009, köpte min J1 för 1700kr för ca 2 år sedan på creationwatches, samma klocka kostar 2600 på creation, de flesta andra tar 3500-5000 kr (!) för samma klocka. Begagnade SKX:er utropas för 2500-3000kr.
2. Seiko SNK809 "insteget", köpte mn för typ 500-600, kostar idag ca 1000-3000 kr (!?).
3. Rolexar, minst 20% upp, ibland 40-50% upp.
4. Ser det också som en generell trend i butiker, vissa klockor i pris-spann 2000-8000 har ökat med 30-60% på ett par år.
5. Blocket, Tradera - fantasipriser! Säljs klockorna verkligen? Köper ni beggat? Blir svårare att hitta "fynd"..


Tecken på en välmående och växande medelklass i världen, eller en bubbla där tillverkarna snart kommer bli varse stora lager och fallande marknad? Hur spela Covid-19 in?

Tankar?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Både SKX och SNK809 har vad jag förstår utgått vilket förklarar de udda priserna men ja, det generella prisläget har ökat en hel del de senaste åren.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Seiko är i ett generationsskifte. Deras äldre sortiment är egentligen lika bra som det nya många gånger men kostar en bråkdel. Finns inget som är bättre med nya alpinisterna är egentligen samma klocka med en slightly nyare movement. De byter fot litegrann och vill sälja dyrare helt enkelt. En Sarb 017 eller Sarb 033 är inte sämre än något som går för dubbla eller tredubbla list som de hade ursprungligen. Skx är en fin klocka som borde kostat flera gånger mer så bra är den. En gratislunch som är borta nu.

Rolex dippade kraftigt vilket många glömt men helt klart gåt upp sen dess. Deras prishöjningar driver mycket utav detta. Finns en viss chans Rolex dumpar alla AD och kör mer exklusivt.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Seiko är i ett generationsskifte. Deras äldre sortiment är egentligen lika bra som det nya många gånger men kostar en bråkdel. Finns inget som är bättre med nya alpinisterna är egentligen samma klocka med en slightly nyare movement. De byter fot litegrann och vill sälja dyrare helt enkelt. En Sarb 017 eller Sarb 033 är inte sämre än något som går för dubbla eller tredubbla list som de hade ursprungligen. Skx är en fin klocka som borde kostat flera gånger mer så bra är den. En gratislunch som är borta nu.

Rolex dippade kraftigt vilket många glömt men helt klart gåt upp sen dess. Deras prishöjningar driver mycket utav detta. Finns en viss chans Rolex dumpar alla AD och kör mer exklusivt.
Hej,

När dippade Rolex ”kraftigt” under 2020? De inledde väl 1 januari med en höjningen i genomsnitt 15 PCT över hela linjen?
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Dippade väl någongång runt april? Halva KS påstod ju sig ha fått samtal från AD’s runt om i landet för att hämta ut olika sportrollar...
4CF13299-FA5F-4960-90F0-6AA5F1427C9A.jpeg

*116610LN/2020
Ser liksom inte den kraftiga dippen.

Om handlare får kalla fötter och vill omsätta lagren i en världspandemi med ej tidigare mätbar osäkerhet känns inte så relevant, när man försöker se trender.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Var det inte en snackis på youtube med i typ april?
Grafen håller ju bevisligen inte med dock...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man bör nog undvika de populära säljkanalerna, typ amazon m.m. Det finns andra forum och möteplatser. Klart producenterna försöker få in mer pengar utan att öka tillverkningskostnaden. Därför är begagnat, kanske udda märken och modeller, på en udda marknad bästa möjligheten att köpa prisvärt. Med lite is i magen och med ett bredare sökfält lär man kunna hitta mycket roligt även i framtiden.
 

Zee

Cartier
Ett annat exempel: Omega speedmaster Moonwatch, från 30.000 till typ 50.000 på ett par år......?!

Har jag missat nått?
 

Bilagor

  • Screenshot_20201124-183346_PriceSpy.jpg
    Screenshot_20201124-183346_PriceSpy.jpg
    125 KB · Visningar: 56

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Ett annat exempel: Omega speedmaster Moonwatch, från 30.000 till typ 50.000 på ett par år......?!

Har jag missat nått?

Klassikern, ref. 005 listar nu 52,9k med länk men kan inte uttala mig om grafens lutning från ca 2017 och framåt är sanningsenlig.
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Var det inte en snackis på youtube med i typ april?
Grafen håller ju bevisligen inte med dock...

Verkar som jag hade fel. Samtidigt hade det varit intressant se forum och blocketpriser. Blir lite konstigt då många handlare säkert höll på sina saker ett tag.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ett annat exempel: Omega speedmaster Moonwatch, från 30.000 till typ 50.000 på ett par år......?!

Har jag missat nått?

Det skulle vara intressant att se olika grafer för hur olika modeller/märken har hängt med prismässigt för begagnat i förhållande till nytt när nypriserna stigit så pass mycket. Håller det jämna steg eller blir glappet större. Skulle vara intressant om än lite klurigt att göra jobbet :)
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Det skulle vara intressant att se olika grafer för hur olika modeller/märken har hängt med prismässigt för begagnat i förhållande till nytt när nypriserna stigit så pass mycket. Håller det jämna steg eller blir glappet större. Skulle vara intressant om än lite klurigt att göra jobbet :)
Chrono24 har den tjänsten i deras ”Watch collection” sen är det ju bara att jämföra med rek. priset för olika producenter vi olika tillfällen.
 

Ejde

Breitling
Någon som har en uppfattning om det ungefärliga priset ligger på för en omega speedmaster date, 2010 års modell, nyservad för 8000 kr under 2019,. Box, cert, kvitton mm finns. skick 4 av 5.
 

Vigfor

Omega
Lite gammal tråd, men tycker ämnet är intressant! Hittade denna artikeln som går igenom olika anledningar till pisökningar genom åren (arbetslagar i EU, inflation etc. etc.) Författaren menar att en Omega Speedmaster borde kosta ungefär 11k - 16k om Omega hade behållt samma reala pris de senaste 30 åren. Artikeln är dessutom skriven 2013 och prisutvecklingen sedan dess har ju inte precis stagnerat...

Min slutsas blir denna: Jag är mindre sugen på att köpa "lyx"-märken där så mycket av priset handlar om just märket. Känner att klockor som Sinn, Nomos (och liknande) gör klockor som trots allt inte gör bort sig helt mot Omega eller Rolex. Sen finns ju naturligtvis GS eller varför inte ALS som gör dyrare klockor men där du inte heller betalar hutlöst för märket. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar?


Här är en bild som illustrerar hur mycket man behöver jobba för att kunna köpa en speedmaster samt hur många kvadratmeter hus du får för pengarna.

1617018804278.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Lite gammal tråd, men tycker ämnet är intressant! Hittade denna artikeln som går igenom olika anledningar till pisökningar genom åren (arbetslagar i EU, inflation etc. etc.) Författaren menar att en Omega Speedmaster borde kosta ungefär 11k - 16k om Omega hade behållt samma reala pris de senaste 30 åren. Artikeln är dessutom skriven 2013 och prisutvecklingen sedan dess har ju inte precis stagnerat...

Min slutsas blir denna: Jag är mindre sugen på att köpa "lyx"-märken där så mycket av priset handlar om just märket. Känner att klockor som Sinn, Nomos (och liknande) gör klockor som trots allt inte gör bort sig helt mot Omega eller Rolex. Sen finns ju naturligtvis GS eller varför inte ALS som gör dyrare klockor men där du inte heller betalar hutlöst för märket. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar?


Här är en bild som illustrerar hur mycket man behöver jobba för att kunna köpa en speedmaster samt hur många kvadratmeter hus du får för pengarna.

1617018804278.png
Intressant, men det bör väl sättas i proportion till hur mycket Omega behöver betala för att nå dig?
 

Vigfor

Omega
Intressant, men det bör väl sättas i proportion till hur mycket Omega behöver betala för att nå dig?

Menar du att det har blivit dyrare för Omega att nå konsumenterna? På ett sätt tänker jag att det aldrig har varit lättare att nå konsumenter med tanke på internet. Men jag tvivlar inte på att deras marknadsföringsbudgetar stigit rejält under den här tidsperioden heller. Och visst kan det vara en anledning till att priser ökar!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Menar du att det har blivit dyrare för Omega att nå konsumenterna? På ett sätt tänker jag att det aldrig har varit lättare att nå konsumenter med tanke på internet. Men jag tvivlar inte på att deras marknadsföringsbudgetar stigit rejält under den här tidsperioden heller. Och visst kan det vara en anledning till att priser ökar!
Ja, jag mer så. Det är en helt annan marknad. Klockbutiker finns fortfarande kvar så den kostnaden finns kvar och har ökat. Internet är knappast gratis. Det läggs stora pengar på att synas på nätet. Det är därför jag inte tror det går att jämföra rakt av med hur det såg ut förr, men visst har du en poäng i att folk är beredda att betala mer för märket. Vi lever i en märkeshysteri som är värre än någonsin tidigare. Folks självförtroende sitter ibland i att de bär vissa märken och det är väl den gruppen som legitimerar att priserna når nya höjder. Sen finns det fler människor som har mycket pengar och då saknas prismedvetenheten. Vissa modeller av vissa märken har bara värdet så länge de är eftertraktade. Det finns mest luft i värdet m.a.o. Klockor är många gånger investeringar även om de samtidigt tillfredställer flera andra behov. Det är väl det som är det roliga med klockor, att man kan prova runt genom att köpa och sälja utan att förlora alltför mycket pengar. Det finns ju så mycket som man vill prova och då är det inte ett alternativ för mig, att köpa nytt varje gång.
 
Topp