Men då förutsätter du att man avstår att posta helt och varför skulle det bli så? Jag är 100% för ett vänligt bemötande, både i ett första och senare skede, men man kan lika gärna ställa ”jag har ärvt den här, vad är det” i en redan befintlig tråd om arvegods istället för att starta en ny eller fråga om kompisens suddiga Rolex i ”Den lilla är den äkta-tråden”. Det är också vad jag antar admins önskemål då det slås ihop trådar mer frekvent nu efter ägarbytet.
Här är ett bra exempel, och kanske det senaste där en ny medlem ställer frågan om värde.
https://klocksnack.se/threads/certina-klocka-värde.90217/
Det kommer ett par riktigt risiga svar och till och med en forumprofil som brukar hålla stilen kommer med en märklig tillrätaviselse att TS ska lära sig hyfs plus att såga hans fotoskills. Efter det spårar tråden fullständigt och TS har fortfarande bara postat trådstarten som enda inlägg, om det beror på mottagandet eller inte kan man bara spekulera i men det var inte imponerande från KS sida. Nu blir det högst hypotetiskt, men om TS istället hade varit tvungen att söka på forumet efter rätt tråd att posta i finns det ju en möjlighet att han/hon hade fått en bättre uppfattning om hur man ska formulera sig för att få bra hjälp.
Sen argumentet att man inte behöver läsa trådar man störs av tycker jag är sådär i ärlighetens namn. Det handlar inte om personliga preferenser utan om att slippa repetition, och det är väl av godo att så långt det är rimligt samla information i så få trådar som möjligt om sådant som avhandlar samma sak.