Varning! Bildtungt inlägg
Destination: Från Spanien till Ängelholm
Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick: Från 14/3 2020 - 16/3 2020
Mål med äventyret: Att förflytta 3x flygplan hem till Sverige/Danmark från extern bas nere i Spanien
Då var det dags för min ansökan till KS Explorers Club! Det blev ett äventyr olikt de flesta andra här i tråden, men jag hoppas det duger. Jag arbetar som flyginstruktör och under vintern har vi etablerat en tillfällig bas nere i Spanien för att slippa undan vädret hemma i Sverige. Jag och två andra fick uppgiften att flyga varsitt flygplan hem till Sverige/Danmark. Notera att det är ingen Boeing eller Airbus vi flyger den här gången utan enmotoriga propellerflygplan. Vilken väg och vilka flygplatser vi besöker längst vägen är upp till oss. Äventyret började lördagen den 14/3 med start i Girona, Spanien med destination Ängelholm hemma i Sverige. Jag hade även med mig 1 elev som fick problem att komma hem pga corona.
Vägen vi valde att flyga blev: LEGE (Girona) - LFLS (Grenoble) - EDFM (Mannheim) - EDWQ (Ganderkesee) - EKAH (Aarhus) - ESTA (Ängelholm) Total distans ca 1013 nautiska mil. Vi flyger med en hastighet av 90kt, så med förutsättningen att vi inte har någon vind och kan flyga raka vägen mellan alla punkter tar det hela lite drygt 11h i luften. Med all packning kan vi tyvärr inte tanka planen fullt vilket ger oss en möjlig flygtid av ca 4h 30 min. Ytterligare ca 1h försvinner i form av reservbränsle ifall något skulle gå fel. Alltså kan vi flyga ungefär 3,5h utan att behöva tanka.
Om något skulle gå snett under resan så förberedde jag ett litet "care package" med bland annat ett extra däck, tändstift, olja osv.
På vägen till flygplatsen stannade vi även vid ett litet bageri så att vi hade lite mat i planen. Vår lilla hyrbil var minst sagt fullpackad.
Vi sprang in i det första problemet redan vid security i Girona. Vi var ovetande just då, men vid nästa stopp fick vi reda på att Spaniens gränser stängdes mindre än 1 timma efter att vi lämnat landet. Lite oklart om det var anledningen på grund av språkbarriär men det tog en del övertalande och ett antal telefonsamtal att komma igenom. I vilket fall så gick det till slut
Flygplanen packade!
Till slut kom vi upp i luften och satte kurs mot Spanien-Frankrike gränsen norrut. Tanken var att flyga formation hela vägen men vi var alla ganska trötta så vi valde att hålla lite distans första turen.
Första stoppet blev i Grenoble, Frankrike. Flygtiden blev exakt 3h. Vi fick ett väldigt fint bemötande samt hjälp att hitta någonstans att spendera natten. Damen i business "terminalen" rekommenderade ett hotell 15 min bort. Visst, vi kör på det. Ett par minuter senare kommer en gammal dam och hämtar oss. Väl framme vid "hotellet" visar det sig vara någon sorts bed & breakfast hemma hos samma tant som hämtade oss. Förvånansvärt mysigt! På morgonen hade hon beställt frukostbröd hos någon lokal bagare bara för oss.
Dags att ta sig vidare till Tyskland! Flygplanen redo efter en natts vila.
Lite tightare formation idag. Trafikledarna i Frankrike var absolut inte intresserade av att hjälpa VFR trafik vilket var lite jobbigt.
Väl i Tyskland gick det lite smidigare. Nästa stopp Mannheim. Tanken var att ta oss hela vägen till Danmark men det var för dåligt väder så det fick bli en natt här.
I Mannheim bor en av kollegornas bror så vi kunde sova hos honom vilket var riktigt schysst. Vi fick även en liten tour av den vackra staden eftersom vi hade lite tid att döda.
Dag 3! Vi var på flygplatsen vid 0830 och hade färdplan 0900. Idag vill vi hem. Första stoppet blir i Ganderkesee, en liten flygplats bredvid Bremen, för att tanka och sedan ta oss vidare mot Danmark.
När vi ställer upp på banan har vi fått ett par åskådare som tar bilder under starten, kul!
Nedlagt flygplats med solceller på banan
Äntligen över danska gränsen. Ni har säkert hört att Danmark stängt sina gränser och vi hade inte riktigt någon plan för vad vi skulle göra efter landing, vi ville bara hem så hoppades att det skulle lösa sig.
Vi gör en överflygning av flygplatsen i pilformation och svänger in för landing. Väl på marken säger trafikledaren något i stil med:
“Immediately after shutting down, head to the airport office without speaking to or making contact to anyone else.”
Jahapp. Vi gör som hon säger och där står polisen snällt och väntar på oss. Vi var 2 danskar och 2 svenskar, för danskarna var det såklart inga problem, men vi svenskar fick tydligen inte vara där. Jag hade läst vad danska UD skrivit och tolkade det som att det inte skulle vara några problem för en svensk att passera för att få komma hem, men polisen i fråga höll ej med. I vilket fall skulle vi vidare nästan direkt, och vi var redan där, så bästa lösning för alla blev att vi fick fortsätta så länge vi lovade att inte lämna flygplatsområdet.
Vi förbereder nästa färdplan till Ängelholm och säger farväl till danskarna som varit med oss hela resan. Sista biten blir mörkerflygning vilket är lite kul.
Obs: kollegan flyger sista landningen
Äntligen hemma!
Måluppfyllnad: Vi kom hem utan större problem, så jag anser definitivt att målet blev uppfyllt. Att flyga igenom Europa mitt i coronakrisen var också lite spännande, men vi verkar ha klarat oss ganska bra. Det får dock bli ett par dagar hemma för att vara på säkra sidan.