• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej KS!

Långtida lurk men vågar mig på att skriva nu eftersom jag är jäkligt sugen på en jäkligt dyr klocka. Säg till om jag gör nåt fel eller skriver på fel ställe!

Behöver lite hjälp med att kolla på en klocka som ligger ute på c24. Närmare bestämt den här

https://www.chrono24.com/rolex/explorer-bj2008--id13652122.htm

Vad jag kan se i bilderna så verkar allt ok med själva klockan. Problemet är att jag inte hittar några referenser hos säljaren utöver de köpreferenser som finns på c24. Vad tror ni? Vågar man? Har kontaktat säljaren via mejl och han har svarat väldigt artigt (och snabbt).

Frågade honom bland annat om man kunde få se en bild på det han kallar för "box & papers" och fick den bifogade bilden som svar. Kollade upp originalsäljaren och dom verkar fortfarande vara AD för Rolex, på Korfu i Grekland. Han skulle skicka en närbild på laserkronan vid kl6 om han lyckades och insidan av boetten för att se urverket (inte för att jag skulle förstå så bra vad jag tittar på). Han säger att det inte finns några tecken på over-polish, och att den är gångtestad och trycktestad, båda ok.

Som sagt, drömklocka, dessutom från 2008 så den har rehault-gravering vilket är ett plus. Förhoppningsvis den unga åldern innebär även att den skulle vara i fint skick in och ut. Behöver lite bekräftelse för att våga pull the trigger osv.

//Fred
Fel ställe tycker att detta hör hemma i Explorer 1 tråden: https://klocksnack.se/threads/tråden-om-rolex-explorer-1.54335/
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor

Suktinis

KS Explorers Club
Nu är jag ju egentligen redan med, men ändå...
  • Destination
    Flygvraket efter en Junkers 52/3m vid Øverlihøgda på Ringebufjell (strax norr om Lillehammer)
    IMG_20190901_113445.jpg


  • Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
    1:e september 2019

  • Mål med äventyret
    Att besöka vraket och få en känsla för planet under ytan; mer än man vanligen får på ett normalt museum.

  • Kort om äventyret i sig
    Kanske behöver 52:an ingen närmare introduktion; men det här var i mångt och mycket et mycket betydelsefullt plan för civilflygets utveckling. Under Hugo Junkers ledning utvecklades ett plan som skulle ge knyta samman världen än mer. Det var stryktåligt och välbyggt. Dessvärre ville historien annorlunda. Junkers blev bortmanövrerad relativt omgående efter maktövertagandet, då han på inga villkor ville bidra till den stundande rustningen som tyskland stod inför.
    Mest känt är det dock för sin tjänst i Luftwaffe under kriget, och kan utan överdrift sägas ha haft en avgörande roll. Det användes både som transportplan, och mer offensivt för att släppa fallskärmsjägare. Men redan när kriget började var det föråldrat och många blev tämligen lätta mål för allierade piloter.

    Vandringen påbörjades vid parkeringsplatsen där Rondanestien korsar Friisvegen (fv 2204). Regnet skvalade och sikten var kanske 500 meter. Normalt sett vandrar man ju i fjällen för vyernas skull, men nu var det ju bara vraket som var målet, så det fick gå ändå.
    Efter en stund gick jag liksom upp i molnen varpå sikten sjönk till under hundra meter. Nu skulle det ändå bli lite knepigt att lokalisera vraket då vägbeskrivningen jag fått var att man skulle gå till den nyss passerade hyttan, varpå vraket skulle ses 2-3 km bort...

    IMG_20190901_104548.jpg

    Fingrarna pekar ut möjliga som jag tror vraket kan ligga i.

    Med risk för att bli anklagad att svära i kyrkan, men utan min Suunto hade jag utan svårighet irrat runt på fjället en bra stund längre. Sen ville man ju helst hitta tillbaka till bilen innan det mörknade också. Det visade sig vara ett klokt beslut. Med en klar bäring på vraket samtidigt som metrarna tickade ner började jag undra om man inte borde kunna se det snart. Med sisådär 60 meter kvar började jag bli orolig att den inmatade positionen inte var korrekt. Då plötsligt hände det! Molnet jag var inne i drog vidare och följande vy trädde fram ur mjölken för mig

    IMG_20190901_112302.jpg

    Tio sekunder tidigare syntes absolut ingenting.

    Nu kunde flygtoken i mig äntligen gå lös och syna vraket i sömmarna. Just denna individen gick ner den 30:e oktober 1942 och var på väg från Fornebu (Oslo) till Vaernäs (Trondheim) och vidare till Lakselv i nordnorge.
    Man tror att dålig sikt tillsammans med nedisning var orsaken till haveriet. Ena piloten omkom, fyra man ur besättningen tog sig i säkerhet över fjället. En sårad besättningsmedlem blev kvar, och vart räddad först den 3:e november.

    Nedan följer en bildkavalkad av intressanta (åtminstone för artikelförfattaren) detaljer som man kanske vanligen inte ser på ett normalt museum.

    IMG_20190901_112522.jpg

    Det som är kvar av en motor. Observera hur vissa detaljer är sönderslagna i kraschen, och andra uppenbart bortskruvade. Under kriget var det vanligt att vrak rensades på användbar utrustning (Både av Luftwaffe och lokalbefolkning) så länge den kunde antas vara hjälpligt fungerande. De två andra motorerna hittades det inga spår av. Troligen fick de ett nytt liv på ett annat plan.
    BMW 132, nio cylindrar, 27,7 liters slagvolym och 725 hästkrafter

    IMG_20190901_112608.jpg
    Översiktsbild med minnesskylt. Mycket av den plåtbeklädnaden till vingarna och liknande är puts väck. Det är långt ifrån omöjligt de fortfarande tjänstgör som plåttak eller liknande i närheten. Det var ont om det mesta under kriget. Dessutom är korrugerad aluminium ypperlig för ändamålet.

    IMG_20190901_112739.jpg

    Detalj av vingbalk. notera hur man smidigt löst på ett vikteffektivt sätt att göra vingbalken stegvis svagare/lättare ut emot vingspetsen genom att stoppa i rör i varandra. Avsågad snedsträva upp till höger i bild.

    IMG_20190901_112749.jpg

    Av nospartiet före vingbalken gick det knappt att hitta ens skärvor av. Att piloten omkom känns inte orimligt, trots att det i det tänkta landningsstråket är påfallande slätt.

    IMG_20190901_112811.jpg

    Snabblås. Än idag flitigt använda i så gått som oförändrade utföranden.

    IMG_20190901_112824.jpg

    Bakkant av vinge. Här kan man se det lilla som är kvar av Junkers berömda dubbelklaffvinge.

    IMG_20190901_112833.jpg

    Gissningsvis grenrör/insug till en av motorerna. "För den händige"

    IMG_20190901_112847.jpg

    Förvånansvärt intakt höjdroder.

    IMG_20190901_112903.jpg

    Här kan man se lastluckan, och relativt välbevarade markeringar. Det gula bandet var för att hjälpa luftvärnet/jaktflyget hålla koll på vilka plan som skulle beskjutas eller ej.

    IMG_20190901_112929.jpg
    Hålet var till för takskytten, här skulle alltså någon väl påpälsad sitta och spana efter anfallande jaktflyg, med bara en liten vindavvisare som skydd mot fartvinden. Notera hur någon har skurit ut en väldigt precist formad plåtbit ur den bakre väggen.
    IMG_20190901_113008.jpg

    Då tyskarna lät Norsk Hydro uppföra stora anläggningar för aluminiumframställning är det troligt att den plundrade metallen har gått till husbehov i närområdet. Det är kvar på tok för mycket lätttransporterade bitar för att man ska ha ägnat sig åt någon form av återvinning.

    IMG_20190901_113021.jpg

    Bakkroppen har fått sig en tydlig knäck. Kraschlandning och följande borttagande av bärande struktur sätter sina tydliga spår.
    Observera hur man vid fönster och dörrar har gjort extrakorrugering för att få en plattare yta.
    Kulhålen har nog lokala jägare stått för.

    IMG_20190901_113056.jpg

    Vy framåt i passagerarkabinen/lastrummet. Takplåt bortskuren.

    IMG_20190901_113123.jpg

    Närbild av kroppens struktur inifrån. Här ser man fint hur den ganska komplexa strukturen är uppbyggd av detaljer som är vanlig plåt vikt högst en handfull gånger. Och nitar. Många många nitar...
    IMG_20190901_113127.jpg

    Kabinen sedd framifrån och bakåt. Vad som ser ut att vara ett motorfäste ner till vänster i bild.

    IMG_20190901_113147.jpg
    Under cockpit. De rostiga detaljerna är länkage för roder och liknande. Tröskelplåts för en av de främre dörrarna upp till vänster i bild.

    IMG_20190901_114248.jpg

    Rör för signalraket. I den händelse att man flugit vilse kunde man bränna av en signalraket, hoppas att någon se den, och via radio tala om vart man var någonstans. Men också ett sätt att signalera under radiotystnad.

    IMG_20190901_113601.jpg
    Lagom till man är klar börjar solen titta fram...
    IMG_20190901_125218.jpg
    Oförädlad kvarts. Hatten av!
    IMG_20190902_114312.jpg
    Dagen avlutades med att spana efter nya mål. Men det är en annan historia...


  • Måluppfyllnad
    Planet lyckades ju lokaliseras, och jag lyckades ju se en hel del under ytan på det, så i den månen kan det inte ha vart annat än lyckats.
    Man blir slagen av den brist som det måste ha varit under kriget då folk verkar ha gett sig ut för att plocka användbara detaljer ifrån vraket. Det ligger (idag) en mil från närmaste bilväg, och troligen var det ännu mer otillgängligt på den tiden.
    man ska inte heller se bort från de umbäranden besättningen måste ha vart med om som fått lämna en sårad och en avliden kamrat kvar i planet och ge sig iväg efter undsättning.
    Krig är till naturen grymt, och vi kan bara hoppas vi slipper se sådana tider igen...



Edit: Just det ja; så här såg de ut före de gjorde en oplanerad utelandning (bild stulen från nätet)
 

Bilagor

  • IMG_20190901_164522.jpg
    IMG_20190901_164522.jpg
    992.7 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra där @Suktinis! Ett härligt äventyr med intressanta bilder och härlig läsning. Personligen tycker jag att det ger lite mer när det finns en historisk koppling, precis som i den här reserapporten. Tummen upp!
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Nu är jag ju egentligen redan med, men ändå...
  • Destination
    Flygvraket efter en Junkers 52/3m vid Øverlihøgda på Ringebufjell (strax norr om Lillehammer)
    IMG_20190901_113445.jpg


  • Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
    1:e september 2019

  • Mål med äventyret
    Att besöka vraket och få en känsla för planet under ytan; mer än man vanligen får på ett normalt museum.

  • Kort om äventyret i sig
    Kanske behöver 52:an ingen närmare introduktion; men det här var i mångt och mycket et mycket betydelsefullt plan för civilflygets utveckling. Under Hugo Junkers ledning utvecklades ett plan som skulle ge knyta samman världen än mer. Det var stryktåligt och välbyggt. Dessvärre ville historien annorlunda. Junkers blev bortmanövrerad relativt omgående efter maktövertagandet, då han på inga villkor ville bidra till den stundande rustningen som tyskland stod inför.
    Mest känt är det dock för sin tjänst i Luftwaffe under kriget, och kan utan överdrift sägas ha haft en avgörande roll. Det användes både som transportplan, och mer offensivt för att släppa fallskärmsjägare. Men redan när kriget började var det föråldrat och många blev tämligen lätta mål för allierade piloter.

    Vandringen påbörjades vid parkeringsplatsen där Rondanestien korsar Friisvegen (fv 2204). Regnet skvalade och sikten var kanske 500 meter. Normalt sett vandrar man ju i fjällen för vyernas skull, men nu var det ju bara vraket som var målet, så det fick gå ändå.
    Efter en stund gick jag liksom upp i molnen varpå sikten sjönk till under hundra meter. Nu skulle det ändå bli lite knepigt att lokalisera vraket då vägbeskrivningen jag fått var att man skulle gå till den nyss passerade hyttan, varpå vraket skulle ses 2-3 km bort...

    IMG_20190901_104548.jpg

    Fingrarna pekar ut möjliga som jag tror vraket kan ligga i.

    Med risk för att bli anklagad att svära i kyrkan, men utan min Suunto hade jag utan svårighet irrat runt på fjället en bra stund längre. Sen ville man ju helst hitta tillbaka till bilen innan det mörknade också. Det visade sig vara ett klokt beslut. Med en klar bäring på vraket samtidigt som metrarna tickade ner började jag undra om man inte borde kunna se det snart. Med sisådär 60 meter kvar började jag bli orolig att den inmatade positionen inte var korrekt. Då plötsligt hände det! Molnet jag var inne i drog vidare och följande vy trädde fram ur mjölken för mig

    IMG_20190901_112302.jpg

    Tio sekunder tidigare syntes absolut ingenting.

    Nu kunde flygtoken i mig äntligen gå lös och syna vraket i sömmarna. Just denna individen gick ner den 30:e oktober 1942 och var på väg från Fornebu (Oslo) till Vaernäs (Trondheim) och vidare till Lakselv i nordnorge.
    Man tror att dålig sikt tillsammans med nedisning var orsaken till haveriet. Ena piloten omkom, fyra man ur besättningen tog sig i säkerhet över fjället. En sårad besättningsmedlem blev kvar, och vart räddad först den 3:e november.

    Nedan följer en bildkavalkad av intressanta (åtminstone för artikelförfattaren) detaljer som man kanske vanligen inte ser på ett normalt museum.

    IMG_20190901_112522.jpg

    Det som är kvar av en motor. Observera hur vissa detaljer är sönderslagna i kraschen, och andra uppenbart bortskruvade. Under kriget var det vanligt att vrak rensades på användbar utrustning (Både av Luftwaffe och lokalbefolkning) så länge den kunde antas vara hjälpligt fungerande. De två andra motorerna hittades det inga spår av. Troligen fick de ett nytt liv på ett annat plan.
    BMW 132, nio cylindrar, 27,7 liters slagvolym och 725 hästkrafter

    IMG_20190901_112608.jpg
    Översiktsbild med minnesskylt. Mycket av den plåtbeklädnaden till vingarna och liknande är puts väck. Det är långt ifrån omöjligt de fortfarande tjänstgör som plåttak eller liknande i närheten. Det var ont om det mesta under kriget. Dessutom är korrugerad aluminium ypperlig för ändamålet.

    IMG_20190901_112739.jpg

    Detalj av vingbalk. notera hur man smidigt löst på ett vikteffektivt sätt att göra vingbalken stegvis svagare/lättare ut emot vingspetsen genom att stoppa i rör i varandra. Avsågad snedsträva upp till höger i bild.

    IMG_20190901_112749.jpg

    Av nospartiet före vingbalken gick det knappt att hitta ens skärvor av. Att piloten omkom känns inte orimligt, trots att det i det tänkta landningsstråket är påfallande slätt.

    IMG_20190901_112811.jpg

    Snabblås. Än idag flitigt använda i så gått som oförändrade utföranden.

    IMG_20190901_112824.jpg

    Bakkant av vinge. Här kan man se det lilla som är kvar av Junkers berömda dubbelklaffvinge.

    IMG_20190901_112833.jpg

    Gissningsvis grenrör/insug till en av motorerna. "För den händige"

    IMG_20190901_112847.jpg

    Förvånansvärt intakt höjdroder.

    IMG_20190901_112903.jpg

    Här kan man se lastluckan, och relativt välbevarade markeringar. Det gula bandet var för att hjälpa luftvärnet/jaktflyget hålla koll på vilka plan som skulle beskjutas eller ej.

    IMG_20190901_112929.jpg
    Hålet var till för takskytten, här skulle alltså någon väl påpälsad sitta och spana efter anfallande jaktflyg, med bara en liten vindavvisare som skydd mot fartvinden. Notera hur någon har skurit ut en väldigt precist formad plåtbit ur den bakre väggen.
    IMG_20190901_113008.jpg

    Då tyskarna lät Norsk Hydro uppföra stora anläggningar för aluminiumframställning är det troligt att den plundrade metallen har gått till husbehov i närområdet. Det är kvar på tok för mycket lätttransporterade bitar för att man ska ha ägnat sig åt någon form av återvinning.

    IMG_20190901_113021.jpg

    Bakkroppen har fått sig en tydlig knäck. Kraschlandning och följande borttagande av bärande struktur sätter sina tydliga spår.
    Observera hur man vid fönster och dörrar har gjort extrakorrugering för att få en plattare yta.
    Kulhålen har nog lokala jägare stått för.

    IMG_20190901_113056.jpg

    Vy framåt i passagerarkabinen/lastrummet. Takplåt bortskuren.

    IMG_20190901_113123.jpg

    Närbild av kroppens struktur inifrån. Här ser man fint hur den ganska komplexa strukturen är uppbyggd av detaljer som är vanlig plåt vikt högst en handfull gånger. Och nitar. Många många nitar...
    IMG_20190901_113127.jpg

    Kabinen sedd framifrån och bakåt. Vad som ser ut att vara ett motorfäste ner till vänster i bild.

    IMG_20190901_113147.jpg
    Under cockpit. De rostiga detaljerna är länkage för roder och liknande. Tröskelplåts för en av de främre dörrarna upp till vänster i bild.

    IMG_20190901_114248.jpg

    Rör för signalraket. I den händelse att man flugit vilse kunde man bränna av en signalraket, hoppas att någon se den, och via radio tala om vart man var någonstans. Men också ett sätt att signalera under radiotystnad.

    IMG_20190901_113601.jpg
    Lagom till man är klar börjar solen titta fram...
    IMG_20190901_125218.jpg
    Oförädlad kvarts. Hatten av!
    IMG_20190902_114312.jpg
    Dagen avlutades med att spana efter nya mål. Men det är en annan historia...


  • Måluppfyllnad
    Planet lyckades ju lokaliseras, och jag lyckades ju se en hel del under ytan på det, så i den månen kan det inte ha vart annat än lyckats.
    Man blir slagen av den brist som det måste ha varit under kriget då folk verkar ha gett sig ut för att plocka användbara detaljer ifrån vraket. Det ligger (idag) en mil från närmaste bilväg, och troligen var det ännu mer otillgängligt på den tiden.
    man ska inte heller se bort från de umbäranden besättningen måste ha vart med om som fått lämna en sårad och en avliden kamrat kvar i planet och ge sig iväg efter undsättning.
    Krig är till naturen grymt, och vi kan bara hoppas vi slipper se sådana tider igen...



Edit: Just det ja; så här såg de ut före de gjorde en oplanerad utelandning (bild stulen från nätet)
Intressant och inspirerande äventyr. Riktigt häftigt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Planerar tåggluff till och vandring(bl.a.) i Österrike i sommar. Reservera en flagga och loggbok till mig i början av juli @NiklasF.
Övriga medlemmar... Hinta gärna om framtida äventyr. Då har vi lite att se fram emot här i tråden. :happyhappy:
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Igår trillade tidskriften Vapenbilden in i brevlådan. Där kungör man i tryck att Klocksnack Explorers Club heraldiska vapen är preliminärt godkänt att tas upp i Svenskt Vapenregister. Kul! Klocksnack Explorers Club börjar bli ett namn även utanför forumet.

För den som är intresserad av heraldik så finns det även andra vapen att titta på och läsa om.
204551B3-92A9-48BE-B273-FBF52F22B9E0.jpeg

7D14C321-5BE6-49E6-99FA-54762B7ECEAC.jpeg

8B79CEDD-CD2D-402C-8EE6-B6821804DD73.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Igår trillade tidskriften Vapenbilden in i brevlådan. Där kungör man i tryck att Klocksnack Explorers Club heraldiska vapen är preliminärt godkänt att tas upp i Svenskt Vapenregister. Kul! Klocksnack Explorers Club börjar bli ett namn även utanför forumet.

För den som är intresserad av heraldik så finns det även andra vapen att titta på och läsa om.
204551B3-92A9-48BE-B273-FBF52F22B9E0.jpeg

7D14C321-5BE6-49E6-99FA-54762B7ECEAC.jpeg

8B79CEDD-CD2D-402C-8EE6-B6821804DD73.jpeg
Vad roligt. Känns kul. :)
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Igår trillade tidskriften Vapenbilden in i brevlådan. Där kungör man i tryck att Klocksnack Explorers Club heraldiska vapen är preliminärt godkänt att tas upp i Svenskt Vapenregister. Kul! Klocksnack Explorers Club börjar bli ett namn även utanför forumet.

För den som är intresserad av heraldik så finns det även andra vapen att titta på och läsa om.
204551B3-92A9-48BE-B273-FBF52F22B9E0.jpeg

7D14C321-5BE6-49E6-99FA-54762B7ECEAC.jpeg

8B79CEDD-CD2D-402C-8EE6-B6821804DD73.jpeg

Häftigt! Jag, och garanterat många med mig, uppskattar ditt engagemang i detta!

Personligen har jag inget äventyr planerat för tillfället men jag och sambon har sagt att vi måste planera lite inför sommarens få semesterdagar, vill tro att det blir något äventyrsrelaterat då åtminstone. :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Häftigt! Jag, och garanterat många med mig, uppskattar ditt engagemang i detta!

Personligen har jag inget äventyr planerat för tillfället men jag och sambon har sagt att vi måste planera lite inför sommarens få semesterdagar, vill tro att det blir något äventyrsrelaterat då åtminstone. :)
Kul att höra! Hela det här projektet blev både större och mer seriöst än vad jag tänkte när jag fick idén. Men det var (och är) så pass kul att jobba med så man blir lite fartblind emellanåt.
 

gab

KS Explorers Club
Varning! Bildtungt inlägg :D

Destination: Från Spanien till Ängelholm

Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick: Från 14/3 2020 - 16/3 2020

Mål med äventyret: Att förflytta 3x flygplan hem till Sverige/Danmark från extern bas nere i Spanien


Äventyret i sig:
Då var det dags för min ansökan till KS Explorers Club! Det blev ett äventyr olikt de flesta andra här i tråden, men jag hoppas det duger. Jag arbetar som flyginstruktör och under vintern har vi etablerat en tillfällig bas nere i Spanien för att slippa undan vädret hemma i Sverige. Jag och två andra fick uppgiften att flyga varsitt flygplan hem till Sverige/Danmark. Notera att det är ingen Boeing eller Airbus vi flyger den här gången utan enmotoriga propellerflygplan. Vilken väg och vilka flygplatser vi besöker längst vägen är upp till oss. Äventyret började lördagen den 14/3 med start i Girona, Spanien med destination Ängelholm hemma i Sverige. Jag hade även med mig 1 elev som fick problem att komma hem pga corona.


Vägen vi valde att flyga blev: LEGE (Girona) - LFLS (Grenoble) - EDFM (Mannheim) - EDWQ (Ganderkesee) - EKAH (Aarhus) - ESTA (Ängelholm) Total distans ca 1013 nautiska mil. Vi flyger med en hastighet av 90kt, så med förutsättningen att vi inte har någon vind och kan flyga raka vägen mellan alla punkter tar det hela lite drygt 11h i luften. Med all packning kan vi tyvärr inte tanka planen fullt vilket ger oss en möjlig flygtid av ca 4h 30 min. Ytterligare ca 1h försvinner i form av reservbränsle ifall något skulle gå fel. Alltså kan vi flyga ungefär 3,5h utan att behöva tanka.

Om något skulle gå snett under resan så förberedde jag ett litet "care package" med bland annat ett extra däck, tändstift, olja osv.
8328EB5A-6DF5-4D00-9913-E3A23A4A0B78.jpeg

På vägen till flygplatsen stannade vi även vid ett litet bageri så att vi hade lite mat i planen. Vår lilla hyrbil var minst sagt fullpackad.
59701AF4-9A33-4210-A0AB-4F27083B1168.jpeg

Vi sprang in i det första problemet redan vid security i Girona. Vi var ovetande just då, men vid nästa stopp fick vi reda på att Spaniens gränser stängdes mindre än 1 timma efter att vi lämnat landet. Lite oklart om det var anledningen på grund av språkbarriär men det tog en del övertalande och ett antal telefonsamtal att komma igenom. I vilket fall så gick det till slut :D
25AFD430-6214-4385-8451-BD206DCA57AF.jpeg

Flygplanen packade!
EF72FAEC-365B-458E-B0CA-363A362348EE.jpeg
379FD30B-A3F0-40D5-B9BA-C58CC351AB6D.jpeg
E4EEA152-352D-428F-8759-8836C0221829.jpeg


Till slut kom vi upp i luften och satte kurs mot Spanien-Frankrike gränsen norrut. Tanken var att flyga formation hela vägen men vi var alla ganska trötta så vi valde att hålla lite distans första turen.
E4E8B20B-F66F-469D-B4B5-BE69507AE459.jpeg
2DA6595E-106A-46F7-8C4F-96E2C50D8AD3.jpeg
2CE9EBC0-DB46-4A37-8A77-44E6F75646A9.jpeg


Första stoppet blev i Grenoble, Frankrike. Flygtiden blev exakt 3h. Vi fick ett väldigt fint bemötande samt hjälp att hitta någonstans att spendera natten. Damen i business "terminalen" rekommenderade ett hotell 15 min bort. Visst, vi kör på det. Ett par minuter senare kommer en gammal dam och hämtar oss. Väl framme vid "hotellet" visar det sig vara någon sorts bed & breakfast hemma hos samma tant som hämtade oss. Förvånansvärt mysigt! På morgonen hade hon beställt frukostbröd hos någon lokal bagare bara för oss.
666547E6-4ECB-455A-8095-E86FC16B4D80.jpeg

284458EA-491C-41E5-9B20-F22EBEDBF8C0.jpeg


Dags att ta sig vidare till Tyskland! Flygplanen redo efter en natts vila.
FD83A41B-65E7-48F0-BF4C-C18A04B180E6.jpeg


Lite tightare formation idag. Trafikledarna i Frankrike var absolut inte intresserade av att hjälpa VFR trafik vilket var lite jobbigt.
34FC227F-3CF8-402D-A327-AE9D2D483865.jpeg
9DFE3018-3482-4FAB-ACE2-568906409C3E.jpeg


Väl i Tyskland gick det lite smidigare. Nästa stopp Mannheim. Tanken var att ta oss hela vägen till Danmark men det var för dåligt väder så det fick bli en natt här.
232457C3-8DEF-423F-924B-0BD82311EED3.jpeg
3D13130A-A11D-41D5-9577-9AC6AAD14185.jpeg


I Mannheim bor en av kollegornas bror så vi kunde sova hos honom vilket var riktigt schysst. Vi fick även en liten tour av den vackra staden eftersom vi hade lite tid att döda.

Dag 3! Vi var på flygplatsen vid 0830 och hade färdplan 0900. Idag vill vi hem. Första stoppet blir i Ganderkesee, en liten flygplats bredvid Bremen, för att tanka och sedan ta oss vidare mot Danmark.
9B77275E-B34E-43EC-940F-505C46640B44.jpeg
14CAC9A6-1FD9-4D8D-8DAB-68AA2F5B5812.jpeg


När vi ställer upp på banan har vi fått ett par åskådare som tar bilder under starten, kul!
FB3381CB-4CA2-4181-9D5D-63E6648AF507.jpeg

Nedlagt flygplats med solceller på banan
E7CC421A-B749-4E60-B4DD-66641D19BF82.jpeg

605BADF7-378C-483A-8BC5-EB17CF6A5C69.jpeg
DCC44DCD-B992-4C7D-A9C5-5F5825844636.jpeg


Äntligen över danska gränsen. Ni har säkert hört att Danmark stängt sina gränser och vi hade inte riktigt någon plan för vad vi skulle göra efter landing, vi ville bara hem så hoppades att det skulle lösa sig.

Vi gör en överflygning av flygplatsen i pilformation och svänger in för landing. Väl på marken säger trafikledaren något i stil med:

“Immediately after shutting down, head to the airport office without speaking to or making contact to anyone else.”

Jahapp. Vi gör som hon säger och där står polisen snällt och väntar på oss. Vi var 2 danskar och 2 svenskar, för danskarna var det såklart inga problem, men vi svenskar fick tydligen inte vara där. Jag hade läst vad danska UD skrivit och tolkade det som att det inte skulle vara några problem för en svensk att passera för att få komma hem, men polisen i fråga höll ej med. I vilket fall skulle vi vidare nästan direkt, och vi var redan där, så bästa lösning för alla blev att vi fick fortsätta så länge vi lovade att inte lämna flygplatsområdet.
AC6E1EB1-E4BA-42E0-A780-C5F6F637C0F3.jpeg


Vi förbereder nästa färdplan till Ängelholm och säger farväl till danskarna som varit med oss hela resan. Sista biten blir mörkerflygning vilket är lite kul.
462CAAA6-890E-4209-8D18-0D447A619D36.jpeg

A6C0FCE1-9ED6-4264-9542-381825A4660A.jpeg

Obs: kollegan flyger sista landningen ;)
88569CE3-A6CB-4625-8030-D16531E3F8EB.jpeg
20EB7F03-B6B0-4E15-8628-2EE78028F2D4.jpeg

Äntligen hemma!

Måluppfyllnad: Vi kom hem utan större problem, så jag anser definitivt att målet blev uppfyllt. Att flyga igenom Europa mitt i coronakrisen var också lite spännande, men vi verkar ha klarat oss ganska bra. Det får dock bli ett par dagar hemma för att vara på säkra sidan. :)
 

Bilagor

  • 84AC1BF1-1E99-4969-B857-856D646012EF.jpeg
    84AC1BF1-1E99-4969-B857-856D646012EF.jpeg
    812.5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Varning! Bildtungt inlägg :D

Destination: Från Spanien till Ängelholm

Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick: Från 14/3 2020 - 16/3 2020

Mål med äventyret: Att förflytta 3x flygplan hem till Sverige/Danmark från extern bas nere i Spanien


Då var det dags för min ansökan till KS Explorers Club! Det blev ett äventyr olikt de flesta andra här i tråden, men jag hoppas det duger. Jag arbetar som flyginstruktör och under vintern har vi etablerat en tillfällig bas nere i Spanien för att slippa undan vädret hemma i Sverige. Jag och två andra fick uppgiften att flyga varsitt flygplan hem till Sverige/Danmark. Notera att det är ingen Boeing eller Airbus vi flyger den här gången utan enmotoriga propellerflygplan. Vilken väg och vilka flygplatser vi besöker längst vägen är upp till oss. Äventyret började lördagen den 14/3 med start i Girona, Spanien med destination Ängelholm hemma i Sverige. Jag hade även med mig 1 elev som fick problem att komma hem pga corona.


Vägen vi valde att flyga blev: LEGE (Girona) - LFLS (Grenoble) - EDFM (Mannheim) - EDWQ (Ganderkesee) - EKAH (Aarhus) - ESTA (Ängelholm) Total distans ca 1013 nautiska mil. Vi flyger med en hastighet av 90kt, så med förutsättningen att vi inte har någon vind och kan flyga raka vägen mellan alla punkter tar det hela lite drygt 11h i luften. Med all packning kan vi tyvärr inte tanka planen fullt vilket ger oss en möjlig flygtid av ca 4h 30 min. Ytterligare ca 1h försvinner i form av reservbränsle ifall något skulle gå fel. Alltså kan vi flyga ungefär 3,5h utan att behöva tanka.

Om något skulle gå snett under resan så förberedde jag ett litet "care package" med bland annat ett extra däck, tändstift, olja osv.
8328EB5A-6DF5-4D00-9913-E3A23A4A0B78.jpeg

På vägen till flygplatsen stannade vi även vid ett litet bageri så att vi hade lite mat i planen. Vår lilla hyrbil var minst sagt fullpackad.
59701AF4-9A33-4210-A0AB-4F27083B1168.jpeg

Vi sprang in i det första problemet redan vid security i Girona. Vi var ovetande just då, men vid nästa stopp fick vi reda på att Spaniens gränser stängdes mindre än 1 timma efter att vi lämnat landet. Lite oklart om det var anledningen på grund av språkbarriär men det tog en del övertalande och ett antal telefonsamtal att komma igenom. I vilket fall så gick det till slut :D
25AFD430-6214-4385-8451-BD206DCA57AF.jpeg

Flygplanen packade!
EF72FAEC-365B-458E-B0CA-363A362348EE.jpeg
379FD30B-A3F0-40D5-B9BA-C58CC351AB6D.jpeg
E4EEA152-352D-428F-8759-8836C0221829.jpeg


Till slut kom vi upp i luften och satte kurs mot Spanien-Frankrike gränsen norrut. Tanken var att flyga formation hela vägen men vi var alla ganska trötta så vi valde att hålla lite distans första turen.
E4E8B20B-F66F-469D-B4B5-BE69507AE459.jpeg
2DA6595E-106A-46F7-8C4F-96E2C50D8AD3.jpeg
2CE9EBC0-DB46-4A37-8A77-44E6F75646A9.jpeg


Första stoppet blev i Grenoble, Frankrike. Flygtiden blev exakt 3h. Vi fick ett väldigt fint bemötande samt hjälp att hitta någonstans att spendera natten. Damen i business "terminalen" rekommenderade ett hotell 15 min bort. Visst, vi kör på det. Ett par minuter senare kommer en gammal dam och hämtar oss. Väl framme vid "hotellet" visar det sig vara någon sorts bed & breakfast hemma hos samma tant som hämtade oss. Förvånansvärt mysigt! På morgonen hade hon beställt frukostbröd hos någon lokal bagare bara för oss.
666547E6-4ECB-455A-8095-E86FC16B4D80.jpeg

284458EA-491C-41E5-9B20-F22EBEDBF8C0.jpeg


Dags att ta sig vidare till Tyskland! Flygplanen redo efter en natts vila.
FD83A41B-65E7-48F0-BF4C-C18A04B180E6.jpeg


Lite tightare formation idag. Trafikledarna i Frankrike var absolut inte intresserade av att hjälpa VFR trafik vilket var lite jobbigt.
34FC227F-3CF8-402D-A327-AE9D2D483865.jpeg
9DFE3018-3482-4FAB-ACE2-568906409C3E.jpeg


Väl i Tyskland gick det lite smidigare. Nästa stopp Mannheim. Tanken var att ta oss hela vägen till Danmark men det var för dåligt väder så det fick bli en natt här.
232457C3-8DEF-423F-924B-0BD82311EED3.jpeg
3D13130A-A11D-41D5-9577-9AC6AAD14185.jpeg


I Mannheim bor en av kollegornas bror så vi kunde sova hos honom vilket var riktigt schysst. Vi fick även en liten tour av den vackra staden eftersom vi hade lite tid att döda.

Dag 3! Vi var på flygplatsen vid 0830 och hade färdplan 0900. Idag vill vi hem. Första stoppet blir i Ganderkesee, en liten flygplats bredvid Bremen, för att tanka och sedan ta oss vidare mot Danmark.
9B77275E-B34E-43EC-940F-505C46640B44.jpeg
14CAC9A6-1FD9-4D8D-8DAB-68AA2F5B5812.jpeg


När vi ställer upp på banan har vi fått ett par åskådare som tar bilder under starten, kul!
FB3381CB-4CA2-4181-9D5D-63E6648AF507.jpeg

Nedlagt flygplats med solceller på banan
E7CC421A-B749-4E60-B4DD-66641D19BF82.jpeg

605BADF7-378C-483A-8BC5-EB17CF6A5C69.jpeg
DCC44DCD-B992-4C7D-A9C5-5F5825844636.jpeg


Äntligen över danska gränsen. Ni har säkert hört att Danmark stängt sina gränser och vi hade inte riktigt någon plan för vad vi skulle göra efter landing, vi ville bara hem så hoppades att det skulle lösa sig.

Vi gör en överflygning av flygplatsen i pilformation och svänger in för landing. Väl på marken säger trafikledaren något i stil med:

“Immediately after shutting down, head to the airport office without speaking to or making contact to anyone else.”

Jahapp. Vi gör som hon säger och där står polisen snällt och väntar på oss. Vi var 2 danskar och 2 svenskar, för danskarna var det såklart inga problem, men vi svenskar fick tydligen inte vara där. Jag hade läst vad danska UD skrivit och tolkade det som att det inte skulle vara några problem för en svensk att passera för att få komma hem, men polisen i fråga höll ej med. I vilket fall skulle vi vidare nästan direkt, och vi var redan där, så bästa lösning för alla blev att vi fick fortsätta så länge vi lovade att inte lämna flygplatsområdet.
AC6E1EB1-E4BA-42E0-A780-C5F6F637C0F3.jpeg


Vi förbereder nästa färdplan till Ängelholm och säger farväl till danskarna som varit med oss hela resan. Sista biten blir mörkerflygning vilket är lite kul.
462CAAA6-890E-4209-8D18-0D447A619D36.jpeg

A6C0FCE1-9ED6-4264-9542-381825A4660A.jpeg

Obs: kollegan flyger sista landningen ;)
88569CE3-A6CB-4625-8030-D16531E3F8EB.jpeg
20EB7F03-B6B0-4E15-8628-2EE78028F2D4.jpeg

Äntligen hemma!

Måluppfyllnad: Vi kom hem utan större problem, så jag anser definitivt att målet blev uppfyllt. Att flyga igenom Europa mitt i coronakrisen var också lite spännande, men vi verkar ha klarat oss ganska bra. Det får dock bli ett par dagar hemma för att vara på säkra sidan. :)
Äventyr milt sagt. Tur att ni åkte när ni åkte, fler och fler länder verkar släcka VFR-trafiken.
 
  • Like
Reactions: gab

ctothef

KS Explorers Club
Varning! Bildtungt inlägg :D

Destination: Från Spanien till Ängelholm

Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick: Från 14/3 2020 - 16/3 2020

Mål med äventyret: Att förflytta 3x flygplan hem till Sverige/Danmark från extern bas nere i Spanien


Äventyret i sig:
Då var det dags för min ansökan till KS Explorers Club! Det blev ett äventyr olikt de flesta andra här i tråden, men jag hoppas det duger. Jag arbetar som flyginstruktör och under vintern har vi etablerat en tillfällig bas nere i Spanien för att slippa undan vädret hemma i Sverige. Jag och två andra fick uppgiften att flyga varsitt flygplan hem till Sverige/Danmark. Notera att det är ingen Boeing eller Airbus vi flyger den här gången utan enmotoriga propellerflygplan. Vilken väg och vilka flygplatser vi besöker längst vägen är upp till oss. Äventyret började lördagen den 14/3 med start i Girona, Spanien med destination Ängelholm hemma i Sverige. Jag hade även med mig 1 elev som fick problem att komma hem pga corona.


Vägen vi valde att flyga blev: LEGE (Girona) - LFLS (Grenoble) - EDFM (Mannheim) - EDWQ (Ganderkesee) - EKAH (Aarhus) - ESTA (Ängelholm) Total distans ca 1013 nautiska mil. Vi flyger med en hastighet av 90kt, så med förutsättningen att vi inte har någon vind och kan flyga raka vägen mellan alla punkter tar det hela lite drygt 11h i luften. Med all packning kan vi tyvärr inte tanka planen fullt vilket ger oss en möjlig flygtid av ca 4h 30 min. Ytterligare ca 1h försvinner i form av reservbränsle ifall något skulle gå fel. Alltså kan vi flyga ungefär 3,5h utan att behöva tanka.

Om något skulle gå snett under resan så förberedde jag ett litet "care package" med bland annat ett extra däck, tändstift, olja osv.
8328EB5A-6DF5-4D00-9913-E3A23A4A0B78.jpeg

På vägen till flygplatsen stannade vi även vid ett litet bageri så att vi hade lite mat i planen. Vår lilla hyrbil var minst sagt fullpackad.
59701AF4-9A33-4210-A0AB-4F27083B1168.jpeg

Vi sprang in i det första problemet redan vid security i Girona. Vi var ovetande just då, men vid nästa stopp fick vi reda på att Spaniens gränser stängdes mindre än 1 timma efter att vi lämnat landet. Lite oklart om det var anledningen på grund av språkbarriär men det tog en del övertalande och ett antal telefonsamtal att komma igenom. I vilket fall så gick det till slut :D
25AFD430-6214-4385-8451-BD206DCA57AF.jpeg

Flygplanen packade!
EF72FAEC-365B-458E-B0CA-363A362348EE.jpeg
379FD30B-A3F0-40D5-B9BA-C58CC351AB6D.jpeg
E4EEA152-352D-428F-8759-8836C0221829.jpeg


Till slut kom vi upp i luften och satte kurs mot Spanien-Frankrike gränsen norrut. Tanken var att flyga formation hela vägen men vi var alla ganska trötta så vi valde att hålla lite distans första turen.
E4E8B20B-F66F-469D-B4B5-BE69507AE459.jpeg
2DA6595E-106A-46F7-8C4F-96E2C50D8AD3.jpeg
2CE9EBC0-DB46-4A37-8A77-44E6F75646A9.jpeg


Första stoppet blev i Grenoble, Frankrike. Flygtiden blev exakt 3h. Vi fick ett väldigt fint bemötande samt hjälp att hitta någonstans att spendera natten. Damen i business "terminalen" rekommenderade ett hotell 15 min bort. Visst, vi kör på det. Ett par minuter senare kommer en gammal dam och hämtar oss. Väl framme vid "hotellet" visar det sig vara någon sorts bed & breakfast hemma hos samma tant som hämtade oss. Förvånansvärt mysigt! På morgonen hade hon beställt frukostbröd hos någon lokal bagare bara för oss.
666547E6-4ECB-455A-8095-E86FC16B4D80.jpeg

284458EA-491C-41E5-9B20-F22EBEDBF8C0.jpeg


Dags att ta sig vidare till Tyskland! Flygplanen redo efter en natts vila.
FD83A41B-65E7-48F0-BF4C-C18A04B180E6.jpeg


Lite tightare formation idag. Trafikledarna i Frankrike var absolut inte intresserade av att hjälpa VFR trafik vilket var lite jobbigt.
34FC227F-3CF8-402D-A327-AE9D2D483865.jpeg
9DFE3018-3482-4FAB-ACE2-568906409C3E.jpeg


Väl i Tyskland gick det lite smidigare. Nästa stopp Mannheim. Tanken var att ta oss hela vägen till Danmark men det var för dåligt väder så det fick bli en natt här.
232457C3-8DEF-423F-924B-0BD82311EED3.jpeg
3D13130A-A11D-41D5-9577-9AC6AAD14185.jpeg


I Mannheim bor en av kollegornas bror så vi kunde sova hos honom vilket var riktigt schysst. Vi fick även en liten tour av den vackra staden eftersom vi hade lite tid att döda.

Dag 3! Vi var på flygplatsen vid 0830 och hade färdplan 0900. Idag vill vi hem. Första stoppet blir i Ganderkesee, en liten flygplats bredvid Bremen, för att tanka och sedan ta oss vidare mot Danmark.
9B77275E-B34E-43EC-940F-505C46640B44.jpeg
14CAC9A6-1FD9-4D8D-8DAB-68AA2F5B5812.jpeg


När vi ställer upp på banan har vi fått ett par åskådare som tar bilder under starten, kul!
FB3381CB-4CA2-4181-9D5D-63E6648AF507.jpeg

Nedlagt flygplats med solceller på banan
E7CC421A-B749-4E60-B4DD-66641D19BF82.jpeg

605BADF7-378C-483A-8BC5-EB17CF6A5C69.jpeg
DCC44DCD-B992-4C7D-A9C5-5F5825844636.jpeg


Äntligen över danska gränsen. Ni har säkert hört att Danmark stängt sina gränser och vi hade inte riktigt någon plan för vad vi skulle göra efter landing, vi ville bara hem så hoppades att det skulle lösa sig.

Vi gör en överflygning av flygplatsen i pilformation och svänger in för landing. Väl på marken säger trafikledaren något i stil med:

“Immediately after shutting down, head to the airport office without speaking to or making contact to anyone else.”

Jahapp. Vi gör som hon säger och där står polisen snällt och väntar på oss. Vi var 2 danskar och 2 svenskar, för danskarna var det såklart inga problem, men vi svenskar fick tydligen inte vara där. Jag hade läst vad danska UD skrivit och tolkade det som att det inte skulle vara några problem för en svensk att passera för att få komma hem, men polisen i fråga höll ej med. I vilket fall skulle vi vidare nästan direkt, och vi var redan där, så bästa lösning för alla blev att vi fick fortsätta så länge vi lovade att inte lämna flygplatsområdet.
AC6E1EB1-E4BA-42E0-A780-C5F6F637C0F3.jpeg


Vi förbereder nästa färdplan till Ängelholm och säger farväl till danskarna som varit med oss hela resan. Sista biten blir mörkerflygning vilket är lite kul.
462CAAA6-890E-4209-8D18-0D447A619D36.jpeg

A6C0FCE1-9ED6-4264-9542-381825A4660A.jpeg

Obs: kollegan flyger sista landningen ;)
88569CE3-A6CB-4625-8030-D16531E3F8EB.jpeg
20EB7F03-B6B0-4E15-8628-2EE78028F2D4.jpeg

Äntligen hemma!

Måluppfyllnad: Vi kom hem utan större problem, så jag anser definitivt att målet blev uppfyllt. Att flyga igenom Europa mitt i coronakrisen var också lite spännande, men vi verkar ha klarat oss ganska bra. Det får dock bli ett par dagar hemma för att vara på säkra sidan. :)

MÄKTIGT äventyr!! Tack för att du delade, och välkommen i klubben :cigar: Flyger du mycket från Ängelholm? Är mina gamla hemmatrakter :)
 
  • Like
Reactions: gab

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis, skulle vi åkt 1 dag senare tror jag inte det skulle gå lika smidigt. Vi hade verkligen tur som du säger :)
Att ha pandemien och dess följder jagandes i hälarna under resan är ju helt galet. Sjukt imponerad av att ni verkade bibehålla ert lugn såpass bra utifrån reserapporten. I min bok borde du ha en extra utmärkelse under ”KS Explorers Club” då detta verkar varit ett äventyr på riktigt även om det kanske inte var syftet från början iom hur coronasituationen utvecklade sig. Tack för att du delar med dig. Grymt jobbat!
 

gab

KS Explorers Club
MÄKTIGT äventyr!! Tack för att du delade, och välkommen i klubben :cigar: Flyger du mycket från Ängelholm? Är mina gamla hemmatrakter :)
Tackar! Jag brukar svänga förbi någon gång i veckan :)

Att ha pandemien och dess följder jagandes i hälarna under resan är ju helt galet. Sjukt imponerad av att ni verkade bibehålla ert lugn såpass bra utifrån reserapporten. I min bok borde du ha en extra utmärkelse under ”KS Explorers Club” då detta verkar varit ett äventyr på riktigt även om det kanske inte var syftet från början iom hur coronasituationen utvecklade sig. Tack för att du delar med dig. Grymt jobbat!

Tack så mycket för alla fina ord! Vi planerade från början att åka söndag den 15:e. På kvällen fredag den 13:e så fick jag ett samtal från chefen som sett en presskonferens där det meddelas att flera städer i Katalonien ska sättas i karantän/lockdown. Vi tog då beslutet att åka morgonen efter för att vara säkra på att vi kommer hem, trots att vi inte hade hunnit planera resan/packa/lämna nycklar osv ännu. Äventyr skulle det blivit i vilket fall, men det blev lite mer spännande än jag hade tänkt :D
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag har jag varit ute på ett kort litet äventyr, eller snarare träningspass inför kommande äventyr.

- 2 timmar
- Ca 20 kilo på ryggen
- Obanad och till del ny terräng
- Omväxlande marsch/löpning
- Avslutades med 30 minuter styrketräning med nämnd ryggsäck som vikt

Hur förbereder ni er för era äventyr? Tränar något särskilt? Eller kanske läser på och lär er nya färdigheter? Dela gärna med er här i tråden!

1D11D720-7709-4754-8263-966B3E5C91EA.jpeg

Mer spännande än såhär blev det inte idag
 
Senast ändrad:

gab

KS Explorers Club
Idag har jag varit ute på ett kort litet äventyr, eller snarare träningspass inför kommande äventyr.

- 2 timmar
- Ca 20 kilo på ryggen
- Obanad och till del ny terräng
- Omväxlande marsch/löpning
- Avslutades med 30 minuter styrketräning med nämnd ryggsäck som vikt

Hur förbereder ni er för era äventyr? Tränar något särskilt? Eller kanske läser på och lär er nya färdigheter? Dela gärna med er här i tråden!

1D11D720-7709-4754-8263-966B3E5C91EA.jpeg

Mer spännande än såhär blev det inte idag

Schysst träningspass! Nyfiken, vad blir nästa äventyr? :)
 
Topp