• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu finns även KS Explorers Club på Instagram! Där kommer ni i framtiden hitta diverse häftiga bilder från våra medlemmars äventyr, gamla som nya.

https://www.instagram.com/ks_explorers_club/

Klicka gärna in och följ oss! :)
Grymt att du kunde ta på dig att administrera kontot för klubben @gab! Det kommer bli riktigt bra!

@gab föreslog att Klocksnack Explorers Club kunde ha ett Instagram-konto där man kunde lägga upp lite bilder från tråden. Efter att ha bollat och förfinat idén så beslöt vi (@gab, @Berns och jag) att @gab var bäst lämpad att administrera det hela.

Från och med idag kommer medlemmar och aspirerande medlemmar att kunna låna kontot under sina äventyr för att ge en liten försmak på vad reserapporten kommer att innehålla.

Använd gärna #ksexplorersclub eller #klocksnackexplorersclub om du lägger upp något som du vill associera med klubben på din Instagram.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Nämen titta vad som ramlade in idag!
AE186492.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag var jag och brorsan ute och på en lite längre promenad som snart utvecklade sig till en upptäcktsfärd. Turen gick genom Hagaparken och Norra begravningsplatsen. Viste ni att äventyraren S. A. Andrée ligger begravd där? Han som skulle flyga luftballong till nordpolen. Vi besökte hans grav. En mycket värdig sådan!
1865D155-F986-401B-A1E3-E36118E3F69F.jpeg

951F074D-0511-4B13-9BEE-A96F3FBB46B2.jpeg

CEFAA9EC-CEAF-4DDA-9819-F3B540DCDCF8.jpeg

A4B7DAE8-5EA0-4A38-ACAD-29950084951F.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Här kommer ett litet tips på helgaktivitet för den som är intresserad av svensk underrättelsetjänst under kalla kriget.

Swedish Spy Museum anordnar ”Spionvandringar” i Ursvik ett antal söndagar i rad med start nu på söndag (24/5). Jag gick en sådan vandring för något år sedan och tyckte det var väldigt intressant.

I det här inlägget i tråden skriver jag lite om områdets historia och vad jag har hittat när jag har varit där och tränat:
Ursvikt Militärområde

Sök på ”Spionvandring” eller ”Swedish Spy Museum” på facebook om detta låter intressant.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Destination:
Forsaleden

Tidsperiod:
22/5-2020

Mål med äventyret:
Frisk luft och eventuellt årets första dopp

Expeditionens medlemmar:
Tre kompisar och så jag själv!

Äventyret i sig:
Vi kom spontant på pga det fina vädret att en liten tur i skogen hade varit trevligt, så vi begav oss mot Forsaleden. Från parkeringen så var det en kort vandring på ca. 1.5 - 2km fram till platsen där vi bestämde oss för att bada. Vattnet kan max ha varit 5°C så kallt minst sagt och för mig ett impulsbeslut så hade varken handduk eller ombyte. Men kul var det!
Efter ungefär 2 timmar så begav vi oss tillbaka till bilen för hemfärd.
20200522_175515.jpg
20200522_175657.jpg
20200522_180058.jpg
20200522_180518.jpg
20200522_180658.jpg
20200522_181038.jpg
20200522_184801.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Destination:
Forsaleden

Tidsperiod:
22/5-2020

Mål med äventyret:
Frisk luft och eventuellt årets första dopp

Expeditionens medlemmar:
Tre kompisar och så jag själv!

Äventyret i sig:
Vi kom spontant på pga det fina vädret att en liten tur i skogen hade varit trevligt, så vi begav oss mot Forsaleden. Från parkeringen så var det en kort vandring på ca. 1.5 - 2km fram till platsen där vi bestämde oss för att bada. Vattnet kan max ha varit 5°C så kallt minst sagt och för mig ett impulsbeslut så hade varken handduk eller ombyte. Men kul var det!
Efter ungefär 2 timmar så begav vi oss tillbaka till bilen för hemfärd.
20200522_175515.jpg
20200522_175657.jpg
20200522_180058.jpg
20200522_180518.jpg
20200522_180658.jpg
20200522_181038.jpg
20200522_184801.jpg
Grymt! Badsuget kan ju komma över en lite när som helst. För egen del brukar första badet vara ordersatt någon gång i januari/februari (vinterutbildning).
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
Intresse finns!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
Det låter ju som värsta pojkdrömmen! Kom gärna med lite bilder som vi kan avundas!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
Läckert! Den lösningen är sjukt poppis bland folk som flyger skärm, ser fram emot reportaget!
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det låter ju som värsta pojkdrömmen! Kom gärna med lite bilder som vi kan avundas!
Helt klart en pojkdröm! Synd bara att man behövde hinna bli gubbe innan man tog sig i kragen och förverkligade den...
Jag lovar att komma med lite progress snart, jag har vikt den kommande helgen till snickrande och skruvande :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Härligt! Men - jag vill på förhand varna känsliga tittare och säga att jag absolut inte är någon finsnickare och att jag i denna "camper v1" kommer att prioritera funktion framför skönhet ;-)
I sann expeditions-anda!
Men ärligt talat - om man höjer funktion-före-form-diskussionen något, är det inte just så som de läckraste designerna har kommit till? Man tvingas ta vissa designmässiga beslut som man annars aldrig hade kommit på för att funktionen är överordnad. I klockvärlden kan man tänka på vridringar med olika skalor på, överdimensionerade orangea minutvisare, bulkiga boetter för tåla stötar eller stora tryck osv...
Många sådana klockor är ju riktiga ikoner idag. Det räknar vi förstås med att @Calvin s bil blir också ;)
 
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
Fantastiskt! :D Ser fram emot många bilder...även om jag inte är medlem i Explorer-klubben ännu!
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag har under en längre tid jobbat med att konvertera min bil till ett slags camper/overlander/äventyrsfarkost och under sommarens svemester är det dags att för första gången testa att leva "off the grid" en lite längre period - därför testkör jag nu min strömförsörjningsanläggning: 100W solcellspanel in i ett litiumbatteri som i sin tur skall driva kylen (och såklart lite lampor, batteriladdning osv).
Om intresse finns kan jag återkomma med lite byggnationsbilder av bilinredningen och såklart kommer det rapporter från själva äventyret när vi väl kommer iväg!
CAL02245.jpg
CAL02247.jpg
CAL02246.jpg
Ja det vill jag veta mer om , vad är det för bil ?
 
Topp