• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Sådär! Nu är mitt märke tvättat och redo för 2020 års äventyr! Det hann bli rätt skitigt under 2019, och jag räknar med samma sak även detta år. Trevlig kväll alla medlemmar, prospects, och ivriga påhejare!
12440C28-75B3-440C-9F94-238FD90014B5.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ska upp till Stekenjokk till sommaren, kommer bli bilkörning 14 timmar (vi är tre som delar på tiden). Sen parkeras bilen och så är det 3-4 mils vandring med all utrustning, sen kommer vi tälta, och fiska längs med vattendrag, och flytta på tältet/sovplatsen ungefär en gång per dygn. Blir massa vandring och flugfiske. Ett litet äventyr (ungefär en vecka), Kommer bli helt fantastiskt :)
Det enda jag saknar är en Rolex, men lyckas jag få tag på en tills dess så kommer jag definitivt att posta bilderna här :)
Kvalar det äventyret in här på Explorers club, @NiklasF ?
rsz_1p1140301-1024x768.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska upp till Stekenjokk till sommaren, kommer bli bilkörning 14 timmar (vi är tre som delar på tiden). Sen parkeras bilen och så är det 3-4 mils vandring med all utrustning, sen kommer vi tälta, och fiska längs med vattendrag, och flytta på tältet/sovplatsen ungefär en gång per dygn. Blir massa vandring och flugfiske. Ett litet äventyr (ungefär en vecka), Kommer bli helt fantastiskt :)
Det enda jag saknar är en Rolex, men lyckas jag få tag på en tills dess så kommer jag definitivt att posta bilderna här :)
Kvalar det äventyret in här på Explorers club, @NiklasF ?
rsz_1p1140301-1024x768.jpg
Det låter som att ni kommer få en härlig vecka! Och äventyret kvalar in med god marginal ;)
Hoppas du får tag på någon av de klockor som klubben omfattar. Tyvärr har vi inga låneklockor (ännu) likt Explorers Club i New York. Lycka till!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det låter som att ni kommer få en härlig vecka! Och äventyret kvalar in med god marginal ;)
Hoppas du får tag på någon av de klockor som klubben omfattar. Tyvärr har vi inga låneklockor (ännu) likt Explorers Club i New York. Lycka till!
Kul att höra :) Då ska vi se om det blir någon Explorer/Sub. Sea Dwellern platsar inte?
 

Kimona75

Breitling
Hej,
En ny medlem vill gärna introducera sig samt sin 214270.
Jag vill börja med att tacka för ett mycket informativt och trevligt forum.
Min fascination med teknik och historik vad gäller såväl gitarrer som klockor samspelar mycket väl, och jag följer med stort intresse alla medlemmars eskapader med sina klockor, och hoppas att själva framgent få möjlighet att bidra.
/K
 

Bilagor

  • Explorer 2.jpg
    Explorer 2.jpg
    471.3 KB · Visningar: 8

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
En ny medlem vill gärna introducera sig samt sin 214270.
Jag vill börja med att tacka för ett mycket informativt och trevligt forum.
Min fascination med teknik och historik vad gäller såväl gitarrer som klockor samspelar mycket väl, och jag följer med stort intresse alla medlemmars eskapader med sina klockor, och hoppas att själva framgent få möjlighet att bidra.
/K
Välkommen till Klocksnack, och kul att du hittade hit till Explorerklubben! Vi ser fram emot att läsa din reserapport här i framtiden.
 

ctothef

KS Explorers Club
Som prospect och idog följare av denna klubb så har jag ett litet Resereportage från dagens skridskoåkning.

Destination
Tönnånger i Gästrikland.

Tidsperiod
2/2 2020 Kl 07.00 - 20.00

Mål med äventyret
Att få till en heldags skridskoåkande trots usla förutsättningar i Stockholmstrakten SAMT att säkra inträde till Stockholms Skridskoseglarklubb genom att klara tempot och de övningsmoment som ingick.

Expeditionens medlemmar
Ensamseglare - tillsammans med ca 200 andra prospects. Träffade en mycket trevlig prick på bussen påväg till isarna som omedelbart blev en given stridskamrat för hela färden.

Äventyret
Efter noggrann planering och förfinande av utrustning så var det äntligen dags. Klockan ringde 06.30 en söndagmorgon, matsäck och nybryggt kaffe packades ned tillsammans med extra ombyte i händelse av ”plurr”,, samt nödvändig säkerhetsutrustning.

Bussar avgick från centralstation 08.00, och 2,5h senare så var vi på plats i Tönnånger. Min första vistelse i Gästrikland! Och förutsättningarna för en fin dag var goda.

Vi började på en lite mindre sjö, där vi övade parvis skridskoåkning i motvind, och även att åka på ”rulle” (ungefär att flera åker på led i takt och slipstreamar).

9A6A6788-B1F3-4F4F-A1D4-62543BD55A55.jpeg


Efter att ha rundat den första sjön så transporterade vi oss mot Tönnångersjön, där äventyret skulle fortsätta.

6230BD3E-A551-4010-94CE-2809CDFE186D.jpeg


Det bjöds på fin kärnis och medvind.

C9CF8D54-EA09-4793-AAD1-926BFBD6C904.jpeg


Tyren fortsatte och vi stötte på div hinder i form av öppet vatten, sprickor, och kanaler. Men vi klarade oss från plurret så här långt!

efter att ha bränt av ett par mil is så blev det fikapaus på en liten ö. Medhavt kaffe och macka smakar sällan så gott som i naturen med sol och lä.

D9BC0D9D-3476-4BEE-9163-B464F20AF6FF.jpeg

49B7CCE6-467F-4354-8229-7D168CB8F5E6.jpeg

8E054FDD-0940-4B5C-8AE1-13099183B72C.jpeg


Efter fikat var det dags att hyvla av det sista av Näsfjärden och ta oss till nästa.

9ADF0C7A-A576-41F2-B57A-5A385281DB0F.jpeg


Skuggorna började bli långa, och marsch genom delvis snårig terräng och grusväg väntade innan sista sjön skulle avhandlas.

0A2BB958-18AA-4705-A9CF-4E04F620D45F.jpeg


efter ett par km till fots var vi äntligen tillbaka på isen, och kvällshimlen visade upp sin bästa sida inför sista etappen.

205394DF-9031-4D65-A192-FF86F39C001C.jpeg


3D9E8785-E9C0-4F6D-B407-FFD9299D23B1.jpeg


Med Vinden i ryggen och ett leende på läpparna hela vägen till sista checkpointen så fick jag den där känslan. När man bara älskar det. Full stoke.

Måluppfyllnad
Jag hade klarat det. Jag blev erbjuden medlemsskap påvägen hem! Och fått en helt fantastisk naturupplevelse och långfärdsskridskotur jag sent kommer glömma. Långfärdsskridskor är en av mina absoluta favoritaktiviteter - för er som inte har provat, gör det! Kan varmt rekommendera SSSK:s turer.

blev mest snack om dagens tur, natur, och jakt påvägen hem. Fick även in en välbehövd tupplur. Åter igen i stan vid 20-tiden.

Även om detta äventyr inte kvalar in för medlemsskap (antar jag?) så ville jag dela det med Er, då jag tänkte på er hela vägen!

Till nästa gång,
Ctothef
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som prospect och idog följare av denna klubb så har jag ett litet Resereportage från dagens skridskoåkning.

Destination
Tönnånger i Gästrikland.

Tidsperiod
2/2 2020 Kl 07.00 - 20.00

Mål med äventyret
Att få till en heldags skridskoåkande trots usla förutsättningar i Stockholmstrakten SAMT att säkra inträde till Stockholms Skridskoseglarklubb genom att klara tempot och de övningsmoment som ingick.

Expeditionens medlemmar
Ensamseglare - tillsammans med ca 200 andra prospects. Träffade en mycket trevlig prick på bussen påväg till isarna som omedelbart blev en given stridskamrat för hela färden.

Äventyret
Efter noggrann planering och förfinande av utrustning så var det äntligen dags. Klockan ringde 06.30 en söndagmorgon, matsäck och nybryggt kaffe packades ned tillsammans med extra ombyte i händelse av ”plurr”,, samt nödvändig säkerhetsutrustning.

Bussar avgick från centralstation 08.00, och 2,5h senare så var vi på plats i Tönnånger. Min första vistelse i Gästrikland! Och förutsättningarna för en fin dag var goda.

Vi började på en lite mindre sjö, där vi övade parvis skridskoåkning i motvind, och även att åka på ”rulle” (ungefär att flera åker på led i takt och slipstreamar).

9A6A6788-B1F3-4F4F-A1D4-62543BD55A55.jpeg


Efter att ha rundat den första sjön så transporterade vi oss mot Tönnångersjön, där äventyret skulle fortsätta.

6230BD3E-A551-4010-94CE-2809CDFE186D.jpeg


Det bjöds på fin kärnis och medvind.

C9CF8D54-EA09-4793-AAD1-926BFBD6C904.jpeg


Tyren fortsatte och vi stötte på div hinder i form av öppet vatten, sprickor, och kanaler. Men vi klarade oss från plurret så här långt!

efter att ha bränt av ett par mil is så blev det fikapaus på en liten ö. Medhavt kaffe och macka smakar sällan så gott som i naturen med sol och lä.

D9BC0D9D-3476-4BEE-9163-B464F20AF6FF.jpeg

49B7CCE6-467F-4354-8229-7D168CB8F5E6.jpeg

8E054FDD-0940-4B5C-8AE1-13099183B72C.jpeg


Efter fikat var det dags att hyvla av det sista av Näsfjärden och ta oss till nästa.

9ADF0C7A-A576-41F2-B57A-5A385281DB0F.jpeg


Skuggorna började bli långa, och marsch genom delvis snårig terräng och grusväg väntade innan sista sjön skulle avhandlas.

0A2BB958-18AA-4705-A9CF-4E04F620D45F.jpeg


efter ett par km till fots var vi äntligen tillbaka på isen, och kvällshimlen visade upp sin bästa sida inför sista etappen.

205394DF-9031-4D65-A192-FF86F39C001C.jpeg


3D9E8785-E9C0-4F6D-B407-FFD9299D23B1.jpeg


Med Vinden i ryggen och ett leende på läpparna hela vägen till sista checkpointen så fick jag den där känslan. När man bara älskar det. Full stoke.

Jag hade klarat det. Och fått en helt fantastisk naturupplevelse jag sent kommer glömma. Långfärdsskridskor är en av mina absoluta favoritaktiviteter - för er som inte har provat, gör det! Kan varmt rekommendera SSSK:s turer.

blev mest snack om dagens tur, natur, och jakt påvägen hem. Fick även in en välbehövd tupplur. Åter igen i stan vid 20-tiden.

Även om detta äventyr inte kvalar in för medlemsskap (antar jag?) så ville jag dela det med Er, då jag tänkte på er hela vägen!

Till nästa gång,
Ctothef
Ser ju riktigt najs ut, synd att man är skit på att åka skridskor själv ;)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har ikväll det stora nöjet att välkomna @ctothef som medlem #12 i Klocksnack Explorers Club!

Ni såg onekligen ut att ha haft en härlig dag ute på isarna. Låna gärna med dig en flagga nästa gång du ger dig ut. Det kan nog bli ganska läckra bilder med en flagga vajandes i fartvinden ;)
 

ctothef

KS Explorers Club
Jag har ikväll det stora nöjet att välkomna @ctothef som medlem #12 i Klocksnack Explorers Club!

Ni såg onekligen ut att ha haft en härlig dag ute på isarna. Låna gärna med dig en flagga nästa gång du ger dig ut. Det kan nog bli ganska läckra bilder med en flagga vajandes i fartvinden ;)

woohoo, äntligen!! Det gör jag gärna :D Stort TACK!
 

Finnemang

Breitling
Hej KS!

Långtida lurk men vågar mig på att skriva nu eftersom jag är jäkligt sugen på en jäkligt dyr klocka. Säg till om jag gör nåt fel eller skriver på fel ställe!

Behöver lite hjälp med att kolla på en klocka som ligger ute på c24. Närmare bestämt den här

https://www.chrono24.com/rolex/explorer-bj2008--id13652122.htm

Vad jag kan se i bilderna så verkar allt ok med själva klockan. Problemet är att jag inte hittar några referenser hos säljaren utöver de köpreferenser som finns på c24. Vad tror ni? Vågar man? Har kontaktat säljaren via mejl och han har svarat väldigt artigt (och snabbt).

Frågade honom bland annat om man kunde få se en bild på det han kallar för "box & papers" och fick den bifogade bilden som svar. Kollade upp originalsäljaren och dom verkar fortfarande vara AD för Rolex, på Korfu i Grekland. Han skulle skicka en närbild på laserkronan vid kl6 om han lyckades och insidan av boetten för att se urverket (inte för att jag skulle förstå så bra vad jag tittar på). Han säger att det inte finns några tecken på over-polish, och att den är gångtestad och trycktestad, båda ok.

Som sagt, drömklocka, dessutom från 2008 så den har rehault-gravering vilket är ett plus. Förhoppningsvis den unga åldern innebär även att den skulle vara i fint skick in och ut. Behöver lite bekräftelse för att våga pull the trigger osv.

//Fred
 

Bilagor

  • fa8d6e78-6f88-4ce4-b14e-43800c3070cd.JPG
    fa8d6e78-6f88-4ce4-b14e-43800c3070cd.JPG
    226.4 KB · Visningar: 8

Lindrothh

Cartier
Skulle inte köpt den där om jag ska vara ärlig. Kan finansminister bra mycket nyare i bra mycket bättre skick på exempelvis Klocksnack!
 

Finnemang

Breitling
Denna handlare ligger i österrike, vet ej hur jag hamnade på engelska c24 i länken.

Lindroth Ser inte 114270 så ofta, varken på KS eller i Sverige öht. Och 114270 kan väl inte bli mkt nyare än 2008? :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nej det stämmer, trodde han döljt det med en papperslapp av ngn anledning. Vad innebär ej påskrivet cert i detta fall? Slå om dum fråga.
Då det inte är snack om garanti så har det inte mer funktion än komplettera resten av grejerna för att vara fullset, men inte riktigt då certet ej är signat. Sannolikt har den sålts av grekerna till gråhandlare. Grundar dem att den är uttagen 2008 på serienumret?
Men klockan känns för dyr och ser ut att ha blivit polerad :)
 
Topp