• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tyvärr omfattas inte Seadwellern av Rolex Expedition Watch Program, och omfattas därför inte heller av Klocksnack Explorers Club. Vi diskuterade länge var vi skulle dra gränsen och kom fram till att köra på samma som Explorers Club, men med samtliga referenser till de tre huvudmodellerna. Någon stans skulle gränsen dras, och vi valde att göra såhär den här gången.
Köper det resonemanget! Då kan jag köpa en till klocka som passar in :)

Härligt jobbat! Då återstår det bara för mig att knåpa ihop ett reportage från tidigare i veckan. Håll tillgodo!
BCA27A47-E3FB-4969-A72A-68FD9A9DB06B.jpeg
DC2F03CD-064F-462C-AB80-EB530BF1181D.jpeg
14421E48-3370-4A66-A36D-EC247828FC5B.jpeg
3D7741EA-B572-45D0-B07A-839AE872B0C9.jpeg
C29EC1E9-69E9-4767-B952-C1BFAF612911.jpeg
77E102C4-1B43-4F42-9A24-04C650E076C2.jpeg
588EF9B5-4553-4C33-B56E-17728B2A6679.jpeg

Då är väskan packad och den första flaggutlåningen snart på väg till en aspirerande medlem! Ryktet gör gällande att att bär av mot den södra rikshalvan och en särskilt snårig och svårframkomlig skog. Det ska bli spännande att läsa och se bilder från det äventyret. Stort lycka till!
CEEC6C60-FBE3-4578-ADDE-381F76A22325.jpeg

Vad glad jag blev när jag hittade den här tråden! Riktigt bra styrt av minst @NiklasF och @Berns !

Nu är 16570 självskriven på sommarens fjällvandring :)
Den här nobla klubben fanns inte förra sommaren och den gången var det dessutom en annan äventyrsklocka som fick följa med ... men klockan kom hur som helst att spela en avgörande roll. Det är lätt att glömma bort att våra klockor faktiskt kan vara användbara på allvar i vissa lägen.

När vi vandrade i fjällen i somras hade vi (tre vuxna och fyra barn) med oss allt för sju dagar. Tält, mat, sjukvård, kläder ... En person hade med sig papperskarta (jag). Noll personer hade med sig kompass ... men jag hade min Landmaster GMT (https://instagram.com/p/BliNzrbnCzT/). När man pekar gmt-visaren mot solen har man norr klockan tolv. Det var vår kompass i en vecka. Tur att solen sken nästan varje dag :)
Edit: Lite mer info om den turen: https://www.instagram.com/p/BmEk31pno81/?igshid=193b2jcb6ukax

Vad glad jag blev när jag hittade den här tråden! Riktigt bra styrt av minst @NiklasF och @Berns !

Nu är 16570 självskriven på sommarens fjällvandring :)
Den här nobla klubben fanns inte förra sommaren och den gången var det dessutom en annan äventyrsklocka som fick följa med ... men klockan kom hur som helst att spela en avgörande roll. Det är lätt att glömma bort att våra klockor faktiskt kan vara användbara på allvar i vissa lägen.

Edit: Lite mer info om den turen: https://www.instagram.com/p/BmEk31pno81/?igshid=193b2jcb6ukax
Vad kul att du hittade hit! Självklart ska du ta din 16570 med dig till fjällen. Låna gärna med dig en flagga också ;)
Ett medlemskap är att vänta när du kommer tillbaka.

Riktigt roligt initiativ! Har siktet inställt på nästa års Fjällräven Classic i Sverige. Är det någon här som har deltagit tidigare år?:)

Vilket fint initiativ och kul upplägg!
Härmed en medlemsansökan:
Jag skulle vilja börja med brasklappen att nedan beskrivna äventyr inte är särskilt hardcore så om det inte bedöms leva upp till kraven så accepterar jag det och gör ett nytt försök senare istället. (Hänger väl på om en bil räknas som ”modern bekvämlighet” eller inte?)

Destination:
En roadtrip med tyngdpunkt på naturupplevelser från Malmö till Öland via Österlen och Ivön.

Datum:
Äventyret varade mellan 5e och 9e juli 2019.

Mål med äventyret:
Med en precis nyinköpt ”äventyrs-/campingbil” och nyligen påbörjad semester bestämde sig jag och min hustru för att göra en spontan utflykt utan detaljerad plan och tidsram. Målet var att utforska den relativa närmiljön samt att testa hur ”äventyrsbilen” skulle funka att leva med och i.

Äventyret i sig:
2019-07-05 16.54.50.jpg

Det bär iväg fredag morgon och efter korta stopp i Brösarps backar och på Ravlunda skjutfält anländer vi till Ivön på eftermiddagen. Vi hittar en skogsglänta där vi kan parkera bilen utan att väcka lokalbefolkningens vrede och ger oss ut på en liten vandring för att utforska öns norra del.
Därefter en välförtjänt picnic i solnedgången. I naturen funkar det finfint med dåligt rödvin i plastglas! :)
2019-07-05 21.06.13.jpg

Då det utlovas regn kommande morgon struntar vi i tältet och sover i bilen.

Resan går vidare mot Öland som under de kommande dagarna utforskas grundligt. Vi sover två nätter i bilen och en natt i tält och de mer ”äventyrliga” höjdpunkterna inkluderar en någorlunda lång vandring på Stora alvaret:
CAL00250.jpg

CAL00239.jpg

Utforskande av öns norra udde inklusive Trollskogen:
CAL00291.jpg

CAL00295.jpg

och en fin (men kall) kväll i naturreservatet på Ölands södra udde:
CAL00264.jpg

CAL00271.jpg

Sen fick vi nog av det ständiga regnandet och vinterkylan och körde hem!
2019-07-07 13.28.27.jpg

Måluppfyllnad:
Jag skulle säga 50%. Visserligen gjorde vi väl allt vi hade bestämt oss för att göra så de resterande 50 procenten ligger egentligen i destinationen. Jag hade en vision om att ge mig ut i naturen, hitta en undanskymd plats att ställa bilen på, gå vidare till fots och sedan kunna campa/bo i bilen. Det visar sig helt enkelt att Öland är för litet, för tätbefolkat och för välbesökt för att det riktigt skulle funka. Vart vi än kom så stod det antingen stora skyltar om att övernattning var förbjuden eller så fick man tränga in sig mellan fem tyska husbilar... Jag känner att nästa gång får vi ta oss längre norrut på jag efter vildmarken.

Vad jag däremot är mycket nöjd med är att jag fick med mig mycket goda lärdomar inför nästa äventyr om vad som funkar och inte funkar. Vilken utrustning som saknades och vilken som var onödig. Vi är vana fjällvandrare men lockas av tanken på att kunna förlänga turerna med hjälp av bilen och tex kunna göra flera kortare toppturer eller vandringsleder under samma resa.

Explorern skötte sig utmärkt under hela resan och kändes alltid rätt - både ute på vandring och på restaurangbesök i stan.

Med önskan om en fortsatt fin sommar fylld av äventyr!
/c

Jag skulle vilja börja med brasklappen att nedan beskrivna äventyr inte är särskilt hardcore så om det inte bedöms leva upp till kraven så accepterar jag det och gör ett nytt försök senare istället. (Hänger väl på om en bil räknas som ”modern bekvämlighet” eller inte?)

Destination:
En roadtrip med tyngdpunkt på naturupplevelser från Malmö till Öland via Österlen och Ivön.

Datum:

Mål med äventyret:
Med en precis nyinköpt ”äventyrs-/campingbil” och nyligen påbörjad semester bestämde sig jag och min hustru för att göra en spontan utflykt utan detaljerad plan och tidsram. Målet var att utforska den relativa närmiljön samt att testa hur ”äventyrsbilen” skulle funka att leva med och i.

Äventyret i sig:
2019-07-05 16.54.50.jpg

Det bär iväg fredag morgon och efter korta stopp i Brösarps backar och på Ravlunda skjutfält anländer vi till Ivön på eftermiddagen. Vi hittar en skogsglänta där vi kan parkera bilen utan att väcka lokalbefolkningens vrede och ger oss ut på en liten vandring för att utforska öns norra del.
Därefter en välförtjänt picnic i solnedgången. I naturen funkar det finfint med dåligt rödvin i plastglas! :)
2019-07-05 21.06.13.jpg

Resan går vidare mot Öland som under de kommande dagarna utforskas grundligt. Vi sover två nätter i bilen och en natt i tält och de mer ”äventyrliga” höjdpunkterna inkluderar en någorlunda lång vandring på Stora alvaret:
CAL00250.jpg

CAL00239.jpg

CAL00291.jpg

CAL00295.jpg

CAL00264.jpg

CAL00271.jpg

2019-07-07 13.28.27.jpg

Måluppfyllnad:
Jag skulle säga 50%. Visserligen gjorde vi väl allt vi hade bestämt oss för att göra så de resterande 50 procenten ligger egentligen i destinationen. Jag hade en vision om att ge mig ut i naturen, hitta en undanskymd plats att ställa bilen på, gå vidare till fots och sedan kunna campa/bo i bilen. Det visar sig helt enkelt att Öland är för litet, för tätbefolkat och för välbesökt för att det riktigt skulle funka. Vart vi än kom så stod det antingen stora skyltar om att övernattning var förbjuden eller så fick man tränga in sig mellan fem tyska husbilar... Jag känner att nästa gång får vi ta oss längre norrut på jag efter vildmarken.

Vad jag däremot är mycket nöjd med är att jag fick med mig mycket goda lärdomar inför nästa äventyr om vad som funkar och inte funkar. Vilken utrustning som saknades och vilken som var onödig. Vi är vana fjällvandrare men lockas av tanken på att kunna förlänga turerna med hjälp av bilen och tex kunna göra flera kortare toppturer eller vandringsleder under samma resa.

Explorern skötte sig utmärkt under hela resan och kändes alltid rätt - både ute på vandring och på restaurangbesök i stan.

/c
Välkommen norröver!
Bara att fundera ut vad du vill göra. Allt från bäckmete till grottkrypning kan jag erbjuda.
Har ju inga fjäll i närheten men ack så mycket annat! :)

Välkommen norröver!
Bara att fundera ut vad du vill göra. Allt från bäckmete till grottkrypning kan jag erbjuda.
Har ju inga fjäll i närheten men ack så mycket annat! :)
Tack!
Låter spännande. Jag har varit en hel del i nordvästra Sverige och sett mig omkring men hela den norra ostkusten är ett svart hål för mig så Medelpad är väl ett utmärkt ställe att börja på. Jag hojtar till när det drar ihop sig och tar tacksamt emot tips!

Destination:

Datum:

Mål med äventyret:

Äventyret i sig:
2019-07-05 16.54.50.jpg

2019-07-05 21.06.13.jpg

CAL00250.jpg

CAL00239.jpg

CAL00291.jpg

CAL00295.jpg

CAL00264.jpg

CAL00271.jpg

2019-07-07 13.28.27.jpg

Måluppfyllnad:

/c

Härligt! Grymt läckra bilder måste jag säga.

Ge mannen sitt medlemskap! ;)

Resereportage från Tiveden
Destination: Tivedens nationalpark
Tidsperiod: 17-18 juli 2019
Mål med äventyret:
1. Att lämna stadens brus och se storslagen natur.
2. Att besöka Stenkällan, Vitsandsgrottorna och Junker jägares sten

Expeditionens medlemmar: jag (Airman) och min vän och klockbroder @Manishtushu.

Äventyret:
Dag 1
Tivedens nationalpark ligger i skogsområdet Tiveden i Västergötland, norr om Karlsborg. Samtidigt som Vättern bildades för ca 1000 miljoner år sedan sprack också berget i Tiveden sönder i ett rutformat mönster. I sprickornas stråk av krossat berg finns sjöar och myrar och i de mellanliggande partierna finns branta höjder. Inlandsisen satte också sin prägel på landskapet genom att föra med sig enorma stenblock som ligger utströdda över hällarna.
Lägg därtill en riktig gammelskog som har fått sköta sig själv i många många år och du har alla ingredienser för en perfekt destination för vandring och äventyr.

På tisdagen vid lunchtid packade vi bilen för avfärd norrut, en resa på ca 1,5 timmar. Väl framme i Tiveden finns det tre ingångar till nationalparken och vi valde Entré Vitsand.
DSC_0503-01.jpeg

Med lätta ryggsäckar, vi skulle återkomma och hämta den grövre packningen senare, var målet inställt på Stenkällan och Stenkälleklack.
Från Vitsand gick vi utmed sjön Stora Trehörningen på vandringsled Trehörningsrundan vilken i sin helhet tar 6 timmar. Dock vek vi, efter en krävande men otroligt vacker vandring till "Huvudentrén", av och fortsatte ut på led Stenkällerundan.
Bilder göre sig icke rättvisa, men ändå.
DSC_0511-01.jpeg

IMG_8269-01.jpeg

Om vi tyckte Trehörningsrundan var trixig var det inget mot Stenkällerundan. Här ändrar naturen karaktär, blir väldigt stenig och det är mycket klättring och stora höjdskillnader. Efter häftig vandring är vi framme vid Stenkällan och kan beskåda dessa enorma klippblock som omringar källan.
DSC_0526-01.jpeg

IMG_8291-01.jpeg

Efter sedvanligt fotograferande av flaggan invid målet fortsätter sedan vandringen tillbaka mot Entré Vitsand i fantastisk natur.
Vid bilen hämtar vi större ryggsäckar med utrustning för övernattning och går andra hållet på Trehörningsrundan till Käringaudden där man får slå upp tält.
Här unnar vi oss grillade korvar och en riktigt god öl!
Pappas ryggåstält för vandring (från 70-talet) funkar alldeles utmärkt så varför slösa på jordens resurser genom att köpa ett nytt...
DSC_0545-01.jpeg

Dag 2
Morgonvy från tältet genom myggnät..
IMG_8305.jpg

Efter frukost i fantastisk morgonstund river vi lägret och går norrut igen. Dagens första mål är Vitsandsgrottorna och den destinationen når vi nästan innan vi hunnit bli varma i kläderna. Vyerna är det dock inget fel på.
Sista målet för detta äventyr är Junker jägares sten. Ett jätteblock som var ännu större än vi kunnat ana på bild. En ganska lätt vandring dit men väl värd mödan för denna jätte kittlar fantasin ordentligt. Inlandsisen måste besuttit helt enorma krafter.
IMG_8318-01.jpeg

Vi fortsätter Junker jägarerundan runt, en härlig avslutnings-vandring, två riktigt fina dagar.
Tiveden rekommenderas å det varmaste, det var inte sista gången vi var här.
Måluppfyllelse:
Att lämna stadens brus och se storslagen natur: JA
Att besöka Stenkällan, Vitsandsgrottorna och Junker jägares sten: JA.
Stort tack till @Manishtushu för resesällskap och foto

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp