Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köper det resonemanget! Då kan jag köpa en till klocka som passar inTyvärr omfattas inte Seadwellern av Rolex Expedition Watch Program, och omfattas därför inte heller av Klocksnack Explorers Club. Vi diskuterade länge var vi skulle dra gränsen och kom fram till att köra på samma som Explorers Club, men med samtliga referenser till de tre huvudmodellerna. Någon stans skulle gränsen dras, och vi valde att göra såhär den här gången.
Snyggt. Kolbulle är krubb för skogshuggare och explorers...Härligt jobbat! Då återstår det bara för mig att knåpa ihop ett reportage från tidigare i veckan. Håll tillgodo!
Ta väl hand om flagganIdag kom ett paket från @NiklasF.
Flagga, loggbok och klocka är redo för nästa veckas äventyr.
Tack Niklas.
Det lovar jag. Som du ser vågade jag inte lägga den ner ens för fotografering. Den hänger...Ta väl hand om flaggan
Edit: Lite mer info om den turen: https://www.instagram.com/p/BmEk31pno81/?igshid=193b2jcb6ukaxNär vi vandrade i fjällen i somras hade vi (tre vuxna och fyra barn) med oss allt för sju dagar. Tält, mat, sjukvård, kläder ... En person hade med sig papperskarta (jag). Noll personer hade med sig kompass ... men jag hade min Landmaster GMT (https://instagram.com/p/BliNzrbnCzT/). När man pekar gmt-visaren mot solen har man norr klockan tolv. Det var vår kompass i en vecka. Tur att solen sken nästan varje dag
Vad kul att du hittade hit! Självklart ska du ta din 16570 med dig till fjällen. Låna gärna med dig en flagga ocksåVad glad jag blev när jag hittade den här tråden! Riktigt bra styrt av minst @NiklasF och @Berns !
Nu är 16570 självskriven på sommarens fjällvandring
Den här nobla klubben fanns inte förra sommaren och den gången var det dessutom en annan äventyrsklocka som fick följa med ... men klockan kom hur som helst att spela en avgörande roll. Det är lätt att glömma bort att våra klockor faktiskt kan vara användbara på allvar i vissa lägen.
Edit: Lite mer info om den turen: https://www.instagram.com/p/BmEk31pno81/?igshid=193b2jcb6ukax
Välkommen norröver!Vilket fint initiativ och kul upplägg!
Härmed en medlemsansökan:
Jag skulle vilja börja med brasklappen att nedan beskrivna äventyr inte är särskilt hardcore så om det inte bedöms leva upp till kraven så accepterar jag det och gör ett nytt försök senare istället. (Hänger väl på om en bil räknas som ”modern bekvämlighet” eller inte?)
Destination:
En roadtrip med tyngdpunkt på naturupplevelser från Malmö till Öland via Österlen och Ivön.
Datum:
Äventyret varade mellan 5e och 9e juli 2019.
Mål med äventyret:
Med en precis nyinköpt ”äventyrs-/campingbil” och nyligen påbörjad semester bestämde sig jag och min hustru för att göra en spontan utflykt utan detaljerad plan och tidsram. Målet var att utforska den relativa närmiljön samt att testa hur ”äventyrsbilen” skulle funka att leva med och i.
Äventyret i sig:
Det bär iväg fredag morgon och efter korta stopp i Brösarps backar och på Ravlunda skjutfält anländer vi till Ivön på eftermiddagen. Vi hittar en skogsglänta där vi kan parkera bilen utan att väcka lokalbefolkningens vrede och ger oss ut på en liten vandring för att utforska öns norra del.
Därefter en välförtjänt picnic i solnedgången. I naturen funkar det finfint med dåligt rödvin i plastglas!
Då det utlovas regn kommande morgon struntar vi i tältet och sover i bilen.
Resan går vidare mot Öland som under de kommande dagarna utforskas grundligt. Vi sover två nätter i bilen och en natt i tält och de mer ”äventyrliga” höjdpunkterna inkluderar en någorlunda lång vandring på Stora alvaret:
Utforskande av öns norra udde inklusive Trollskogen:
och en fin (men kall) kväll i naturreservatet på Ölands södra udde:
Sen fick vi nog av det ständiga regnandet och vinterkylan och körde hem!
Måluppfyllnad:
Jag skulle säga 50%. Visserligen gjorde vi väl allt vi hade bestämt oss för att göra så de resterande 50 procenten ligger egentligen i destinationen. Jag hade en vision om att ge mig ut i naturen, hitta en undanskymd plats att ställa bilen på, gå vidare till fots och sedan kunna campa/bo i bilen. Det visar sig helt enkelt att Öland är för litet, för tätbefolkat och för välbesökt för att det riktigt skulle funka. Vart vi än kom så stod det antingen stora skyltar om att övernattning var förbjuden eller så fick man tränga in sig mellan fem tyska husbilar... Jag känner att nästa gång får vi ta oss längre norrut på jag efter vildmarken.
Vad jag däremot är mycket nöjd med är att jag fick med mig mycket goda lärdomar inför nästa äventyr om vad som funkar och inte funkar. Vilken utrustning som saknades och vilken som var onödig. Vi är vana fjällvandrare men lockas av tanken på att kunna förlänga turerna med hjälp av bilen och tex kunna göra flera kortare toppturer eller vandringsleder under samma resa.
Explorern skötte sig utmärkt under hela resan och kändes alltid rätt - både ute på vandring och på restaurangbesök i stan.
Med önskan om en fortsatt fin sommar fylld av äventyr!
/c
Spännande! Vi ser fram emot att läsa om det senare. Lycka till!Så börjar vandringen
Härligt!Grattis till vad som ser ut att ha varit ett väldigt trevligt äventyr @Calvin!
Er bedrift belönas härmed med ett medlemskap i Klocksnack Explorers Club.
Tack för en trevlig läsning och vackra bilder!
Tack!Välkommen norröver!
Bara att fundera ut vad du vill göra. Allt från bäckmete till grottkrypning kan jag erbjuda.
Har ju inga fjäll i närheten men ack så mycket annat!
Vilket fint initiativ och kul upplägg!
Härmed en medlemsansökan:
Jag skulle vilja börja med brasklappen att nedan beskrivna äventyr inte är särskilt hardcore så om det inte bedöms leva upp till kraven så accepterar jag det och gör ett nytt försök senare istället. (Hänger väl på om en bil räknas som ”modern bekvämlighet” eller inte?)
Destination:
En roadtrip med tyngdpunkt på naturupplevelser från Malmö till Öland via Österlen och Ivön.
Datum:
Äventyret varade mellan 5e och 9e juli 2019.
Mål med äventyret:
Med en precis nyinköpt ”äventyrs-/campingbil” och nyligen påbörjad semester bestämde sig jag och min hustru för att göra en spontan utflykt utan detaljerad plan och tidsram. Målet var att utforska den relativa närmiljön samt att testa hur ”äventyrsbilen” skulle funka att leva med och i.
Äventyret i sig:
Det bär iväg fredag morgon och efter korta stopp i Brösarps backar och på Ravlunda skjutfält anländer vi till Ivön på eftermiddagen. Vi hittar en skogsglänta där vi kan parkera bilen utan att väcka lokalbefolkningens vrede och ger oss ut på en liten vandring för att utforska öns norra del.
Därefter en välförtjänt picnic i solnedgången. I naturen funkar det finfint med dåligt rödvin i plastglas!
Då det utlovas regn kommande morgon struntar vi i tältet och sover i bilen.
Resan går vidare mot Öland som under de kommande dagarna utforskas grundligt. Vi sover två nätter i bilen och en natt i tält och de mer ”äventyrliga” höjdpunkterna inkluderar en någorlunda lång vandring på Stora alvaret:
Utforskande av öns norra udde inklusive Trollskogen:
och en fin (men kall) kväll i naturreservatet på Ölands södra udde:
Sen fick vi nog av det ständiga regnandet och vinterkylan och körde hem!
Måluppfyllnad:
Jag skulle säga 50%. Visserligen gjorde vi väl allt vi hade bestämt oss för att göra så de resterande 50 procenten ligger egentligen i destinationen. Jag hade en vision om att ge mig ut i naturen, hitta en undanskymd plats att ställa bilen på, gå vidare till fots och sedan kunna campa/bo i bilen. Det visar sig helt enkelt att Öland är för litet, för tätbefolkat och för välbesökt för att det riktigt skulle funka. Vart vi än kom så stod det antingen stora skyltar om att övernattning var förbjuden eller så fick man tränga in sig mellan fem tyska husbilar... Jag känner att nästa gång får vi ta oss längre norrut på jag efter vildmarken.
Vad jag däremot är mycket nöjd med är att jag fick med mig mycket goda lärdomar inför nästa äventyr om vad som funkar och inte funkar. Vilken utrustning som saknades och vilken som var onödig. Vi är vana fjällvandrare men lockas av tanken på att kunna förlänga turerna med hjälp av bilen och tex kunna göra flera kortare toppturer eller vandringsleder under samma resa.
Explorern skötte sig utmärkt under hela resan och kändes alltid rätt - både ute på vandring och på restaurangbesök i stan.
Med önskan om en fortsatt fin sommar fylld av äventyr!
/c
Tack & bock!Härligt! Grymt läckra bilder måste jag säga.
Ge mannen sitt medlemskap!
Bilder och beskrivning av äventyret kommer absolutSpännande! Vi ser fram emot att läsa om det senare. Lycka till!