• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ber om ursäkt för bildtungt inlägg men det vart ett långt äventyr och landskapet förtjänar det. :)

Destination:
Härjedalen & Jämtlandsfjällen

Datum/tidsperiod:
15 - 20 juli

Målet med äventyret:
Delmål 1: Att vandra sträckan Kläppen - Helags - Sylarna - Gåsen - Helags - Kläppen
En vandring på ca 7,5 mil. Överlevnad sker i form av tältning och tillagning av medhavd frystorkad mat).

Delmål 2: Att bestiga Sveriges sydligaste glaciär och högsta toppen söder om polcirkeln (Helags).

Kort om äventyret:
Dag 1:
Vi börjar äventyret kl 08:00 med en biltur på ca 11 timmar till Kläppens parkering i Ljungdalen (dvs ej skidorten Kläppen).

01079A74-59D4-4CEE-A142-F0D36BE8685F.jpeg

(väskan på 88L väger in på knappt 20kg)

Härifrån börjar jag och min kompis vår vandring på 1,1 mil uppåt till Helagsfjället.
Vi kommer fram till ett regnigt, kallt och blåsigt fjäll runt 23:00 för att slå upp tälten nära basen av berget på 1043m höjd. Trötta och kalla somnar vi omgående.

Dag 2:
Nästa dag startar dimmigt men blir efter någon timma strålande fint och gårdagens hemska väder är som bortblåst.
82184734-70DC-4761-B9E7-E687BBC08466.jpeg


Med en vattenflaska i handen börjar vi bestigningen av Helags på 1 797 m ö.h.
3682F9BC-1519-486C-96AD-D5158A3C1DF9.jpeg

(bilden som är tagen en bit upp på berget visar glaciären och toppen uppe till höger i bild)

Efter mycket slit och stenklättring nås äntligen toppen som bjuder på en fantastisk utsikt!
96A689DF-F532-4270-B69A-90EFE3E2803C.jpeg

CCAF7EEA-C281-4BB0-A470-BCED95892E45.jpeg


Då det är första semesterveckan firas början på semestern och bestigningen med en passande öl i den närliggande fjällstugan.
1B35C89A-4D23-4BBF-85A9-9F36C66FDACF.jpeg


Dag 3:
Vi vandrar sedan vidare mot fjällmassivet Sylarna som ligger på gränsen mellan Sverige och Norge 1,9 mil från Helags.

000D24A0-A4F3-43E3-AD03-9EABBC10C67D.jpeg


Utmed vägen stannar vi för att laga mat och för att ta ett dopp i floden som rinner längs vandringsleden. Svettig och varm som man var så kyler smältvattnet gott!

EADC7375-64D8-42D1-8B83-5EF67086693B.jpeg


Denna sträckan visade sig vara den mest krävande under hela resan då den är längst, mest kuperad och avslutas med en brant stigning och sedan nedgång till fjällstationen.

92C7BD3B-0E0F-4D6D-A699-013A8CA203C8.jpeg


Dag 4:
Äventyret fortsätter men denna gång mot Gåsen vilket innebär en vandring på 1,7 mil i riktning nord-ost från Sylarna.

Vi passar på att laga lunch vid en flod med den som vanligt vackra utsikten över landskapet framför oss.
8B1FA135-68E6-4AAE-B2E1-E7A3F66319C6.jpeg


146DD37C-624A-442B-9E2C-8E4FE0A0D293.jpeg


Vandringen börjar som vanligt nerför och efter en sista spurt uppför berget når vi Gåsen på 1 100 m ö.h.

9D6144DE-E863-4CEE-8D4D-CD3BE982A7EA.jpeg


Den öppna utomhusduschen hämtar vatten från en bäck och då vi kom sent var vattnet iskallt. Kylan trotsades och man belönades med den vackraste utsikten jag haft från en dusch:
3D9D1D97-B742-4DD1-A12F-EF7688EB57E1.jpeg


Efter duschen var det dags att slå läger och börja laga mat.
F1C2DA50-9FC8-4399-919A-380ECC90391D.jpeg


Dag 5:
Nästa sträcka i vandringen var den 1,7 mil långa leden tillbaka till Helagsfjället.
DF0514A8-A6D1-4447-B41A-04B003FB657F.jpeg

23D9304B-5241-491D-909E-B9B004330095.jpeg

Denna sträckan var förmodligen den lättaste av de tre mellan fjälltopparna, men vyerna fortsatte att imponera stort!

Dag 6:
Sista dagen var det dags att säga farväl till fjället och påbörja den 1,1 mil långa vandringen tillbaka till bilen i Kläppen.
Ca 2km innan parkeringen ligger en strand vid Kesusjön som vi passade på att stanna till vid för att laga en sista lunch och ta ett avsvalkande dopp innan det var dags att sätta sig i bilen igen.
0B27D0D1-9CE6-45C9-B2C0-C0FA99B04870.jpeg


Måluppfyllnad:
Båda delmålen uppfylldes och äventyret får ses som mycket lyckat!

Hoppas det räckte som kvalificering. :)
Långt, länge och tungt!
Vilken prestation. Mycket imponerad. Grattis.
 
Kul intiativ och spännande tråd!
Som småbarns förälder så känns det lite knepigt att få loss tiden,, samt aldrig dragit mig för att skaffa en Rolex. Men stories som denna får ju en att ifrågasätta lite värderingar.
 
Grymt intiativ och härlig tråd - Att få läsa och få tips om massa sköna äventyr är alltid trevligt och uppskattas!

Däremot trist att begränsa deltagandet i tråden och klubben med några få klock-modeller (som för många är för dyra), men då värderar jag nog äventyren mer än klockorna även om det vore kul att se alla typer av klockor på dessa äventyr :)
 
Grymt intiativ och härlig tråd - Att få läsa och få tips om massa sköna äventyr är alltid trevligt och uppskattas!

Däremot trist att begränsa deltagandet i tråden och klubben med några få klock-modeller (som för många är för dyra), men då värderar jag nog äventyren mer än klockorna även om det vore kul att se alla typer av klockor på dessa äventyr :)
Det är ju det som är grejen, att det här är en nischad tråd. Hade lätt blivit svårhanterligt, spretigt och urvattnat om man inte hade begränsande regler. Dessutom bygger ju detta initiativ på Explorers club New York.
 
Ber om ursäkt för bildtungt inlägg men det vart ett långt äventyr och landskapet förtjänar det. :)

Destination:
Härjedalen & Jämtlandsfjällen

Datum/tidsperiod:
15 - 20 juli

Målet med äventyret:
Delmål 1: Att vandra sträckan Kläppen - Helags - Sylarna - Gåsen - Helags - Kläppen
En vandring på ca 7,5 mil. Överlevnad sker i form av tältning och tillagning av medhavd frystorkad mat).

Delmål 2: Att bestiga Sveriges sydligaste glaciär och högsta toppen söder om polcirkeln (Helags).

Kort om äventyret:
Dag 1:
Vi börjar äventyret kl 08:00 med en biltur på ca 11 timmar till Kläppens parkering i Ljungdalen (dvs ej skidorten Kläppen).

01079A74-59D4-4CEE-A142-F0D36BE8685F.jpeg

(väskan på 88L väger in på knappt 20kg)

Härifrån börjar jag och min kompis vår vandring på 1,1 mil uppåt till Helagsfjället.
Vi kommer fram till ett regnigt, kallt och blåsigt fjäll runt 23:00 för att slå upp tälten nära basen av berget på 1043m höjd. Trötta och kalla somnar vi omgående.

Dag 2:
Nästa dag startar dimmigt men blir efter någon timma strålande fint och gårdagens hemska väder är som bortblåst.
82184734-70DC-4761-B9E7-E687BBC08466.jpeg


Med en vattenflaska i handen börjar vi bestigningen av Helags på 1 797 m ö.h.
3682F9BC-1519-486C-96AD-D5158A3C1DF9.jpeg

(bilden som är tagen en bit upp på berget visar glaciären och toppen uppe till höger i bild)

Efter mycket slit och stenklättring nås äntligen toppen som bjuder på en fantastisk utsikt!
96A689DF-F532-4270-B69A-90EFE3E2803C.jpeg

CCAF7EEA-C281-4BB0-A470-BCED95892E45.jpeg


Då det är första semesterveckan firas början på semestern och bestigningen med en passande öl i den närliggande fjällstugan.
1B35C89A-4D23-4BBF-85A9-9F36C66FDACF.jpeg


Dag 3:
Vi vandrar sedan vidare mot fjällmassivet Sylarna som ligger på gränsen mellan Sverige och Norge 1,9 mil från Helags.

000D24A0-A4F3-43E3-AD03-9EABBC10C67D.jpeg


Utmed vägen stannar vi för att laga mat och för att ta ett dopp i floden som rinner längs vandringsleden. Svettig och varm som man var så kyler smältvattnet gott!

EADC7375-64D8-42D1-8B83-5EF67086693B.jpeg


Denna sträckan visade sig vara den mest krävande under hela resan då den är längst, mest kuperad och avslutas med en brant stigning och sedan nedgång till fjällstationen.

92C7BD3B-0E0F-4D6D-A699-013A8CA203C8.jpeg


Dag 4:
Äventyret fortsätter men denna gång mot Gåsen vilket innebär en vandring på 1,7 mil i riktning nord-ost från Sylarna.

Vi passar på att laga lunch vid en flod med den som vanligt vackra utsikten över landskapet framför oss.
8B1FA135-68E6-4AAE-B2E1-E7A3F66319C6.jpeg


146DD37C-624A-442B-9E2C-8E4FE0A0D293.jpeg


Vandringen börjar som vanligt nerför och efter en sista spurt uppför berget når vi Gåsen på 1 100 m ö.h.

9D6144DE-E863-4CEE-8D4D-CD3BE982A7EA.jpeg


Den öppna utomhusduschen hämtar vatten från en bäck och då vi kom sent var vattnet iskallt. Kylan trotsades och man belönades med den vackraste utsikten jag haft från en dusch:
3D9D1D97-B742-4DD1-A12F-EF7688EB57E1.jpeg


Efter duschen var det dags att slå läger och börja laga mat.
F1C2DA50-9FC8-4399-919A-380ECC90391D.jpeg


Dag 5:
Nästa sträcka i vandringen var den 1,7 mil långa leden tillbaka till Helagsfjället.
DF0514A8-A6D1-4447-B41A-04B003FB657F.jpeg

23D9304B-5241-491D-909E-B9B004330095.jpeg

Denna sträckan var förmodligen den lättaste av de tre mellan fjälltopparna, men vyerna fortsatte att imponera stort!

Dag 6:
Sista dagen var det dags att säga farväl till fjället och påbörja den 1,1 mil långa vandringen tillbaka till bilen i Kläppen.
Ca 2km innan parkeringen ligger en strand vid Kesusjön som vi passade på att stanna till vid för att laga en sista lunch och ta ett avsvalkande dopp innan det var dags att sätta sig i bilen igen.
0B27D0D1-9CE6-45C9-B2C0-C0FA99B04870.jpeg


Måluppfyllnad:
Båda delmålen uppfylldes och äventyret får ses som mycket lyckat!

Hoppas det räckte som kvalificering. :)

Fin berättelse och härliga bilder!

Jag ska till samma område om ca en vecka för årets vandring med barnen. Vi planerar en tur från Ljungdalen rakt västerut någon mil, sedan norrut till Helags, med toppförsök och sedan tillbaka österut till bilen. Fem-sex dagar med torkad mat etc. Vi är tre vuxna och fyra barn på mellan 8 och 12 år.
Vi har ett bonusäventyr på lut på vägen hem om det går fortare att gå än vi tror :) Vi gick i Abiskobergen förra sommaren och då tog vi 4-8 km/dag, men det var betydligt brantare tror jag så det kanske går snabbare i år. Barnen är också ett år äldre.
 
Här kommer mitt inlägg! Det var ett långt men väldigt vackert äventyr:)

Destination:
Roadtrip genom nästan hela Norge

Datum/tidsperiod:
15 - 24juli

Mål med äventyret:
Målet med äventyret var att upptäcka många vackra delar som Norge erbjuder samt göra en del lätta och en del svårare vandringar.
Jag har gjort ett liknande äventyr förra året. Skillnaden då var att vi höll oss till södra Norge medans denna resa började långt norrut och slutade söderut:)

Mot Nordkap, Norge
0FDE4BA4-A42B-41EF-9B10-99E400B590D7.jpeg

Resan började kl 06.00, vi begav oss mot Nordkap.
33693B25-B7A4-474F-BF29-3C66C2D01D1E.jpeg

Framme vid Finlands gräns.
FC83BA20-B472-41CA-9505-5F5F5B5012AF.jpeg

Efter ca 15 timmars bilfärd så var vi äntligen framme vid Norges gräns! Efter detta var såklart hela gänget slut (vi var 7 i hela gruppen).
731163C7-06DA-434A-924A-D2B97DA92BD1.jpeg

Vi satte upp tält vid gränsen och fick en god sömn för att sedan fortsätta mot Nordkap som vi nu enbart var ett par timmar ifrån!
1FD2BC6D-D8C0-4112-9659-610DA478A3E5.jpeg
En del renar på vägen mot Nordkap var inte ovanligt att se:)
8D6E3ADC-2DF1-4C22-B48E-DEDED3C44F42.jpeg

Väl framme vid Nordkap så hade vi tyvärr inte så tur med vädret! Det var oavsett väldigt mäktigt, man kunde genom dimman se ut mot det norska havet från Nordkapsklippan som är över 300meter högt!

Mot Senja
0E4237E9-CFE2-4FEE-98EE-3CB97E32DEF3.jpeg

Nu började vi närma oss vår första vandring, vi bestämde oss för att gå upp för ett berg som tog ca 3h tur&retur.
4FC352EF-95B5-46FB-92BA-0AD2CB1E3C13.jpeg
084658CC-F59E-4DDC-A060-58B3CA67E26A.jpeg

Väl uppe för berget så var det otroligt fint! Denna gång hade vi mer tur med vädret än Nordkapsklippan;)

Mot Lofoten
När vi var i Lofoten hade vi som mål att klara 2 vandringar, Tjeldbergstind och Kvalvika för att sedan ta färjan från Moskenes till Bodø.

Tjeldbergstind
B922504F-6F53-4083-84D0-6853853BCD09.jpeg
0D7B92E2-FBB1-4A7D-9E0A-ECF41B4D46E4.jpeg

Detta skulle vara en vandring på 2h tur&retur men det visade sig ta oss 1h tur&retur.
Det var kort att gå och brant men väl uppe så fick man en vacker blick över en del av Lofoten!

Kvalvika
B4D369CD-8A7C-4A7E-AEAD-462E5D0603D2.jpeg
3F34282C-49E9-481A-B7D3-43EFAC2C048C.jpeg

Nu började de lite mer krävande vandringarna! Vi begav oss upp för Kvalvika, det var inte så brant uppåt men det var en lång väg att gå. Det gick på omkring 4h tur&retur. Denna gång så var det moln under oss!
C28BA610-3517-43B0-988D-35060AD8AE79.jpeg

Efter ett tag så begav vi oss mot färjan som tog oss från Moskenes till Bodø.

Mot Svartisen glaciär
44C10398-8838-4646-8D5F-15D18CF2360F.jpeg

Vi påbörjade vandringen mot glaciären som var genom en fjord och upp för ett mindre berg.
Från parkeringen såg det ut att ta ca 2h tur&retur men överraskande nog så tog vandringen 6h tur&retur.
Det var en otroligt svår terräng att ta sig igenom!
10D98E32-3E8F-4485-B866-2B073190D70E.jpeg
5A565E63-9C84-46F8-8D54-F4C63E3CDABA.jpeg

När vi väl var framme fick vi se den storslagna glaciären. Otroligt mäktigt! Det kanske ser litet ut på bild men glaciären var ofattbar stor.
8A877ACE-56E2-483B-83A9-C208E7D47951.jpeg
0BF264BB-9CF3-4F20-A868-5B17C8ABECBC.jpeg

Dit vi skulle tillbaks efter glaciären var vid berget rakt fram, längst bort på bilden ovan.

Mot Galdhøpiggen, Nordeuropas högsta berg! (2 469 meter över havet).
Nu var det dags för den sista vandringen för att sedan bege oss hemåt.
E2AD1025-D9D7-4412-B4E0-D945BC8439DE.jpeg

Denna vandring tog 9h tur&retur. Den jobbigaste vi gjort.
Det kändes som en evighet av branta berg att gå upp för men det var en mäktig känsla när man väl tog sig till toppen.
7EE7D5D5-14E9-4033-BF39-40080ED2A66B.jpeg
FFF8A893-2DD3-43C0-AB08-902ABC853871.jpeg

På vägen upp var det väldigt blandade stigar, allt från lera, snö, stenar och gräs!
E73839C9-A245-41E5-8682-95D0B9A67D5A.jpeg

När vi kom upp fanns det en stuga att värma sig i som var välbehövligt!
Uppe på berget så var det blåsigt och kallt. Tyvärr så hade vi inte tur med vädret då det låg tjock dimma över hela berget:( men det var väl värt det oavsett:)

Kort om äventyret:
I sin helhet tog det allt som allt 10 dagar.
Vi hann med mycket och det var ett väldigt roligt äventyr som har skapat minnen som jag alltid kommer att minnas:)

Måluppfyllnad:
Vi lyckades nästan göra alla saker som var planerade. Jag skulle säga att målet var nästan helt uppfyllt, det som saknades var att besöka Kjeragbolten. Tyvärr så hann vi inte det denna gång men det kommer att tas nästa år:)

Tack för att du läste, hoppas inte att inlägget var allt för långt!:)
 
Senast ändrad:
Fin berättelse och härliga bilder!

Jag ska till samma område om ca en vecka för årets vandring med barnen. Vi planerar en tur från Ljungdalen rakt västerut någon mil, sedan norrut till Helags, med toppförsök och sedan tillbaka österut till bilen. Fem-sex dagar med torkad mat etc. Vi är tre vuxna och fyra barn på mellan 8 och 12 år.
Vi har ett bonusäventyr på lut på vägen hem om det går fortare att gå än vi tror :) Vi gick i Abiskobergen förra sommaren och då tog vi 4-8 km/dag, men det var betydligt brantare tror jag så det kanske går snabbare i år. Barnen är också ett år äldre.
Tack!

Det låter som en härlig tur. Kör hårt! :)
 
Destination
Apuanska alperna, Italien
Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
22-24/7 2019
Mål med äventyret
Att göra äventyr tillsammans med mina barn (8 och 10år). Bestiga två toppar, vandra, bo på vackra refugios och avsluta med Canyoning eller Trentino som Italienarna kallar det.
Kort om äventyret i sig
Dag 1
Start från byn Valeriano strax utanför la Spezia. Vi tog lokalbussarna ner till stan och hoppade på tåget. Ett byte senare var vi i Piazza Al Serchio där en Taxi hämtade oss upp till Refugion Donegani. Här började vandringen. Vi tog oss upp till toppen av Pizzu d’Uccello (1781 möh) efter att ha kämpat hårt och det tagit mycket längre tid än väntat. Barnen var fantastiska. Både modiga och starka. Efter toppen så gick vi ner och vidare till Refugion Orto di Donna ett par timmar bort. Totalt gick vi 6 timmar. På refugion åt och drack vi gott och sov i en sovsal tillsammans.
IMG_3022.jpg
IMG_3036.jpg
IMG_3049.jpg

Dag 2
Vi åt en bra frukost och packade med oss lunch till dagens vandring. Vi gick upp över ett bergspass och passerade mäktiga marmorbrott. Det märks att vi inte är långt från Carrara. Vi stannade någon timme i en bivack och åt lunch sen lät vi barnen leka medan vi vuxna solade och pratade. Därefter gick vi vidare mot toppen Monte Tambura. Vandringen upp tog en dryg timme. Det var 1890m högt och utsikten var fantastiskt. Därefter hade vi bara ett par timmar kvar innan vi var framme vid Refugion Nello Conti. Totalt gick vi ca 6 timmar plus raster.
IMG_3068.jpg
IMG_3073.jpg
IMG_3086.jpg
IMG_3100.jpg

Den låg inkilad i bergsskrevorna med en makalös utsikt. Inga bilvägar så allt de serverade har handburits upp, förutom torrvaror som flygs upp med helikopter en gång per år. Vi sov i en stor sovsal men vi var de enda gästerna.
IMG_3116.jpg

Dag 3
Vi åt frukost och packade ihop oss från den fantastiska Refugion Nello Conti. Vi kom iväg lite sent och hade ungefär 2-3 timmars vandring ner till byn Resceto där lunch väntade. Hemgjord pasta med tomatsås. Sen hämtade bergsguiderna upp oss i en minibuss och körde oss till en flod i närheten där vi gjorde Canyoning eller Toritisemo som italienarna kallar det. Vi flöt/gick/simmade med floden och hoppade från klippor ner i naturliga dammarna, åkte i skåror som vattnet format i bergen som jättelika vattenrutschbanor och gled igenom grottor. Det fick avsluta vårt äventyr i de Apuanska bergen den här gången.
IMG_3166.jpg


Måluppfyllnad
Långt över förväntan. Stolt över mina barn och överväldigad av naturen. Tycker också att jag lyckades pricka in alla element från flaggan. Berg, vatten och grotta.

Ödmjuka hälsningar från ett väldigt hett Italien.
Medlem #2
 
Destination
Apuanska alperna, Italien
Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
22-24/7 2019
Mål med äventyret
Att göra äventyr tillsammans med mina barn (8 och 10år). Bestiga två toppar, vandra, bo på vackra refugios och avsluta med Canyoning eller Trentino som Italienarna kallar det.
Kort om äventyret i sig
Dag 1
Start från byn Valeriano strax utanför la Spezia. Vi tog lokalbussarna ner till stan och hoppade på tåget. Ett byte senare var vi i Piazza Al Serchio där en Taxi hämtade oss upp till Refugion Donegani. Här började vandringen. Vi tog oss upp till toppen av Pizzu d’Uccello (1781 möh) efter att ha kämpat hårt och det tagit mycket längre tid än väntat. Barnen var fantastiska. Både modiga och starka. Efter toppen så gick vi ner och vidare till Refugion Orto di Donna ett par timmar bort. Totalt gick vi 6 timmar. På refugion åt och drack vi gott och sov i en sovsal tillsammans.
IMG_3022.jpg
IMG_3036.jpg
IMG_3049.jpg

Dag 2
Vi åt en bra frukost och packade med oss lunch till dagens vandring. Vi gick upp över ett bergspass och passerade mäktiga marmorbrott. Det märks att vi inte är långt från Carrara. Vi stannade någon timme i en bivack och åt lunch sen lät vi barnen leka medan vi vuxna solade och pratade. Därefter gick vi vidare mot toppen Monte Tambura. Vandringen upp tog en dryg timme. Det var 1890m högt och utsikten var fantastiskt. Därefter hade vi bara ett par timmar kvar innan vi var framme vid Refugion Nello Conti. Totalt gick vi ca 6 timmar plus raster.
IMG_3068.jpg
IMG_3073.jpg
IMG_3086.jpg
IMG_3100.jpg

Den låg inkilad i bergsskrevorna med en makalös utsikt. Inga bilvägar så allt de serverade har handburits upp, förutom torrvaror som flygs upp med helikopter en gång per år. Vi sov i en stor sovsal men vi var de enda gästerna.
IMG_3116.jpg

Dag 3
Vi åt frukost och packade ihop oss från den fantastiska Refugion Nello Conti. Vi kom iväg lite sent och hade ungefär 2-3 timmars vandring ner till byn Resceto där lunch väntade. Hemgjord pasta med tomatsås. Sen hämtade bergsguiderna upp oss i en minibuss och körde oss till en flod i närheten där vi gjorde Canyoning eller Toritisemo som italienarna kallar det. Vi flöt/gick/simmade med floden och hoppade från klippor ner i naturliga dammarna, åkte i skåror som vattnet format i bergen som jättelika vattenrutschbanor och gled igenom grottor. Det fick avsluta vårt äventyr i de Apuanska bergen den här gången.
IMG_3166.jpg


Måluppfyllnad
Långt över förväntan. Stolt över mina barn och överväldigad av naturen. Tycker också att jag lyckades pricka in alla element från flaggan. Berg, vatten och grotta.

Ödmjuka hälsningar från ett väldigt hett Italien.
Medlem #2
Riktigt härligt äventyr. Tack för att du delar.
 
Sådär - färdigpackat!
I morgon bär det av på ett nytt äventyr, tåg och buss upp till Storulvån och därefter vandring och tältboende i en dryg vecka. Planen är att gå "Sylarna runt" och att bestiga Storsylen! Vi brukar göra så att vi "förskjuter" den rekommenderade leden med en halv dag så att vi passerar stugorna vid lunchtid och sedan hittar vi ett fint och avskilt övernattningsställe en halv dagsmarsch senare.
Mitt mål på senare tid har varit att gå med så lite packning som möjligt och startvikten på den här turen ligger på ca 15 kg - känns väl ok men jag önskar lite att jag inte varit så snål och slagit till på ett nytt lättviktstält - då hade jag kunnat komma ner minst två kg till. Jaja, nästa år kanske.
Lagom tills vi skall starta vår vandring så kommer vädret i Jämtlandsfjällen att slå om fullständigt med regn och lägre temperaturer, men, överlever vi detta så återkommer jag här med en fullständig rapport!
CAL00335.jpg
 
Sådär - färdigpackat!
I morgon bär det av på ett nytt äventyr, tåg och buss upp till Storulvån och därefter vandring och tältboende i en dryg vecka. Planen är att gå "Sylarna runt" och att bestiga Storsylen! Vi brukar göra så att vi "förskjuter" den rekommenderade leden med en halv dag så att vi passerar stugorna vid lunchtid och sedan hittar vi ett fint och avskilt övernattningsställe en halv dagsmarsch senare.
Mitt mål på senare tid har varit att gå med så lite packning som möjligt och startvikten på den här turen ligger på ca 15 kg - känns väl ok men jag önskar lite att jag inte varit så snål och slagit till på ett nytt lättviktstält - då hade jag kunnat komma ner minst två kg till. Jaja, nästa år kanske.
Lagom tills vi skall starta vår vandring så kommer vädret i Jämtlandsfjällen att slå om fullständigt med regn och lägre temperaturer, men, överlever vi detta så återkommer jag här med en fullständig rapport!
CAL00335.jpg
Spännande! Det ska bli kul att läsa om det sen. Det här med att få ner vikten på packningen (gramjägare) brukar enligt min erfarenhet sluta på ett av två möjliga sätt. Antingen blir det dyrt för att den lätta utrustningen man vill ha kostar mycket pengar, eller så blir det obekvämt för att man helt enkelt väljer bort saker ur ens packning. Dum som jag är så har det alltid blivit obekvämt för mig.
Torrt ombyte, det behöver inte jag. Tändstickor, nej eldstål räcker gott! Tjocka eller tunna sovsäcken? Den tunna väger mindre och tar mindre plats så den får det bli! Osv...
 
Spännande! Det ska bli kul att läsa om det sen. Det här med att få ner vikten på packningen (gramjägare) brukar enligt min erfarenhet sluta på ett av två möjliga sätt. Antingen blir det dyrt för att den lätta utrustningen man vill ha kostar mycket pengar, eller så blir det obekvämt för att man helt enkelt väljer bort saker ur ens packning. Dum som jag är så har det alltid blivit obekvämt för mig.
Torrt ombyte, det behöver inte jag. Tändstickor, nej eldstål räcker gott! Tjocka eller tunna sovsäcken? Den tunna väger mindre och tar mindre plats så den får det bli! Osv...
Jag håller med - det blir alltid ett avvägande och givetvis måste man inte ge för mycket avkall på bekvämligheten, framförallt ska man inte behöva frysa! Då blir inget kul...
Men det finns också anser jag (och givetvis är det olika från person till person) några definitiva brytpunkter när det gäller packning. För min del ligger det på omkring 20-22 kg (och det var där jag alltid landade för några år sedan) - det innebär att efter ett par timmars vandring blir det så mycket fokus på ryggsäcken och protester från kroppen att det helt slutar vara en njutning att röra på sig. Det blir 100% fokus på att komma fram och vila upp sig.
Nu, efter att ha packat ner lite ytterligare saker som glömts startar jag på ca 16 kg - en dramatisk förbättring av mitt välbefinnande!
Men... jag vet att om jag skulle kunna banta ner det till 10-12 kg... Då skulle jag med glädje kunna gå och gå och gå utan att någonsin förbanna ryggsäcken. Tror jag.
Men - som du säger - skall jag banta 4 kg till utan att upplevelsen blir för spartansk så blir det snabbt riktigt dyrt - och en stor del av glädjen med naturupplevelser är ju att de är "gratis" ;)
 
Fieldfarehyttan

  • Destination
    Fieldfarehyttan, Tafjordfjellen, Norge
  • Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
    21-22 Juli 2019
  • Mål med äventyret
    Jag vill få få se hyttan med egna ögon för att få en inblick i hur det var att vara motståndsman under kriget, och i mån av plats sova över där. Dagens hytta är en rekonstruktion av den ursprungliga, där Rønneberg själv var delaktig i återuppbyggandet. Trots den kanske inte kan räknas som autentisk är det nog så nära originalet det går att komma
  • Kort om äventyret i sig
    Vandring från Zachariasvatnet via Reindalseter upp till veltdalen, se hyttan och känna historiens vingslag. En sträcka på ca 15 km och 1300 höjdmeter i stundtals vild natur.
  • Måluppfyllnad
    Man kan nog argumentera för att det inte kunde gått mer som planerat. Ruskvädret på ditmarschen kylde bra så man orkade jobba på i motluten. Med facit i hand är jag glad att jag valde att åka oavsett väder och inte väntade tills prognosen bättrade på sig

Bakgrund
Vi är nog många som känner till tungvattensaktionen i Telemark, Norge under kriget, då det blivit flertalet dramatiseringar och mycket skrivit om just detta.
Men kriget var långt. I mars 1944 släpptes Joachim Rønneberg, Birger Strømsheim och Olav Aarsæther över Tafjordfjällen (det råkade bli i Veltdalen. Inte riktigt där man siktade på att landa, men så var det lite si och så med navigation nattetid under kriget)
Först bodde man i tält på 1450 meter över havet fram till påsk; då man tog sig ner till Veltdalshytta och etablerade bas där. Men turistsäsongen närmade sig med stormsteg, och man behövde ett mer permanent gömställe. Av diverse smått och gott man hittade som var kvar sen kraftverksutbyggningen byggde man sig en enkel liten hytta.
Man hade som uppdrag att förbereda och etablera depåer och sambandslinjer för kommande sabotage mot den tyska okupationsmakten.

IMG_20190721_184206(1).jpg

Utrymmessmart planlösning!

Vandringen
Det parkerades vid Zachariasvattnet, och den första etappen ledde förbi kraftverkdammen, up i en klyfta, och sen fram till Reindalseter. En otroligt vacker dalgång med en bemannad turisthytta. Då den nåddes ungefär en timme före lunch serverades kunde man se till att soffgruppen begagnades ordentligt. Denna etappen var ganska kort, och hade det inte varit för de ca 20 kilona på ryggen hade det varit en en uppfriskande skogspromenad!

IMG_20190721_092237.jpg
Linneor längs Zachariasvatnet

IMG_20190721_095413.jpg

Reindalsfossen med Zachariasvatnet i bakgrunden

IMG_20190721_101522.jpg

Visdomsord längs vägen

IMG_20190721_112938(1).jpg
I väntan på lunch


Efter en välsmakande löksoppa började marschen mot Veltdalen. Ganska snart blev man fri från lummigheten i reindalen, och fjället blev kargare och kargare allteftersom höjdmetrarna tickade iväg. Fläckvis var passager väldigt exponerade, och man började mer och mer förstå varför det här nog var ett ganska bra ställe att gömma sig på...

IMG_20190721_141839-PANO.jpg

IMG_20190721_144547.jpg


Berget ändrade karaktär efter hur pass bra inlandsisen kunnat ge sig på de olika bergarterna, man kunde förstå de som menade på att just denna turen var som att gå upp för flera berg i en och samma tur!

IMG_20190721_164009-PANO.jpg


Uppe i Veltdalen fick man avnjuta platt mark (nåja...) innan bron mot Fieldfarehyttan kom inom synhåll. Idag finns det nämligen en synnerligen stabil bro över till den lilla ön som Fieldfarehyttan ligger på. Just detta faktum bidrog till att hyttan hamnade där den gjorde, då forsen på den tiden inte var vadbar för "menigman".

IMG_20190721_171936.jpg
Inget för en "Menigman"

IMG_20190721_180901-PANO.jpg
Panorama vid stigen ner till hyttan.

8u-full.jpg
Fieldfarehyttan (bild lånad från nätet då jag inte fick någon bra själv)

Vägen ner till hyttan hade varit väldigt svår att hitta om det inte vart för en väl upptrampad stig och skylt. Den ligger under ett överhäng så den inte ska ses från luften, och även om man kommer på andra sidan vattnet är den allt annat än enkel att uptäcka.
Ungefär så mycket enklare och spartanskare kan man knappast leva. Värme saknas (det finns knappt något att elda på fjället, och skulle göra den på tok för lättupptäckt), men radio, kök och till och med en liten verkstad fanns utöver de tre sovplatserna. Man får ha koll på sitt huvud, för även om man inte mäter mer än 1,70 så är det lätt att slå i både det ena och det andra.
Efter en stärkande fläskpankaka så tillbringades natten i det som var Rønnebergs slaf. Jag kan bara konstatera att min inte särskilt väl tilltagna axelbredd var lite i bredaste laget, men så byggdes den under brinnande krig också.

IMG_20190721_184519.jpg
Matdags!

IMG_20190721_190934.jpg
Sovplats. Fötterna tar utan problem i taket.

IMG_20190721_191027.jpg
Förvånansvärt luftigt men ändå trångt

Fjeldfarehytta_i_Veltdalen.JPG
Hyttan mitt till vänster i bilden (bild från wikipedia)

IMG_20190721_193050.jpg

Tvådelad dörr. Tygstroppen är allt som håller dörren stängd inifrån

IMG_20190721_193103.jpg

Vy in via köket till vardagsrummet

Det blev en natt för mig, medans upphovsmännen levde här från midsommar 1944 till våren 1945. Man kan inte annat än att bli ödmjuk för hur de om sommaren fick hålla huvudena nere (brinnande krig var inget som stoppade turgående norrmän), hur de om hösten var ständigt dyngsura, och hur de måste ha frusit om vintrarna. Batterierna till radion skulle laddas med en handvev, och sändningarna skulle stökas över fort för att inte riskera pejlas in av tyskarna. Mat förnödenheter kom önsom nersläppt från flyg, men andra gånger fick man stjäla det som behövdes för att överleva. Allt utan att äventyra uppdraget i allmänhet och livhanken i synnerhet.
Det var svårt att få bra bilder inne i hyttan, men på ett ställe ombads man respektera och inte ta eller förstöra något från hyttan, men glädjas åt att den ligger i ett fritt land...

Återmarschen skedde i bättre väder och högre temperaturer, och nästkommande kväll avslutades med en kall öl i Geiranger!
 

Bilagor

  • IMG_20190721_184206(1).jpg
    IMG_20190721_184206(1).jpg
    256.5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Klubbens medlem #8 blir härmed @Suktinis. Tack för ett trevligt resereportage och välkommen till Klocksnack Explorers Club! Personligen tycker jag att det är extra roligt när det blandas in lite historia också. Bra jobbat!
 
Fieldfarehyttan i slutet av Juli

Vi är nog många som känner till tungvattensaktionen i Telemark, Norge under kriget, då det blivit flertalet dramatiseringar och mycket skrivit om just detta.
Men kriget var långt. I mars 1944 släpptes Joachim Rønneberg, Birger Strømsheim och Olav Aarsæther över Tafjordfjällen (det råkade bli i Veltdalen. Inte riktigt där man siktade på att landa, men så var det lite si och så med navigation nattetid under kriget)
Först bodde man i tält på 1450 meter över havet fram till påsk; då man tog sig ner till Veltdalshytta och etablerade bas där. Men turistsäsongen närmade sig med stormsteg, och man behövde ett mer permanent gömställe. Av diverse smått och gott man hittade som var kvar sen kraftverksutbyggningen byggde man sig en enkel liten hytta.
Man hade som uppdrag att förbereda och etablera depåer och sambandslinjer för kommande sabotage mot den tyska okupationsmakten.

Målet med denna turen var att få se hyttan med egna ögon för att få en inblick i hur det var att vara motståndsman under kriget, och i mån av plats sova över där. Dagens hytta är en rekonstruktion av den ursprungliga, där Rønneberg själv var delaktig i återuppbyggandet, så trots den kanske inte kan räknas som autentisk är det nog så nära originalet det bara går att komma!

IMG_20190721_184206(1).jpg

Utrymmessmart planlösning!

Vandringen
Det parkerades vid Zachariasvattnet, och den första etappen ledde förbi kraftverkdammen, up i en klyfta, och sen fram till Reindalseter. En otroligt vacker dalgång med en bemannad turisthytta. Då den nåddes ungefär en timme före lunch serverades kunde man se till att soffgruppen begagnades ordentligt. Denna etappen var ganska kort, och hade det inte varit för de ca 20 kilona på ryggen hade det varit en en uppfriskande skogspromenad!

IMG_20190721_092237.jpg
Linneor längs Zachariasvatnet

IMG_20190721_095413.jpg

Reindalsfossen med Zachariasvatnet i bakgrunden

IMG_20190721_101522.jpg

Visdomsord längs vägen

IMG_20190721_112938(1).jpg
I väntan på lunch


Efter en välsmakande löksoppa började marschen mot Veltdalen. Ganska snart blev man fri från lummigheten i reindalen, och fjället blev kargare och kargare allteftersom höjdmetrarna tickade iväg. Fläckvis var passager väldigt exponerade, och man började mer och mer förstå varför det här nog var ett ganska bra ställe att gömma sig på...

IMG_20190721_141839-PANO.jpg

IMG_20190721_144547.jpg


Berget ändrade karaktär efter hur pass bra inlandsisen kunnat ge sig på de olika bergarterna, man kunde förstå de som menade på att just denna turen var som att gå upp för flera berg i en och samma tur!

IMG_20190721_164009-PANO.jpg


Uppe i Veltdalen fick man avnjuta platt mark (nåja...) innan bron mot Fieldfarehyttan kom inom synhåll. Idag finns det nämligen en synnerligen stabil bro över till den lilla ön som Fieldfarehyttan ligger på. Just detta faktum bidrog till att hyttan hamnade där den gjorde, då forsen på den tiden inte var vadbar för "menigman".

IMG_20190721_171936.jpg
Inget för en "Menigman"

IMG_20190721_180901-PANO.jpg
Panorama vid stigen ner till hyttan.

8u-full.jpg
Fieldfarehyttan (bild lånad från nätet då jag inte fick någon bra själv)

Vägen ner till hyttan hade varit väldigt svår att hitta om det inte vart för en väl upptrampad stig och skylt. Den ligger under ett överhäng så den inte ska ses från luften, och även om man kommer på andra sidan vattnet är den allt annat än enkel att uptäcka.
Ungefär så mycket enklare och spartanskare kan man knappast leva. Värme saknas (det finns knappt något att elda på fjället, och skulle göra den på tok för lättupptäckt), men radio, kök och till och med en liten verkstad fanns utöver de tre sovplatserna. Man får ha koll på sitt huvud, för även om man inte mäter mer än 1,70 så är det lätt att slå i både det ena och det andra.
Efter en stärkande fläskpankaka så tillbringades natten i det som var Rønnebergs slaf. Jag kan bara konstatera att min inte särskilt väl tilltagna axelbredd var lite i bredaste laget, men så byggdes den under brinnande krig också.

IMG_20190721_184519.jpg
Matdags!

IMG_20190721_190934.jpg
Sovplats. Fötterna tar utan problem i taket.

IMG_20190721_191027.jpg
Förvånansvärt luftigt men ändå trångt

Fjeldfarehytta_i_Veltdalen.JPG
Hyttan mitt till vänster i bilden (bild från wikipedia)

IMG_20190721_193050.jpg

Tvådelad dörr

IMG_20190721_193103.jpg

Vy in via köket till vardagsrummet

Det blev en natt för mig, medans upphovsmännen levde här från midsommar 1944 till våren 1945. Man kan inte annat än att bli ödmjuk för hur de om sommaren fick hålla huvudena nere (brinnande krig var inget som stoppade turgående norrmän), hur de om hösten var ständigt dyngsura, och hur de måste ha frusit om vintrarna. Batterierna till radion skulle laddas med en handvev, och sändningarna skulle stökas över fort för att inte riskera pejlas in av tyskarna. Mat förnödenheter kom önsom nersläppt från flyg, men andra gånger fick man stjäla det som behövdes för att överleva. Allt utan att äventyra uppdraget i allmänhet och livhanken i synnerhet...
Det var svårt att få bra bilder inne i hyttan, men på ett ställe ombads man respektera och inte ta eller förstöra något från hyttan, men glädjas åt att den ligger i ett fritt land...
Återmarschen skedde i bättre väder och högre temperaturer, och nästkommande kväll avslutades med en kall öl i Geiranger!
Fantastisk resa och historia. Extra coolt med rödsub! Välkommen #8
 
Destination:
Luftrummet ovanför Åreskutan

Datum/tidsperiod:
24, 26, 28 Juli 2019

Målet med äventyret:
Delmål 1: Att säkert lyfta-flyga-landa och äta middag oskadd varje dag.

Delmål 2: Att fånga uppåtvindar och hang för att nå målet för varje skärmflygare: att själv bestämma hur och när man flyger ner.

Bakgrund:
Ända sedan jag var liten har jag velat flyga. Sedan blev jag för lång för att bli jaktpilot och för lat för att bli astronaut, till slut insåg jag att jag är för hemmakär för att bli trafikpilot. När jag var 17 fick jag ett tandemflyg i present av min far, nio år senare tog jag till slut min flyglicens som skärmflygare. Åren därefter har pga arbete och familjesituation inte medgett så mycket tid i luften, skärmflygning är en sådan sport där det krävs tid för att bottna göre man kan gå vidare och jag hade avstannat i utvecklingen. Hela förra säsongen ”brann bort” då mina flygveckor istället fick spenderas med en brandslang i handen kring Kårböle-branden.

Iår är det annorlunda. Lillpojken är större och jag hade ordentligt med samlad semester. Landet gav tusan i att brinna och jag hade gjort mina förnyelseflyg redan i påskas. Nu jävlar.

Kort om äventyret:
24/7
Första flygdagen sammanföll med att en mindre kallfront drog in över Åredalen. Start 0700 blev 0800 för ett enklare avrostningsflyg från Hummeln. Härligt att skaka av dammet från skärm och skalle med lite coachning från SkySports instruktörer.
Därefter blev det lift upp till 1250m för start i molnbas. Dessvärre var molnbanken något under 1200m så efter en halvtimmes parawaiting fick man traska ner till en lägre start. Att flyga i dimma är dåligt, att flyga i moln är förbjudet, att flyga i dimma/moln i bergsmiljö är dessutom livsfarligt. Efter en avbruten start pga stentrassel i linorna (mer om det senare) kom man iväg för ett väldigt mjukt och fint nedflyg med lite lyft på ca 800msl. Roligt att flyga, titta på renar och vinka åt folk som fikar.
Efter ytterligare en liftfärd upptäcker jag på start att en av mina bärlinor gått av, troligtvis pga tidigare nämnda stenproblematik. En provisorisk lagning fick ner mig från berget men när de andra piloterna fick njuta av de fina förhållanden hade jag blicken fäst i skärmens mitt och en halv hand på bromsen för att kunna motverka eventuella inslag. Allt gick utmärkt men skärmen behövde gå in på rep. Flygförbud till dag 3.

Tidig start kräver socker och mer socker.



Om man är snäll får man lifta upp på berget med nybörjarkursen! Lycka till nu småmåsar!


Landningen (Draklanda) är precis där bukten vänder vänster i bild.


Landad och packad. Kruka från OpsCore, packsäck från CrossCountry, dinka från Råleks.


Fotmarsch till start 1 i molnbas.


”Ska vi skita i det här och gå ner till 1200?”


Trevligare startväder.


Finn felet - vinn en landningsöl.

26/7
Skärmen är lagad med ett par fräscha linor och jag har lärt mig läxan om stenar och dyneema/nylon ännu en gång. Dagen började bra med ett fint flyg från Skutans topp med lite hangkänn, mersmak direkt! Dessutom satt starten som en fläskläpp, rutinen börjar sätta sig! Speciellt skönt var det att starten satt IOM att det var förhållanden som ställde sina krav på noggrannhet. Kursen med småmåsar fick snöpligt nog åka lift ner igen - 6-8 meter/sekund-vindar ställer krav på piloten i startögonblicket, fuckar man upp det och försöker lyfta i vindar över sin förmåga kan det sluta illa. Dessvärre fick jag se vad som kan hända senare på dagen.Efter landning var det bara att konstatera att det inte var flygbart för mig längre, vinden var för stark.

Framåt eftermiddagen började det mojna så på ren spekulation var vi fyra piloter som begav oss till toppen. Dessvärre blåste det vad som med en fackterm brukar kallas ”åt helvete för mycket” och trots en längre tids väntan fick vi fatta beslutet att offra 400m höjd och gå ner till Hummeln. Avgörande för beslutet var, förutom den upplevda vinden, att det rakt ovanför oss svävade en riktigt vass pilot i en riktigt vass skärm som var som fäst i luften. Om han inte rör sig framåt blåser det 10-11m/s - inget att lyfta i.
Tragiskt nog gick vi förbi en privat tandemskärm där piloten och passageraren blivit draggade under start. Vi fick senare reda på att passageraren brutit handleden och piloten var rätt uppskrapad. Vi hjälpte piloten trassla ur skärmen och var väldigt nöjda med vårt val att avbryta före vi ens lade ut skärmarna. Vägen ner till Hummeln var brant och rätt jobbig, de flesta av oss hade tagit lättviktssäckarna som inte riktigt är byggda för att vara bekväma att bära. Dessutom var det varmt som satan.
På Hummeln blåser det starkt men det är flygbart. Starten sitter lika bra som på morgonen och direkt efter att vingen kommit upp lyfter jag som en kork i vatten. Vinden studsar på berget och hjälper mig hålla höjden i både en och två vändor ovanför det som vintertid är Pelikanbrantens puckelpist. Efter dagens strapatser och speciellt den obehagliga olyckan känner jag inte för att pressa gränserna utan flyger ner relativt snabbt. Dagen efter blåser bort, ingen kan flyga i förhållandena som rådde (hård vind).


Trångt och varmt i väntan på första liften.

Småmåsarna får en duvning i när man inte ska starta trots att det ser fint ut. SkySports kurser rekommenderas väldigt varmt av undertecknad.


Trots en halvtimmes väntan mojnar det inte, vi går ner.


Början av vad som skulle ta närmare en timme. Svettigt i flygkläder och 27 grader!

Landad och packad efter ett fint flyg. För några år sedan hade jag varit sur över att ha missat ett toppflyg, nu mest tacksam för att jag får komma ner till världens bästa landningsvärd.

28/7
Dagen D. Idag känner jag mig stark och trygg, har aldrig varit o bättre flygtrim. Jag har sovit gott och förhållandena är perfekta för hang i ravinen. Bussen till Hummeln skakar och hoppar. ”Det här är fan det farligaste med att flyga” säger Marre i baksätet medan vi kör uppför skidbackar med vad som känns som för lite tillgodo. Väl på start håller ett par piloter på att packa ihop; de är inte ordentligt avrostade för startförhållandena och väljer därför att avbryta. De visar gott omdöme och självkännedom, precis vad en bra pilot ska göra.
Jag lägger ut, startar och lyfter åter igen som en kork. Jag styr upp i ravinen och lägger mig för första gången ordentligt på hang. Jag kryssar fram och tillbaka på jakt efter uppåtvindar med liften som bortre hållpunkt. Fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att förlora en meter. Jag flyger inte ner, jag flyger runt. En snabb koll på klockan visar att jag varit i luften i 20 minuter men jag börjar behöva uppsöka toaletten. Dessutom vet jag att jag hinner med en till buss till den här starten om jag skyndar mig på. Sagt och gjort flyger jag ner, packar skärmen, tömmer blåsan och raggar skjuts upp ännu en gång. Flyg 2 börjar lika bra och fortsätter ännu bättre - den här gången vinner jag i min trötta gamla skärm ca 80-100 meter när jag kom som högst. Luften är turbulent och det både skakar och prasslar när jag flyger in i elaka små termikbubblor. Allt är nytt och spännande men i de stunder jag hinner andas konstaterar jag kallt allt det som hade fått mig att göra i brallan för två år sedan nu inte är mer än ett ”ojsan, då får jag pumpa höger broms och ta den lite längre vägen”. När jag tittar på explorern har jag varit uppe i 15, 25, 35 minuter och jag har ännu inte tappt hanget. Efter trekvart börjar jag ta slut i skallen, det är för mycket för hjärnan att tänka på i ett luftrum som dessutom innehåller andra piloter. Efter en sista sväng inser jag att jag tappat 20 meter och släpper hanget för ett nedflyg. Väl nere dröjer jag kvar på klubben för ett par koppar kaffe och lite snack med andra piloter om det jag kände och gjorde. Leendet satt kvar till jag gick och lade mig.


På asfalt beter den sig men på gruset tas det inga bilder utan det greppas fast i något.


Hummel Öst och Pelikan har de underbaraste starterna i Åre. Gräs, mjukt och fina lut.


Jag kan ha suttit kvar i bilen en kvart innan jag gick in till familjen. Stor dag för den lilla piloten!

Måluppfyllnad:
Jag är en tryggare och säkrare pilot. Jag har under äventyret konsekvent fattat det bättre och säkrare beslutet även om det dragit till i flygtarmen. Jag har inte bara lyckats förlänga mina flyg utan jag har också själv beslutat mig för när och hur jag ska avbryta dem. Jag anser mina mål(n) nådda.

Addendum:
Skärmflygning är en säker sport förutsatt att man riskbedömer ordentligt. Det är lätt att luras av sitt ego, sina förväntningar eller sin otålighet. Speciellt svårt blir det när man ser vingar i luften men själv inte kan/får/bör lyfta. Riskerna finns dock alltid, speciellt i start- och landningsögonblicken. Utöver olyckan jag beskrev dag 2 hände detta idag; den erfarna piloten har helt missbedömt landningsvinden och därför blivit draggad in i järnvägens ledningar. Inga personskador men vi kan nog alla räkna ut vad som kunde ha hänt.
B8A733C4-8107-4021-9F08-D1E90BB98B37.jpeg

2FD6A811-3838-49EE-9D8C-6E8C5DF7EF8C.jpeg
 
Senast ändrad:
Destination:
Luftrummet ovanför Åreskutan

Datum/tidsperiod:
24, 26, 28 Juli 2019

Målet med äventyret:
Delmål 1: Att säkert lyfta-flyga-landa och äta middag oskadd varje dag.

Delmål 2: Att fånga uppåtvindar och hang för att nå målet för varje skärmflygare: att själv bestämma hur och när man flyger ner.

Bakgrund:
Ända sedan jag var liten har jag velat flyga. Sedan blev jag för lång för att bli jaktpilot och för lat för att bli astronaut, till slut insåg jag att jag är för hemmakär för att bli trafikpilot. När jag var 17 fick jag ett tandemflyg i present av min far, nio år senare tog jag till slut min flyglicens som skärmflygare. Åren därefter har pga arbete och familjesituation inte medgett så mycket tid i luften, skärmflygning är en sådan sport där det krävs tid för att bottna göre man kan gå vidare och jag hade avstannat i utvecklingen. Hela förra säsongen ”brann bort” då mina flygveckor istället fick spenderas med en brandslang i handen kring Kårböle-branden.

Iår är det annorlunda. Lillpojken är större och jag hade ordentligt med samlad semester. Landet gav tusan i att brinna och jag hade gjort mina förnyelseflyg redan i påskas. Nu jävlar.

Kort om äventyret:
24/7
Första flygdagen sammanföll med att en mindre kallfront drog in över Åredalen. Start 0700 blev 0800 för ett enklare avrostningsflyg från Hummeln. Härligt att skaka av dammet från skärm och skalle med lite coachning från SkySports instruktörer.
Därefter blev det lift upp till 1250m för start i molnbas. Dessvärre var molnbanken något under 1200m så efter en halvtimmes parawaiting fick man traska ner till en lägre start. Att flyga i dimma är dåligt, att flyga i moln är förbjudet, att flyga i dimma/moln i bergsmiljö är dessutom livsfarligt. Efter en avbruten start pga stentrassel i linorna (mer om det senare) kom man iväg för ett väldigt mjukt och fint nedflyg med lite lyft på ca 800msl. Roligt att flyga, titta på renar och vinka åt folk som fikar.
Efter ytterligare en liftfärd upptäcker jag på start att en av mina bärlinor gått av, troligtvis pga tidigare nämnda stenproblematik. En provisorisk lagning fick ner mig från berget men när de andra piloterna fick njuta av de fina förhållanden hade jag blicken fäst i skärmens mitt och en halv hand på bromsen för att kunna motverka eventuella inslag. Allt gick utmärkt men skärmen behövde gå in på rep. Flygförbud till dag 3.

Tidig start kräver socker och mer socker.



Om man är snäll får man lifta upp på berget med nybörjarkursen! Lycka till nu småmåsar!


Landningen (Draklanda) är precis där bukten vänder vänster i bild.


Landad och packad. Kruka från OpsCore, packsäck från CrossCountry, dinka från Råleks.


Fotmarsch till start 1 i molnbas.


”Ska vi skita i det här och gå ner till 1200?”


Trevligare startväder.


Finn felet - vinn en landningsöl.

26/7
Skärmen är lagad med ett par fräscha linor och jag har lärt mig läxan om stenar och dyneema/nylon ännu en gång. Dagen började bra med ett fint flyg från Skutans topp med lite hangkänn, mersmak direkt! Dessutom satt starten som en fläskläpp, rutinen börjar sätta sig! Speciellt skönt var det att starten satt IOM att det var förhållanden som ställde sina krav på noggrannhet. Kursen med småmåsar fick snöpligt nog åka lift ner igen - 6-8 meter/sekund-vindar ställer krav på piloten i startögonblicket, fuckar man upp det och försöker lyfta i vindar över sin förmåga kan det sluta illa. Dessvärre fick jag se vad som kan hända senare på dagen.Efter landning var det bara att konstatera att det inte var flygbart för mig längre, vinden var för stark.

Framåt eftermiddagen började det mojna så på ren spekulation var vi fyra piloter som begav oss till toppen. Dessvärre blåste det vad som med en fackterm brukar kallas ”åt helvete för mycket” och trots en längre tids väntan fick vi fatta beslutet att offra 400m höjd och gå ner till Hummeln. Avgörande för beslutet var, förutom den upplevda vinden, att det rakt ovanför oss svävade en riktigt vass pilot i en riktigt vass skärm som var som fäst i luften. Om han inte rör sig framåt blåser det 10-11m/s - inget att lyfta i.
Tragiskt nog gick vi förbi en privat tandemskärm där piloten och passageraren blivit draggade under start. Vi fick senare reda på att passageraren brutit handleden och piloten var rätt uppskrapad. Vi hjälpte piloten trassla ur skärmen och var väldigt nöjda med vårt val att avbryta före vi ens lade ut skärmarna. Vägen ner till Hummeln var brant och rätt jobbig, de flesta av oss hade tagit lättviktssäckarna som inte riktigt är byggda för att vara bekväma att bära. Dessutom var det varmt som satan.
På Hummeln blåser det starkt men det är flygbart. Starten sitter lika bra som på morgonen och direkt efter att vingen kommit upp lyfter jag som en kork i vatten. Vinden studsar på berget och hjälper mig hålla höjden i både en och två vändor ovanför det som vintertid är Pelikanbrantens puckelpist. Efter dagens strapatser och speciellt den obehagliga olyckan känner jag inte för att pressa gränserna utan flyger ner relativt snabbt. Dagen efter blåser bort, ingen kan flyga i förhållandena som rådde (hård vind).


Trångt och varmt i väntan på första liften.

Småmåsarna får en duvning i när man inte ska starta trots att det ser fint ut. SkySports kurser rekommenderas väldigt varmt av undertecknad.


Trots en halvtimmes väntan mojnar det inte, vi går ner.


Början av vad som skulle ta närmare en timme. Svettigt i flygkläder och 27 grader!

Landad och packad efter ett fint flyg. För några år sedan hade jag varit sur över att ha missat ett toppflyg, nu mest tacksam för att jag får komma ner till världens bästa landningsvärd.

28/7
Dagen D. Idag känner jag mig stark och trygg, har aldrig varit o bättre flygtrim. Jag har sovit gott och förhållandena är perfekta för hang i ravinen. Bussen till Hummeln skakar och hoppar. ”Det här är fan det farligaste med att flyga” säger Marre i baksätet medan vi kör uppför skidbackar med vad som känns som för lite tillgodo. Väl på start håller ett par piloter på att packa ihop; de är inte ordentligt avrostade för startförhållandena och väljer därför att avbryta. De visar gott omdöme och självkännedom, precis vad en bra pilot ska göra.
Jag lägger ut, startar och lyfter åter igen som en kork. Jag styr upp i ravinen och lägger mig för första gången ordentligt på hang. Jag kryssar fram och tillbaka på jakt efter uppåtvindar med liften som bortre hållpunkt. Fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att förlora en meter. Jag flyger inte ner, jag flyger runt. En snabb koll på klockan visar att jag varit i luften i 20 minuter men jag börjar behöva uppsöka toaletten. Dessutom vet jag att jag hinner med en till buss till den här starten om jag skyndar mig på. Sagt och gjort flyger jag ner, packar skärmen, tömmer blåsan och raggar skjuts upp ännu en gång. Flyg 2 börjar lika bra och fortsätter ännu bättre - den här gången vinner jag i min trötta gamla skärm ca 80-100 meter när jag kom som högst. Luften är turbulent och det både skakar och prasslar när jag flyger in i elaka små termikbubblor. Allt är nytt och spännande men i de stunder jag hinner andas konstaterar jag kallt allt det som hade fått mig att göra i brallan för två år sedan nu inte är mer än ett ”ojsan, då får jag pumpa höger broms och ta den lite längre vägen”. När jag tittar på explorern har jag varit uppe i 15, 25, 35 minuter och jag har ännu inte tappt hanget. Efter trekvart börjar jag ta slut i skallen, det är för mycket för hjärnan att tänka på i ett luftrum som dessutom innehåller andra piloter. Efter en sista sväng inser jag att jag tappat 20 meter och släpper hanget för ett nedflyg. Väl nere dröjer jag kvar på klubben för ett par koppar kaffe och lite snack med andra piloter om det jag kände och gjorde. Leendet satt kvar till jag gick och lade mig.


På asfalt beter den sig men på gruset tas det inga bilder utan det greppas fast i något.


Hummel Öst och Pelikan har de underbaraste starterna i Åre. Gräs, mjukt och fina lut.


Jag kan ha suttit kvar i bilen en kvart innan jag gick in till familjen. Stor dag för den lilla piloten!

Måluppfyllnad:
Jag är en tryggare och säkrare pilot. Jag har under äventyret konsekvent fattat det bättre och säkrare beslutet även om det dragit till i flygtarmen. Jag har inte bara lyckats förlänga mina flyg utan jag har också själv beslutat mig för när och hur jag ska avbryta dem. Jag anser mina mål(n) nådda.

Addendum:
Skärmflygning är en säker sport förutsatt att man riskbedömer ordentligt. Det är lätt att luras av sitt ego, sina förväntningar eller sin otålighet. Speciellt svårt blir det när man ser vingar i luften men själv inte kan/får/bör lyfta. Riskerna finns dock alltid, speciellt i start- och landningsögonblicken. Utöver olyckan jag beskrev dag 2 hände detta idag; den erfarna piloten har helt missbedömt landningsvinden och därför blivit draggad in i järnvägens ledningar. Inga personskador men vi kan nog alla räkna ut vad som kunde ha hänt.
B8A733C4-8107-4021-9F08-D1E90BB98B37.jpeg

2FD6A811-3838-49EE-9D8C-6E8C5DF7EF8C.jpeg
Oj! Helt fantastiskt. Vilket äventyr. Otroligt häftigt! Wow!
 
Destination:
Luftrummet ovanför Åreskutan

Datum/tidsperiod:
24, 26, 28 Juli 2019

Målet med äventyret:
Delmål 1: Att säkert lyfta-flyga-landa och äta middag oskadd varje dag.

Delmål 2: Att fånga uppåtvindar och hang för att nå målet för varje skärmflygare: att själv bestämma hur och när man flyger ner.

Bakgrund:
Ända sedan jag var liten har jag velat flyga. Sedan blev jag för lång för att bli jaktpilot och för lat för att bli astronaut, till slut insåg jag att jag är för hemmakär för att bli trafikpilot. När jag var 17 fick jag ett tandemflyg i present av min far, nio år senare tog jag till slut min flyglicens som skärmflygare. Åren därefter har pga arbete och familjesituation inte medgett så mycket tid i luften, skärmflygning är en sådan sport där det krävs tid för att bottna göre man kan gå vidare och jag hade avstannat i utvecklingen. Hela förra säsongen ”brann bort” då mina flygveckor istället fick spenderas med en brandslang i handen kring Kårböle-branden.

Iår är det annorlunda. Lillpojken är större och jag hade ordentligt med samlad semester. Landet gav tusan i att brinna och jag hade gjort mina förnyelseflyg redan i påskas. Nu jävlar.

Kort om äventyret:
24/7
Första flygdagen sammanföll med att en mindre kallfront drog in över Åredalen. Start 0700 blev 0800 för ett enklare avrostningsflyg från Hummeln. Härligt att skaka av dammet från skärm och skalle med lite coachning från SkySports instruktörer.
Därefter blev det lift upp till 1250m för start i molnbas. Dessvärre var molnbanken något under 1200m så efter en halvtimmes parawaiting fick man traska ner till en lägre start. Att flyga i dimma är dåligt, att flyga i moln är förbjudet, att flyga i dimma/moln i bergsmiljö är dessutom livsfarligt. Efter en avbruten start pga stentrassel i linorna (mer om det senare) kom man iväg för ett väldigt mjukt och fint nedflyg med lite lyft på ca 800msl. Roligt att flyga, titta på renar och vinka åt folk som fikar.
Efter ytterligare en liftfärd upptäcker jag på start att en av mina bärlinor gått av, troligtvis pga tidigare nämnda stenproblematik. En provisorisk lagning fick ner mig från berget men när de andra piloterna fick njuta av de fina förhållanden hade jag blicken fäst i skärmens mitt och en halv hand på bromsen för att kunna motverka eventuella inslag. Allt gick utmärkt men skärmen behövde gå in på rep. Flygförbud till dag 3.

Tidig start kräver socker och mer socker.



Om man är snäll får man lifta upp på berget med nybörjarkursen! Lycka till nu småmåsar!


Landningen (Draklanda) är precis där bukten vänder vänster i bild.


Landad och packad. Kruka från OpsCore, packsäck från CrossCountry, dinka från Råleks.


Fotmarsch till start 1 i molnbas.


”Ska vi skita i det här och gå ner till 1200?”


Trevligare startväder.


Finn felet - vinn en landningsöl.

26/7
Skärmen är lagad med ett par fräscha linor och jag har lärt mig läxan om stenar och dyneema/nylon ännu en gång. Dagen började bra med ett fint flyg från Skutans topp med lite hangkänn, mersmak direkt! Dessutom satt starten som en fläskläpp, rutinen börjar sätta sig! Speciellt skönt var det att starten satt IOM att det var förhållanden som ställde sina krav på noggrannhet. Kursen med småmåsar fick snöpligt nog åka lift ner igen - 6-8 meter/sekund-vindar ställer krav på piloten i startögonblicket, fuckar man upp det och försöker lyfta i vindar över sin förmåga kan det sluta illa. Dessvärre fick jag se vad som kan hända senare på dagen.Efter landning var det bara att konstatera att det inte var flygbart för mig längre, vinden var för stark.

Framåt eftermiddagen började det mojna så på ren spekulation var vi fyra piloter som begav oss till toppen. Dessvärre blåste det vad som med en fackterm brukar kallas ”åt helvete för mycket” och trots en längre tids väntan fick vi fatta beslutet att offra 400m höjd och gå ner till Hummeln. Avgörande för beslutet var, förutom den upplevda vinden, att det rakt ovanför oss svävade en riktigt vass pilot i en riktigt vass skärm som var som fäst i luften. Om han inte rör sig framåt blåser det 10-11m/s - inget att lyfta i.
Tragiskt nog gick vi förbi en privat tandemskärm där piloten och passageraren blivit draggade under start. Vi fick senare reda på att passageraren brutit handleden och piloten var rätt uppskrapad. Vi hjälpte piloten trassla ur skärmen och var väldigt nöjda med vårt val att avbryta före vi ens lade ut skärmarna. Vägen ner till Hummeln var brant och rätt jobbig, de flesta av oss hade tagit lättviktssäckarna som inte riktigt är byggda för att vara bekväma att bära. Dessutom var det varmt som satan.
På Hummeln blåser det starkt men det är flygbart. Starten sitter lika bra som på morgonen och direkt efter att vingen kommit upp lyfter jag som en kork i vatten. Vinden studsar på berget och hjälper mig hålla höjden i både en och två vändor ovanför det som vintertid är Pelikanbrantens puckelpist. Efter dagens strapatser och speciellt den obehagliga olyckan känner jag inte för att pressa gränserna utan flyger ner relativt snabbt. Dagen efter blåser bort, ingen kan flyga i förhållandena som rådde (hård vind).


Trångt och varmt i väntan på första liften.

Småmåsarna får en duvning i när man inte ska starta trots att det ser fint ut. SkySports kurser rekommenderas väldigt varmt av undertecknad.


Trots en halvtimmes väntan mojnar det inte, vi går ner.


Början av vad som skulle ta närmare en timme. Svettigt i flygkläder och 27 grader!

Landad och packad efter ett fint flyg. För några år sedan hade jag varit sur över att ha missat ett toppflyg, nu mest tacksam för att jag får komma ner till världens bästa landningsvärd.

28/7
Dagen D. Idag känner jag mig stark och trygg, har aldrig varit o bättre flygtrim. Jag har sovit gott och förhållandena är perfekta för hang i ravinen. Bussen till Hummeln skakar och hoppar. ”Det här är fan det farligaste med att flyga” säger Marre i baksätet medan vi kör uppför skidbackar med vad som känns som för lite tillgodo. Väl på start håller ett par piloter på att packa ihop; de är inte ordentligt avrostade för startförhållandena och väljer därför att avbryta. De visar gott omdöme och självkännedom, precis vad en bra pilot ska göra.
Jag lägger ut, startar och lyfter åter igen som en kork. Jag styr upp i ravinen och lägger mig för första gången ordentligt på hang. Jag kryssar fram och tillbaka på jakt efter uppåtvindar med liften som bortre hållpunkt. Fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att förlora en meter. Jag flyger inte ner, jag flyger runt. En snabb koll på klockan visar att jag varit i luften i 20 minuter men jag börjar behöva uppsöka toaletten. Dessutom vet jag att jag hinner med en till buss till den här starten om jag skyndar mig på. Sagt och gjort flyger jag ner, packar skärmen, tömmer blåsan och raggar skjuts upp ännu en gång. Flyg 2 börjar lika bra och fortsätter ännu bättre - den här gången vinner jag i min trötta gamla skärm ca 80-100 meter när jag kom som högst. Luften är turbulent och det både skakar och prasslar när jag flyger in i elaka små termikbubblor. Allt är nytt och spännande men i de stunder jag hinner andas konstaterar jag kallt allt det som hade fått mig att göra i brallan för två år sedan nu inte är mer än ett ”ojsan, då får jag pumpa höger broms och ta den lite längre vägen”. När jag tittar på explorern har jag varit uppe i 15, 25, 35 minuter och jag har ännu inte tappt hanget. Efter trekvart börjar jag ta slut i skallen, det är för mycket för hjärnan att tänka på i ett luftrum som dessutom innehåller andra piloter. Efter en sista sväng inser jag att jag tappat 20 meter och släpper hanget för ett nedflyg. Väl nere dröjer jag kvar på klubben för ett par koppar kaffe och lite snack med andra piloter om det jag kände och gjorde. Leendet satt kvar till jag gick och lade mig.


På asfalt beter den sig men på gruset tas det inga bilder utan det greppas fast i något.


Hummel Öst och Pelikan har de underbaraste starterna i Åre. Gräs, mjukt och fina lut.


Jag kan ha suttit kvar i bilen en kvart innan jag gick in till familjen. Stor dag för den lilla piloten!

Måluppfyllnad:
Jag är en tryggare och säkrare pilot. Jag har under äventyret konsekvent fattat det bättre och säkrare beslutet även om det dragit till i flygtarmen. Jag har inte bara lyckats förlänga mina flyg utan jag har också själv beslutat mig för när och hur jag ska avbryta dem. Jag anser mina mål(n) nådda.

Addendum:
Skärmflygning är en säker sport förutsatt att man riskbedömer ordentligt. Det är lätt att luras av sitt ego, sina förväntningar eller sin otålighet. Speciellt svårt blir det när man ser vingar i luften men själv inte kan/får/bör lyfta. Riskerna finns dock alltid, speciellt i start- och landningsögonblicken. Utöver olyckan jag beskrev dag 2 hände detta idag; den erfarna piloten har helt missbedömt landningsvinden och därför blivit draggad in i järnvägens ledningar. Inga personskador men vi kan nog alla räkna ut vad som kunde ha hänt.
B8A733C4-8107-4021-9F08-D1E90BB98B37.jpeg

2FD6A811-3838-49EE-9D8C-6E8C5DF7EF8C.jpeg
Intressant läsning. Tack för att du delar och grattis till ett fint äventyr.
 
Tillbaka
Topp