Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härligt och imponerande! Hoppas ölen smakade bra efteråt .Flaggäventyr till 16:e batteriet i Vaxholmslinjen
Försvaret av Stockholms inlopp
Mellan 1914 - 1925 var Vaxholmslinjen den huvudbefästningslinje som skulle skydda inloppen till Stockholm från fientliga flotteskader. Linjen bestod av totalt 16 stycken batteriplatser och fort, samt ett antal spärrar. Dessa sträckte sig från Värmdö i öst till Lillskär i väst. Under det här äventyret kommer vi besöka det 16:e batterier på ön Lillskär.
Vaxholmslinjen i sin helhet
Fredag 8/10 - Förberedelser
Detta är dagen före vi ska ge oss på den marsch och simning som kommer krävas för att ta oss till platsen. En kartrek ger att vi kommer ha ca 10 km marsch, samt ca 1 km simning att genomföra totalt. På det stora hela känns det fullt genomförbart, men vattentemperaturen oroar oss lite. 15 grader är vad vi har att vänta. Det är uppmätt temperatur vid flertalet badplatser. Sannolikt kommer det vara kallare utan för dessa vikar där vattnet är mer strömt. Vi får se…
En närmare titt på Lillskär ger följande:
Lantmäteriets ordinarie kartering över ön vittnar inte om någon bebyggelse över huvud taget. Rester av vad jag misstänker var en provisorisk väg för att bygga batteriet syns som grynnor på kartan.
På ett nytaget flygfoto kan det tränade ögat ana någon form av fortifikation eller liknande. Den provisoriska vägen syns mycket svagt också.
Flygfotot från 1960-talet ger lite mer konturer att studera.
Tittar vi sedan på den laserskannade höjdskuggningen framträder batteriet betydligt tydligare.
Packningen består av en ryggsäck på drygt 20 liter, stålplattor som tillsammans väger 18 kilo, 2 liter vatten, liten drybag innehållandes telefon samt klubbflaggan, stor drybag för att få ryggsäcken att flyta vid simmet, bogserlina, flytväst, fenor. Total vikt ca 24 kilo.
9/10 - Genomförande
Klockan 0900 möts jag och min kamrat upp och påbörjar den första sträckan till fots. Den mäter ca 6 km och vi håller att bra tempo. Vi försöker undvika vägar och håller oss i skogen där så är möjligt.
Det finns mycket gammat fortifikation i området vi rör oss i.
Platsen för första simmet. Lillskär syns ca 400 meter bort.
Vattentemperaturen bekräftas här till ca 15 grader. Kroppen svara bra på detta och andningen känns lugn och behärskad. Simningen går bra med ett rimligt tempo.
Dags för uppstigning vid Lillskär
Väl i land vid Lillskär hittar vi snabbt det gamla batteriet. Det är tyvärr väldigt nedklottrat och skräpigt.
Den äldre delen av batteriet i murad gråsten. Resterande delar är gjutna i betong.
Efter att ha tagit oss till andra änden av ön var det dags för nästa sim. Ön var extremt snårig och igenvuxen så detta tog mer tid än vi hade räknat med.
Nästa sim var ca 300 meter. Därefter gick vi en kort sträcka över nästa ö för att sedan ta oss an det avslutande simmet. Även det var ca 300 meter. Här var det däremot något kallare i vattnet. Snittemperaturen landade på ca 12 grader.
Nu hade vi ca 4 km marsch kvar tillbaka till starten och bilarna. Väl framme konstaterade vi att vi borde göra detta oftare. Kul med en kompis som är lika stor dåre som en själv.
Total tidsåtgång: 3:43:47
Jodå, den var inte så dum! Det var dessutom första ölen på typ en månad.Härligt och imponerande! Hoppas ölen smakade bra efteråt .
Härligt äventyr och tack för ett roligt reportage!Flaggäventyr till 16:e batteriet i Vaxholmslinjen
Försvaret av Stockholms inlopp
Mellan 1914 - 1925 var Vaxholmslinjen den huvudbefästningslinje som skulle skydda inloppen till Stockholm från fientliga flotteskader. Linjen bestod av totalt 16 stycken batteriplatser och fort, samt ett antal spärrar. Dessa sträckte sig från Värmdö i öst till Lillskär i väst. Under det här äventyret kommer vi besöka det 16:e batterier på ön Lillskär.
Vaxholmslinjen i sin helhet
Fredag 8/10 - Förberedelser
Detta är dagen före vi ska ge oss på den marsch och simning som kommer krävas för att ta oss till platsen. En kartrek ger att vi kommer ha ca 10 km marsch, samt ca 1 km simning att genomföra totalt. På det stora hela känns det fullt genomförbart, men vattentemperaturen oroar oss lite. 15 grader är vad vi har att vänta. Det är uppmätt temperatur vid flertalet badplatser. Sannolikt kommer det vara kallare utan för dessa vikar där vattnet är mer strömt. Vi får se…
En närmare titt på Lillskär ger följande:
Lantmäteriets ordinarie kartering över ön vittnar inte om någon bebyggelse över huvud taget. Rester av vad jag misstänker var en provisorisk väg för att bygga batteriet syns som grynnor på kartan.
På ett nytaget flygfoto kan det tränade ögat ana någon form av fortifikation eller liknande. Den provisoriska vägen syns mycket svagt också.
Flygfotot från 1960-talet ger lite mer konturer att studera.
Tittar vi sedan på den laserskannade höjdskuggningen framträder batteriet betydligt tydligare.
Packningen består av en ryggsäck på drygt 20 liter, stålplattor som tillsammans väger 18 kilo, 2 liter vatten, liten drybag innehållandes telefon samt klubbflaggan, stor drybag för att få ryggsäcken att flyta vid simmet, bogserlina, flytväst, fenor. Total vikt ca 24 kilo.
9/10 - Genomförande
Klockan 0900 möts jag och min kamrat upp och påbörjar den första sträckan till fots. Den mäter ca 6 km och vi håller att bra tempo. Vi försöker undvika vägar och håller oss i skogen där så är möjligt.
Det finns mycket gammat fortifikation i området vi rör oss i.
Platsen för första simmet. Lillskär syns ca 400 meter bort.
Vattentemperaturen bekräftas här till ca 15 grader. Kroppen svara bra på detta och andningen känns lugn och behärskad. Simningen går bra med ett rimligt tempo.
Dags för uppstigning vid Lillskär
Väl i land vid Lillskär hittar vi snabbt det gamla batteriet. Det är tyvärr väldigt nedklottrat och skräpigt.
Den äldre delen av batteriet i murad gråsten. Resterande delar är gjutna i betong.
Efter att ha tagit oss till andra änden av ön var det dags för nästa sim. Ön var extremt snårig och igenvuxen så detta tog mer tid än vi hade räknat med.
Nästa sim var ca 300 meter. Därefter gick vi en kort sträcka över nästa ö för att sedan ta oss an det avslutande simmet. Även det var ca 300 meter. Här var det däremot något kallare i vattnet. Snittemperaturen landade på ca 12 grader.
Nu hade vi ca 4 km marsch kvar tillbaka till starten och bilarna. Väl framme konstaterade vi att vi borde göra detta oftare. Kul med en kompis som är lika stor dåre som en själv.
Total tidsåtgång: 3:43:47
Kul! Har själv varit på Lillskär tidigare. Simmade dock inte dit då…Flaggäventyr till 16:e batteriet i Vaxholmslinjen
Försvaret av Stockholms inlopp
Mellan 1914 - 1925 var Vaxholmslinjen den huvudbefästningslinje som skulle skydda inloppen till Stockholm från fientliga flotteskader. Linjen bestod av totalt 16 stycken batteriplatser och fort, samt ett antal spärrar. Dessa sträckte sig från Värmdö i öst till Lillskär i väst. Under det här äventyret kommer vi besöka det 16:e batterier på ön Lillskär.
Vaxholmslinjen i sin helhet
Fredag 8/10 - Förberedelser
Detta är dagen före vi ska ge oss på den marsch och simning som kommer krävas för att ta oss till platsen. En kartrek ger att vi kommer ha ca 10 km marsch, samt ca 1 km simning att genomföra totalt. På det stora hela känns det fullt genomförbart, men vattentemperaturen oroar oss lite. 15 grader är vad vi har att vänta. Det är uppmätt temperatur vid flertalet badplatser. Sannolikt kommer det vara kallare utan för dessa vikar där vattnet är mer strömt. Vi får se…
En närmare titt på Lillskär ger följande:
Lantmäteriets ordinarie kartering över ön vittnar inte om någon bebyggelse över huvud taget. Rester av vad jag misstänker var en provisorisk väg för att bygga batteriet syns som grynnor på kartan.
På ett nytaget flygfoto kan det tränade ögat ana någon form av fortifikation eller liknande. Den provisoriska vägen syns mycket svagt också.
Flygfotot från 1960-talet ger lite mer konturer att studera.
Tittar vi sedan på den laserskannade höjdskuggningen framträder batteriet betydligt tydligare.
Packningen består av en ryggsäck på drygt 20 liter, stålplattor som tillsammans väger 18 kilo, 2 liter vatten, liten drybag innehållandes telefon samt klubbflaggan, stor drybag för att få ryggsäcken att flyta vid simmet, bogserlina, flytväst, fenor. Total vikt ca 24 kilo.
9/10 - Genomförande
Klockan 0900 möts jag och min kamrat upp och påbörjar den första sträckan till fots. Den mäter ca 6 km och vi håller att bra tempo. Vi försöker undvika vägar och håller oss i skogen där så är möjligt.
Det finns mycket gammat fortifikation i området vi rör oss i.
Platsen för första simmet. Lillskär syns ca 400 meter bort.
Vattentemperaturen bekräftas här till ca 15 grader. Kroppen svara bra på detta och andningen känns lugn och behärskad. Simningen går bra med ett rimligt tempo.
Dags för uppstigning vid Lillskär
Väl i land vid Lillskär hittar vi snabbt det gamla batteriet. Det är tyvärr väldigt nedklottrat och skräpigt.
Den äldre delen av batteriet i murad gråsten. Resterande delar är gjutna i betong.
Efter att ha tagit oss till andra änden av ön var det dags för nästa sim. Ön var extremt snårig och igenvuxen så detta tog mer tid än vi hade räknat med.
Nästa sim var ca 300 meter. Därefter gick vi en kort sträcka över nästa ö för att sedan ta oss an det avslutande simmet. Även det var ca 300 meter. Här var det däremot något kallare i vattnet. Snittemperaturen landade på ca 12 grader.
Nu hade vi ca 4 km marsch kvar tillbaka till starten och bilarna. Väl framme konstaterade vi att vi borde göra detta oftare. Kul med en kompis som är lika stor dåre som en själv.
Total tidsåtgång: 3:43:47
Är det säkert? Jag såg inte din tag därKul! Har själv varit på Lillskär tidigare. Simmade dock inte dit då…
Grymt jobbat!
Gimmeeeeeee- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Snyggt! Roligt och coolt initiativ. Intresserad!- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Villhöver en sådan!- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Finns det någon bild där man kan se själva hållaren som klockan vilar på?- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Finns det någon bild där man kan se själva hållaren som klockan vilar på?
Grymt tack! Tror den kan bli riktigt fin
- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Det är nedsänkt en aning. Jag tror att den svarta kronan och texten också är det. Jag har inte sett ställen på riktigt själv ännu.Riktigt fin!!
Är det blåa i trycket fräst/nedsänkt eller är det tryckt direkt på? Tycker mig ana en viss 3D effekt på bilderna.
Mäktigt!!!!Flaggäventyr till 16:e batteriet i Vaxholmslinjen
Försvaret av Stockholms inlopp
Mellan 1914 - 1925 var Vaxholmslinjen den huvudbefästningslinje som skulle skydda inloppen till Stockholm från fientliga flotteskader. Linjen bestod av totalt 16 stycken batteriplatser och fort, samt ett antal spärrar. Dessa sträckte sig från Värmdö i öst till Lillskär i väst. Under det här äventyret kommer vi besöka det 16:e batterier på ön Lillskär.
Vaxholmslinjen i sin helhet
Fredag 8/10 - Förberedelser
Detta är dagen före vi ska ge oss på den marsch och simning som kommer krävas för att ta oss till platsen. En kartrek ger att vi kommer ha ca 10 km marsch, samt ca 1 km simning att genomföra totalt. På det stora hela känns det fullt genomförbart, men vattentemperaturen oroar oss lite. 15 grader är vad vi har att vänta. Det är uppmätt temperatur vid flertalet badplatser. Sannolikt kommer det vara kallare utan för dessa vikar där vattnet är mer strömt. Vi får se…
En närmare titt på Lillskär ger följande:
Lantmäteriets ordinarie kartering över ön vittnar inte om någon bebyggelse över huvud taget. Rester av vad jag misstänker var en provisorisk väg för att bygga batteriet syns som grynnor på kartan.
På ett nytaget flygfoto kan det tränade ögat ana någon form av fortifikation eller liknande. Den provisoriska vägen syns mycket svagt också.
Flygfotot från 1960-talet ger lite mer konturer att studera.
Tittar vi sedan på den laserskannade höjdskuggningen framträder batteriet betydligt tydligare.
Packningen består av en ryggsäck på drygt 20 liter, stålplattor som tillsammans väger 18 kilo, 2 liter vatten, liten drybag innehållandes telefon samt klubbflaggan, stor drybag för att få ryggsäcken att flyta vid simmet, bogserlina, flytväst, fenor. Total vikt ca 24 kilo.
9/10 - Genomförande
Klockan 0900 möts jag och min kamrat upp och påbörjar den första sträckan till fots. Den mäter ca 6 km och vi håller att bra tempo. Vi försöker undvika vägar och håller oss i skogen där så är möjligt.
Det finns mycket gammat fortifikation i området vi rör oss i.
Platsen för första simmet. Lillskär syns ca 400 meter bort.
Vattentemperaturen bekräftas här till ca 15 grader. Kroppen svara bra på detta och andningen känns lugn och behärskad. Simningen går bra med ett rimligt tempo.
Dags för uppstigning vid Lillskär
Väl i land vid Lillskär hittar vi snabbt det gamla batteriet. Det är tyvärr väldigt nedklottrat och skräpigt.
Den äldre delen av batteriet i murad gråsten. Resterande delar är gjutna i betong.
Efter att ha tagit oss till andra änden av ön var det dags för nästa sim. Ön var extremt snårig och igenvuxen så detta tog mer tid än vi hade räknat med.
Nästa sim var ca 300 meter. Därefter gick vi en kort sträcka över nästa ö för att sedan ta oss an det avslutande simmet. Även det var ca 300 meter. Här var det däremot något kallare i vattnet. Snittemperaturen landade på ca 12 grader.
Nu hade vi ca 4 km marsch kvar tillbaka till starten och bilarna. Väl framme konstaterade vi att vi borde göra detta oftare. Kul med en kompis som är lika stor dåre som en själv.
Total tidsåtgång: 3:43:47
Lätt- Klockställ -
Här är några prototyper på ett klockställ för Klocksnack Explorers Club. Priset för ett ställ är ca 300kr plus frakt (skickas från Spanien). Jag och tillverkaren tar gärna in en icke bindande intresseanmälan här i tråden. Små förändringar kommer sannolikt att ske på texten för varianten med klubbens motto.
Exempel på ett ställ med klocka
Varning för ett långt inlägg.
Eftersom min planerade rutt genom Sarek inte blev av då min kompanjon svek mig till fördel av ett varmare Jamaica ihop med en yngre donna fick det bli en nödlösning för att lugna både fru och svärmors oro över ensamvandring oledat över bla Áhkkáh massivet.
Destination: Kvikkjokk
Datum: 3-6/9 -22
Mål: Selfie på toppen av Skierfe
Äventyret började 3/9 kl. 16.30 i Saltoluokta med båten över sjön i Sitojaure som första delmål. Jag hade planerat att börja lugnt med ett par km eftersom jag visste att det skulle bli minusgrader så fort solen gick ner så jag ville slå läger i god tid. Båten från Sitojaure över till Svijnne går 2 gånger om dagen så planen var att jag skulle med båten andra dagen kl. 17.00. Efter dom först tänkta km bakom mig insåg jag att morgonsolen skulle bli skymd av Njalásjbákte. Det skulle bli en rejäl kallstart på nästa dag om jag inte fortsätter. Jag pinnade på och hittade en bra plats att slå läger på efter ca 15km från Saltoluokta med 4km kvar till Sitojaure men viktigast av allt. Relativt fri sikt mot öster så morgonsolens första strålar når mig på morgondagen.
Solnedgång med en liten skymt av Njalásjbákte till höger
Jag gick upp 05.00. Natten bjöd på både norrsken och frost. Båtföraren nämnde -4 grader när han gick upp i Kvikkjokk men jag skulle uppskatta runt -6 grader där jag befann mig vid dygnets kallaste timmar.
Dagens första solstrålar
Jag åt frukost, tog lite bilder, packade ihop och gick dom sista 4km till Sitojaure i lagom tid för den tidigare avfärden med båt kl 08.00. Det innebär att jag redan första dygnet knatat ikapp 9h på schemat.
Molnen ligger så lågt att det känns som om man kan ta på dom
Båten över
Väl framme i Svijnne siktade jag in mig på Skierfe och valde att vika av från leden och ta en genväg över Njunjes och gå mellan topparna Bassoajvve och Doaresoajvve. Då fick jag iaf. lite oledat inom Sareks gränser att leka med. Molnen låg lågt och jag hade ca 30m fri sikt.
Att försöka navigera i dessa omständigheter rekommenderas inte om man inte vet vad man gör
Man kan redan skymta Rapadalens mynning genom molnen
Efter närmare 800 höjdmeter stigning är Skierfes topp nådd. Man får inte ta del av utsikten fören man kommer till dom sista metrarna innan stupet. Då kommer utsikten som en käftsmäll.
Selfie check!
Här får ni ett litet smakprov på utsikten över Rapadalens delta.
På toppen passade jag på att äta lunch och spendera 5h att bara ta in utsikten. Enligt mig en utsikt i världsklass!
Från Skierfes topp tog jag mig ner till Aktse fjällstuga och slog läger där i väntan på båten över till Laitaure som ska gå kl 09.00. Även denna natt blev det norrsken och frost. Men det som skiljer nätterna åt var att jag vaknade någonstans runt 4 på morgonen av en mus som på eget bevåg bestämde sig att missbruka min gästfrihet och ge sig på min matpåse. Maten klarade sig men matpåsen hade mindre tur. Eftersom musen återkom direkt jag försökte somna om fick jag gå upp trots att jag lagt 26km i benen och varit uppe till 12 slaget för att beskåda dom gröna gardinerna fladdra i den klara natthimlen dagen innan.
Jag fick i mig frukost och packade ihop tidigt för att gå den sista biten till bryggan för att ta lite bilder på dimman som låg som ett täcke över sjön.
Jag fastnade givetvis i skogspartiet på vägen ner då morgonsolen i kombination med dimman fick mig att glömma av min första tanke.
Väl framme vid bryggan hade dimman redan lättat och båten kom strax efter det. Så ett foto av en vandrare som står längst ut på en brygga omfamnad av dimma får vänta till en annan gång.
Här ser man Skierfe från båten över sjön. Lägg märke till helikoptern, en äkta linslus!
När vi kommit fram till Laitaure hade naturen gått från högfjäll till björkskog i första skedet av höstens skrud. Vackert!
Utsikt över björkskogen. Man kan se skymten av Laitaure i bakgrunden.
I princip hela vägen från björkskogen på norra sidan om Bårdde till söder om sjön Stuor Dáhtá är det en enda lång stenkista som är mer eller mindre brutal att gå i. Den här biten tar knäcken på många fotleder som går i kängor. Hittils var jag väldigt nöjd med att vandra i trailrunners. Trailrunnersulan är flexibel så mina fötter fick verkligen sättas på prov när jag höll så högt tempo. Jag tyckte att skogen inte var så mycket att se när man kom närmare inpå då jag har skog hemma så jag ökade tempot rejält och halvt joggade ner för Bårdde och vidare mot mitt sista delmål som var strax innan sjön Stuor Dáhtá söder om Pårte då jag hört att det ska vara sista vettiga möjlighet till att slå läger innan Kvikkjokk pga alla stenar.
Men drygt 2km innan Pårte fjällstuga fick min höger fot nog av den utdragna misshandeln. Jag kände att en muskel i foten var helt slutkörd. Till den grad där den värkte och minsta rörelse med tårna nästan krampade. Ignorerar jag kroppens signaler nu så kommer jag skada mig på riktigt. Jag hade bara en halv mil kvar till mitt tänkta delmål. Och jag är en envis jävel när jag bestämt mig. Så jag satte mig på en sten, öppnade en påse chips som jag släpat med mig från affären i Aktse fjällstuga och åt medans jag funderade på mina alternativ. Jag tog mitt förnuft till fånga och valde att inte vandra en meter till så jag slog läger där jag var.
Och vilken fantastisk solnedgång det blev.
Eftersom jag inte hade en tid att passa dagen efter och jag ändå hade min onda fot som bråkade med mig blev det en tidig natt utan att ställa klockan. Natten blev mild och frostfri. Efter en liten sovmorgon blev det frukost och packa ihop för sista gången för detta äventyret. Jag bestämde mig för att ta det lugnt den sista etappen över stenarna till Kvikkjokk och till min förvåning så var mina fötter som nya igen. Tänk vad lite sömn i fjällurskog kan göra. Jag ville inte riskera att dra på mig en skada så nära slutet så jag höll mig till det jag bestämt och tog det lugnt större delen av vägen. När stenkistan äntligen släppte ökade även mitt tempo till normal promenad takt.
Jag kom fram till slutmålet Kvikkjokk 6/9 kl 12.30 där det blev en välförtjänt gulash soppa och ett rum på fjällstationen med tillhörande närproducerad trerättersmiddag.
Kameran fick faktiskt stanna kvar och vila på rummet ihop med både kompass och klocka.
Totalt 82km med 2416 höjdmeter stigning och strax över det i höjdförlust. Planerad tid för spektaklet 4 dagar +1 dag ifall dåligt väder skulle råda vid Skierfe. Packade med mig proviant för 5 dagar med ca 3200kcal om dagen +1 extra middag ifall någon behöver. Alltid tagit med mig en extra middag efter att en random vandrare räddade min dag för några år sedan då min middag blev förstörd. En anekdot för en annan gång. Faktisk tid att slutföra vandringen drygt 3 dagar och lika många nätter. Att tänka på i fortsättningen? Undvik att slå läger i närheten av en fjällstuga igen. Explorern ska alltid med! Lyssna på din kropp. Utöver det? Kör bara kör!
Nu vill jag ha min KS Explorers patch!
Är denna exklusive för de som är certifierade äventyrare, eller är vi alla berättigade?Nu är klockställets utformning fastställd. Vi valde att enbart använda skölden då texten med klubbens motto inte gick att få till på det sättet vi ville. Mer information om hur man beställer kommer inom någon vecka.
Alla kan beställa, precis som med bandenÄr denna exklusive för de som är certifierade äventyrare, eller är vi alla berättigade?
…och självklart enbart tillgänglig för KS Explorers Club medlemmar eller?Klocksnack Explorers Club klockställ
Går nu att beställa från Voumwatches på Instagram. €29,90 per ställ. Som vanligt tar inte klubben ut någon mellanskillnad.
Hehe, nej alla får köpa. Precis som med banden. Men gissningsvis kommer det bara vara två kategorier av köpare på dessa - medlemmar, och framtida medlemmar. Så det reglerar nog sig själv i slutändan…och självklart enbart tillgänglig för KS Explorers Club medlemmar eller?