• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycket att patchen blev riktigt snygg, värdig på något sätt.

Sen gillar jag även din rygga, ser juste ut. Dom är tyvärr ganska dyra och då verkar inte ens avlastningsbältet följa med.
Kul att du gillar patchen! Jag tycker också att den blev riktigt bra. Värdig, som du säger, istället för fånig eller pretentiös.

Ryggan är grym! Goruck kommer sänka priset med $100 på sina ryggsäckar ganska snart har jag hört. Om du är sugen på en så kan det vara värt att vänta lite. Dessutom ska Rogue Europe börja sälja dem så då lär frakt- och tillkostnader kunna räknas av också.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Synd att klubben är märkesbundet. Jag äger inga Rolex.
86036B88-1C58-418A-A2E3-E7556DBF2666.jpeg
A31A7FA8-43B5-495A-8B58-ECE1F9EB7A7B.jpeg
EA6BFA41-2790-4B59-865D-CB12987493F6.jpeg
9049CC63-AED8-4295-95BD-1FE13EFBCF76.jpeg
BF3FDD6E-28DB-4A14-A45C-8C630DFF3F51.jpeg
05C435C4-8C32-4222-8D07-5AF8326E027D.jpeg
7F38CFE4-79FD-41F1-AEAA-70C62B504A6A.jpeg
D7C6D5E1-28D7-42BC-9665-375A334DAC87.png
874EF074-E619-45C7-A421-288C24FFAD74.jpeg
7C00C7B4-FF2C-40C3-9AC9-5E67A116A20F.jpeg
D18C7B78-E0C7-4444-9EC1-650B455A729B.jpeg
 

Suktinis

KS Explorers Club
Du får väl tjata på Omega att de ska köra ett liknande samarbete med Explorers Club ;)
... Men det kanske finns plats här på KS för en Omega (All-)Master Adventure Association, The fellowship of the Seiko eller G-Shock Gang? (allt påhittat så här på morgonkvisten och fritt fram att stjäla:) )

Det vore onekligen synd om sådana bilder/talanger/äventyr skulle gå till spillo...
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
... Men det kanske finns plats här på KS för en Omega (All-)Master Adventure Association, The fellowship of the Seiko eller G-Shock Gang? (allt påhittat så här på morgonkvisten och fritt fram att stjäla:) )

Det vore onekligen synd om sådana bilder/talanger/äventyr skulle gå till spillo...
Att skapa klubbar som liknar Klocksnack Explorers Club, men för andra klockor, går säkert alldeles utmärkt. Det krävs ju bara att någon som känner sig engagerad gör jobbet.

Klocksnack Explorers Club spelar mycket på Explorers Club i New York och deras samarbete med Rolex. Därav finns det inte plats för andra klockor än Explorer, Explorer II, och Submariner i just den här klubben.

Det är bara kul om den här tråden leder till att liknande klubbar startas. Till den som känner sig manad: Kör i vind! Jag och @Berns svarar gärna på frågor om hur vi drog igång det här.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har gått hela året och funderat på om inte vandring och liknande skulle passa mig rätt bra som friluftsintresserad men i generellet lite halvkass fysisk form. Missförstå mig inte, jag menar absolut inte att ni är soffpotatisar som ligger ute i regn och bestiger berg, men det känns ändå som att det är en relativt låg tröskel för att kunna börja lite försiktigt på egen hand.

Tack för kul och inspirerande läsning i tråden! Precis som några har påpekat tycker jag det är lite tråkigt att den är märkesexklusiv även om jag förstår meningen med det. Men vem vet, det kanske inspirerar till att både skaffa Rolex och plocka upp en ny hobby? :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har gått hela året och funderat på om inte vandring och liknande skulle passa mig rätt bra som friluftsintresserad men i generellet lite halvkass fysisk form. Missförstå mig inte, jag menar absolut inte att ni är soffpotatisar som ligger ute i regn och bestiger berg, men det känns ändå som att det är en relativt låg tröskel för att kunna börja lite försiktigt på egen hand.

Tack för kul och inspirerande läsning i tråden! Precis som några har påpekat tycker jag det är lite tråkigt att den är märkesexklusiv även om jag förstår meningen med det. Men vem vet, det kanske inspirerar till att både skaffa Rolex och plocka upp en ny hobby? :)
Jag är kontorsråtta och soffpotatis med tveksam inställning till fysisk fostran. Som tur är kräver paragliding på hobbynivå mer tålamod än muskler, bara att gå in på villflyga.se och läsa mer!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag är kontorsråtta och soffpotatis med tveksam inställning till fysisk fostran. Som tur är kräver paragliding på hobbynivå mer tålamod än muskler, bara att gå in på villflyga.se och läsa mer!
Tack för tipset! "Kontorsråtta och soffpotatis med tveksam inställning till fysisk fostran" känns som en formulering som passar mig likt handen i handsken! Flygning var kanske inte det första jag tänkte på när jag läste tråden men det hade varit väldigt kul att testa. Det får bli att läsa på lite till!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Söndagskväll och lite lugn och ro efter en intensiv helg. Den ägnar jag åt att fundera lite över kommande äventyr. Just nu är det två saker som jag känner starkt att jag vill göra.

1. Att bestiga ett berg som är högt på riktigt. Jag tänker 5-6000 möh. Det finns någon inneboende längtan efter att klara en sådan utmaning. Tidsplan? Jag tror det skulle vara möjligt att genomföra inom två år.

2. Att paddla kajak runt Fårö. Kanske inte lika extremt som en bergsbestigning, men att sitta själv ute på vattnet i en kajak är oerhört avkopplande och någon jag kan länga efter ibland. Att just Fårö är det jag tänker mig beror främst på att det är lagom långt att paddla och att jag har viss lokalkännedom vilket gör det lite bekvämare i planeringen. Detta skulle jag egentligen kunna göra vilken sommar/tidig höst som helst. Jag måste bara tiden.

Vad planerar ni för kommande äventyr? Jag vet med säkerhet att det filas på planer på olika håll här i tråden. Det vore kul att höra vad som är på gång!
 

ctothef

KS Explorers Club
Jäklar vilken grej! Jag är ju själv hobbyäventyrare, samt innehavare av en av de kvalificerade modellerna (Sub). Tyvärr hade jag Seiko Padi på senaste äventyret - tre dagars kajakpaddling i skärgården i juni. Men nästa gång blir det fullt reportage och ansökan om medlemskap!
 

Bilagor

  • 1252D470-CA70-4D50-AC29-085CB404180D.jpeg
    1252D470-CA70-4D50-AC29-085CB404180D.jpeg
    81.6 KB · Visningar: 6

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Söndagskväll och lite lugn och ro efter en intensiv helg. Den ägnar jag åt att fundera lite över kommande äventyr. Just nu är det två saker som jag känner starkt att jag vill göra.

1. Att bestiga ett berg som är högt på riktigt. Jag tänker 5-6000 möh. Det finns någon inneboende längtan efter att klara en sådan utmaning. Tidsplan? Jag tror det skulle vara möjligt att genomföra inom två år.

2. Att paddla kajak runt Fårö. Kanske inte lika extremt som en bergsbestigning, men att sitta själv ute på vattnet i en kajak är oerhört avkopplande och någon jag kan länga efter ibland. Att just Fårö är det jag tänker mig beror främst på att det är lagom långt att paddla och att jag har viss lokalkännedom vilket gör det lite bekvämare i planeringen. Detta skulle jag egentligen kunna göra vilken sommar/tidig höst som helst. Jag måste bara tiden.

Vad planerar ni för kommande äventyr? Jag vet med säkerhet att det filas på planer på olika håll här i tråden. Det vore kul att höra vad som är på gång!

Spontant tänker jag Elbrus på din första punkt, vet att bl.a. Swett har resor dit. Finns nog både inspiration och matnyttiga tips på deras hemsida!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Spontant tänker jag Elbrus på din första punkt, vet att bl.a. Swett har resor dit. Finns nog både inspiration och matnyttiga tips på deras hemsida!
Elbrus har varit med i diskussionen, men jag är mer inne på Kilimanjaro just nu. Då kan man få till en safari också vilket även det vore första gången för mig.
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Swett arrangerar grymma resor. Har rest med dem själv och har bara bra saker att säga om allt de gör.
https://www.swett.se/

har också åkt med dom en gång, ”bara” till Keb dock men det var en kanonresa!

Elbrus har varit med i diskussionen, men jag är mer inne på Kilimanjaro just nu. Då kan man få till en safari också vilket även det vore första gången för mig.

Ja det vore onekligen en häftig ”dubbel” på en och samma resa, även dit vet jag att Swett kör så det finns förmodligen en hel del reseberättelser på deras sida om Kilimanjaro också. Finns såklart fler äventyrs-resebyråer om man googlar lite :) Oavsett om man vill ha det ”färdigt” eller vill sätta ihop resan själv så är det nog nyttigt att läsa lite hur andra har gjort. Hoppas ditt äventyr blir av, då har du minst en avundsjuk här i tråden iallafall! :)
 

ctothef

KS Explorers Club
Hur tränar man egentligen inför en bergsbestigning? Är det mycket löpning och "provbestigningar" av mindre berg och kullar som gäller? Har mest hört att knäna blir ganska utsatta i bergsbestigningsammanhang.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur tränar man egentligen inför en bergsbestigning? Är det mycket löpning och "provbestigningar" av mindre berg och kullar som gäller? Har mest hört att knäna blir ganska utsatta i bergsbestigningsammanhang.
Gå långa pass med packning. Gärna upp och ner för någon lagom brant skidbacke. Det är viktigt att börja med liten belastning och öka långsamt så att lederna hinner vänja sig vid den nya belastningen. De byggs i regel upp långsammare än muskler.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Söndagskväll och lite lugn och ro efter en intensiv helg. Den ägnar jag åt att fundera lite över kommande äventyr. Just nu är det två saker som jag känner starkt att jag vill göra.

1. Att bestiga ett berg som är högt på riktigt. Jag tänker 5-6000 möh. Det finns någon inneboende längtan efter att klara en sådan utmaning. Tidsplan? Jag tror det skulle vara möjligt att genomföra inom två år.

2. Att paddla kajak runt Fårö. Kanske inte lika extremt som en bergsbestigning, men att sitta själv ute på vattnet i en kajak är oerhört avkopplande och någon jag kan länga efter ibland. Att just Fårö är det jag tänker mig beror främst på att det är lagom långt att paddla och att jag har viss lokalkännedom vilket gör det lite bekvämare i planeringen. Detta skulle jag egentligen kunna göra vilken sommar/tidig höst som helst. Jag måste bara tiden.

Vad planerar ni för kommande äventyr? Jag vet med säkerhet att det filas på planer på olika håll här i tråden. Det vore kul att höra vad som är på gång!
I somras var det ett hundratal hjältar inklusive ett antal svenskar som lyckades flyga upp på Mont Blanc på ren termalenergi. Ska vara helt fantastiskt (om än väldigt svår luft) där uppe.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Elbrus har varit med i diskussionen, men jag är mer inne på Kilimanjaro just nu. Då kan man få till en safari också vilket även det vore första gången för mig.
Hur tränar man egentligen inför en bergsbestigning? Är det mycket löpning och "provbestigningar" av mindre berg och kullar som gäller? Har mest hört att knäna blir ganska utsatta i bergsbestigningsammanhang.
Kilimanjaro är som en vandring på hög höjd. Mont Blanc är mer som ”riktig” bergsbestigning. Jag kan varmt rekommendera alla som är nyfikna på alpinism/bergsbestigning att ta en kurs eller flera med franska UCPA. UCPA är en fransk ideellt finansierad ”friluftsfrämjande” med avsikt att få unga människor att aktivera sig. Finns över hela Frankrike och dess franska gamla kolonier. Oerhört prisvärt och kul med väldigt bra lärare/ledare/guider. Jag har åkt mycket skidor med dem, dykt och även klättrat. Man kan även rida, surfa, spela tennis, cykla mmm.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/UCPA

Lustigt nog är belgare och svenskar(!) välkomna att delta.
https://www.ucpa.se/

Det var så jag började klättra och lära mig reptekniker etc för att sedan ge mig ut på egna klättringar. Testa tex Nybörjare Alpinism och fortsätt sedan till mer avancerade kurser. De har tex en tvåveckors kurs som skall resultera i bestigningen av Mont Blanc. Kurs i Argentiere (Chamonix dalen), världens vackraste omgivning.

För att träna till bergsbestigning skulle jag säga att alla motionssporter är bra, speciellt uthållighets sporter. Även benstyrka är viktigt. När jag var yngre spelade jag väldigt mycket squash och med den kondisen och benstyrkan efter all naturlig utfall som sporten medför räckte gott till mig då. Nuförtiden (spelar jag fortfarande squash, men inte 5-6h i veckan) cyklar jag mycket, löpning, längdskidor etc som ger styrka och uthållighet. På altitud i tunnare luft rusar hjärtat och allt blir mycket jobbigare. Du vill vara stark och inte svagaste länken i gruppen, tro mig.

40C72005-15BB-4CB9-A10C-3847581C77C2.jpeg

4870B968-3B72-4DF5-A74C-CAA3625A54AB.jpeg
570543B1-A3EF-4362-8696-D1C944255235.jpeg
00ECA82E-7777-4CB4-B6DC-5E67E7D0A31D.jpeg

(Undertecknad)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kilimanjaro är som en vandring på hög höjd. Mont Blanc är mer som ”riktig” bergsbestigning. Jag kan varmt rekommendera alla som är nyfikna på alpinism/bergsbestigning att ta en kurs eller flera med franska UCPA. UCPA är en fransk ideellt finansierad ”friluftsfrämjande” med avsikt att få unga människor att aktivera sig. Finns över hela Frankrike och dess franska gamla kolonier. Oerhört prisvärt och kul med väldigt bra lärare/ledare/guider. Jag har åkt mycket skidor med dem, dykt och även klättrat. Man kan även rida, surfa, spela tennis, cykla mmm.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/UCPA

Lustigt nog är belgare och svenskar(!) välkomna att delta.
https://www.ucpa.se/
Vandring på hög höjd ligger nog rätt nära sanningen. Det är lite en förutsättning för att få med familjen på banan också.
Hur är det med språket på UCPAs kurser? Jag har kollegor som genom jobbet får utbilda sig till bergsguider i Österrike, men de kurserna går uteslutande på tyska.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vandring på hög höjd ligger nog rätt nära sanningen. Det är lite en förutsättning för att få med familjen på banan också.
Hur är det med språket på UCPAs kurser? Jag har kollegor som genom jobbet får utbilda sig till bergsguider i Österrike, men de kurserna går uteslutande på tyska.
Kilimanjaro är väl ingen direkt familjeaktivitet heller. Må vara vandring men höjden är betydande och påverkar orken och även hur du mår. Bestigningen måste ske i etapper över ett antal dagar för att kroppen skall acklimatisera sig till höjden. Man blir illamående och får sprängande huvudverk om man slarvar med acklimatiseringen. Hur bra man tål höjd är något av ett lotteri, vissa tål det bättre andra sämre. Det har inget med hur vältränad man är. På Kilimanjaros höjd kan det tom bli farligt om man drabbas av höjdsjuka.
Jag minns en lustig episod då vi var i Schweiz och skulle göra skidbestigningar på ett antal höga toppar, alla över 4000m. Vår guide blev vrålförkyld och ringde in sjuk på morgonen vi skulle iväg. En ny guide blixtinkallades till Saas Fee där vi utgick ifrån. Vi missade första dagen och för att komma ikapp programmet körde vi bestigning av första toppen direkt. Nya bergsguiden som var ung och stark hade dock precis innan haft två veckors semester i Barcelona (havsnivå). Han och jag gick sist och vi bägge led av huvudverk och kände oss allmänt svaga, medan resten av gruppen knallade på och mådde mycket bättre. Jag hade Asprin (populär medicin i klättrarkretsar mot höjdproblem) och guiden bad att få han med. Redan dagen efter blev det bättre för oss bägge efter att ha sovit på höjd.

I UCPA är språket franska eller hjälplig engelska, brukar aldrig vara något problem.
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kilimanjaro är väl ingen direkt familjeaktivitet heller. Må vara vandring men höjden är betydande och påverkar orken och även hur du mår. Bestigningen måste ske i etapper över ett antal dagar för att kroppen skall acklimatisera sig till höjden. Man blir illamående och får sprängande huvudverk om man slarvar med acklimatiseringen. Hur bra man tål höjd är något av ett lotteri, vissa tål det bättre andra sämre. Det har inget med hur vältränad man är. På Kilimanjaros höjd kan det tom bli farligt om man drabbas av höjdsjuka.
Jag minns en lustig episod då vi var i Schweiz och skulle göra skidbestigningar på ett antal höga toppar, alla över 4000m. Vår guide blev vrålförkyld och ringde in sjuk på morgonen vi skulle iväg. En ny guide blixtinkallades till Saas Fee där vi utgick ifrån. Vi missade första dagen och för att komma ikapp programmet körde vi bestigning av första toppen direkt. Nya guiden som var ung och stark hade precis innan haft två veckors semester i Barcelona (havsnivå). Han och jag gick sist och vi bägge led av huvudverk och kände oss allmänt svaga, medan resten av gruppen knallade på och mådde mycket bättre. Jag hade Asprin (populär medicin i klättrarkretsar mot höjdproblem) och guiden bad att få han med. Redan dagen efter blev det bättre för oss bägge efter att ha sovit på höjd.

I UCPA är språket franska eller hjälplig engelska, brukar aldrig vara något problem.
Jag ska nämna det att familjen i det här fallet innebär jag och min fru. Vi har lite olika stort intresse för såna här saker och enades om att Kilimanjaro var en lagom utmaning för oss båda.
Det här med hur höjden påverkar människan, acklimatisering, och hur man kan (och inte kan) förbereda sig känns som att vi har koll på. Vi har läst på mycket och jag har en kollega som tränar svenska landslaget i alpinism som är en bra resurs att fråga om sånt.
Själva bestigningen skulle i så fall ske med guide och med 7-8 dagar på berget för att låta kroppen anpassa sig till rådande förhållanden.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag ska nämna det att familjen i det här fallet innebär jag och min fru. Vi har lite olika stort intresse för såna här saker och enades om att Kilimanjaro var en lagom utmaning för oss båda.
Det här med hur höjden påverkar människan, acklimatisering, och hur man kan (och inte kan) förbereda sig känns som att vi har koll på. Vi har läst på mycket och jag har en kollega som tränar svenska landslaget i alpinism som är en bra resurs att fråga om sånt.
Själva bestigningen skulle i så fall ske med guide och med 7-8 dagar på berget för att låta kroppen anpassa sig till rådande förhållanden.
Ja men då låter det rimligt :)
Kombon klättring i Kilimanjaro, efterföljande safari och avsluta med dykning och bad i Zanzibar låter som en plan för en perfekt semester!
Nämnas bör att jag själv inte gjort Kilimanjaro men jag har flera vänner som har gjort det.

Safari har jag upplevt nere i Krugerparken (Sydafrika/Moçambique). Plockade fyra av Big 5! (med kameran)

Fråga: din vän som tränar svenska landslaget i alpinism. Vad tävlar dom i? Hur går det till?
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Fråga: din vän som tränar svenska landslaget i alpinism. Vad tävlar dom i? Hur går det till?
Som jag förstår det så får man en rutt med ett antal toppar man ska passera. Jag tror man kör i lag om fyra. Snabbast runt vinner. Skidor med stighudar och klättring uppför och skidåkning utför. Jag har aldrig lagt detaljerna på minnet i och med att jag själv inte åker skidor.

Edit:
Ski mountaineering hette det nog. Det kanske är olika namn på samma sak?
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som jag förstår det så får man en rutt med ett antal toppar man ska passera. Jag tror man kör i lag om fyra. Snabbast runt vinner. Skidor med stighudar och klättring uppför och skidåkning utför. Jag har aldrig lagt detaljerna på minnet i och med att jag själv inte åker skidor.

Edit:
Ski mountaineering hette det nog. Det kanske är olika namn på samma sak?
Alpinism är en stor bred benämning för bergssport där klippklättring, bergsbestigning, skimountaineering mm ingår i.
Ski mountaineering finns dock i flera typer, dels de som har ultralätt utrustning för snabb och intensiv klättring, men där nerfarten mest är av nödvändigt ont (typ landslaget).
0240.jpg

Och dels där man har tyngre utrustning för längre turer och/eller med största avsikten att klättra för att sedan få belöningen i fin off pist åkning ner. Jag tillhör den andra typen. Mer bilder!
Alagna-20170409-00021.JPG

IMGP3619.JPG
IMGP3637.JPG
P1010293.JPG
P1010258.JPG
P1010174.JPG

P1010384.JPG
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite upptäckande i sann Explorer-anda idag!
När det här området var aktivt var det så hemligt att det inte fanns med på några kartor, skyddsvakterna behövde inte skjuta varningsskott, och flygförbud rådde i luftrummet ovanför - även för militärt flyg (!). Idag går det motionsspår kors och tvärs genom hela området.
Jag tänkte ta lite fler bilder och skriva ett reportage om området senare i höst.

765BC2BE-8334-4AF3-9BA7-8DFD1BECE353.jpeg

A6800D00-6755-4E32-A67B-998FD736CA3D.jpeg

Vad döljer sig där innanför?

A8E39AA8-4C4C-47A9-A6FC-994850D376A2.jpeg

E446772C-E1F5-4647-B11E-B676B13E840E.jpeg

KSP-näste

3DBA0B82-8300-4A38-BB5C-5F3E0522474F.jpeg

Sprängkammare

BB7CA991-D6B9-4B97-8FA3-4FC0EDC708CB.jpeg

Huvudingången till berget

DC3D8AD8-D469-41FD-B2F3-6DD6F1C6E3E9.jpeg

D803B630-8DF9-435A-8451-E6858DA19C98.jpeg

FA10C368-B8C5-4F92-B2FD-9D84E4C64924.jpeg

Var leder dessa gångar?
 
Topp