• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Viktigt Klocksnack uppdatering!

Det fungerar för mig och nu har man till och med ändrat så att taggen blir grön för att förtydliga att det är just en taggning som det handlar om.
@Hugger69

Det finns en liten knapp som heter filtrera och där kan du t.ex. välja att endast se en viss kategori och även sortera efter tidpunkt för när trådarna skapades genom att sortera efter first message. 😊

@MattWServices When I added these quotes it said "citat meddelanden" or something similar which is a pretty rough direct translation. Citera inlägg (quote posts) or citera dessa inlägg (quote these posts) would be more correct.
Filtrera-knappen har jag inte sett nånstans. Däremot så hittade jag via ”avancerad sökning” och ”sök tråden” (sök i tråden ska det antagligen vara, men det är ju lite konstiga språkproblem här och där på forumet för tillfället, så det ordnar sig nog) den funktion jag var ute efter. Lite omständigt dock, så om jag fick önska mig något, så skulle den funktionen finnas på snabbsöksfunktionen. Men vad vet jag, det kanske förtar syftet med snabbsökning.
Den finns uppe i högra hörnet ovanför den första tråden. :) Men visst hade det varit smidigare att som tidigare kunna klicka i ikoner för olika kategorier istället för att behöva göra en typ av avancerad sökning för att t.ex. enbart visa avslutade annonser.

@MattWServices Tags don't seem to generate notifications. #bugreport
Aha, där ja! Det är tyvärr inte det jag vill ha. Där kan jag bara filtrera, inte söka på fritext och filtrera samtidigt. Men det har inte så stor betydelse, nu har jag ju hittat ett sätt att göra det på. I den avancerade sökmenyn.

Nej, jag fick ingen avisering och det verkar vara någon slags bugg. Jag taggade forumutvecklaren i inlägget ovan så vi får väl se om han får någon notis. :)

Och det är inte så att du inte får notisen när du pingas i samma inlägg som du citeras? Dvs att om jag pingar dig här @HSK ser du bara att jag har svarat på ditt inlägg men i mitt nästa inlägg kommer du få en avisering?

No, I did not receive any notification and it seems to be some kind of bug. I tagged the forum developer in the post above so we'll see if he gets any notice. :)
Yes I did get a notice. Have you set your preferences to receive them?

1602829558402.png

Senast ändrad:
Förut kunde man klicka på en profil och snabbt välja ”visa skapade trådar” - Nu får man gå in på profilen och två klick senare är man där...
Fast det jag har försökt förklara att helt plötsligt har massa profiler begränsad profil, så det funkar inte då. Jag tror inte att detta har skett över en natt så någon bugg är det.

Går det göra något åt detta? Tror alltid att det tillhör text som användare skrivit.. Typ en ram runt med annan färg för att få någon kontrast?
mk.jpg

EDIT: Det fungerar bättre på mig som har lagt till något citat-blaj där, då blir det lite avstånd, men så har ju inte alla..
fgjhgfjfgjgkhhkjkjghk.jpg

Och det är inte så att du inte får notisen när du pingas i samma inlägg som du citeras? Dvs att om jag pingar dig här @HSK ser du bara att jag har svarat på ditt inlägg men i mitt nästa inlägg kommer du få en avisering?

Screenshot_20201016-131341_Firefox.jpg
Yes I did get a notice. Have you set your preferences to receive them?

1602829558402.png
Yes, I have notifications activated and received one when I was tagged by Superma...I mean Clark Kent, but it didn't work in the previous attempt by Hugger69 last night. It seems like there might be some sort of bug which sporadically causes the tags to not create a notification?

Avlägsna should be replaced by "radera" (delete) or "ta bort" (remove) and I believe the previous default was simply ta bort. Citat meddelanden should also be replaced by citera inlägg (quote posts) or citera dessa inlägg (quote these posts) depending on which option you see fit. 😊

Screenshot_20201016-131433_Firefox.jpg

Går det göra något åt detta? Tror alltid att det tillhör text som användare skrivit.. Typ en ram runt med annan färg för att få någon kontrast?
mk.jpg

EDIT: Det fungerar bättre på mig som har lagt till något citat-blaj där, då blir det lite avstånd, men så har ju inte alla..
fgjhgfjfgjgkhhkjkjghk.jpg
Ta bort det där och lägg det som en liten ikon uppe till höger eller nåt. Som det är nu verkar forumets största funktion vara att rapportera andras inlägg. Det ser extremt tråkigt ut och skapar väl knappast någon trevlig stämning. Mycket märklig uppdatering. :(

Ta bort det där och lägg det som en liten ikon uppe till höger eller nåt. Som det är nu verkar forumets största funktion vara att rapportera andras inlägg. Det ser extremt tråkigt ut och skapar väl knappast någon trevlig stämning. Mycket märklig uppdatering. :(

Det blir också en smula märkligt med placeringen i mobilversionen då jag måste klicka på de tre prickarna för att komma åt "redigera" :)

Screenshot_20201016_184931.jpg

De två alternativen bytte faktiskt plats så att redigera blev standardknappen när jag påpekade detta tidigare men det sabbade tydligen funktionaliteten på något sätt eftersom alternativet för att anmäla inlägg försvann helt och det ändrades därför tillbaka till detta och det verkar som att det kommer att förbli så.

Det blir också en smula märkligt med placeringen i mobilversionen då jag måste klicka på de tre prickarna för att komma åt "redigera" :)

Screenshot_20201016_184931.jpg
Jag tyckte att man kunde ta bort menyknappen och ersätta den med en redigeringsknapp eftersom det är det enda alternativet i alla fall men Matt förklarade att det inte gick att göra så eftersom menyn omfattar många fler alternativ för moderatorer och admins och att ta bort det skulle göra att de förlorar möjligheten att radera, flytta, redigera inlägg m.m.

@MattWServices It seems like it's not possible to type above the first quote. I don't know if it's really a bug and I can kind of understand the purpose if it's not but I sometimes make a general post in a thread and want to adress the quoted posts later on but that doesn't seem to be possible. #bugreport
Edit: It's not possible to remove an entire quote either by a simple of a button. If you place the pointer after a quote and start deleting it just erases text inside of the quote instead of deleting it completely.

Ser riktigt bra ut!

Stort tack för att den första 'inzoomade' varianten justerades så snabbt! Kände mig inledningsvis modfälld inför de stora svårlästa bokstäverna men de försvann lyckligtvis snabbt. Nu är det både snyggt och funktionellt.

Mitt enda problem är att jag på mobilen bara kan klicka 'tummen-upp-gilla' - inte välja någon av de andra varianterna. Försöker jag så blir hela inlägget markerat. Men jag sitter med relativt ovanliga firefox (på iphone) och är beredd att ta den smällen =)

Ser riktigt bra ut!

Stort tack för att den första 'inzoomade' varianten justerades så snabbt! Kände mig inledningsvis modfälld inför de stora svårlästa bokstäverna men de försvann lyckligtvis snabbt. Nu är det både snyggt och funktionellt.

Mitt enda problem är att jag på mobilen bara kan klicka 'tummen-upp-gilla' - inte välja någon av de andra varianterna. Försöker jag så blir hela inlägget markerat. Men jag sitter med relativt ovanliga firefox (på iphone) och är beredd att ta den smällen =)
Det ska inte vara några problem, jag kör också Firefox (dock på Android) och får upp hela menyn om jag trycker och håller in gillaknappen.

Vet inte om det har med uppdateringen att göra men undrar om någon vet varför mina bifogade foton blir roterade 90 grader? Sitter med iPhone om det har betydelse. Tack på förhand!

Det ska inte vara några problem, jag kör också Firefox (dock på Android) och får upp hela menyn om jag trycker och håller in gillaknappen.

Tack, tränade litet på Ditt inlägg där ;-) Märker att det funkar om jag är litet fingerfärdig och först trycker till och sen mikroskrollar innan jag väljer önskad reaktion. D.v.s. inte alls som t.ex. hos facebook där jag smidigt kan glida upp i ett svep vart jag vill. Men detta är som sagt en parentes för min del.

Varför kommer det inga automatiska noteringar när ett nytt inlägg finns i en bevakad tråd? Ibland kan det komma 1 (en) notering men när man tittar kan det finnas många fler nya inlägg. Tråkigt att den funktionen försvunnit i mitt tycke lite vitsen med KS att kunna föra en diskussion. I övrigt är uppdateringen trevlig. Men gör något åt den automatiska noteringen av nya inlägg i bevakade trådar.

Riktig petitess kanske, men upptäckte att när man ska fetstila text och inte gör det med kortkommando så står det "Djärv", vilket rimligtvis är en galen direktöversättning av engelskans Bold. Lätt att fixa? Förslagsvis att det står fetstil istället. Känner mig inte nämnvärt djärv när jag skriver i fetstil, vet inte hur det är för er andra.

Untitled.png

Riktig petitess kanske, men upptäckte att när man ska fetstila text och inte gör det med kortkommando så står det "Djärv", vilket rimligtvis är en galen direktöversättning av engelskans Bold. Lätt att fixa? Förslagsvis att det står fetstil istället. Känner mig inte nämnvärt djärv när jag skriver i fetstil, vet inte hur det är för er andra.

Untitled.png
Känner mig alltid superdjärv.

Kunde det inte gå att göra den aktuella rutan i sidregistret eller vad det kan heta, lite mörkare så det blir lättare att orientera sig? Eller grön om ni vill. Just nu känner jag mig nämligen alldeles vilsen.

Har nog sagts av andra tidigare men det blev en gång till.

Nu har vi haft den nya designen ett tag och jag är inte helt vän med den ännu.

1. Tycker att skillnaden mellan citerad text och svar är för otydligt. Gör trådarna mindre överskådliga, tyvärr. Annan font, färg, storlek och lite luft mellan skulle nog göra susen.

2. Rapportera-länken ligger direkt under ett inlägg med samma font, färg och storlek. Kanske går att flytta den längst till höger med "Like, Citat och Svara"?

@Hook @Leben
Jag vet inte hur upplägget mellan er ser ut men @MattWServices var till en början väldigt snabb på att åtgärda buggar, rätta stavfel m.m. vilket så klart var jättebra och väldigt välkommet men nu verkar han inte ha varit aktiv på någon vecka eller två och det finns ett gäng buggrapporter m.m. som är obesvarade.

Jag har full förståelse för att han kanske har flera projekt som han ansvarar för och att han var aktiv i samband med uppdateringen för att fixa de mest akuta felen men det finns fortfarande en del åtgärder som skulle behöva vidtas så jag tänkte bara att det skulle vara intressant att höra vad ni har för upplägg och vad planen är framöver.

Kommer han att återkomma med jämna mellanrum för att se över förslag, buggrapporter osv. eller var det mer av en engångsgrej? Att det finns ett dedikerat underforum för förslag och felrapporter tyder på en långsiktig satsning men det känns lite märkligt när man genomför en så pass stor ändring, skapar ett system för att komma med förslag och rapportera brister och så förblir frågorna obesvarade.

Jag har som sagt full förståelse för att han kanske inte har tid eller möjlighet att dedikera för mycket resurser till KS och det här inlägget är inte avsett som kritik utan jag (och troligtvis de flesta användare) är genuint intresserade av forumets utveckling och välmående och det hade varit trevligt med lite transparens så att vi vet hur det ligger till. 🙂

Är det bara jag som tycker sökningar inte funkar..
Har en Rolex oysterlänk ute i tillbehörsdelen och det går inte hitta annonsen genom att söka exempelvis på Rolex.. ändrar omständigt till ”detta forum” och skriver Rolex men icke.. däremot kan jag få fram annonsen genom att söka på mitt användarnamn..
Så här svårt bör det inte vara..

• Like
Reactions: Nic
Hej
Vi har varit tvingade att fokusera på lite andra mer elementära saker under en tid.
Vi ska sammanställa alla tankar och idéer och sakta beta av.
Tack för all hjälp hittills.

Såhär drygt två veckor efter uppdateringen så förstår jag innebörden av ”Det var bättre förr”.

Kul med ny uppdatering av forumet!

Någon som vet om det finns möjlighet att lägga in sökord t.ex. "rolex rootbeer" för köp och sälj tråden och så får man en ping på mail om det dyker upp ett sådant inlägg med den rubriken?

Tillbaka
Topp