• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

  • Exit

    Röster: 119 43.3%
  • Stay

    Röster: 156 56.7%

  • Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
EU i sin nuvarande form borde inte ha fått bli till från början. Alla som tror att det skapades för fred och gemenskap och för att vara starka tillsammans samt alla dom fina argument som Göran Person sålde in i början av 90 talet måste börja gräva djupare. Det startades i korthet för att dom riktigt rika företagen skulle få möjlighet att växa mer obegränsat samt kunna flytta valuta utanför de länder där de var verksamma. Det skulle bli lite väl trög läsning här att gå in på alla detaljer kring detta, men jag kan rekommendera att läsa Kajsa Ekis Ekmans bok -Skulden. Med detta sagt, nu när det finns (EU) och vi redan är med, det vore bra att göra om och göra rätt hellre än att gå ur.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vi kommer klara oss utmärkt utanför EU. Precis som vi klarade oss utmärkt innan EU. Solidaritet och kollektivism fungerar bara på lokal nivå, knappt nationell. Än mindre internationell. Kollektiv skuldkänsla är nog det som de flesta upplever som "solidaritet"

13418888_1062254357174171_9092079381131745446_n.jpg

Jag håller inte med dig om din något bistra syn på solidaritet. Att EU måste förändras är ganska klart, mindre pet i "smådelar" som bör ankomma på varje MS och större fokus på de viktiga bitarna så som frihandel, fri rörlighet och den gemensamma gränsen.

Nu har vi byggt upp en enorm maskin, kommer bli svårt att montera ner. Bättre att skala av och göra om.
 

egbert

Panerai
Vi kommer klara oss utmärkt utanför EU. Precis som vi klarade oss utmärkt innan EU. Solidaritet och kollektivism fungerar bara på lokal nivå, knappt nationell. Än mindre internationell. Kollektiv skuldkänsla är nog det som de flesta upplever som "solidaritet"

13418888_1062254357174171_9092079381131745446_n.jpg
Intressant, men hur kommer sig att summan av utbetalningar är mycket större än summan av inbetalningar?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Intressant, men hur kommer sig att summan av utbetalningar är mycket större än summan av inbetalningar?
Nu är jag inte med på hur du menar. Förklara gärna.

2016 ska Sverige betala 31,8 miljarder kronor i avgift till EU och få tillbaka knappt 13 miljarder, enligt regeringens budget för 2016. Den 17 december sade riksdagen ja till regeringens budgetförslag. Eftersom EU-avgiften är högre än återflödet får Sverige rabatt på medlemsavgiften.
http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sveriges-EU-avgift/
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vi kommer klara oss utmärkt utanför EU. Precis som vi klarade oss utmärkt innan EU. Solidaritet och kollektivism fungerar bara på lokal nivå, knappt nationell. Än mindre internationell. Kollektiv skuldkänsla är nog det som de flesta upplever som "solidaritet"

13418888_1062254357174171_9092079381131745446_n.jpg
Nja, när vi gick med i EU 1995 så såg det inte så ljust ut för sverige. Vi behövde gå med i EU för att få fart på ekonomin och exportindustrin. Tveksamt om vi hade klarat det på egen hand.

Du förstår inte vad han menar. Det går fortfarande att skapa frihandelavtal, inget som kräver EU.

Visst kan man ha frihandelsavtal utan EU. Men det är lite svårförhandlat med de stora länderna om man kommer ensam. Men min poäng var inte som land utan som privatperson som vill köpa något för eget bruk.



Givetvis har du en poäng men DU får gärna läsa på innan du skriver liknande. Nivån senaste åren är mycket högre än toppen på 60-70 talet.

Måste erkänna att jag har lite dålig koll på statistiken och ber om ursäkt om jag var ute och cyklade. Mellan 1950-70 tog sverige emot ca 625000 invandrare med en befolkning på mellan 7 & 7,5miljoner. Då antar jag att vi har tagit emot mer än 900000 invandrare från det att vi gick med i EU 1995 tills nu.

Hur många invandrare har vi tagit emot de senaste tjugo åren då?

Jag håller inte med dig om din något bistra syn på solidaritet. Att EU måste förändras är ganska klart, mindre pet i "smådelar" som bör ankomma på varje MS och större fokus på de viktiga bitarna så som frihandel, fri rörlighet och den gemensamma gränsen.

Nu har vi byggt upp en enorm maskin, kommer bli svårt att montera ner. Bättre att skala av och göra om.

Word!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror att länderna i Europa måste gå ihop för att bli en tillräckligt stor spelare på den internationella marknaden, detta kan ju självfallet ske med andra frihandelsavtal men att ytterligare förenkla för länderna att samarbeta kräver nog en starkare union och gemensamma regler. Finns ju ett grundläggande problem i eurosamarbetet där flera länders ekonomi inte klarar kraven. Sen har vi ju de här omöjliga att förklara som tex Frankrikes jordbruk mm. I grunden en massa tok som hänger kvar sen kriget

Problemet som jag ser det idag är att man skapat sociala spänningar när man, mer eller mindre fritt, låter hemländernas löner sätta priset på arbete inom unionen. Lägg till det en kanske inte helt lyckad utvidgning med ännu fattigare länder.

Sveriges system med att parterna sätter lön och villkor genom kollektivavtal (utan lagstadgad minimilön )sattes mer eller mindre ur spel med lex laval och utstationeringsdirektivet används för att slippa betala löner eller skatt efter svenska nivåer.

Detta tycker kanske vissa ÄR meningen med EU och en förutsättning för att bli konkurrenskraftiga men jag menar att det gått för fort och utan hänsyn till "vanligt folks" villkor. Dessa reagerar inte sällan med att bli främlingfientliga, protektionistiska, rasistiska (SD, Ukip, Front Nationale) vilket i sin tur leder till krav på utträde ur unionen
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Nej, men det gäller att stoppa fel innan de blir en sanning. Tror rätt många norrmän skulle bli sura om du kallade dem för danskar ;)

Nja, helt fel var det ju inte. Jag känner flera syrianer. Och de som kommer hit är ju både kristna och muslimer. En mer korrekt liknelse skulle vara att råka kalla dig för smålänning fastän du inte är frireligiös än att råka kalla en dansk norsk typ :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Måste erkänna att jag har lite dålig koll på statistiken och ber om ursäkt om jag var ute och cyklade. Mellan 1950-70 tog sverige emot ca 625000 invandrare med en befolkning på mellan 7 & 7,5miljoner. Då antar jag att vi har tagit emot mer än 900000 invandrare från det att vi gick med i EU 1995 tills nu.

Hur många invandrare har vi tagit emot de senaste tjugo åren då?
En stor skillnad mellan 70-talet och nutid är att det då rörde sig om arbetskraftsinvandring, främst från Finland och Jugoslavien. Sverige hade brist på arbetskraft.
I dag är de flesta som kommer lågutbildade med svenska mått mätt och vi behöver inte arbetskraften på samma sätt. Resultatet är en hög arbetslöshet som samhället måste ta hand om och det har vi hittills inte lyckats med alls.

Riksdagens utredningstjänst kom med dessa siffror i våras:

"Om helårsanställdaoch företagare analyseras visar det sig att andelen helårsanställda inkl. företagarebland den totala befolkningen i Sverige 20-64 år ligger på 69 procent.

Andelen helårsanställda inkl. företagare bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga uppgick till 25 procent efter 8 år i Sverige och andelen efter 15 år var 34 procent."

"Även bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga är andelen helårsanställda inkl. företagare bland männen högre än bland kvinnorna. Bland männen är 32 procent helårsanställda inkl. företagare efter 8 år och 40 procent efter 15 år. För kvinnor är andelen helårsanställda inkl. företagare 18 procent efter 8 år och 28 procent efter 15 år."
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
En stor skillnad mellan 70-talet och nutid är att det då rörde sig om arbetskraftsinvandring, främst från Finland och Jugoslavien. Sverige hade brist på arbetskraft.
I dag är de flesta som kommer lågutbildade med svenska mått mätt och vi behöver inte arbetskraften på samma sätt. Resultatet är en hög arbetslöshet som samhället måste ta hand om och det har vi hittills inte lyckats med alls.

Riksdagens utredningstjänst kom med dessa siffror i våras:

"Om helårsanställdaoch företagare analyseras visar det sig att andelen helårsanställda inkl. företagarebland den totala befolkningen i Sverige 20-64 år ligger på 69 procent.

Andelen helårsanställda inkl. företagare bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga uppgick till 25 procent efter 8 år i Sverige och andelen efter 15 år var 34 procent."

"Även bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga är andelen helårsanställda inkl. företagare bland männen högre än bland kvinnorna. Bland männen är 32 procent helårsanställda inkl. företagare efter 8 år och 40 procent efter 15 år. För kvinnor är andelen helårsanställda inkl. företagare 18 procent efter 8 år och 28 procent efter 15 år."

Den statistiken visar snarare på hur dåliga vi är i Sverige att ta till vara på den kunskap som finns. Om man ser till flyktingströmmen från Syrien så har syrierna generellt en högre utbildningsnivå än vad svenskarna själva har. Utav dem har drygt 30% en akademisk utbildning. Även flyktingar från övriga mellanöstern har en relativt hög utbildningsnivå. De invandrargrupper som har en låg utbildningsnivå eller helt saknar utbildning kommer företrädesvis från afrika och delar av Asien där det har saknats möjlighet till en högre utbildning. Säga vad man vill om de skäggiga elaka diktatorerna i mellanöstern, men de var ganska duktiga på att utbilda sin befolkning när pengarna till detta fanns. Länder med en relativt hög utbildningsnivå är t.ex. Syrien, Iran, Irak, Libyen, Turkiet, Libanon. Länder med väldigt låg utbildningsnivå på flyktingar som kommer till Sverige är t.ex. Somalia som i princip inte har haft en statlig utbildning sen början på 90-talet. Ser man på snittet så ligger invandrarnas utbildningsnivå nästan i nivå med våran egen och räkna då in att de välutbildade från länder som haft ett bra utbildningssystem (mellanöstern, forna östblocket) väger upp de som helt saknar utbildning eller har en väldigt låg utbildning (Somalia och övriga sub-saharan afrika, delar av nordafrika, delar av Sydostasien),

http://www.migrationsinfo.se/befolkning/utbildningsniva/
 

par

Patek
2-Faktor
Måste erkänna att jag har lite dålig koll på statistiken och ber om ursäkt om jag var ute och cyklade. Mellan 1950-70 tog sverige emot ca 625000 invandrare med en befolkning på mellan 7 & 7,5miljoner. Då antar jag att vi har tagit emot mer än 900000 invandrare från det att vi gick med i EU 1995 tills nu.

Hur många invandrare har vi tagit emot de senaste tjugo åren då?



Word!

Över 1.5 milj. Sedan har delvis utvandringen också ökat med 10-20%. Det intressanta är iof inte att se en 20 års period utan snarare den enorma ökningen senaste 10 åren.
 

par

Patek
2-Faktor
Den statistiken visar snarare på hur dåliga vi är i Sverige att ta till vara på den kunskap som finns. Om man ser till flyktingströmmen från Syrien så har syrierna generellt en högre utbildningsnivå än vad svenskarna själva har. Utav dem har drygt 30% en akademisk utbildning. Även flyktingar från övriga mellanöstern har en relativt hög utbildningsnivå. De invandrargrupper som har en låg utbildningsnivå eller helt saknar utbildning kommer företrädesvis från afrika och delar av Asien där det har saknats möjlighet till en högre utbildning. Säga vad man vill om de skäggiga elaka diktatorerna i mellanöstern, men de var ganska duktiga på att utbilda sin befolkning när pengarna till detta fanns. Länder med en relativt hög utbildningsnivå är t.ex. Syrien, Iran, Irak, Libyen, Turkiet, Libanon. Länder med väldigt låg utbildningsnivå på flyktingar som kommer till Sverige är t.ex. Somalia som i princip inte har haft en statlig utbildning sen början på 90-talet. Ser man på snittet så ligger invandrarnas utbildningsnivå nästan i nivå med våran egen och räkna då in att de välutbildade från länder som haft ett bra utbildningssystem (mellanöstern, forna östblocket) väger upp de som helt saknar utbildning eller har en väldigt låg utbildning (Somalia och övriga sub-saharan afrika, delar av nordafrika, delar av Sydostasien),

http://www.migrationsinfo.se/befolkning/utbildningsniva/

Jo men tyvärr är det riktiga pajassiffror som Sverige redovisar och som inte alls stämmer.
Enligt världsbanken hade 4 procent av Syriens befolkning högskoleutbildning innan kriget bröt ut.

Nrk hade lite mer nyanserad rapportering än svt
https://www.nrk.no/norge/eksperter_-syrere-kan-bli-vanskelig-a-fa-i-jobb-1.12586205

Läs gärna den här
http://ledarsidorna.se/2015/09/brain-gain-eller-brain-drain/

"Den syriska diasporan, eller flyktinggruppen, har under dessa år ökat. Trots detta godkänns allt färre ansökningar av läkarlegitimationer i relativa tal. För 2013 även i absoluta tal. För gruppen sjuksköterskor är siffrorna liknande:

  • 2014 sökte 308 legitimation varav 51 beviljades
  • 2013 sökte 221 legitimation varav 53 beviljades
  • 2012 sökte 285 legitimation varav 49 beviljades"
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Över 1.5 milj. Sedan har delvis utvandringen också ökat med 10-20%. Det intressanta är iof inte att se en 20 års period utan snarare den enorma ökningen senaste 10 åren.

Enligt SCB bor det just nu 1 676 264 människor i Sverige som är födda utomlands. Så det innebär att per capita så är det inte speciellt stor skillnad på då och nu och det visar ju att en ganska stor del flyttar härifrån när det lugnat sig hemmavid.

Om vi skulle ta och plocka bort nästan 1,7miljoner människor från vår befolkning, skulle det vara bra för Sverige? Jag gissar på att om man ser till alla utrikesfödda och hur mycket pengar de genererar kontra hur mycket de har kostat så är det nog en ganska bra affär.

Visst krävs det en investering de första kanske 10 åren, men efter det så i det stora hela genererar det vinst.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jo men tyvärr är det riktiga pajassiffror som Sverige redovisar och som inte alls stämmer.
Enligt världsbanken hade 4 procent av Syriens befolkning högskoleutbildning innan kriget bröt ut.

Nrk hade lite mer nyanserad rapportering än svt
https://www.nrk.no/norge/eksperter_-syrere-kan-bli-vanskelig-a-fa-i-jobb-1.12586205

Läs gärna den här
http://ledarsidorna.se/2015/09/brain-gain-eller-brain-drain/

"Den syriska diasporan, eller flyktinggruppen, har under dessa år ökat. Trots detta godkänns allt färre ansökningar av läkarlegitimationer i relativa tal. För 2013 även i absoluta tal. För gruppen sjuksköterskor är siffrorna liknande:

  • 2014 sökte 308 legitimation varav 51 beviljades
  • 2013 sökte 221 legitimation varav 53 beviljades
  • 2012 sökte 285 legitimation varav 49 beviljades"

Helt klart intressant läsning, och det ligger säkert en del i det.

Däremot tar jag norrmännens statistik med en nypa salt, precis som jag tar sossesveriges statistik med en nypa salt.

Sen visar kanske inte antalet legitimationer som utfärdats inom vården hela sanningen heller. Det finns ganska många yrkeskategorier till som det finns ett behov utav här hemma i Svedala.

Jag har som sagt ingen absolut statistik eller fakta för mina påståenden utan bygger mina åsikter på vad jag ser som rimligt och logiskt. Jag kan ju ha fel, men varje gång jag tittar verkar det inte som att jag har helt fel i alla fall. Jag kan inte heller påstå att jag känner speciellt många från Syrien, men jag har väl träffat dryga dussinet genom jobb plus några vänner. Alla är akademiker och alla jobbar, knappast något som gör mina påståenden statistiskt säkerställda, men ändå kanske en fingervisning.

Något som förvånade mig lite grann när man diskuterade politik, invandring, krig, ekonomi o.s.v. med just syrier är att stödet för al-assad är förvånansvärt högt, i alla fall bland de som är välutbildade och sekulära.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Enligt SCB bor det just nu 1 676 264 människor i Sverige som är födda utomlands. Så det innebär att per capita så är det inte speciellt stor skillnad på då och nu och det visar ju att en ganska stor del flyttar härifrån när det lugnat sig hemmavid.

Om vi skulle ta och plocka bort nästan 1,7miljoner människor från vår befolkning, skulle det vara bra för Sverige? Jag gissar på att om man ser till alla utrikesfödda och hur mycket pengar de genererar kontra hur mycket de har kostat så är det nog en ganska bra affär.

Visst krävs det en investering de första kanske 10 åren, men efter det så i det stora hela genererar det vinst.
Som sagt, sista 10 åren är ökningen högst. Enligt beräkningar som gjort så är det med nuvarande sysselsättningsgrad en väldigt dålig affär snarare. Tittar man på 50-70 talare är det givetvis en annan historia.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Som sagt, sista 10 åren är ökningen högst. Enligt beräkningar som gjort så är det med nuvarande sysselsättningsgrad en väldigt dålig affär snarare. Tittar man på 50-70 talare är det givetvis en annan historia.
Frågan är ju hur sysselsättning för den gruppen av invandrare ser ut om 20-30 år både för första och andra generationen invandrare som kom hit 2015 och jämföra det med sysselsättningsgraden på de som kom hit i början på 90-talet och hur många som jobbar idag.
 

Galaxy

Rolex
EU i sin nuvarande form borde inte ha fått bli till från början. Alla som tror att det skapades för fred och gemenskap och för att vara starka tillsammans samt alla dom fina argument som Göran Person sålde in i början av 90 talet måste börja gräva djupare. Det startades i korthet för att dom riktigt rika företagen skulle få möjlighet att växa mer obegränsat samt kunna flytta valuta utanför de länder där de var verksamma. Det skulle bli lite väl trög läsning här att gå in på alla detaljer kring detta, men jag kan rekommendera att läsa Kajsa Ekis Ekmans bok -Skulden. Med detta sagt, nu när det finns (EU) och vi redan är med, det vore bra att göra om och göra rätt hellre än att gå ur.
Väl rutet kamrat Barba!

Tycker man borde stanna.
 

Snilsson

Cartier
Vet inte hur gammal du är men själv pluggade jag EU-rätt i UK 1993.. gjorde även en slutuppsats kopplat till det, lite kan jag.. nu jobbar jag på en myndighet och implementerar det i svensk lagstiftning..
Uppenbarligen finns det något man är missnöjd över och det känns lite för enkelt att avfärda en majoritet som rasistisk och bakåtsträvande(?)
Media i den västländska världen är ju ändå väldigt pro invandring och globalism generellt så att man skrämt folk känns också långsökt.
 
Topp