Nope. Jag säger bara att det hade varit enklare och billigare om alla handlade med SKR.Vi skulle haft Euro säger du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nope. Jag säger bara att det hade varit enklare och billigare om alla handlade med SKR.Vi skulle haft Euro säger du?
Ja vi lämnar partipolitiken... och kollar på verkligheten. Jag gjorde en affär i maj med utlandet och fick betala 50.000skr extra för att täcka valutaomvandlingen.
Bortkastade pengar!!!! Hade inte det varit bättre att jag fick behålla dem och sen konsumera lokalt??
Har du frågat dig nån gång vad det kostar stora bolag? Pengar som kanske hade skapat fler arbetstillfällen i swe och ...hmmmmmmm
Snacka om att bita den hand som föder dem... Stupiditet i sin renaste form..
HAHAHAMenar du kursdiferensen? I så fall är det väl så att en annan gång vinner man pengar istället. Rent ekonomiskt om kronan fallit mitt i din affär är det nog rätt komplicerat vem som vinner/förlorar på det. Att kronan kan falla gentemot euron har ju en hel del uppsidor också. Framför allt anser jag att det kan vara av stor vikt för landet att vi har möjligheten att devalvera om det skulle behövas.
HAHAHA
du kommer att fatta när du blir stor... Det handlade inte alls om "dyr/billig semesterkassa"... jag pratade att i mitt fall fick jag betala "pris" PLUS provision! Dvs provision tillkommer oavsett hur dyr/billig kronan är!
HAHAHA
du kommer att fatta när du blir stor... Det handlade inte alls om "dyr/billig semesterkassa"... jag pratade att i mitt fall fick jag betala "pris" PLUS provision! Dvs provision tillkommer oavsett hur dyr/billig kronan är!
Den statistiken visar snarare på hur dåliga vi är i Sverige att ta till vara på den kunskap som finns. Om man ser till flyktingströmmen från Syrien så har syrierna generellt en högre utbildningsnivå än vad svenskarna själva har.
Hemskt ledsen, men en rapport från LO bär ungefär lika mycket tyngd som om Samir och Victor skulle skriva en debattartikel i ämnet.Det finns den del data och rapporter som antyder att det är en allmänt förekommande missuppfattning. Det mest etablerade sättet att mäta vuxna människors färdigheter är PIAAC (motsvarigheten till PISA för barn). I en LO rapport baserad delvis på en SOU och Långtidsutredningen skrivs följande:
Jag ville inte klippa in för mkt text men i LO rapporten lyfter man också fram att Sverige är mer känsligt för lågkvalificerad arbetskraft än andra OECD länder, dvs skillnaden i arbetslöshet mellan och hög och lågbildade är högre i Sverige än övriga länder (oavsett om om man är född i Sv eller är utrikesfödd alltså). Men här är LOs rapport, se sid 10 (understrykningen och fetstilen är mitt tillägg).:
"PIAAC visar också stora skillnader mellan inrikes och utrikes födda i den vuxna befolkningen.
Cirka 35 procent bland utrikes födda uppvisar otillräckliga färdigheter
inom både läsning och räkning. Motsvarande andel bland inrikes födda är cirka 5 procent.
Det ska påpekas att resultaten bör betraktas med viss varsamhet. Undersökningen
har genomförts på svenska och det finns därför en risk att resultaten för utrikes
födda i någon mån speglar bristande språkkunskaper snarare än svaga kunskaper inom
de tre kunskapsområdena. Oavsett språkets inverkan på resultaten finns dock risken
att låg kunskapsnivå innebär sämre jobbchanser.5 I sitt slutbetänkande drar Långtidsutredningen
(SOU 2015:104) den centrala slutsatsen att sysselsättningsgapet mellan
inrikes och utrikes födda i Sverige i huvudsak kan förklaras av skillnader i färdigheter.
Ett mycket viktigt och positivt resultat från PIAAC-undersökningen är att det inte finns några
signifikanta skillnader mellan utrikes och inrikes födda när det gäller att ha ett arbete, om hänsyn
tas till nivån på individens färdigheter. (SOU 2015:104, s 12)"
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vR.../Kunskapsklyftor_raserar_svenska_modellen.pdf
Hemskt ledsen, men en rapport från LO bär ungefär lika mycket tyngd som om Samir och Victor skulle skriva en debattartikel i ämnet.
Hemskt ledsen, men en rapport från LO bär ungefär lika mycket tyngd som om Samir och Victor skulle skriva en debattartikel i ämnet.
Vilka konsekvenser? Att pundet är lägst på 20 år stämmer inte riktigt. Det var nere i 9,9 SEK 2013. Sen kan det ju ta över 1 år innan dom går ut ur EU. Pundet kan nog ligga på en lägre nivå ett tag. Men det stabiliseras.Det mest bizarra är att det nu flyter upp massa britter som ångrar att dom röstade för att lämna när dom inser konsekvensers. Är det för mycket begärt att offra 10 minuter av sitt liv och läsa på lite innan man lägger sin röst. Eller är man så rädd för att missa något på tv så man skiter i det.
Vilka konsekvenser? Att pundet är lägst på 20 år stämmer inte riktigt. Det var nere i 9,9 SEK 2013. Sen kan det ju ta över 1 år innan dom går ut ur EU. Pundet kan nog ligga på en lägre nivå ett tag. Men det stabiliseras.
Sek far ju alltid upp och ned när det händer något "rörigt". Det är därför kanske mer intressant att jämföra med något mer robust, som tex USD. Enligt CNBC så är det lägsta värderingen på 30 år:
"Pound plunges to 30-year low against dollar, yen surges as UK votes to Brexit"
http://www.cnbc.com/2016/06/23/
Å UK på 80-talet var ett rätt nedgånget land. Industrin va' det inte mkt bevänt med (bla pga enorma strejkproblem på 70-talet) och det var innan de mer moderna företagen (finance, banking, consulting, design etc) som nu lyft UK stod för några betydande intäkter.
Vilka konsekvenser? Att pundet är lägst på 20 år stämmer inte riktigt. Det var nere i 9,9 SEK 2013. Sen kan det ju ta över 1 år innan dom går ut ur EU. Pundet kan nog ligga på en lägre nivå ett tag. Men det stabiliseras.
Möjligen jämförelsen med svenska kronan som DrDre påtalade. Men Sverige klarade väl sig ganska utmärkt innan EU-medlemskapet. Numera har ju Sverige en enorm statsskuld.Där gjorde du en tankevurpa...
Möjligen jämförelsen med svenska kronan som DrDre påtalade. Men Sverige klarade väl sig ganska utmärkt innan EU-medlemskapet. Numera har ju Sverige en enorm statsskuld.
Nu är det ju inte primärt GBP vs SEK som kommer drabba det Brittiska folket hårdast. Däremot är det nog många som inte tänker på det faktum att dom har tagit bort möjligheten för väldigt många unga att studera och arbeta fritt inom Europa. Sedan kommer dom att få det mycket svårt att tillsätta alla jobb med kvalificerad arbetskraft. Man uppskattar att det nu är ca. 2 miljoner europeer som arbetar i UK. Dessa har ju kommit mycket på grund av EU. Alla dessa 2 miljoner har ju rimligvis inte tagit jobb som en britt velat ha.Vilka konsekvenser? Att pundet är lägst på 20 år stämmer inte riktigt. Det var nere i 9,9 SEK 2013. Sen kan det ju ta över 1 år innan dom går ut ur EU. Pundet kan nog ligga på en lägre nivå ett tag. Men det stabiliseras.
Väldigt egendomligt, men för mig kommer det mest underliga i såna här situationer alltid vara personerna som inte röstade för att efteråt gnälla över att det inte blev som man ville.Det mest bizarra är att det nu flyter upp massa britter som ångrar att dom röstade för att lämna när dom inser konsekvensers. Är det för mycket begärt att offra 10 minuter av sitt liv och läsa på lite innan man lägger sin röst. Eller är man så rädd för att missa något på tv så man skiter i det.
Nu är det ju inte primärt GBP vs SEK som kommer drabba det Brittiska folket hårdast. Däremot är det nog många som inte tänker på det faktum att dom har tagit bort möjligheten för väldigt många unga att studera och arbeta fritt inom Europa. Sedan kommer dom att få det mycket svårt att tillsätta alla jobb med kvalificerad arbetskraft. Man uppskattar att det nu är ca. 2 miljoner europeer som arbetar i UK. Dessa har ju kommit mycket på grund av EU. Alla dessa 2 miljoner har ju rimligvis inte tagit jobb som en britt velat ha.
Vilka är det som främst drar nytta av eu? Frågade två storbönder som är vänner till mig. De info mig att :
EU har ett enda gemensamt politiskt område med gemensam budget och det är lantbruk. Totalt omfattar budgeten 500Mdr kr och syftar till att förse invånarna i EU med billig mat. För de står bidraget för 25% av omsättningen.
Min följdfråga, är maten billigare då? Inte direkt var väl svaret.
Storbritannien står utanför Schengen, men omfattas av den fria rörligheten inom EU. Innebär bl a att man som EU-medborgare får resa in, arbeta samt få vissa lokala förmåner som t ex grundläggande sjukvård o s v. Eftersom man inte har passfrihet enligt schengen, finns dock passkontroll kvar.Nu måste ju iofs inte ett England utanför EU att stoppa folk att komma dit och arbeta från något land i hela världen. Minns inte riktigt men tror inte de tillhörde Schengensamarbetet men är osäker. De har ju historiskt haft människor som flyttat till England från länder i det tidigare "imperiet"
Bra jämförelse, kasta in Schweiz och Norge där med också då.Undrar hur många har Nord Korea eller Kuba som förebild och bra exempel för länder som står ensamma och starka?