Köpte Fällkniven S1’an som låg och skräpade på K&S....
Den här är första generation med Kydexslida, dom nyare har Zytel....
Gränsfors! Bra grejjer! Brukar åka föebi fabriken på väg upp till Jämtland på somrarna.Made in Sweden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köpte Fällkniven S1’an som låg och skräpade på K&S....
Den här är första generation med Kydexslida, dom nyare har Zytel....
Gränsfors! Bra grejjer! Brukar åka föebi fabriken på väg upp till Jämtland på somrarna.Made in Sweden
Schyssta grejer. Men kniven är väl Made in Japan?Made in Sweden
Nix. Fällkniven made in sweden med seki(japan) stål.Schyssta grejer. Men kniven är väl Made in Japan?
Man får inte exportera japanskt stål i ofärdigt skick och Fällkniven Boden har aldrig gjort knivar in-house. För länge sedan gjordes knivarna i ATS-34 i Sollingen men den där är likt alla andra moderna FK gjorda i Seki (fastbladare av Hattori, fällisar av Moki), inget annat.Nix. Fällkniven made in sweden med seki(japan) stål.
Lite som att rekommendera klocka... vilka funktioner, hur många blad, bladlåsning/öppning, material på skollorna, storlek osv?Skulle vilja införskaffa mig en ny fällkniv. Något annat än standardmodell Victorinox jag redan äger. Är inte så haj på ämnet än så vad rekommenderas? Stilren och i lagom storlek, som inte kostar skjortan.
Lite som att rekommendera klocka... vilka funktioner, hur många blad, bladlåsning/öppning, material på skollorna, storlek osv?
Jag skulle föreslå att du kollar på Lamnia.com Dom har en bra filterfunktion, så även om du inte handlar därifrån kan du säkert hitta något du gillarKöper det. Okej men ett blad räcker, inga övriga funktioner. Inget multitool. Öppning vet jag inte, men inget som flyger upp. Storlek som en Victorinox Huntsman så ca 80-100 mm.
Snygg yxa! Vad heter modellen?Made in Sweden
Jag skulle föreslå att du kollar på Lamnia.com Dom har en bra filterfunktion, så även om du inte handlar därifrån kan du säkert hitta något du gillar
VildmarksyxanSnygg yxa! Vad heter modellen?
Originellt tackVildmarksyxan
den hade passat bra att ha på sig vid en dyrare klockförsäljning!Landade en ny kniv idag, Civivi Brazen!
Var över 10 år sen jag hade en kniv med tanto Första intrycken är klart positiva!
Återkommer om någon vecka eller så när den fått jobba lite
Haha! Vilken jäkla tur att man lessnat på dyra klockor dåden hade passat bra att ha på sig vid en dyrare klockförsäljning!
cool
vilken modell är det?Jag har en Fällkniven fällkniv som jag skulle vilja byta sidorna på handtagen, är det någon som vet någon knivmakarna som skulle kunna göra det?
Om man bara tittar på bilder så ser det ut som att de modeller som har micarta har en liner + den främre delen i metall, medans den med grilon inte har någon liner i metall under. Då blir du tvungen att göra som jag gjorde på min U4, nämligen slipa ner plasten till 1-2mm och sedan limma dit träsidor. Ingen aning om vart du skulle få hjälp med det, än mindre till rimlig peng... Ska du inte testa själv?Det är en PXL med plasthandtag, det enklaste hade ju varit att köpa en PXLmed micarta handtag men jag vill helst ha trähandtag plus att jag tycker att den andra modellen är för tung.
Jag har skruvat bort plastsidorna och den har en metallliner så jag tänkte om man kan göra som på P3G att man har trä endast på handtagen.Om man bara tittar på bilder så ser det ut som att de modeller som har micarta har en liner + den främre delen i metall, medans den med grilon inte har någon liner i metall under. Då blir du tvungen att göra som jag gjorde på min U4, nämligen slipa ner plasten till 1-2mm och sedan limma dit träsidor. Ingen aning om vart du skulle få hjälp med det, än mindre till rimlig peng... Ska du inte testa själv?
Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut utan plastsidorna?Jag har skruvat bort plastsidorna och den har en metallliner så jag tänkte om man kan göra som på P3G att man har trä endast på handtagen.
Jag är dock tveksam till att jag våga försöka själv.
Fixar det när jag har demonterat igen.Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut utan plastsidorna?
Det ser ju gör-bart ut Jag vet inte vart du bor, men jag skulle kolla typ Stockholmsknivförening och kontakta någon av slöjdarna för att höra om någon vill ta sig an den.