Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väldigt fin! Är det "slottsvarianten" som är gjord av någon gammal dörr? Hur är din sån att öppna? Min är så hård att öppna att den i princip är obrukbar om man inte har naglar av stål.
Böker Barlow
Nej, jag beställde "slottsvarianten" först, men den var så lång leveranstid på att jag avstod. Detta är i "Bog Oak", vilket antagligen är svart-ek/sjödränkt-ek (och förmodligen äldre än dörrarna på slottet Burg ). Den är riktigt mjuk och fin i öppningen, men fortfarande med tydligt motstånd och halv-stopp. Jäkligt trevlig. Den enda "missen" är att Böker-märket sticker upp lite, annars är den riktigt fin i finishenVäldigt fin! Är det "slottsvarianten" som är gjord av någon gammal dörr? Hur är din sån att öppna? Min är så hård att öppna att den i princip är obrukbar om man inte har naglar av stål.
Ja, det träet är sannolikt äldre men det kommer ju inte från ett slott! Det är premium! Mitt märke sitter inte riktigt heller plant, vet inte om det är meningen?Nej, jag beställde "slottsvarianten" först, men den var så lång leveranstid på att jag avstod. Detta är i "Bog Oak", vilket antagligen är svart-ek/sjödränkt-ek (och förmodligen äldre än dörrarna på slottet Burg ). Den är riktigt mjuk och fin i öppningen, men fortfarande med tydligt motstånd och halv-stopp. Jäkligt trevlig. Den enda "missen" är att Böker-märket sticker upp lite, annars är den riktigt fin i finishen
*samma trä som på pennkniven jag postade tidigare
Man brukar ju föreslå symaskinsolja när fällknivar kärvar, men är den så trög som du säger skulle jag testa något slipmedel tillsammans med olja. Kanske lite Vim eller silverputs, sedan bara nöta på.Ja, det träet är sannolikt äldre men det kommer ju inte från ett slott! Det är premium! Mitt märke sitter inte riktigt heller plant, vet inte om det är meningen?
Låter som att min inte riktigt är som den ska i alla fall.
Det känns inte som att det är trögt på det viset utan det är "fjädern" som är väldigt hård. Vet inte om det går att lösa på något sätt?Man brukar ju föreslå symaskinsolja när fällknivar kärvar, men är den så trög som du säger skulle jag testa något slipmedel tillsammans med olja. Kanske lite Vim eller silverputs, sedan bara nöta på.
Jag har bara haft en sån med stenhård fjäder. Det var en liten GEC som aldrig vart använd just av den anledningen. Men Bökers Barlow ska ju inte ha såå hård fjäder... Ibland har ju niten nypt fast bladet, då brukar det gå att nöta, fjäder vete katten hur man får hyfs på, kanske @Anthraxabuz har tips?Det känns inte som att det är trögt på det viset utan det är "fjädern" som är väldigt hård. Vet inte om det går att lösa på något sätt?
Den är rätt lätt att flytta mellan de tre lägena så jag tror inte att det är niten tyvärr. Vet inte hur det fungerar med en sån fjäder heller om man kan lossa den på något sätt.Jag har bara haft en sån med stenhård fjäder. Det var en liten GEC som aldrig vart använd just av den anledningen. Men Bökers Barlow ska ju inte ha såå hård fjäder... Ibland har ju niten nypt fast bladet, då brukar det gå att nöta, fjäder vete katten hur man får hyfs på, kanske @Anthraxabuz har tips?
Den är rätt lätt att flytta mellan de tre lägena så jag tror inte att det är niten tyvärr. Vet inte hur det fungerar med en sån fjäder heller om man kan lossa den på något sätt.
Hmm, ja, då förstår jag. När man väl fått upp bladet någon centimeter så är den lättare att öppna men att få upp den ur låst läge är sjukt svårt. Det är ju fullt logiskt då.
Det är förhållandet mellan hur fjädern är fäst och möter fästet för bladet som avgör hur mycket motstånd det blir.
Ett blad som på bilden har alltså ett rundat mellanläge... om du förstår hur jag menar?
Fällkniven säljer ut sin LTC för 50kr över ditt maxpris, det kanske det kan vara värt?Bra, billig(max 500kr) fällkniv med kort bladlängd. Vilken skulle ni köpa? Någon som har erfarenhet av gerber ultralight Lst?
Har en grön sån som @MaBr tipsar om som du kan få för 450kr. Oanvänd Dra ett PM bara.Bra, billig(max 500kr) fällkniv med kort bladlängd. Vilken skulle ni köpa? Någon som har erfarenhet av gerber ultralight Lst?
Nej, jag beställde "slottsvarianten" först, men den var så lång leveranstid på att jag avstod. Detta är i "Bog Oak", vilket antagligen är svart-ek/sjödränkt-ek (och förmodligen äldre än dörrarna på slottet Burg ). Den är riktigt mjuk och fin i öppningen, men fortfarande med tydligt motstånd och halv-stopp. Jäkligt trevlig. Den enda "missen" är att Böker-märket sticker upp lite, annars är den riktigt fin i finishen
*samma trä som på pennkniven jag postade tidigare
Kan vara något, bra tipsFällkniven säljer ut sin LTC för 50kr över ditt maxpris, det kanske det kan vara värt?
https://fallkniven.se/kniv-kategori/sale/
Mycket snygg Barlow!
Böker Barlow
Om fjädern är hård är det tyvärr inte mycket man kan göra. Hade kniven varit skruvmonterad kan man ju ta isär den och slipa den lite tunnare på det tunnaste stället. Men antar att denna är nitad?Jag har bara haft en sån med stenhård fjäder. Det var en liten GEC som aldrig vart använd just av den anledningen. Men Bökers Barlow ska ju inte ha såå hård fjäder... Ibland har ju niten nypt fast bladet, då brukar det gå att nöta, fjäder vete katten hur man får hyfs på, kanske @Anthraxabuz har tips?
Om man inte kan ge upp......Hmm, ja, då förstår jag. När man väl fått upp bladet någon centimeter så är den lättare att öppna men att få upp den ur låst läge är sjukt svårt. Det är ju fullt logiskt då.
Ja, den är tyvärr nitad så den blir svår ta isär.Om fjädern är hård är det tyvärr inte mycket man kan göra. Hade kniven varit skruvmonterad kan man ju ta isär den och slipa den lite tunnare på det tunnaste stället. Men antar att denna är nitad?
Har funderat på det flera gånger men det är så jäkla smalt så det blir väldigt svårt att komma åt.Om man inte kan ge upp......
Borde det inte gå att lirka in nålfil eller remsa av våtslippapper mellan blad och fjäder!?!
Har gjort något sådant på en gammal rostig fällkniv!
Om man har bladet ute i 90°, och gör skydd av kraftigt papper och tape om det.Ja, den är tyvärr nitad så den blir svår ta isär.
Har funderat på det flera gånger men det är så jäkla smalt så det blir väldigt svårt att komma åt.
Hmm, det var inte någon dum idé. Ska fundera på om jag ska ge mig på det.Om man har bladet ute i 90°, och gör skydd av kraftigt papper och tape om det.
Sen har underlag i trä så du inte repar kniven, så pressa med smal mejsel på insidan mot fjäder!
Så du får glipa mellan blad och fjäder, och möjligen få dit oljat våtslip!
Men är knepigt!
En Kalthoff! Jag är galet sugen på en sån. Hur känns den?Att tälja med...
Den känns bra, men jag har bara en gränsfors slöjdyxa att jämföra med och jag kan egentligen inte tillräckligt för att jag skall kunna uttala mig...En Kalthoff! Jag är galet sugen på en sån. Hur känns den?
Jag kör med en vanlig outdoor-yxa men är sugen på en riktig slöjdyxa. Håller med, kul att det är hon som har gjort den. Känns väldigt driven.Den känns bra, men jag har bara en gränsfors slöjdyxa att jämföra med och jag kan egentligen inte tillräckligt för att jag skall kunna uttala mig...
men det är roligt att Julia gjort den...
Ja, hon är absolut driven. Jag känner mest till henne eftersom hon gjort endel smidesarbete tillsammans med en knivmakare jag är bekant med.Jag kör med en vanlig outdoor-yxa men är sugen på en riktig slöjdyxa. Håller med, kul att det är hon som har gjort den. Känns väldigt driven.