• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Opoppis fråga kanske: Ni som bor mitt i stan, vad har ni era knivar till? Enbart samlingsobjekt eller faktiskt någon praktisk användning? Att skära upp tape på lådor räknas inte.
Ställer mig frågande när jag ser stora fällknivar med rakbladsvassa blad, vad användningsområdet för en stadsbo är alltså.
(Samlingsobjekt kan jag f ö fatta grejen med)

Själv äger jag tre knivar som jag ibland bär med mig utanför dörren.
En lite större fällkniv för allt möjligt när jag är och jagar, skära av grenar, rep, öppna burkar osv. En EKA för att skära upp päls + skära loss inälvor och ta ut på de djur jag skjuter. Sedan har jag en stor dolk som jag använder till att göra lidandet kort vid skadeskjutning, och det inte finns bra skjuttillfälle då hundar osv. är i närheten. Stor p.g.a. att den behöver vara det för att nå hela vägen in.
Nu är jag kanske inte den som har drösvis med "taktiska" knivar, men jag bär i princip alltid någon typ av kniv med mig. En liten Victorinox Classic SD på nyckelknippan, en annan med 5-7cm blad i fickan för att skära lite större saker än att öppna paket och en rejälare i väskan/handskfacket på bilen som "nödkniv". Att hålla knivarna vassa är väl som att lämna klockor på service som aldrig eller sällan bärs, med den skillnaden att det är gratis om man gör det själv... Vem har slöa knivar liggandes liksom? ;)
De jag samlar på är gammalt mög och de varken bärs eller vässas. Jag har morfars gamla pennkniv som klock-kniv. Han var ingen jägare och petade nog mest naglarna med den om ingen blyertspenna behövde vässas. Jag känner att din fundering ligger lite i linje med trenden att ha dykarklocka, än mer dykarklocka med 200m+ när man inte är närmare vatten än poolen på semestern (om ens det).
 

Tampa_blord

Panerai
Opoppis fråga kanske: Ni som bor mitt i stan, vad har ni era knivar till? Enbart samlingsobjekt eller faktiskt någon praktisk användning? Att skära upp tape på lådor räknas inte.
Ställer mig frågande när jag ser stora fällknivar med rakbladsvassa blad, vad användningsområdet för en stadsbo är alltså.
(Samlingsobjekt kan jag f ö fatta grejen med)

Själv äger jag tre knivar som jag ibland bär med mig utanför dörren.
En lite större fällkniv för allt möjligt när jag är och jagar, skära av grenar, rep, öppna burkar osv. En EKA för att skära upp päls + skära loss inälvor och ta ut på de djur jag skjuter. Sedan har jag en stor dolk som jag använder till att göra lidandet kort vid skadeskjutning, och det inte finns bra skjuttillfälle då hundar osv. är i närheten. Stor p.g.a. att den behöver vara det för att nå hela vägen in.
Bor man mitt i stan så är ju valet att bära kniv solklar, folk är ju galna där 🤭

Personligen bor jag inte i någon stad. Har kniv på mig 90% av tiden. Undviker dock att ha någon större kniv i ficka när man ska handla, röra sig bland folk etc. Dock så bär jag också jag en SAK i fickan. Typ alltid.

Användningsområden är ju oändliga, behöver knappast gå in i detalj
 

melzen

Omega
Helt okej att dela en tomat med eller misshandla genom att skära tunna strimlor av papper som ren njutning.

6906A92F-9306-471C-B72D-7C5EC68D9FB1.jpeg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag kanske inte den som har drösvis med "taktiska" knivar, men jag bär i princip alltid någon typ av kniv med mig. En liten Victorinox Classic SD på nyckelknippan, en annan med 5-7cm blad i fickan för att skära lite större saker än att öppna paket och en rejälare i väskan/handskfacket på bilen som "nödkniv". Att hålla knivarna vassa är väl som att lämna klockor på service som aldrig eller sällan bärs, med den skillnaden att det är gratis om man gör det själv... Vem har slöa knivar liggandes liksom? ;)
De jag samlar på är gammalt mög och de varken bärs eller vässas. Jag har morfars gamla pennkniv som klock-kniv. Han var ingen jägare och petade nog mest naglarna med den om ingen blyertspenna behövde vässas. Jag känner att din fundering ligger lite i linje med trenden att ha dykarklocka, än mer dykarklocka med 200m+ när man inte är närmare vatten än poolen på semestern (om ens det).
Fast, ett dykarur berättar ju tiden, ofta även datumet. Din jämförelse haltar.
Bor man mitt i stan så är ju valet att bära kniv solklar, folk är ju galna där 🤭

Personligen bor jag inte i någon stad. Har kniv på mig 90% av tiden. Undviker dock att ha någon större kniv i ficka när man ska handla, röra sig bland folk etc. Dock så bär jag också jag en SAK i fickan. Typ alltid.

Användningsområden är ju oändliga, behöver knappast gå in i detalj
Ja, håller med dig. Det var dock stadsbor jag ställde mig frågande till. ☺️
Jag gillar att handla nördiga grejer, räcker inte det som anledning? 😬
LÄTT. Precis som jag skrev.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fast, ett dykarur berättar ju tiden, ofta även datumet. Din jämförelse haltar.
Inget som haltar med det, en svart kniv med sågtandad rygg och enhandsöppning gör samma jobb som andra knivar. Det är bara för att du äger en massa dykare och känner dig träffad 😙 Jag brukade säga till min yngste son att ge svar på tal när någon hade frågor av liknande natur, "för att jag kan" är alltid gångbart ;)
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
Opoppis fråga kanske: Ni som bor mitt i stan, vad har ni era knivar till? Enbart samlingsobjekt eller faktiskt någon praktisk användning? Att skära upp tape på lådor räknas inte.
Ställer mig frågande när jag ser stora fällknivar med rakbladsvassa blad, vad användningsområdet för en stadsbo är alltså.
(Samlingsobjekt kan jag f ö fatta grejen med)

Själv äger jag tre knivar som jag ibland bär med mig utanför dörren.
En lite större fällkniv för allt möjligt när jag är och jagar, skära av grenar, rep, öppna burkar osv. En EKA för att skära upp päls + skära loss inälvor och ta ut på de djur jag skjuter. Sedan har jag en stor dolk som jag använder till att göra lidandet kort vid skadeskjutning, och det inte finns bra skjuttillfälle då hundar osv. är i närheten. Stor p.g.a. att den behöver vara det för att nå hela vägen in.
Som stadsbo med viss del av livet förlagt på landet kan jag väl säga att jag är relativt försiktig med de knivar jag bär i stan. SAK och CEO är det som gäller då. Den egentliga användningen är väl främst att klippa trådar på kläder, dra i en skruv, skala en frukt eller liknande. Egentligen inte ett jättemotiverat innehav, men likväl något som uppskattas i vardagen.

Sen har jag äver knivar jag aldrig skulle bära i stan, samlarobjekt, jaktknivar och dyl.

För egen del är det något jag tycker mig behöva, vilket såklart kan diskuteras. Lite civil olydnad i denna fråga är dock enligt min mening motiverad eftersom jag upplever att lagstiftningen tillämpas allt för strängt.

Mina fem öre i frågan:)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Inget som haltar med det, en svart kniv med sågtandad rygg och enhandsöppning gör samma jobb som andra knivar. Det är bara för att du äger en massa dykare och känner dig träffad 😙 Jag brukade säga till min yngste son att ge svar på tal när någon hade frågor av liknande natur, "för att jag kan" är alltid gångbart ;)
Äger inte en enda dykare ☺️
Dock visar en dykare tid. Majoriteten av de knivar som visas här skär. Det är deras enda syfte.

Så jo - din jämförelse haltar rejält. Brutet ben-haltar. ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fick denna av grannen som är pensionerad takläggare! Delades ut som reklam på hans arbetsplats i början av 00-talet! Trodde det var en Kinesisk kopia, men det visades sig vara riktig vara! Inget märkvärdigt i sig, men ändå kul att inte spara in den kostnaden! Hittade en sida på nätet som beskriver det olika stämplarna på bladet, och stämplarna med kors och båge tillverkades under ca 1993-2005. Sika är ett schweiziskt företag, så det förklarade ju allt!😀
7C1E391F-82F0-475E-ABD1-AC9AE4E21488.jpeg
CD3C57C1-87C9-4D2D-886B-DB5C7A2C9A1F.jpeg
33CA9B97-A2E6-463B-A91B-93519D4B3224.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp