Nu är jag kanske inte den som har drösvis med "taktiska" knivar, men jag bär i princip alltid någon typ av kniv med mig. En liten Victorinox Classic SD på nyckelknippan, en annan med 5-7cm blad i fickan för att skära lite större saker än att öppna paket och en rejälare i väskan/handskfacket på bilen som "nödkniv". Att hålla knivarna vassa är väl som att lämna klockor på service som aldrig eller sällan bärs, med den skillnaden att det är gratis om man gör det själv... Vem har slöa knivar liggandes liksom?Opoppis fråga kanske: Ni som bor mitt i stan, vad har ni era knivar till? Enbart samlingsobjekt eller faktiskt någon praktisk användning? Att skära upp tape på lådor räknas inte.
Ställer mig frågande när jag ser stora fällknivar med rakbladsvassa blad, vad användningsområdet för en stadsbo är alltså.
(Samlingsobjekt kan jag f ö fatta grejen med)
Själv äger jag tre knivar som jag ibland bär med mig utanför dörren.
En lite större fällkniv för allt möjligt när jag är och jagar, skära av grenar, rep, öppna burkar osv. En EKA för att skära upp päls + skära loss inälvor och ta ut på de djur jag skjuter. Sedan har jag en stor dolk som jag använder till att göra lidandet kort vid skadeskjutning, och det inte finns bra skjuttillfälle då hundar osv. är i närheten. Stor p.g.a. att den behöver vara det för att nå hela vägen in.
De jag samlar på är gammalt mög och de varken bärs eller vässas. Jag har morfars gamla pennkniv som klock-kniv. Han var ingen jägare och petade nog mest naglarna med den om ingen blyertspenna behövde vässas. Jag känner att din fundering ligger lite i linje med trenden att ha dykarklocka, än mer dykarklocka med 200m+ när man inte är närmare vatten än poolen på semestern (om ens det).