• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Projekt att pyssla med under markisen i sommar… ta tillvara på trä av träd som strök med under det kraftiga snöfallet som kom i november.
A0F2DAEB-7183-41FF-A73B-792238064615.jpeg

Jag har lyckats få tag i en del trevliga träbitar, det mesta måste dock torka innan det kan användas till knivprojekt.
FB9E514D-41B4-4D2B-BDC8-177352466F5D.jpeg

Men jag får användning för slöjdknivarna jag gjort ✊🏿😉 Färskvirkesslöjd är något annat…
1C1E56FA-96E4-4C32-9C3C-6CE6341718CA.jpeg

B1A7DF1C-5690-4A5B-B572-A93E37D4173A.jpeg

FB58D7F6-ECC8-4CE1-9A53-F1C70F0A0640.jpeg

En liten sked och en avsmakningsslev har det blivit hittills. Sleven i eneträ och skeden i syrén. Det heter Lilac på engelska, något man förstår då man ser den lila kärnan. Väldigt vackert, men stenhårt att tälja i.

Ibland blir man glatt överraskad. Vad som ytligt sett var en rejält torr och väderpinad grov gren, med både mask och hackspettshål, visade sig ha en väldigt vacker röta inuti
C2953020-1E84-4507-9784-889CE03610F7.jpeg

Det som gick att rädda ur grenen räckte tyvärr bara till ett par smörknivar, men jag har en klabbe kvar som ligger på tork
FC2E8EF3-FA7C-4065-A520-889CD6B4F294.jpeg

Rötat äppelträ, eller ”spalted” som konnässörerna kallar det

Hej
Sen får du börja med var färg med svart eller ljust blad.
Med enkel eller dubbel fjäder osv.
Tror vi kan hålla på ett bra tag.
Tjenare!
Jo, det finns ett par kombinationer ;)
Men, jag tror inte alla varianter fanns i alla färger. Enkel, dubbel, och till och med trippel ryggfjäder. Kolstål, svärtat kolstål och rostfritt blad. Runda skruvskallar och flata skruvskallar. Jag riktar i första hand in mig på att dels ha alla tillgängliga färger, sedan i rätt kombination av skruvskallar, ryggfjädrar och bladmaterial. Avslutningsvis vill jag att skicket ska vara så nära "mint" som möjligt. Alla dessa parametrar gör ju att man får en hel skokartong med donatorer där man tar olika delar och försöker para ihop till en komplett kniv 😅
Man gör det inte lätt för sig, men "jakten" tillsammans med att man inte har bråttom gör att det ändå är ett ganska vilsamt samlande av just 38:eek:r :)
Dessutom är den en riktigt tålig och användbar liten kniv (utöver den snygga designen) :cigar:

Tjenare!
Jo, det finns ett par kombinationer ;)
Men, jag tror inte alla varianter fanns i alla färger. Enkel, dubbel, och till och med trippel ryggfjäder. Kolstål, svärtat kolstål och rostfritt blad. Runda skruvskallar och flata skruvskallar. Jag riktar i första hand in mig på att dels ha alla tillgängliga färger, sedan i rätt kombination av skruvskallar, ryggfjädrar och bladmaterial. Avslutningsvis vill jag att skicket ska vara så nära "mint" som möjligt. Alla dessa parametrar gör ju att man får en hel skokartong med donatorer där man tar olika delar och försöker para ihop till en komplett kniv 😅
Man gör det inte lätt för sig, men "jakten" tillsammans med att man inte har bråttom gör att det ändå är ett ganska vilsamt samlande av just 38:eek:r :)
Dessutom är den en riktigt tålig och användbar liten kniv (utöver den snygga designen) :cigar:
Brukar "putsa mina loppisvrak med Polywatch, tar bort repor och reklamtryck på någon minut.

IMG_3052.jpeg

Ny kolstålskniv. Första kolstålkniven. Vad har ni för rekommendationer/ att tänka på med kolstål 😃

21 cm och sylvass 🤠 jättenöjd
Du har väl lite koll på skötsel tänker jag, handdiska och torka torr direkt. Lite matolja mellan tummen och pekfingret och ge bladet en liten smekning ibland.
Frågan du ska ställa dig är hur du vill att den ska åldras, och hur mycket ”extra” jobb du tänker lägga på detta. Annars är det väl bara att du gör som du brukar med andra knivar 👍🏿

Du har väl lite koll på skötsel tänker jag, handdiska och torka torr direkt. Lite matolja mellan tummen och pekfingret och ge bladet en liten smekning ibland.
Frågan du ska ställa dig är hur du vill att den ska åldras, och hur mycket ”extra” jobb du tänker lägga på detta. Annars är det väl bara att du gör som du brukar med andra knivar 👍🏿
Lite koll har man på skötsel och slipa gör jag själv med våtsten.

Just det här med patina och åldring är lite nytt för mig så även att applicera lite olja på bladet som en gammal kolstålspanna 😃

Knivexpo 2023 i Vadstena Slott. 13-15 Juli. Börjar alltså imorgon, fri entré.

Knivexpo 2023 i Vadstena Slott. 13-15 Juli. Börjar alltså imorgon, fri entré.

Ska du dit?

Absolut. Slätten där är fina trakter med mycket historia och en del trevliga platser att besöka. Själv brukar jag på vägen mot Vadstena svänga av E4:an vid Mantorp och ta väg 206 över slätten för att få lite trevligare utsikt sista biten. Då passerar man ju både Skänninge och ganska nära den småhemliga men fascinerande Orlunda radiostation. Men visst, det är en smalare och långsammare väg än att hålla sig på stora vägen.

Edit to add: Nu ser jag att Google Maps ändå rekommenderar den vägen som den uppenbara ... :)

Om jag inte passar mig låter jag snart som turistbyrån i byn men för den tekniskt och historiskt intresserade finns ju också t.ex. Motala Motormuseum och Flygvapenmuseum i Linköping om man är i krokarna. Är det mer ren historia som intresserar så är ju Vadstena i sig fantastiskt men man kan även besöka t.ex. Bjälbo kyrka där Birger Jarl satt och smidde planer i tornet. Man kan tänka Rökstenen och Alvastra kloster nedåt Omberg men då blir det ju en omväg för folk från Stockholmstrakten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp