• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Kul, jag fattar konceptet. Du slängde upp ett jävla stort glasskåp med massa fällknivar hemma. I vanliga fall hade jag tyck det vore rätt psyk men du räddade det med att mixa in lite torkade rötter och en ödleskalle(?) på ett fint och konstnärligt sätt! Älskar kontrasten mellan det hårda stålet och det urgamla träet!

Ja det blev lyckat. Jag är nöjd med det. ;)

Fick denna skönhet igår och jag kunde inte vara mer nöjd :) Fällkniv gentleman's pocket knife eller bara GP som osar kvalitet i hela vägen. Denna kniv äger man inte utan man förvaltar den till nästa generation ;) Kniven är vintage inspirerad men med det bästa ur modern tid med ett en HRC 60 dvs knivbladets hårdhetsgrad en bra kvalitetskniv har en hårdhet på 55 till 65 HRC. Stålet till ett hårdare blad är mycket svårare att tillverka, men även att forma fram till ett färdigt blad som kan grundslipas. Handtaget är cocobolo som ger en elegant känsla och lyx. Passar perfekt med min Explorer och kommer vara ett radar par för alltid ;)
ce73c661943e375eb5560d558da5db86.jpg
6a4ab19072be8a2665e61893f0280f8b.jpg
55103054d4e0dd01875c1907fa70e771.jpg
3cf4c3278400a7aa1bb0b56e54bbbe38.jpg

Allt väl, allt gott!

Xalle
En förbaskat lyckad kombo!

image.jpg
Har precis fattat att det inte räcker med ett klockkonto. Måste köpa kamera och kniv också! Fan, blir inte bättre än så här i dagsläget.

Fick denna skönhet igår och jag kunde inte vara mer nöjd :) Fällkniv gentleman's pocket knife eller bara GP som osar kvalitet i hela vägen. Denna kniv äger man inte utan man förvaltar den till nästa generation ;) Kniven är vintage inspirerad men med det bästa ur modern tid med ett en HRC 60 dvs knivbladets hårdhetsgrad en bra kvalitetskniv har en hårdhet på 55 till 65 HRC. Stålet till ett hårdare blad är mycket svårare att tillverka, men även att forma fram till ett färdigt blad som kan grundslipas. Handtaget är cocobolo som ger en elegant känsla och lyx. Passar perfekt med min Explorer och kommer vara ett radar par för alltid ;)
ce73c661943e375eb5560d558da5db86.jpg
6a4ab19072be8a2665e61893f0280f8b.jpg
55103054d4e0dd01875c1907fa70e771.jpg
3cf4c3278400a7aa1bb0b56e54bbbe38.jpg

Allt väl, allt gott!

Xalle
Blev jäkligt inspirerad av kniven, får se om det kan bli en julklapp till mig.

Här är en riktigt fin dolk från tyska nazi tiden (enda coola kniven ja äger) nått som höjdarna inom flottan hade är prydd med blixtar ankare o hakkors. Måste tillägga att jag inte är nått fan av nazisterna men denna är lite häftig !
image.jpg

• Like
Reactions: SSL
Fantastisk. Har du fått den värderad? Är den äkta bör den vara värd en större peng.

Det är väl lite svårsålt sånt där nuförtiden? Finns väl någon lag eller något som gör att man inte för handla med nazi memorabilia? Förbjudet på ebay/tradera/blocket om jag inte missminner mig. Har en god vän som ärvde några tyska skärmmössor från WW2 och han har inte kunnat sälja dom.

Det är väl lite svårsålt sånt där nuförtiden? Finns väl någon lag eller något som gör att man inte för handla med nazi memorabilia? Förbjudet på ebay/tradera/blocket om jag inte missminner mig. Har en god vän som ärvde några tyska skärmmössor från WW2 och han har inte kunnat sälja dom.

Kan ju vara nåt dom bestämt själva, men det finns ingen lag på att auktionshus inte får sälja naziprylar. Dock kan det vara olämligt och risk att tappa kunder. Så vill man värdera nåt så kan man ju kontakta tex Kolonn i Sumpan som det var lite skriverier om tidigare i år.

Här är en riktigt fin dolk från tyska nazi tiden (enda coola kniven ja äger) nått som höjdarna inom flottan hade är prydd med blixtar ankare o hakkors. Måste tillägga att jag inte är nått fan av nazisterna men denna är lite häftig !
image.jpg
Sorry men den där är fan inte fin, cool eller häftig! Ta dig en funderare på vad du skriver.

Den har vart i släkten sen slutet på andra världskriget min farfars far samlade på vapen från hela världen . Så en släkting till mig har en ganska imponerande samling ja fick denna av min farfar inget ja har tänkt tanken o sälja .

Gå via seriösa auktionshus, finns som sagt väldigt många som köper, samlar och säljer saker från Nazi Tyskland.

Tack för din menigslösa kommentar ! Hoppas nån ger dig en medalj för du är så politiskt korrekt
Du verkar vara en sympatisk person! Politisk korrekt eller inte men det går inta att förneka att nazisterna under sina 12 år vid makten dödade mellan 5,6 miljoner och 6,3 miljoner judar. Vill du diskutera detta vidare vänligen ta det på PM.

De får säljas så länge det är verifierade original saker har jag för mig, det är dock inte tillåtet att nyproducera Nazi-prylar för att kränga.

Du verkar vara en sympatisk person! Politisk korrekt eller inte men det går inta att förneka att nazisterna under sina 12 år vid makten dödade mellan 5,6 miljoner och 6,3 miljoner judar. Vill du diskutera detta vidare vänligen ta det på PM.

Då bör man heller inte bära IWC big pilots då dessa är är tillverkade med B-Uhr i tanken, dem användes av Nazi piloter som bombade England, och inte heller IWC MK xvi då dessa användes vid bombningen av Dresden. Panerai ska vi inte ens tänka med deras fascistiska bakgrund.

Jag har inte mycket till över för nazister, men jag tycker kniven var väldigt vacker och är det en äkta kniv (vilket han säger att det är) så är det en minst sagt mycket intressant sak ur ett rent historiskt perspektiv. Skulle jag äga den så skulle jag springa ner till Bukowskis med den redan imorgon :greedy:

Då bör man heller inte bära IWC big pilots då dessa är är tillverkade med B-Uhr i tanken, dem användes av Nazi piloter som bombade England, och inte heller IWC MK xvi då dessa användes vid bombningen av Dresden. Panerai ska vi inte ens tänka med deras fascistiska bakgrund.
Och du får inte glömma Hugo Boss... Jag förstår vad du vill komma. Jag tycker fortfarande inte att dessa attiraljer ger mig någon glädje även om knivens estetik finns där pga historian!

Tillbaka
Topp