• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Jag tror det finns ett förbud mot import ovh nyförsäljning (undantag samlarsyfte) men inte äga, inneha (hemma, ej publikt för då gäller knivlagen) och köpa, samma som batonger enligt RPS föreskrift.

Klockor och knivar va det. Klockorna får tala för sig själva, knivarna får en liten kommentar.

Foto 2015-02-10 14 03 46.jpg

Fällkniven Tre Kronor - Perfekt gentleman's carry, får även följa med till fjälls och som verktyg på längre vandringar. Exempelvis genom Jotunheimen i somras. Stilig kniv i riktigt bra kvalitet.

Foto 2015-02-10 14 01 47.jpg

Leatherman OHT - Robust byggd arbetshäst. Ligger i verktygslådan eller får följa med i bilen. Enhandsöppningen är gry och fungerar bra även med lite tjockare handskar.

Foto 2015-02-10 14 04 22.jpg

Foto 2015-02-10 14 05 06.jpg

Leatherman Style PS - Min EDC. Egentligen inte en kniv, men det är hela finessen då jag vill ha ett verktyg som alltid är med mig och inte är några problem att få med genom säkerhetskontroller och dylikt. Vill jag ha ett blad följer min Tre Kronor med.
Innehåller ett par små verktyg som jag påfallande ofta får nytta av i vardagen; tång, avbitare, sax, mejsel, pincett, öppnare. Denna lilla pärla åker fram om inte varje dag så åtminstone ett par gånger i veckan.

Autos är väl inte olagliga? Så länge man använder dom till det dom är tillför, dvs öppna brev :)
Har gått några rundor mot Rättssamhället™ angående detta då jag vill importera en klassisk italiensk stilett i ädelträ för att använda som serveringsverktyg när jag äter ostbricka. Vilket tydligen inte klassas som samlarsyfte pga att folk generellt sett inte förstår sig på bra smak.
Hursomhaver : Innehav är fullständigt lagligt.

Har gått några rundor mot Rättssamhället™ angående detta då jag vill importera en klassisk italiensk stilett i ädelträ för att använda som serveringsverktyg när jag äter ostbricka. Vilket tydligen inte klassas som samlarsyfte pga att folk generellt sett inte förstår sig på bra smak.

Ännu ett bra exempel på vad som händer när byråkrater släpps lösa..

Och vad i helvete hände med textformateringen? Skyller på lunch-GTn.

På allmän begäran lägger jag försiktigt upp några godbitar som ögongodis för samlare och tyckare... ;-)

(Observera att jag inte publicerat några automater, vi börjar lite lungt tänkte jag...)

Bilagor

• Spyderco RJ Martin.jpeg
    Spyderco RJ Martin.jpeg
    134.5 KB · Visningar: 242
  • Rockstead CHOU IW.JPG
    Rockstead CHOU IW.JPG
    57.1 KB · Visningar: 276
  • Benchmade Adams Fixed overview.jpg
    Benchmade Adams Fixed overview.jpg
    57.8 KB · Visningar: 230
  • Hisshouonbox.jpg
    Hisshouonbox.jpg
    74.3 KB · Visningar: 230
Lite mer godbitar;
Fällkniven A1 med custom cammo sheet
Al Mar sere 2000 mini
Spyderco Native III + Kershaw ???
Victorinox Pro Hunter

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    68.3 KB · Visningar: 227
  • 1.JPG
    1.JPG
    58.5 KB · Visningar: 206
  • 1.JPG
    1.JPG
    132.3 KB · Visningar: 222
  • 1.JPG
    1.JPG
    142.9 KB · Visningar: 207
Tackar, denna gång beställde jag, men har gjort egna knivar en gång i tiden... fixar en bild och slänger upp här på sikt...

Här 3 bilder på en jag gjort själv från grunden (dock ej bladet) för många år sedan. Min första, drav inte så mkt finess.
Blått afrikanske buffelhorn, full tang japanskt härdat stål (ca 59 HRC), grova mässingsnitar, slida i grovt sadelläder sydd med färgad tandtråd.

Bilagor

• Own production 1.JPG
    Own production 1.JPG
    196.2 KB · Visningar: 165
  • Own production 2.JPG
    Own production 2.JPG
    163.9 KB · Visningar: 162
  • Own production 3.JPG
    Own production 3.JPG
    264.3 KB · Visningar: 164
Min trevligaste kniv är ett gammalt skomakarverktyg. Bladet, i kolstål, blir rakknivsvasst vid rätt slipning.
Handtaget är fantastiskt väl utformat för skärande i läder. Ligger, som vore det medfött, mellan tumme, pekfinger och långfinger.
P3090295 (2).JPG

image.jpg

Här är några av mina knivar
Från vänster samekniv av esse pouggats
Smyckes kniv av kniv-Jocke Sundsvall
En allmoge kniv ,modern hyllning till modellen av kaj embretsen Edsbyn
Och en finare brukskniv av Owe Wallin Hudiksvall

smyger upp en liten automat (Pirahna Bodyguard, s30V stål, blått flygplansalu. ) så här på tisdagsmorgonen...
Pirahna Boduguard.jpg

Tillbaka
Topp