Först lagen: Knivar över 15 cm är licensbelagda i japan och även många kortare knivar är förbjudna att bära med sig på stan. När du som turist köper en kniv där måste du få butiken att slå in den i en förseglad förpackning som du inte får öppna innan du har lämnat landet. Spara kvittot också. Det är viktigt. Vapeninnehav tas på allvar i det där landet.
Sen när det gäller resten, det finns massor med info ute på nätet. Knivar där funkar inte med "märken" som här utan det är lite mer komplicerat med smeder och butiker - så bäst info kan man hitta om du fokuserar på en speciell stad.
I Tokyo t.ex. är det ett distrikt som heter Kappabashi som bör besökas - det finns många butiker där och större chans du hittar en säljare som pratar engelska. Om du googlar på "kappabashi" (eller söker direkt på Youtube, Reddit, facebookgruppen
"Vi som har nördat ner oss i kockknivar" eller kanske stora knivforumet
KKF) så hittar du en hel del tips. En kompis var där relativt nyligen och jag hoppas kunna komma åter med vilken butik han handlade i.
Två specifika butiker som många snackar om är dels Morehei som ligger ett par kilometer från Kappabashi i stadsdelen Asakusabashi. De har knivar under eget märke och jag läste för bara någon vecka sedan att den yngre av säljarna där pratar engelska bra nog för att sälja dig en kniv. Om jag själv kommer till Japan i rimlig tid ska jag dit för att köpa en slipsten (fast det är rätt fånigt när de kan köpas på postorder från Finland till överkomligt pris men men).
株式会社森平は、創業70年以上の刃物と道具・天然砥石の卸業者です。お気軽にお問い合わせください。
www.morihei.co.jp
En annan butik för en mer berömd smed är Teruyasu Fujiwara:
We deliver our products Free Shipping in Asia & Oceania! Established a company as a Japanese Swordsmith 140 years ago. We can not provide an opportunity to appreciate how sharp and splendid the traditional swords are directly, however, we make sure how good they are by using the practical...
www.teruyasu.net
Butiken ligger en dryg mil från de andra jag nämnde, du hittar adressen på webbsidan.
Men som sagt... varumärken funkar inte som Morakniv AB eller Victorinox här för den klassen av knivar, det är mer rörigt än så. Ofta har butikerna köpt batchar av duktiga smeder som de sätter sitt eget namn på. Du kan ibland forska fram vilken fabrik eller smed som ligger bakom men inte alltid. Därför är det svårt tipsa om speciella märken som extra prisvärda...
Många verkar helt enkelt gå runt lite i Kappabashi tills de hittar en butik de gillar och sen kolla runt tills de köpt nåt.
Om du inte ska till Tokyo så får du göra samma sak men då har jag inga namn på butiker eller områden. Utom möjligen om du ska åka västerut Fukui, då kan man ju besöka Takefu Knife Village:
タケフナイフビレッジ協同組合は、700年の歴史を誇る越前打刃物の製造、販売を行う。直売店では、各種包丁・刃物、キッチン用品などを取り扱っている。 伝統の技法・手仕上げを守りながら、"Takefu Knife Village"ブランドとして、工業デザインを導入した、時代を先取る製品づくりにも取り組んでいる。 現役職人が指導する体験教室、見学可能なオープンファクトリー、研ぎ直しサービスも行う。
www.takefu-knifevillage.jp