• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Spenderar midsommar i Grövelsjön, fantastisk plats. Vill ha ett minne, hittade denna i sjöstugan vid Grövelsjön 🥳
IMG_2829.jpeg

Någon här som ska till Knivexpo i Vadstena?

Någon här som ska till Knivexpo i Vadstena?

Jag kommer vara där som utställare 😊

Vart kan jag köpa högkvalitativa knivblad?
Ska få en kniv att ha på fiske och vandringsresor tillverkad.

Har inte den som ska tillverka något bra tips? Ska du köpa allt material eller endast knivbladet?
Här är några sidor du kan kolla :
slojd-detaljer.se
vvknives.se
mixfishing.se
knivmaterial.se
si-knives.se
Tack för tipsen, ska kika.
Han som har levererat knivblad tidigare har lagt av, därav behöver jag hjälp.
Köper endast bladet. Sen hittar vi något fint trä tillsammans.

Ingen kniv på bild, men både kniv och yxa har arbetat fram denna lilla grytspade
IMG_1030.jpeg

Rötat äppelträ ifrån den lokala lilla parken.
IMG_1031.jpeg

Det ska bli en liten inflyttningspresent till systersonen som precis fått lägenhet med tjejen.
Nu är jag riktigt sugen på att skaffa en riktig täljyxa, den jag har är helt värdelös 😳 Tips på sort och vart den kan införskaffas tas gärna emot

Ingen kniv på bild, men både kniv och yxa har arbetat fram denna lilla grytspade
IMG_1030.jpeg

Rötat äppelträ ifrån den lokala lilla parken.
IMG_1031.jpeg

Det ska bli en liten inflyttningspresent till systersonen som precis fått lägenhet med tjejen.
Nu är jag riktigt sugen på att skaffa en riktig täljyxa, den jag har är helt värdelös 😳 Tips på sort och vart den kan införskaffas tas gärna emot
Kolla in den här: https://www.kalthoffaxes.se/shop-online/small-carver-01
Hon håller kurser i Stockholm också!

Är det någon i tråden som använder en Tormek T4 som kan ge lite input? Jag tänker använda den till allt möjligt, men kanske framför allt för att slipa upp vrakfynd man gör här och där, alltså inte bara slipa upp en fin liten egg utan ibland hela bladet. Frågan är om man ska välja något billigare alternativ, eller om Tormek är värt det dyrare inköpspriset i långa loppet?

Är det någon i tråden som använder en Tormek T4 som kan ge lite input? Jag tänker använda den till allt möjligt, men kanske framför allt för att slipa upp vrakfynd man gör här och där, alltså inte bara slipa upp en fin liten egg utan ibland hela bladet. Frågan är om man ska välja något billigare alternativ, eller om Tormek är värt det dyrare inköpspriset i långa loppet?
Jag har inte något sämre att jämföra med men jag är supernöjd med min T4. Har kört både vrak och fina kolstålsknivar på den med gott resultat. Har även kört några yxor och stämjärn utan problem. Köper du en Tormek lär du kunna ha den resten av livet så jag tycker att det är värt investeringen.

Vad sjukt, tänkte precis skriva här inne och fråga. o_O

Köper du en Tormek kan du nog ha den livet ut beroende på din ålder :p
Jag tittade på Wicked Edge, Tsprof, Edge PRO osv, Men dom är ju helt manuella, och kan bara slipa knivar vad jag vet? och dom kostar ju i stort sett lika mycket som en Tormek. Men med en Tormek kan du ju slipa i stort sett alla eggverktyg. Och Tormeks kundservice ska vara grym har jag hört, dom har även massor videos på youtube som visar hur man använder alla jiggar osv.

Slutade i att jag köpte en Tormek T8 som jag hämtade idag. Kvaliten var långt över förväntan.
Den här maskinen kommer jag nog ha livet ut känns det som.
Tycker absolut att prislappen är försvarbar.

Senast ändrad:
Någon som kan rekommendera en cleaver (heter det köttyxa på svenska?)? Har kollat lite på Victorinox 7” och Wüsthof 6” men tar gärna emot personliga rekommendationer. Gärna en som är lite allround, mycket kött men även grönsaker. Behöver inte klyva ben etc

Vad sjukt, tänkte precis skriva här inne och fråga. o_O

Köper du en Tormek kan du nog ha den livet ut beroende på din ålder :p
Jag tittade på Wicked Edge, Tsprof, Edge PRO osv, Men dom är ju helt manuella, och kan bara slipa knivar vad jag vet? och dom kostar ju i stort sett lika mycket som en Tormek. Men med en Tormek kan du ju slipa i stort sett alla eggverktyg. Och Tormeks kundservice ska vara grym har jag hört, dom har även massor videos på youtube som visar hur man använder alla jiggar osv.

Slutade i att jag köpte en Tormek T8 som jag hämtade idag. Kvaliten var långt över förväntan.
Den här maskinen kommer jag nog ha livet ut känns det som.
Tycker absolut att prislappen är försvarbar.
Det låter som att det blir en Tormek T4 då 😎👍🏿
Jag har ju en T1 till köket, och där gör den ett bra jobb. T4 är som sagt tänkt till allt möjligt 😊

Någon som kan rekommendera en cleaver (heter det köttyxa på svenska?)? Har kollat lite på Victorinox 7” och Wüsthof 6” men tar gärna emot personliga rekommendationer. Gärna en som är lite allround, mycket kött men även grönsaker. Behöver inte klyva ben etc
Fråga i tråden för köksknivar för bästa svar 👍🏿😊

Det låter som att det blir en Tormek T4 då 😎👍🏿
Jag har ju en T1 till köket, och där gör den ett bra jobb. T4 är som sagt tänkt till allt möjligt 😊
Låter som en bra idé, Tror inte att du kommer bli besviken :D
Jag tittade lite på T1 med, men då jag vill kunna slipa mina fickknivar, Moraknivarna och Saxarna på jobbet osv, så valde jag T8an.
Ville även stötta våra Svenska företag så dom inte försvinnner. :)

Nu var det ett tag sedan jag byggde en Victorinox-mod, men jag gav bort en kniv och fick därmed både behov och lust att sätta ihop en liten edc.
IMG_1112.jpeg

84mm Sportsman (med fil istället för pennknivsblad) + såg.
IMG_1115.jpeg

Skollor i falsk elfenben, elforyn. Alla verktyg syrabadade och keramiktumlade. Mässingsnitar.

Gör debut i denna tråd - ska till Japan i December och tänkte införskaffa mig en upp till möjligtvis tre köksknivar, då jag är en väldigt ambitiös och nördig hobbykock men aldrig haft budget nog att bli allt för nördig på knivfronten som student. Men, nu känner jag att det är dags!

Har noll koll på märken och dylikt, men för en ung person med studentkassa, så tar gärna emot tips kring vad man kan tänka på, samt om det finns några specifika bra märken? :)

Tillbaka
Topp