• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Klart du kan men kan vara svårt att få bra resultat om du aldrig gjort det förr.
Lämna in om du är osäker och försök få någon att visa dig.

Här är mina knivfavoriter sedan 18 år!
Klockan är nyare men också en favorit.

Jim
image.jpg

Vad sägs om en sån här som KS kniv? Undrar hur långt man kommer på sin dagliga klockrunda innan man blir "upphämtad"...
Smaka på namnet....Tror ni man kommer undan med att säga att man är zombieprepper...
image.png

Jo jag beställer en oavsett recensioner bara för att den är så snygg :) men frågan är ju stainless eller carbone tror jag den andra stålvarianten kallas? Den ena sägs rosta väldigt lätt

Opinel har man varit sugen på då och då. Inte kommit till skott bara. Aldrig känt på en men de ser lite för enkla ut kanske.

Franska motsvarigheten till Morakniven i Sverige, SAK i Schweiz, Higonokami i Japan.

Klart du kan men kan vara svårt att få bra resultat om du aldrig gjort det förr.
Lämna in om du är osäker och försök få någon att visa dig.

Här är mina knivfavoriter sedan 18 år!
Klockan är nyare men också en favorit.

Jim
image.jpg
Grymma knivar!

Slipar alltid mina egna knivar med gott resultat. Dock är denna den dyraste jag har och det hade varit trist att förstöra eggen på kniven.
Med andra ord så är det bara att slipa på?

Förresten, använd citera knappen så får jag en notis om att du har svarat mig :)

Grymma knivar!

Slipar alltid mina egna knivar med gott resultat. Dock är denna den dyraste jag har och det hade varit trist att förstöra eggen på kniven.
Med andra ord så är det bara att slipa på?

Förresten, använd citera knappen så får jag en notis om att du har svarat mig :)

Jorå, bara att köra på! :)

Enkla att få bra egg på och lätta att underhålla. Har haft mina i snart 19 år och de håller förhoppningsvis fram till mitt "Sista Förbrukningsdatum"!;)

Jim

Värdet är ju alltid svårt? Särskilt utan att veta skick, servicehistorik och vad som ingår. Inte jättelätta att hitta men heller inte ovanliga.
Fixa till den och använd den är mitt råd.

Kul post. Har en sån Seiko liggandes som jag funderat på att flippa men inte rett ut serienummer osv. Fulsnygg på något sätt. Någon uppfattning om värdet? Kanske bättre att spara i lådan.

Jorå, bara att köra på! :)

Enkla att få bra egg på och lätta att underhålla. Har haft mina i snart 19 år och de håller förhoppningsvis fram till mitt "Sista Förbrukningsdatum"!;)

Jim
Jag har med några stycken, bla en med längre blad - ca 20 cm, perfekt på semestern till köket , det brukar vara jäkligt slöa knivar, även en med korköppnade med till sem. jäkligt bra Bang for buck. Lite mjuka tunna blad för grövre uppgifter , men bra till att skiva korv o likn.

Jag har carbon varianten , inge problem .

Någon som har något nyttigt att säga om dom klassiska fällknivarna från opinel? Gillar den klassiska designen och enkelheten i designen. Kostar som en lunch :)

image.jpeg
Äger två Opinel, bland annat den i kolstål på bilden. Den blir lätt lite fläckig men det löser sig (höhö :cigar:) med lite citronsaft. Ruskigt fina små knivar och ingen fel på skärpan heller.
Jag skulle däremot akta mig för att köpa Opinel på distans då jag märkte att vridringen var väldigt trög på vissa exemplar när jag köpte mina. Risken är ju att man får en som inte glider lätt och då står man där och fepplar några sekunder extra när kniven behövs.

Denna tråd har jag helt missat!
Då får jag kompensera med att dela med mig av ett par av mina knivar.
Bladen är tillverkade av Fällkniven och resten av mig. Det första bladet är F1 och det andra är WM-1.
F1'an har handtag av desert ironwood med mosaikpins. WM-1'an har handtag av micarta samt även denna mosaikpins.

Tillbaka
Topp