• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Denna tråd har jag helt missat!
Då får jag kompensera med att dela med mig av ett par av mina knivar.
Bladen är tillverkade av Fällkniven och resten av mig. Det första bladet är F1 och det andra är WM-1.
F1'an har handtag av desert ironwood med mosaikpins. WM-1'an har handtag av micarta samt även denna mosaikpins.

Snyggt riktigt snyggt.

En liten uppdatering.

Den nedre kniven med kniv och gaffel på sista bilden visade sig vara en Singleton Priestman tillverkad i Sheffield förmodligen mellan slutet av 1800-talet och 1936.

Kör en bild till:

image.jpeg

Bara för skoj skull så kör jag en sista uppdatering. Fick ett tips om att min kniv går att dela så jag var tvungen att testa.

image.jpeg

Så nu kan jag äta med stil!

Jim

Vad många shyssta trådar det finns här på KS!

Jag har en sådanhär jäkel (obs stulen bild!), Benchmade mini-nitrous stryker, härlig fjäderassisterad kniv som är mycket gedigen. Har haft den ett par år nu, det som är grymt är att fjäderassistansen är inbyggd i knivens liner vilket gör den väldigt robust. Använder den till allt möjligt:
DSCN0124.jpg

Annars så hämtade jag faktiskt ut lite nya köksknivar idag som kommer att göra matlagningen lite roligare, Japan style! :woot::

2015-12-02 18.14.07.jpg

Någon som har något nyttigt att säga om dom klassiska fällknivarna från opinel? Gillar den klassiska designen och enkelheten i designen. Kostar som en lunch :)

image.jpeg
Opinel är en bra och prisvärd kniv, framförallt om en värderar möjligheten att låsa bladet. Själv tycker jag att bladet är för klent och att den har en för bred profil för att vars en brs fickkniv. Angående rostfritt eller kolstål så är rostfritt lättskött men svårare att slipa rakbladsvasst. Är du inne på franska fällknivar kan jag rekommendera "Douk Douk" den längst ned på bilden nedan. Rejält blad, i kolstål, som du ser blir det lät fläckigt. Iom att handtaget är vikt stål har den en väldigt smal profil. Är dessutom en designklassiker. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Douk-Douk

image.jpg

Den övre är en rejälare konstruktion av vad jag betraktar som grym kvalité. 32 från Dumas Aine. För stor för vardagsbruk, men perfekt för picnic eller hike då den även har korkskruv :)

Föregående var min första post i den här tråden. Tänkte lägga till ett par bilder till på ett par favoriter. Den första är en traditionell katalansk lantbrukarkniv. Jag och min fru fick var sin sv en vän i Barcelona. Rostfritt stål och handtag i olivträ. Den kärvade eggen skär väldigt bra och vi använder dem nästan dagligen. Främst till att äta ost och frukt med, men även som småkniv för allmänt bruk i köket.
image.jpg

Den andra är en kniv jag köpte för att komma upp till minimibeloppet för fri frakt från en knivbutik i Madrid när jag beställde min Buck Knife. Det är en "Drifter" från Columbia River Knife and Tool Company. Fantastisk liten kniv av modernare stuk med rätt rejält blad som som sitter ordentligt fast i sidled och låses med ett liner lock. Funkar som täljkniv, matkniv och alltiallo. Tumpluppen för enhandsöppning är praktisk, men jag tror jag ska monters dän bältesclipet.
image.jpg

Föregående var min första post i den här tråden. Tänkte lägga till ett par bilder till på ett par favoriter. Den första är en traditionell katalansk lantbrukarkniv. Jag och min fru fick var sin sv en vän i Barcelona. Rostfritt stål och handtag i olivträ. Den kärvade eggen skär väldigt bra och vi använder dem nästan dagligen. Främst till att äta ost och frukt med, men även som småkniv för allmänt bruk i köket.
image.jpg

Den andra är en kniv jag köpte för att komma upp till minimibeloppet för fri frakt från en knivbutik i Madrid när jag beställde min Buck Knife. Det är en "Drifter" från Columbia River Knife and Tool Company. Fantastisk liten kniv av modernare stuk med rätt rejält blad som som sitter ordentligt fast i sidled och låses med ett liner lock. Funkar som täljkniv, matkniv och alltiallo. Tumpluppen för enhandsöppning är praktisk, men jag tror jag ska monters dän bältesclipet.
image.jpg
Tack för trevliga inlägg! Har redan googlat upp en egen Dumas Aine. :) Hur stor är den katalanska kniven? Riktigt schysst den med!

Tack för trevliga inlägg! Har redan googlat upp en egen Dumas Aine. :) Hur stor är den katalanska kniven? Riktigt schysst den med!
Den katalanska är typ 18cm utfälld, bladet är 8cm. En kompis till mig har en butik som säljer liknande, men mer hantverksmässigt tillverkade. http://parament-shop.com/?product_cat=cuchillos-es-es-es-es-es-es-es
Den modellen jag har är en brukskniv som inte kostsr mer än 6-7€ i vilken järnhandel som helst, där nere.

Vad många shyssta trådar det finns här på KS!

Jag har en sådanhär jäkel (obs stulen bild!), Benchmade mini-nitrous stryker, härlig fjäderassisterad kniv som är mycket gedigen. Har haft den ett par år nu, det som är grymt är att fjäderassistansen är inbyggd i knivens liner vilket gör den väldigt robust. Använder den till allt möjligt:
DSCN0124.jpg

Annars så hämtade jag faktiskt ut lite nya köksknivar idag som kommer att göra matlagningen lite roligare, Japan style! :woot::

2015-12-02 18.14.07.jpg
Härligt knivblock. Vart hittade du det?

Kan någon förklara för mig vad ni gör med dessa knivar? Och då menar jag inte "vanliga" köksknivar såsom kockknivar m.m. så slipper vi det skojeriet.

Bär ni på dem dagligen?

Jag har aldrig kniv och har aldrig haft behov av det heller förutom när jag är ute i skogen.

Kan någon förklara för mig vad ni gör med dessa knivar? Och då menar jag inte "vanliga" köksknivar såsom kockknivar m.m. så slipper vi det skojeriet.

Bär ni på dem dagligen?

Jag har aldrig kniv och har aldrig haft behov av det heller förutom när jag är ute i skogen.
Jag använder en del av mina för matlagning och för att äta. Frukt och ost smakar bättre skuret med en fransk fällkniv! Sen är det estetiskt tilltalande vid dukningen också. Jag har en higonokami i pennfodralet på jobbet. Den använder jag för att öppna paket, skära sönder prover etc. På landet har jag en morakniv i blåtöjet som används till allt möjligt arbete. Till vardags brukar jag inte ha någon i fickan, det är sällan det behövs tycker jag. Är jag ute i skogen brukar jag ha med en, för att äta eller tälja typ.

Jag "samlar" på dem för att jag tycker de är vackra, samt att det finns något romantiskt över gamla bruksfällknivar. De insinuerar ett enklare liv tror jag ;-)

Bär ni på dem dagligen?

Jag bär bara kniv på Skärtorsdag.

Jag bär bara kniv på Skärtorsdag.

Så. Jävla. Roligt.

Jag använder en del av mina för matlagning och för att äta. Frukt och ost smakar bättre skuret med en fransk fällkniv! Sen är det estetiskt tilltalande vid dukningen också. Jag har en higonokami i pennfodralet på jobbet. Den använder jag för att öppna paket, skära sönder prover etc. På landet har jag en morakniv i blåtöjet som används till allt möjligt arbete. Till vardags brukar jag inte ha någon i fickan, det är sällan det behövs tycker jag. Är jag ute i skogen brukar jag ha med en, för att äta eller tälja typ.

Jag "samlar" på dem för att jag tycker de är vackra, samt att det finns något romantiskt över gamla bruksfällknivar. De insinuerar ett enklare liv tror jag ;-)

Tack! Läser vad du skriver men det gör mig inte klockare rörande varför man ska ha sådana knivar ni snackar om här.

Tack! Läser vad du skriver men det gör mig inte klockare rörande varför man ska ha sådana knivar ni snackar om här.
En gång i tiden samlade jag på skivor, vinyl och CD etc. Och trots att låtarna var exakt samma så fick jag en mycket tillfredsställande känsla när jag även hade en viss skiva i någon utgåva som släppts i ett annat land (typ Japan, Brasilien), om omslaget hade någon typ av feltryck, versioner från en testserie som skivtillverkaren hade gjort, eller ännu hellre en acetat-skiva (ofta en första "prototyp"-skiva för att kolla mixningar och sådant). Detta trots att jag redan hade musiken laddad i min mp3-spelare.

Jag kan tänka mig att "kniv-nördar" får liknande kickar av att enbart äga en viss kniv. Fattar man inte så är det svårt att förstå så att säga... ;)

Varför samlar man på klockor? Är väl precis samma sak! :)
Alltid gillat hantverk men aldrig snöat på knivar direkt, men det kliar mer och mer i beroendefingrarna... :hungry:

Så. Jävla. Roligt.

Vilka knivar då? De flesta snackar väl typ om små fickknivar. Eller har jag missat något och folk samlar på dubbeleggade tactial dödsmördardolkar?

Bär ni på dem dagligen?

Jag har nästan alltid en kniv inom räckhåll. I yrket har jag tre på mig, hemma har jag oftast min multitool liggandes i närheten och är jag iväg någonstans har jag oftast en fickkniv i jackan. Enda gången jag inte har kniv på mig är när jag ska ut på krogen.

Innan du får uppfattningen av att jag är en galning som hugger folk med kniv det första jag gör så vill jag förklara mig lite. Jag är hantverkare och därför har tre olika knivar på mig i yrket, en slit och släng mora kniv, en brytbladskniv och en fast kniv med utbytbart blad för gipsning. Jag är lite bekväm av mig så multitoolen är en grej jag alltid har användning för då den har det mesta jag kan tänkas behöva utan att behöva rota fram verktygslådan här hemma. Men visst ska jag renovera eller hjälpa grannen med något så åker lådan fram. Sist men inte minst så har jag fickkniven i jackfickan för att jag är van att alltid ha ett skärverktyg på mig till diverse ändamål i och med mitt yrke. Det bästa hade varit att ha med sig multitoolen men den är så tung och opraktisk att ha i fickan. Så dom få gångerna jag är utan kniv är dom gångerna jag vet att det är en högre risk för att bli ertappad med en kniv i fickan. Som tex ett krog besök.

Hej kära klock- och knivfantaster!
Här kommer en bild på min Spydercosamling. Det saknas tyvärr en kniv på bilden, den första jag köpte har gömt sig någonstans.
image.jpeg

Uppifrån och ner:
C07S Police Spyder Edge
C10PSFG Endura
C54BMS Calypso
C11PBK Delica (min EDC)
C29S Cricket
LBK3 Ladybug
Saknas på bild: C10SBK Endura

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    114.6 KB · Visningar: 87
Jag har sett att det frågas om slipning. Här är en bild på min knivvårdsutrustning.
image.jpeg

Till tandade blad använder jag en konisk diamantstav (längst till vänster), just den här är av ett amerikanskt märke som heter DMT. Lap Stone vill jag minnas är en svensk produkt som också har en diamantbeläggning. Det behövs ingen olja och är lätt att ha med i packningen på utflykter. Längst till höger en traditionell Washita stone, Buck modell 131, till denna sten har jag en slipolja, Buck modell 132. Och som lök på laxen har jag en knivolja som också är från Buck, modell 139 som även inkluderar en borste/pensel för rengöring. Jag tycker bäst om fällknivar och ibland kan det samlas ludd och annat skräp på svåråtkomliga ställen och då är penseln bra att ha.

Senast ändrad:
Jag har märkt att människor som inte har intresse för knivar eller rent av ogillar dem i första hand verkar tänka på dem som vapen eller tillhyggen eller nåt som är avsett att orsaka skada. För mig är en kniv i första hand ett fantastiskt verktyg som dessutom ser fint ut. Det finns dock exemplar i min samling som inte med den bästa vilja i världen kan ses som verktyg. Dessa är inget jag nånsin bär på mig men som skänker mig glädje bara genom att finnas i min ägo.
image.jpeg

Uppifrån och ner:
Klassisk Butterfly! Vem har vuxit upp utan?
Springkniv Black Widow, våt dröm i högstadiet men duger egentligen inte till nåt.
Ek Boot Knife. Detta är däremot en högklassig produkt med ett enda syfte... Dess förra ägare bar den som fallskärmsjägare i främlingslegionen när franska medborgare skulle evakueras från Rwanda. Den är på riktigt!
Push Dagger. Här i en näpen tolkning av Cold Steel som kallar den för Mini Pal.

Tillbaka
Topp