• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

kanske någon här som vet - Jag fick en uppsättning Global Sai i julklapp. Alla slöa som faan, någon som varit med om samma? Kan det hända att allas kommer i det skicket och kräver en slipning direkt ur paketet, eller fick jag måndagsexemplaren?

P60104-192552.jpg

Här känner sig klockan trygg.

Ball tråd!! Mitt kniv-nörderi är mer eller mindre förbi och har tyvärr inga "klock & knivbilder" att bjuda på. De enda knivar jag har kvar är en Fällkniven TK3 med Jig-Bone skalor och en Strömeng huggare.

Har ägt många märken och favoriten genom tiderna var ändå min Black Jack Original No.7 (lånad bild)
Otroligt fin amerikansk handtillverkad kniv med konvex egg och en grym kvalitetskänsla.
BlackjackModel1-7.jpg

Mycket fina knivar (och en del andra intressanta saker) fanns det att titta på här:D
Jag har alltid gillat knivar (eller rättare sagt hantverket) men aldrig blivit någon samlare, dock så har man ju gjort ett par "fynd".
På knivveckan i Ludvika under första halvan av 90:talet så fastnade jag för en kniv långt över min budget, men säljaren tyckte inte att jag skulle gå utan kniven jag fattat tycke för, så han sålde den för de pengar jag hade..... Thank you sa jag:happyhappy: (vem Russell Easler var förstod jag först senare :bag:).
Kul var också att jag fick Julkort från denne eminente hantverkare i många år.
IMG_0357.JPG

IMG_0358.JPG

Hittade även detta coola bälte på knivveckan, användbart vette tusan, men coolt:cool:
IMG_0364.JPG

IMG_0360.JPG

Oj, höll ju på att glömma klockan......:rolleyes:;)
IMG_0368.JPG

Tänkte jag skulle få ett litet tips. Söker en hyfsat billig (<500kr) fällkniv i mindre format för att kunna ha som fickkniv. Inte galen amerikan med överlevnadsfetisch-känsla, helst. Liten storlek men ändå användbar. Någon som kan styra mig i rätt riktning? Tack på förhand!

Är Eka swede 88 nåt att ha?

Tänkte jag skulle få ett litet tips. Söker en hyfsat billig (<500kr) fällkniv i mindre format för att kunna ha som fickkniv. Inte galen amerikan med överlevnadsfetisch-känsla, helst. Liten storlek men ändå användbar. Någon som kan styra mig i rätt riktning? Tack på förhand!

Absolut är den nåt att ha.
Annars har Fällkniven U2 eller U4. På rean kan du nog komma ner till ditt pris på dom.

image.jpeg

EKA:s knivar är rätt diskreta och håller hög kvalité till ett bra pris. Inte så uppseendeväckande så bör passa bra i som en EDC. Kör på :)

Beror också lite på vad du tänker använda den till? EKA kör ju mer eller mindre Sandvik 12c27 rätt igenom. Ett bra "allround" stål men Fällknivens stål är hårdare och håller en vass egg längre om du kommer använda den flitigt. Ett tips är att lägga några timmar på nätet och läsa på lite om olika knivar om du inte gjort det redan :) Ett tips är Utsidan.se.

Beror också lite på vad du tänker använda den till? EKA kör ju mer eller mindre Sandvik 12c27 rätt igenom. Ett bra "allround" stål men Fällknivens stål är hårdare och håller en vass egg längre om du kommer använda den flitigt. Ett tips är att lägga några timmar på nätet och läsa på lite om olika knivar om du inte gjort det redan :) Ett tips är Utsidan.se.
Allround låter bra för mig. Om den inte är svinhård kan jag slipa den själv på farsans slipsten.

Eka Swede 10 kostar 289:- på XXL Sport om du har en sådan nära.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=531698

Det finns en kosrtare variant också, Swede 8. Swede 8 &10 har dock ett bredare blad och skär inte lika lätt igenom kartong etc. som den mkt smalare 88:an gör.
Däremot är den robustare i konstruktionen än 88:an och har fler val av skaftmaterial.

Det finns en kosrtare variant också, Swede 8. Swede 8 &10 har dock ett bredare blad och skär inte lika lätt igenom kartong etc. som den mkt smalare 88:an gör.
Däremot är den robustare i konstruktionen än 88:an och har fler val av skaftmaterial.
Tack för klargörande! Någon butik som har båda? xxl tycks inte ha 8:an.

Tillbaka
Topp