• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Sumo

Omega
:)

20180731_140351.jpg
 

kay75

Omega
har nu äntligen beställt en bob kramer 8".
har stora förhoppningar på den här, återkommer med mitt tyckande sen.
 

Bilagor

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    153 KB · Visningar: 3

kay75

Omega
hej har fått hem Shun Premier 8 inch, jobbat lite med den, får nog säga att den är mer snygg än bra. ska man lägga en slant på bra kockkniv så tycker jag att man ska satsa på yaxell knivarna, har en ran 69 lager och en super gou 161 lager, mycket mer känsla i yaxell knivarna, finns en mon kniv på 3 lager, och zen på 37 lager har testat alla dom och tycker dom är kanon.
sh.jpg
 

JLC

Panerai
2-Faktor
hej har fått hem Shun Premier 8 inch, jobbat lite med den, får nog säga att den är mer snygg än bra. ska man lägga en slant på bra kockkniv så tycker jag att man ska satsa på yaxell knivarna, har en ran 69 lager och en super gou 161 lager, mycket mer känsla i yaxell knivarna, finns en mon kniv på 3 lager, och zen på 37 lager har testat alla dom och tycker dom är kanon.
sh.jpg
jag har den, samt en Santuko och mindre fruktkniv jag har till småjobb, grymt prisvärda. tycker de är bra, fast bäst är min Al Mar...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ursäkta min okunskap; vinäger??
Haha, ja, gammalt knep på kolstål. Man häller vinäger på en trasa och lindar runt bladet, lägger paketet i en påse (antagligen för att hålla flugorna borta) ett dygn. Sedan tvättar man av bladet ordentligt med stålull och diskmedel, vipps är den rostskyddad :) (bladet blir ju mörkt och flammigt, men så ska det se ut ;) På den lilla yxan syns mönstret tydligast...
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Klurar på att beställa ett par Satake kuro köksknivar. Nån som testat eller har? :)

666e0155-d3d2-4f8b-a7eb-48c21f1b22be (1).jpg

Köpte dessa och fick hem dem för nån vecka sen. Knivarnas ”bankade” del upptill är liksom sotig och lämnar ifrån sig svarta rester i både mat och torkhandduk.

Nån som vet hur man bäst får bort en sån grej? Scotch? Stålull?

Känns inte helt fräscht med stålsot i maten liksom...
 

bvb

Cartier
2-Faktor
1840EE7B-5048-4D8E-AE01-125D04B40FF1.jpeg
hej har fått hem Shun Premier 8 inch, jobbat lite med den, får nog säga att den är mer snygg än bra. ska man lägga en slant på bra kockkniv så tycker jag att man ska satsa på yaxell knivarna, har en ran 69 lager och en super gou 161 lager, mycket mer känsla i yaxell knivarna, finns en mon kniv på 3 lager, och zen på 37 lager har testat alla dom och tycker dom är kanon.
sh.jpg

Är det någon markant skillnad på super gou eller ran jämfört med zen?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Slog till på en Fällkniven S1. Tänkte bara ha den när man är ute i skogen och plockar bär/svamp. Vad säger experterna, duger den till det eller är det overkill?
 
Topp