Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Über bra!!!!Efter många om och men med tullen och sjukt sega postnord så fick jag min Northwoods Fremont I mammut, bytte den mot min Michigan i mammut...
Mammut är som sagt svårt att hitta en snygg, denna gillar jag...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Samlingen...
![]()
Den undre påminner om en Linder jag hade när jag var liten. Är det Solingen märkning på klingan?Loppisfynd! Victorinoxen ser inte ens använd ut. Den andre vet jag ej vad det är. Känns som rätt bra kvalité, hyfsat tjockt blad och vass är den också.![]()
Bild på den?Nån som vet vart man kan få tag i en sådan här ?
Mycket!Fint hantverk
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Japp, ZDP-189
jag har den, samt en Santuko och mindre fruktkniv jag har till småjobb, grymt prisvärda. tycker de är bra, fast bäst är min Al Mar...hej har fått hem Shun Premier 8 inch, jobbat lite med den, får nog säga att den är mer snygg än bra. ska man lägga en slant på bra kockkniv så tycker jag att man ska satsa på yaxell knivarna, har en ran 69 lager och en super gou 161 lager, mycket mer känsla i yaxell knivarna, finns en mon kniv på 3 lager, och zen på 37 lager har testat alla dom och tycker dom är kanon.![]()
absolut en prisvärd kniv, dock ej testat Al mar knivar,en dag kanske =)jag har den, samt en Santuko och mindre fruktkniv jag har till småjobb, grymt prisvärda. tycker de är bra, fast bäst är min Al Mar...
absolut en prisvärd kniv, dock ej testat Al mar knivar,en dag kanske =)
Ursäkta min okunskap; vinäger??Spiskåpan på landet...
![]()
I princip uteslutande handsmidda kolstålsknivar och saxar ifrån Hanois gathörn. Dom blir riktigt vassa, och efter vinägerbehandling även rostmotståndiga.
Haha, ja, gammalt knep på kolstål. Man häller vinäger på en trasa och lindar runt bladet, lägger paketet i en påse (antagligen för att hålla flugorna borta) ett dygn. Sedan tvättar man av bladet ordentligt med stålull och diskmedel, vipps är den rostskyddadUrsäkta min okunskap; vinäger??
Klurar på att beställa ett par Satake kuro köksknivar. Nån som testat eller har?
![]()
hej har fått hem Shun Premier 8 inch, jobbat lite med den, får nog säga att den är mer snygg än bra. ska man lägga en slant på bra kockkniv så tycker jag att man ska satsa på yaxell knivarna, har en ran 69 lager och en super gou 161 lager, mycket mer känsla i yaxell knivarna, finns en mon kniv på 3 lager, och zen på 37 lager har testat alla dom och tycker dom är kanon.![]()
tycker det är ganska stor skillnad på dom ja,stålet är så mycket hårdare på super gou, zen är mycket mer lättslipad tycker jag.![]()
Är det någon markant skillnad på super gou eller ran jämfört med zen?
För mig som bara använder knivarna hemma i mitt eget kök som amatör, är det en fördel med det ena eller det andra?tycker det är ganska stor skillnad på dom ja,stålet är så mycket hårdare på super gou, zen är mycket mer lättslipad tycker jag.
Vg10 duger alltid och de är mkt välbyggda. resten är mer personlig preferens.Slog till på en Fällkniven S1. Tänkte bara ha den när man är ute i skogen och plockar bär/svamp. Vad säger experterna, duger den till det eller är det overkill?