• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

JLC

Panerai
2-Faktor
ska man slå till på en MT Socom Delta fällis för 2000kr?
Vad tycker ni?
D2 stål och inte Elmax som i Stitch eller Alpha.
 

xmb216bc

Panerai
IMG_0844.JPG

En Fairbairn-Sykes Fighting Knife orginal och tilldelad Norska motståndsrörelsen under 2:a värlskriget. (Kompani Linge )
Fler bilder på kniven? vem är tillverkare till den?
 

Lesa

Patek
2-Faktor
Fler bilder på kniven? vem är tillverkare till den?
Enligt de uppgifter jag har fått fram om kniven så är den tillverkad någon gång mellan 1943 och 1945. Fabriken är okänd.England var ju i krig då och många olika fabriker tillverkade ju ” krigsmateriel ” åt den brittiska förvaret och dess allierade. Kniven räknas till generation 3 av denna typ av kniv.
 

xmb216bc

Panerai
Enligt de uppgifter jag har fått fram om kniven så är den tillverkad någon gång mellan 1943 och 1945. Fabriken är okänd.England var ju i krig då och många olika fabriker tillverkade ju ” krigsmateriel ” åt den brittiska förvaret och dess allierade. Kniven räknas till generation 3 av denna typ av kniv.
43 verkar stämma bra, lite info "Introduced in October of 1943 many F-S aficionados do not consider the Third Pattern Commando knife a "Fairbairn Sykes". By this time the design had mutated to something quite different, sharing only the format of a seven inch double-edged blade"

Du kan läsa mer här
https://www.fairbairnsykesfightingknives.com/third-pattern.html
 

JLC

Panerai
2-Faktor
absolut inte,skulle inte säga att köpa en super gou utan en zen,sköter du om den har du en kniv livet ut.
kanske goes without saying, men fundera även på vad du ska ha den till (stor köksniv kan man skära kött etc med, mindre gör att skala och finjobb, filekniv för fisk etc) samt tyngden, personligen tycker jag många större är alldeles för tunga eller har osköna handtag eller är obalanserade. Därför jag kör al mar och Shun, de funkar utmärkt för mig och mina premisser och användningsområden.
 
  • Like
Reactions: bvb

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad är det för pryl längs till vänster?
Vad är det för pryl längs till vänster?
Jag hade för mig att det var någon sorts riskniv, men frugan sa att dom styckade kyckling med den. Man hänger den böjda delen i en ögla i taket av gatuståndet, sedan håller man i handtaget medans man snärtar kycklingen uppifrån och ner över bladet. Jag är ju vegetarian så jag registrerade inte riktigt vad den var till när dom införskaffades :bag:
 

Hawk100

Rolex
Jag hade för mig att det var någon sorts riskniv, men frugan sa att dom styckade kyckling med den. Man hänger den böjda delen i en ögla i taket av gatuståndet, sedan håller man i handtaget medans man snärtar kycklingen uppifrån och ner över bladet. Jag är ju vegetarian så jag registrerade inte riktigt vad den var till när dom införskaffades :bag:
Öööööhhhhhhh........
Det är nästan så jag skulle vilja att du lägger upp en video på när ni använder den på en stackars kyckling.....
 
Topp