Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fler bilder på kniven? vem är tillverkare till den?![]()
En Fairbairn-Sykes Fighting Knife orginal och tilldelad Norska motståndsrörelsen under 2:a värlskriget. (Kompani Linge )
Fairborn?Fler bilder på kniven? vem är tillverkare till den?
Fairbairn & Sykes var två personer som utvecklade SOE:s stridsteknik. Kniven borde vara en Wilkinson Sword. Men jag tänkte att LESA hade en historia bakom den.Fairborn?
Enligt de uppgifter jag har fått fram om kniven så är den tillverkad någon gång mellan 1943 och 1945. Fabriken är okänd.England var ju i krig då och många olika fabriker tillverkade ju ” krigsmateriel ” åt den brittiska förvaret och dess allierade. Kniven räknas till generation 3 av denna typ av kniv.Fler bilder på kniven? vem är tillverkare till den?
43 verkar stämma bra, lite info "Introduced in October of 1943 many F-S aficionados do not consider the Third Pattern Commando knife a "Fairbairn Sykes". By this time the design had mutated to something quite different, sharing only the format of a seven inch double-edged blade"Enligt de uppgifter jag har fått fram om kniven så är den tillverkad någon gång mellan 1943 och 1945. Fabriken är okänd.England var ju i krig då och många olika fabriker tillverkade ju ” krigsmateriel ” åt den brittiska förvaret och dess allierade. Kniven räknas till generation 3 av denna typ av kniv.
yes, det var Fairbairn dolkarna jag avsåg, var lite snabb på tangenterna.Fairbairn & Sykes var två personer som utvecklade SOE:s stridsteknik. Kniven borde vara en Wilkinson Sword. Men jag tänkte att LESA hade en historia bakom den.
absolut inte,skulle inte säga att köpa en super gou utan en zen,sköter du om den har du en kniv livet ut.För mig som bara använder knivarna hemma i mitt eget kök som amatör, är det en fördel med det ena eller det andra?
kanske goes without saying, men fundera även på vad du ska ha den till (stor köksniv kan man skära kött etc med, mindre gör att skala och finjobb, filekniv för fisk etc) samt tyngden, personligen tycker jag många större är alldeles för tunga eller har osköna handtag eller är obalanserade. Därför jag kör al mar och Shun, de funkar utmärkt för mig och mina premisser och användningsområden.absolut inte,skulle inte säga att köpa en super gou utan en zen,sköter du om den har du en kniv livet ut.
Det bidde en Great Eastern Cutlery Farm & Field tool. Mkt nöjd!Hörni, kravspec: fällis, grön micarta, snygg.
Tips?
Det bidde en Great Eastern Cutlery Farm & Field tool. Mkt nöjd!
![]()
Det bidde en Great Eastern Cutlery Farm & Field tool. Mkt nöjd!
![]()
Har man en skärbräda i marmor bara för att slöa kniven?![]()
Är det någon markant skillnad på super gou eller ran jämfört med zen?
Vad är det för pryl längs till vänster?Spiskåpan på landet...
![]()
I princip uteslutande handsmidda kolstålsknivar och saxar ifrån Hanois gathörn. Dom blir riktigt vassa, och efter vinägerbehandling även rostmotståndiga.
Har man en skärbräda i marmor bara för att slöa kniven?
Sorry , ville verka tyken, men sten o stålegg är ju sällan en bra kombo. Hänger på flera knivsidor/forum, just detta dyker upp emellanåt. Men jag förmodar att jag övertolkar ostbrickan![]()
Vad är det för pryl längs till vänster?
Jag hade för mig att det var någon sorts riskniv, men frugan sa att dom styckade kyckling med den. Man hänger den böjda delen i en ögla i taket av gatuståndet, sedan håller man i handtaget medans man snärtar kycklingen uppifrån och ner över bladet. Jag är ju vegetarian så jag registrerade inte riktigt vad den var till när dom införskaffadesVad är det för pryl längs till vänster?
Öööööhhhhhhh........Jag hade för mig att det var någon sorts riskniv, men frugan sa att dom styckade kyckling med den. Man hänger den böjda delen i en ögla i taket av gatuståndet, sedan håller man i handtaget medans man snärtar kycklingen uppifrån och ner över bladet. Jag är ju vegetarian så jag registrerade inte riktigt vad den var till när dom införskaffades![]()
JAAAA!!Öööööhhhhhhh........
Det är nästan så jag skulle vilja att du lägger upp en video på när ni använder den på en stackars kyckling.....
inget med puls tillagas i mitt kökÖööööhhhhhhh........
Det är nästan så jag skulle vilja att du lägger upp en video på när ni använder den på en stackars kyckling.....
Men när det ligger på din köksbänk, så har det ingen pulsinget med puls tillagas i mitt kökoch det är den enda jag inte använt
Sorry kunde inte låta bli, ville inget illaMen när det ligger på din köksbänk, så har det ingen puls
Tack! Jag är som sagt mycket nöjd; väldigt skön känsla i kniven och snygg färg på micartan. Börjar vänja mig vid Kalle Anka-trycketMycket snygg! Precis den looken, och utseende på materialet jag tänker mig! Nu blev jag sugen! Kan ju tom tänka mig att leva med det ’skojiga’ trycket på bladet!
Bra köp!
Nu är den här!Precis beställt en fastbladare i Rex 121 med HRC 68-70, för Er som går igång på sånt...
Här lite info om Rex 121 ifall man vill förkovra sig...Nu är den här!
![]()
![]()
Nice! Får man fråga var du fått den ifrån?Faskinkniv från 18hundranånting. Gjord i Eskilstuna om jag minns rätt. Slipade upp den och röjde lite sly på landet. Ganska styggt verktyg...![]()
![]()
Tradera, men jag tror man gör bättre affär på en vapenauktion. Brukar gå för strax under tusenlappen. M1848 heter den. Tror den såldes/delades ut när den utgick ur det militära, så det finns rätt många.Nice! Får man fråga var du fått den ifrån?