• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Förklaring av Lite olika typer av klassiska fällknivar och bladtyper och sköldar....

31AD62B5-223D-408F-9294-5508E2C5D917.jpeg
A53B1520-AAA2-4C2B-9396-92DAFC48010C.jpeg
886B107C-22FE-402A-A3EA-027F5DAC207D.jpeg
 

Case

Panerai
Det blev en liten Case Copperlock i chestnut till slut. Köpte den på Best Made Co i Tribeca, NYC. Om ni inte känner till butiken rekommenderar jag deras webshop. Fina och gedigna saker.

Nåväl, kniven då. En liten sak i mässing och betsat kalvben, men kirurgiskt stål i bladet. Väldigt hög kvalitetskänsla. Den är kompakt och välgjord och blad och låsmekanism känns riktigt bra att hantera och är helt utan glapp. Kul med lockback på en sån liten sak. Clip point var kanske inte vad jag tänkt mig. Men när jag väl fingrade på den i butiken kunde jag inte säga nej.
201B8683-9345-4F0F-A6EE-EDA6C3184922.jpeg
72B1F87E-EEF7-487E-B150-391604E44A05.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
C90D81F6-5191-4AA1-B5C6-2C42FA2523C3.jpeg


Den här kniven gjorde Mikel Utsi på beställning av farfar till min pappa när han var 10 år 1939.
Mikel Utsi gifte sig senare med en brittisk kvinna och flyttade till skotska högländerna. Efter att ha läst i skotsk folklore om jakt på ren gissade han att naturen borde vara lämplig för renhållning.
Efter att ha kontrollerat lämpligheten och hantering av diverse byråkrati placerade Utsi 150 renar på Caingorm Montain i Skottland 1952. Mikel Utsi avled 1979. Renarna togs över av skottar som arbetade åt Utsi. Renarna lever än idag fritt men är helt tama och anlitas årligen av brittiska tomtar... :)
564893CA-A198-4E8D-A447-4CE8ACEEB691.jpeg
Mikel Utsi
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
C90D81F6-5191-4AA1-B5C6-2C42FA2523C3.jpeg


Den här kniven gjorde Mikel Utsi på beställning av farfar till min pappa när han var 10 år 1939.
Mikel Utsi gifte sig senare med en brittisk kvinna och flyttade till skotska högländerna. Han konstaterade där att naturen borde vara lämplig för rennäring och läste i skotska folksagor om jakt på ren.
Efter att ha konstaterat lämpligheten och diverse byråkrati placerade Utsi 150 renar på Caingorm Montain i Skottland 1952. Mikel Utsi avled 1979. Renarna togs över av skottar som arbetade åt Utsi. Renarna lever än idag fritt men är helt tama och anlitas årligen av brittiska tomtar... :)
564893CA-A198-4E8D-A447-4CE8ACEEB691.jpeg
Mikel Utsi
Mäktigt!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det blev en liten Case Copperlock i chestnut till slut. Köpte den på Best Made Co i Tribeca, NYC. Om ni inte känner till butiken rekommenderar jag deras webshop. Fina och gedigna saker.

Nåväl, kniven då. En liten sak i mässing och betsat kalvben, men kirurgiskt stål i bladet. Väldigt hög kvalitetskänsla. Den är kompakt och välgjord och blad och låsmekanism känns riktigt bra att hantera och är helt utan glapp. Kul med lockback på en sån liten sak. Clip point var kanske inte vad jag tänkt mig. Men när jag väl fingrade på den i butiken kunde jag inte säga nej.
201B8683-9345-4F0F-A6EE-EDA6C3184922.jpeg
72B1F87E-EEF7-487E-B150-391604E44A05.jpeg
Grattis! Trevlig kniv, fin Amerika-souvenir.
 

Sumo

Omega
Tjena. Skulle behövs tips på en fällkniv där man kan ”spärra” bladet så den inte kan fällas upp av misstag i fickan. Någon här som har något förslag? :)
Automatiska knivar brukar ha en spärr för att förhindra öppning i fickan. De är dock inte helt uppskattade av farbror blå.
Vanliga liner-/framelocks brukar ha en detent som håller inne bladet, och gör att det är lite motstånd när man öppnar kniven. Dock så kan ju detenten vara klen vilket gör att den kan öppna sig ändå, det har hänt mig kanske en eller två gånger så det känns inte som ett vanligt problem.
Jag upplever att knivar med backlock kräver lite mer kraft för att öppna? Så det kanske är ett bra val om du väljer en kniv med sån låsning.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Automatiska knivar brukar ha en spärr för att förhindra öppning i fickan. De är dock inte helt uppskattade av farbror blå.
Vanliga liner-/framelocks brukar ha en detent som håller inne bladet, och gör att det är lite motstånd när man öppnar kniven. Dock så kan ju detenten vara klen vilket gör att den kan öppna sig ändå, det har hänt mig kanske en eller två gånger så det känns inte som ett vanligt problem.
Jag upplever att knivar med backlock kräver lite mer kraft för att öppna? Så det kanske är ett bra val om du väljer en kniv med sån låsning.
Ska använda kniven i jobbet och när de ligger i fickan kan det finnas risk för att den kommer fällas upp då den kommer få yttte påverkan. Ska kolla på knivar med backlock. Hittade en en modell från SOG som har ett spärr så bladet inte oavsiktligt kan fällas upp.
Tack för svar :)
 

Sumo

Omega
Ska använda kniven i jobbet och när de ligger i fickan kan det finnas risk för att den kommer fällas upp då den kommer få yttte påverkan. Ska kolla på knivar med backlock. Hittade en en modell från SOG som har ett spärr så bladet inte oavsiktligt kan fällas upp.
Tack för svar :)
SOG har några modeller med button-lock som låser kniven i öppet läge, men inte i stängt läge. Vilken modell har du tittat på?
Sen så skulle jag personligen köpa något annat än SOG.
 
Tjena. Skulle behövs tips på en fällkniv där man kan ”spärra” bladet så den inte kan fällas upp av misstag i fickan. Någon här som har något förslag? :)
Eka 110. Kniven är låst tills dess du håller in knappen. Om du håller in knappen och snärtar till med handleden så åker kniven upp modell stilett, en extra bonus:).

Snodd bild, men jag har en.
Jonas_Vildmark_EKA_Swede_110_603.jpg
 
Topp