• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

HerrR

Omega
Ett litet minus är att knivslidan inte känns så premium, men det finns många after-market att köpa till för den som vill.

Var det den ”multi-mount” slidan du hade? Är sugen på black carbon-modellen med multi-mount slidan, men om jag ändå kommer vilja byta ut slidan kan jag spara ett par hundralappar på inköp..
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, jag har multi-mountslidan. Den är absolut inte dålig, men håller inte samma kvalité som slidan till min ESEE 4.
 

snajgel

Panerai
Jag äger både en Garberg i rostfritt stål och en ESEE 4, samt har provat Fällkniven F1 och S1 många gånger. Alla knivar håller hög kvalitét och kommer sannolikt klara av allt du kommer utsätta den för.

Några fördelar med ESEE är livstids garanti och ett lättslipat kolstål (som förvisso rostar om man inte tar hand om det.)

Personligen gillar jag Garberg bättre. Mycket på grund av slipningen, men också för att stålet håller hög kvalitét och är lättskött. Sen att kniven tillverkas i Svergie tycker jag känns bra. Ett litet minus är att knivslidan inte känns så premium, men det finns många after-market att köpa till för den som vill. Själv köpte jag den här till min Garberg:

025D5CD4-36A3-4A5C-B500-113D99EBD2D7.jpeg

Har du lust att ta en bild på baksidan och från sidan på den där slidan? Har tänkt göra något liknande och den där upphängaren såg riktigt nice ut!
 

HerrR

Omega
Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Gränsfors ska vara riktigt bra enligt en kompis som jag litar på.

https://www.gransforsbruk.com/produkter/


Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?
Jag kör Gränsfors ”Liten Skogsyxa” och är supernöjd med den.
 
  • Like
Reactions: JLC

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?
Håller med ovanstående, Gränsfors är bra och trevliga! Klassiska yxor, vill man ha ett modernare stuk gör Fiskars bra yxor också. Väger dock ungefär lika mycket som Gränsfors trots hi-tech-material.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?

Om man skulle ha vägarna förbi skulle jag svänga in här:

http://www.wetterlings.com/hem/

Har fabriksförsäljning av ’andrasortering’, inte hittat något fel på de jag köpt, och man kan få se tillverkningen live.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Här är en vettig instruktionsvideo för hur man slipar kockknivar på en japansk våtsten:


Ping @ikaroess det är samma King-sten som jag skickade till dig ser det ut som. :)

(Källa: Robin Dalman i facebook-gruppen "Vi som har nördat ner oss i kockknivar.")
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Och där kockade ”vill ha”-begäret efter en ny kniv in.

(Frun föreslog just själv att vi skulle skaffa en meterlång knivlist i köket och fylla med ”fina knivar”!!!)
 

MAz_666

Rolex
Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?
Själv är jag nöjd med Fiskars. Inget man fäller stora tallar med, men för friluftsliv och så. Lätt satan! Finns i olika storlekar.

Fiskars-X7-2.jpg
 

Antoine

Omega
Här är en vettig instruktionsvideo för hur man slipar kockknivar på en japansk våtsten:


Ping @ikaroess det är samma King-sten som jag skickade till dig ser det ut som. :)

(Källa: Robin Dalman i facebook-gruppen "Vi som har nördat ner oss i kockknivar.")
Bra video! men jag tycker personligen att det ofta krånglar till det för folk när man börjar prata vinklar och grader. Enklaste och bästa sättet enligt mig är att inspektera hur eggen ser ut och följa den befintliga.
Har du provat shaptons stenar?
Bästa
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Bra video! men jag tycker personligen att det ofta krånglar till det för folk när man börjar prata vinklar och grader. Enklaste och bästa sättet enligt mig är att inspektera hur eggen ser ut och följa den befintliga.

Vi är alla barn i början. När man hållit på ett tag känner man ju mer på känslan och litar på sina ögon men i början är det skönt med stöd och råd.

Har du provat shaptons stenar?

Jag har ett par Shapton Glass-stenar, och de är trevliga nu när jag lärt mig lite mer. Stenhårda och begränsad feedback, men bra resultat. Det sägs att den 1000-sten som Watanabe säljer är en Shapton Professional 1000 vilket ju är ett positivt betyg, Watanabe verkar veta vad han gör.

Men som nån jag citerade ovan sade: det är 90% teknik en hos den som slipar och 10% utrustningen. Det verkar bli sannare ju mer jag håller på. :)
 
Jag äger både en Garberg i rostfritt stål och en ESEE 4, samt har provat Fällkniven F1 och S1 många gånger. Alla knivar håller hög kvalitét och kommer sannolikt klara av allt du kommer utsätta den för.

Några fördelar med ESEE är livstids garanti och ett lättslipat kolstål (som förvisso rostar om man inte tar hand om det.)

Personligen gillar jag Garberg bättre. Mycket på grund av slipningen, men också för att stålet håller hög kvalitét och är lättskött. Sen att kniven tillverkas i Svergie tycker jag känns bra. Ett litet minus är att knivslidan inte känns så premium, men det finns många after-market att köpa till för den som vill. Själv köpte jag den här till min Garberg:

025D5CD4-36A3-4A5C-B500-113D99EBD2D7.jpeg
Vart har du införskaffat slidan :)?
 

Jolu

Breitling
9A718289-E45E-4016-864A-62ADE385D751.jpeg
A5C6944B-08DC-4D43-92A7-E88070644BC0.jpeg
142BE38B-97C7-4B7F-A03B-721C35AEFEAF.jpeg


Noen tilskudd til samlingen av unødvendigheter. Fra toppen en QuietCarry iQ (Elmax stål, framelock, titan m/PVD og karboninnlegg), Böker FR mini (VG-10, framelock, titan) og nederst «The Gent» - en Massdrop/Ferrum Forge/WEknives-collab med S35VN, framelock og titanramme/karbongrep. Lette, små gentlemans flippere alle tre.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Mina knivar är relativt nya, men en slipning kommer behövas snart. Tror dock inte att jag ger mig på det själv.
Jag kör två långa brynen från Fällkniven, föst ett grövre diamantbryne för att få till bra egg, sedan ett finare keramsikt för att jämna ut (typ samma funktion som strigel). Blir det riktigt slött kanske man får köra sten, men tycker diamantbrynet tar rätt bra. Har alltid räckt för mina köksknivar.
 
Topp