Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Knivtokarnas egen hörna.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Zacke, 4 oktober 2013.

1. HerrR

HerrR Titan

Från:
    Västra Götaland
    Var det den ”multi-mount” slidan du hade? Är sugen på black carbon-modellen med multi-mount slidan, men om jag ändå kommer vilja byta ut slidan kan jag spara ett par hundralappar på inköp..

2. NiklasF

NiklasF Titan

Från:
    Stockholm
    Ja, jag har multi-mountslidan. Den är absolut inte dålig, men håller inte samma kvalité som slidan till min ESEE 4.

3. HerrR

HerrR Titan

Från:
    Västra Götaland
    Kanske dags att testa att göra sin egen kydexslida. Molle-fästen, hållare för eldstål, möjlighet till tek-lok etc.

4. snajgel

snajgel Brons

Från:
    stockholm
    Har du lust att ta en bild på baksidan och från sidan på den där slidan? Har tänkt göra något liknande och den där upphängaren såg riktigt nice ut!

5. NiklasF

NiklasF Titan

Från:
    Stockholm
    Hur tokigt det än låter så använder jag inte den här slidan. Säg till om du skulle vilja köpa den.

A9DF5654-F225-473F-8E42-6E0E8B0393B3. 5509A38A-6E65-4371-8483-EA2F953642FD. 75F6C5C9-F14C-4907-A89B-B432D857E286.

6. snajgel

snajgel Brons

Från:
    stockholm
    Snyggt! Tack!
    Tack för erbjudande men ska göra till en annan kniv.

NiklasF gillar detta.
  7. HerrR

HerrR Titan

Från:
    Västra Götaland
    Kanske lite off topic, men yxor? Jag behöver en. Gärna hyfsat liten för bälte/ryggsäck. Har även där funderat på moras, men är ganska lost känner jag. Vad vill man ha för stål på en yxa? På knivar uppskattar jag kolstål men tänker att det inte passar en yxa?

8. daniel svensson

daniel svensson Tantal

Gränsfors ska vara riktigt bra enligt en kompis som jag litar på.

https://www.gransforsbruk.com/produkter/

Grafton gillar detta.
  9. NiklasF

NiklasF Titan

Från:
    Stockholm
    Jag kör Gränsfors ”Liten Skogsyxa” och är supernöjd med den.

JLC gillar detta.
  10. Grafton

Grafton Silver

Håller med ovanstående, Gränsfors är bra och trevliga! Klassiska yxor, vill man ha ett modernare stuk gör Fiskars bra yxor också. Väger dock ungefär lika mycket som Gränsfors trots hi-tech-material.

11. krämbulle

krämbulle Platina

Om man skulle ha vägarna förbi skulle jag svänga in här:

http://www.wetterlings.com/hem/

Har fabriksförsäljning av ’andrasortering’, inte hittat något fel på de jag köpt, och man kan få se tillverkningen live.

Grafton gillar detta.
  12. Antoine

Antoine Titan

Några av kompisarna A360D648-1CE3-4EAC-9CA3-9865595C6004.

Nutte, Qwerty, bvb och 7 andra gillar detta.
  13. blackcoffee

blackcoffee Tantal

Här är en vettig instruktionsvideo för hur man slipar kockknivar på en japansk våtsten:

Ping @ikaroess det är samma King-sten som jag skickade till dig ser det ut som. :)

(Källa: Robin Dalman i facebook-gruppen "Vi som har nördat ner oss i kockknivar.")

ikaroess gillar detta.
  14. FilipF

FilipF Guld

Från:
    Stockholm
    Och där kockade ”vill ha”-begäret efter en ny kniv in.

(Frun föreslog just själv att vi skulle skaffa en meterlång knivlist i köket och fylla med ”fina knivar”!!!)

Grafton gillar detta.
  15. blackcoffee

blackcoffee Tantal

Bra fru. Håll hårt i henne. :)

FilipF gillar detta.
  16. MAz_666

MAz_666 Titan

Själv är jag nöjd med Fiskars. Inget man fäller stora tallar med, men för friluftsliv och så. Lätt satan! Finns i olika storlekar.

HerrR gillar detta.
  17. FilipF

FilipF Guld

Från:
    Stockholm
    5D55B2E6-9831-460C-9D24-1486DFB244F2.
    Har ”Matgeek” att tacka för detta misstänker jag... men jag klagar inte!

18. Simpatico, HerrR, mae och 2 andra gillar detta.
  19. Antoine

Antoine Titan

Bra video! men jag tycker personligen att det ofta krånglar till det för folk när man börjar prata vinklar och grader. Enklaste och bästa sättet enligt mig är att inspektera hur eggen ser ut och följa den befintliga.
    Har du provat shaptons stenar?
    Bästa

essGunnar gillar detta.
  20. blackcoffee

blackcoffee Tantal

Vi är alla barn i början. När man hållit på ett tag känner man ju mer på känslan och litar på sina ögon men i början är det skönt med stöd och råd.

Jag har ett par Shapton Glass-stenar, och de är trevliga nu när jag lärt mig lite mer. Stenhårda och begränsad feedback, men bra resultat. Det sägs att den 1000-sten som Watanabe säljer är en Shapton Professional 1000 vilket ju är ett positivt betyg, Watanabe verkar veta vad han gör.

Men som nån jag citerade ovan sade: det är 90% teknik en hos den som slipar och 10% utrustningen. Det verkar bli sannare ju mer jag håller på. :)

21. Tinypope

Tinypope Titan

Du är inte intresserad utav en Fällkniven S1 eller möjligtvis en helt ny Enzo Trapper 95 grön micarta som jag ska avverka?

HerrR gillar detta.
  22. Tinypope

Tinypope Titan

Vart har du införskaffat slidan :)?

23. NiklasF

NiklasF Titan

Från:
    Stockholm
    Det kommer jag inte ihåg. Det är ett customjobb av en man i USA som tydligen är rätt känd i kretsar där man pratar EDC, bushcraft och såna saker.

Tinypope gillar detta.
  24. HerrR

HerrR Titan

Från:
    Västra Götaland
    Kanske det :) enzon verkar ju helt klart trevlig!

25. Jolu

Jolu Titan

9A718289-E45E-4016-864A-62ADE385D751. A5C6944B-08DC-4D43-92A7-E88070644BC0. 142BE38B-97C7-4B7F-A03B-721C35AEFEAF.

Noen tilskudd til samlingen av unødvendigheter. Fra toppen en QuietCarry iQ (Elmax stål, framelock, titan m/PVD og karboninnlegg), Böker FR mini (VG-10, framelock, titan) og nederst «The Gent» - en Massdrop/Ferrum Forge/WEknives-collab med S35VN, framelock og titanramme/karbongrep. Lette, små gentlemans flippere alle tre.

Nutte, Grafton, Arvis och 5 andra gillar detta.
  26. JLC

JLC Brons

Jag kör två långa brynen från Fällkniven, föst ett grövre diamantbryne för att få till bra egg, sedan ett finare keramsikt för att jämna ut (typ samma funktion som strigel). Blir det riktigt slött kanske man får köra sten, men tycker diamantbrynet tar rätt bra. Har alltid räckt för mina köksknivar.

mega och bvb gillar detta.
  27. JLC

JLC Brons

fin!

Andsan gillar detta.
  28. JLC

JLC Brons

Jag kör Gränsfors "Kubben", huvud som en fullstor men mkt kortare skaft vilket gör man kan ha med den i liten rygga och utmärkt självförsvar dessutom. Köpte det direkt på plats i fabriken.

https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-handyxa-kubben/

29. Staafen

Staafen Silver Friends Of KS Premium

Hur har jag lyckats missa den här tråden? 20190202_230816-02-01.

llesurk, Simpatico, Arvis och 2 andra gillar detta.
  30. JLC

JLC Brons

Blev en MT UT stormtropper till samligen i veckan.

Samt en Spyderco Youjimbo med gröna scales.