• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Så många olika att välja på så man blir nästan lite villrådig, eller ja, det blir man ;)
Vad säger ni?
Kör Global till vardags men skulle vilja ha något lite mer spännand till helgen.

https://www.cleancut.se/butik/knivs...13-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-2-detail
A9B3B804-F108-4213-9D0B-226EF0BDE77D.png
Jag har Black Dragon-varianten av kniven du länkar till och jag är ruskigt nöjd. Utan tvekan min bästa (och roligaste) kniv. Köp! :)
SKBD.JPG

@MAK @bvb @blackcoffee @llesurk
Använder ni sharpmaker eller rullslip?
Jag kör oftast sten för hand. Får oftast till det så den blir bra vasst. Men der tar lite olika lång tid. Kör inte olika stenar utan bara en finare sten. Kanske inte att renommdera, men tillräckligt vasst blir det.

Har köpt en liten band knivslip. Worksharp.
Se medan:
https://www.widforss.se/work-sharp-...MI8Pn07pPt3wIVCKaaCh0aZwZyEAQYBCABEgL4DvD_BwE

Har slipat lite Edc knivar och lite mora, något jaktlniv. Börjar få in det. Man får inte vara för feg bara och man bör köra några billigare först så man kan öva lite.
Ska se om mina global ska få åka lite.

@MAK @bvb @blackcoffee @llesurk
Använder ni sharpmaker eller rullslip?

Lösa stenar, "whetstones" av japansk modell. Rullslip fick jag aldrig bra, Sharpmaker blev OK för primäreggen men tog tid och var trist att göra. Frihandsslipning på sten med den japanska metoden är det som är roligast och ger bäst resultat för mig. Tog några gånger att lära sig men sen verkar det sitta. :)

Lösa stenar, "whetstones" av japansk modell. Rullslip fick jag aldrig bra, Sharpmaker blev OK för primäreggen men tog tid och var trist att göra. Frihandsslipning på sten med den japanska metoden är det som är roligast och ger bäst resultat för mig. Tog några gånger att lära sig men sen verkar det sitta. :)
Slipsten är helt klart trevligaste alternativet. Har slipat egg för hand tidigare men det tar sin lilla tid att få till resultatet, inget man drar fram och gör under halvtidsvila direkt.

Vad säger panelen om magnetlist eller knivblock? hur förvarar ni era knivar..?
vissa påstår att knivarna kan bli rostiga eller bakteriella i knivblock (om man är slarvig/slarvar), och magnetlisten kan skada eggen när man tar bort kniven från listen.

jag själv kör magnetlist (den mindre global) och 7 knivar från Global, funderar på att sälja knivarna och införskaffa 2-4 japanska knivar istället, dock vet jag inte hur slipningen ska bäras åt på så pass high end knivar, känns som våt slipsten är overkill för mig åtminstone, och knivbrev lär bara fucka upp dom?

CFF702E9-E1AD-4A33-83D1-EE8FD651592D.jpeg
vissa påstår att knivarna kan bli rostiga eller bakteriella i knivblock (om man är slarvig/slarvar), och magnetlisten kan skada eggen när man tar bort kniven från listen.

jag själv kör magnetlist (den mindre global) och 7 knivar från Global, funderar på att sälja knivarna och införskaffa 2-4 japanska knivar istället, dock vet jag inte hur slipningen ska bäras åt på så pass high end knivar, känns som våt slipsten är overkill för mig åtminstone, och knivbrev lär bara fucka upp dom?

Knivställ är ett alternativ

Själv kör jag magnetlist av trä. Jag har nån gång lyckats slå en knivegg i ryggen på en annan kniv och då fick jag slipa om. Slipa är kul. :)

Svar två: Skicka inte japanska finknivar till nån som manglar sönder dem med maskinslipning. Om du inte vill lära dig slipa själv (det är inte så svårt) och inte har nån lokal butik eller hantverkare som kan göra det så skicka dem till Cleancut.se

Personligen. Slipa bra/hyggligt på sten är inte särskilt svårt att lära och behöver inte vara särskilt omständigt och komplicerat. Om man vet att man inte är sugen på att göra det så är det inte så jäkla mycket poäng utöver det estetiska att ta steget från Global (eller whatever hygglig vardagskvalitet-kniv) ändå. Den typen kniv är gjord för att skötas lite mer regelbundet och om man inte gör det så får man heller inte ut så mycket mer av en sådan än en Global iallafall.

Block/list är helt lika, gå på vad som passar ditt kök bäst. Om man är dum nog att stoppa skitiga/blöta knivar i blocket så är man också klantig nog att hacka runt med knivarna på listen så de tar stryk. Men om man är intresserad nog att fundera över det så kommer man med 99% säkerhet att inte göra någotdera.

Tänkte göra ett försök med att slipa mina knivar med en våtsten. Kör nu med en minosharp våtslip med 3 hjul men tycker inte resultatet blir nå vidare. Knivarna som ska slipas är global.

Stenen jag tänkte börja med är en combosten från nainwa 1000/3000. Tänkte även att köra med en fixture i början för att få rätt vinkel. Nån som har erfarenhet av den här stenen? Känns som en bra nybörjarsten till ett vettigt pris.

https://www.hyvlar.se/multi-sten-1000-och-3000

Stenen jag tänkte börja med är en combosten från nainwa 1000/3000. Tänkte även att köra med en fixture i början för att få rätt vinkel. Nån som har erfarenhet av den här stenen? Känns som en bra nybörjarsten till ett vettigt pris.
https://www.hyvlar.se/multi-sten-1000-och-3000

Bra initiativ. Jag har generellt bra erfarenhet av Naniwas stenar, och min "standardsten" nu är Naniwa Professional 1000, tidigare känd som Naniwa Chosera. När det gäller slipning säger ju Vincent från Korin att det är 10% utrustning och 90% teknik, så den du tittar på är nog alldeles utmärkt. Om jag skulle ge två tankar är det:

- Större stenar är lite lättare att jobba med. De flesta stenar med bara en grovlek är 220 x 70 mm och den där är lite mindre 185x65. Ingen katastrof, men jag började också med en mindre sten (King 1000/6000) och mycket pga storleken blir den liggande nu och jag använder andra stenar.

- Om du är nybörjare så skulle jag tro det räcker gott med en grovlek, nånstans kring 800-1000 grit. Att gå upp på finare korn gör mer skillnad dels med mer erfarenhet, dels med lite mer finkornigt stål, tänk kolstål. 1000 grit och sen att strigla med läder / kartong / tidningspapper borde funka utmärkt. Om knivarna är riktigt slöa kanske du också vill ha en grövre sten, 200-500 grit. Detta speciellt om du kör med en Global eller annan kniv i rostfritt.

Mina Naniwa-stenar har jag köpt från https://www.fine-tools.com/

Nu när jag tänker efter, om du vill ha min King 1000/6000 så kan jag skicka den till dig om du ger en lagom donation till BCF. Det är bättre att den används än att den ligger i min låda och dammar. :) Sätt ett PM i så fall.

Fotnot: Vincent och hans playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PLsSxXLQSZIe__A5THcrFGto9_PSkXWiN6

Om jag sen ska ge tre bonustankar är det:

- Fundera över ett sätt att hålla slipstenen flat. Lyxvarianten är ju en diamantsten, budgetvariaten är stenplattorna utanför din dörr

- Om du tycker det är svårt att få till det med din Global-kniv, köp den billigaste japanska kniven i rent kolstål du hittar, då blir det lite lättare att öva in tekniken. Inget krav, bara ett tips.

- Våga köra på frihand utan fixtur. Kör långsamt och noggrant. Det är inte så svårt.

Senast ändrad:
Bra initiativ. Jag har generellt bra erfarenhet av Naniwas stenar, och min "standardsten" nu är Naniwa Professional 1000, tidigare känd som Naniwa Chosera. När det gäller slipning säger ju Vincent från Korin att det är 10% utrustning och 90% teknik, så den du tittar på är nog alldeles utmärkt. Om jag skulle ge två tankar är det:

- Större stenar är lite lättare att jobba med. De flesta stenar med bara en grovlek är 220 x 70 mm och den där är lite mindre 185x65. Ingen katastrof, men jag började också med en mindre sten (King 1000/6000) och mycket pga storleken blir den liggande nu och jag använder andra stenar.

- Om du är nybörjare så skulle jag tro det räcker gott med en grovlek, nånstans kring 800-1000 grit. Att gå upp på finare korn gör mer skillnad dels med mer erfarenhet, dels med lite mer finkornigt stål, tänk kolstål. 1000 grit och sen att strigla med läder / kartong / tidningspapper borde funka utmärkt. Om knivarna är riktigt slöa eller om du också får slipa nån annan enklare knivar kanske du också vill ha en grövre sten, 200-500 grit. Detta speciellt om du kör med en Global eller annan sten i lite enklare rostfritt (relativt sett då).

Nu när jag tänker efter, om du vill ha min King 1000/6000 så kan jag skicka den till dig om du ger en lagom donation till BCF. Det är bättre att den används än att den ligger i min låda och dammar. :) Sätt ett PM i så fall.

Fotnot: Vincent och hans playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PLsSxXLQSZIe__A5THcrFGto9_PSkXWiN6

- Fundera över ett sätt att hålla slipstenen flat. Lyxvarianten är ju en diamantsten, budgetvariaten är stenplattorna utanför din dörr

- Om du tycker det är svårt att få till det med din Global-kniv, köp den billigaste japanska kniven i rent kolstål du hittar, då blir det lite lättare att öva in tekniken. Inget krav, bara ett tips.

- Våga köra på frihand utan fixtur. Kör långsamt och noggrant. Det är inte så svårt.

Först och främst, tack för ett superbra svar! Kunde man fått ett bättre? :)

Tar gärna din king sten! Skickar ett PM.

Ang planing av stenen får jag se hur pass intresset håller i sig, har läst att en atoma diamantplatta ska vara super :)

Vart hittar jag en kolstålis som ger bra bang for the Buck?

Får se om jag vågar mig på utan fixture, lite som stödhjul till cykeln :D

Först och främst, tack för ett superbra svar! Kunde man fått ett bättre? :)

Tar gärna din king sten! Skickar ett PM.

Ang planing av stenen får jag se hur pass intresset håller i sig, har läst att en atoma diamantplatta ska vara super :)

Vart hittar jag en kolstålis som ger bra bang for the Buck?

Får se om jag vågar mig på utan fixture, lite som stödhjul till cykeln :D

I börjarn av min "slipkarriär" köpte jag två knivar för att öva med, dels den billigaste kolstålsgyuton jag hittade på ebay, vilket var denna

https://www.ebay.com/itm/Japanese-K...-Carbon-Steel-Gyuto-180mm-KC-332/263562478423 (minns inte om det var exakt den säljaren)

Men om du lägger på frakt och den nu ofrånkomliga införtullningen som Posten gör så blir det nästan lika billigt att hålla lite koll på när Cleancut kör rea och köpa nåt där, kanske från deras egna märke Kashima Warikomi eller nåt liknande. Att vänta på en Cleancut-rea var faktiskt det sätt jag köpte den andra övningskniven, en längre Gyuto som strax ska ut till försäljning. ;) Kanetsunen däremot får stanna, 180 mm Gyuto är rätt perfekt när man ska hacka upp lite råvaror för att laga mat åt en person.

- Om du är nybörjare så skulle jag tro det räcker gott med en grovlek, nånstans kring 800-1000 grit. Att gå upp på finare korn gör mer skillnad dels med mer erfarenhet, dels med lite mer finkornigt stål, tänk kolstål. 1000 grit och sen att strigla med läder / kartong / tidningspapper borde funka utmärkt. Om knivarna är riktigt slöa kanske du också vill ha en grövre sten, 200-500 grit. Detta speciellt om du kör med en Global eller annan kniv i rostfritt.

Håller med på alla punkter. Särskilt om Globalen, ingen aning varför* men de är jäkligt träliga att slipa så jag kan tänka mig att det är lätt att tappa sugen om man börjar med dem och inte riktigt kan få till det.
*har ju naturligtvis med stålet att göra men riktigt varför det är värre än andra CroMoly fattar jag inte.

Är Kashima något att ha?
funderar på en grönsakskniv och en kockkniv i samma märke (estetiskt tilltalande) vilken grit på slips/våtstenen ska man köpa till tror ni? :)

Är Kashima något att ha?
funderar på en grönsakskniv och en kockkniv i samma märke (estetiskt tilltalande) vilken grit på slips/våtstenen ska man köpa till tror ni? :)

Kashima är såvitt jag vet Cleancuts eget namn. Bland de japanska knivarna är det rätt vanligt att det är lite halvhemligt vem som egentligen är smed och slipare och butikerna sätter sitt eget namn på det. Om du kollar beskrivningarna på de olika Kashima-serierna hos Cleancut ser du att de inte ens är tillverkade i samma stad och i olika modeller och material.

Däremot har jag aldrig hört något dåligt om dem. Bra grejor till bra pris. Själv har jag ju mest tittat på varianterna i kolstål (Kashima Warikomi). Vilken variant är det du kollat på?

Ang grit: en medelsten (800-1200) rekommenderar jag som första sten. Se ovan i Knivtokarnas egen hörna. för mer av mitt resonemang. :)

Kashima är såvitt jag vet Cleancuts eget namn. Bland de japanska knivarna är det rätt vanligt att det är lite halvhemligt vem som egentligen är smed och slipare och butikerna sätter sitt eget namn på det. Om du kollar beskrivningarna på de olika Kashima-serierna hos Cleancut ser du att de inte ens är tillverkade i samma stad och i olika modeller och material.

Däremot har jag aldrig hört något dåligt om dem. Bra grejor till bra pris. Själv har jag ju mest tittat på varianterna i kolstål (Kashima Warikomi). Vilken variant är det du kollat på?

Ang grit: en medelsten (800-1200) rekommenderar jag som första sten. Se ovan i Knivtokarnas egen hörna. för mer av mitt resonemang. :)

När du säger sådär blir jag ganska avtrubbad direkt, då tittar jag vidare, jag vill att det ska vara "äkta" och ingen "köpt" smed som börjar smida knivar åt ngt företag.

hur är Shiro Kamo eller Moritaka? kolstål vill jag också gå över till efter ha jobbat med globalknivar ett tag, rostfritt känns bara som en lathetsgrej för att slippa vårda sina knivar.

ska dessa knivar också få en omgång av bryne eller är det helt nej nej?

När du säger sådär blir jag ganska avtrubbad direkt, då tittar jag vidare, jag vill att det ska vara "äkta" och ingen "köpt" smed som börjar smida knivar åt ngt företag.

Så tänkte jag också i början. Tills jag lärde mig att det ofta är smederna som vill ha det så. Och de som säljer under eget namn gör ofta inte allt själva, utan de samarbetar med andra. Så var inte rädd för butiksmärken så länge kniven är bra är mitt tips.

Shiro Kamo har tunna fina knivar, jag har köpt två och har en av dem kvar. Bra, prisvärt. Men nu föredrar jag lite tjockare knivar med mer tyngd och då föredrar jag annat. Min absoluta favorit just nu är en Gyuto från Watanabe, där du köper direkt från smeden. Professional-serien är det som gäller, kolla på http://www.kitchen-knife.jp/pro/ Men då kommer ju moms och skrot till.

En annan smed som säljer direkt till konsument är Fujiwara Teruyasu med webbsidan: https://www.teruyasu.net/ . Ryktet är (eller var för ett par år sen) att det är hög men inte jämn kvalitet, en del av knivarna som lämnar verkstan är inte så välgjorda men när man får ett bra exemplar så slår det allt annat. Enligt de som är fans.

En annan bra butik som kan vara värd att kolla in är den danska butiken http://www.japanesenaturalstones.com/ . Toyama-knivarna där är ganska lika Watanabe, och storyn är att Watanabe var lärling hos Toyama. Knivarna kallade "Munetoshi Sanjo" är härligt grova i designen, det känns rustikt så det räcker. Munetoshin är otroligt lätt att slipa löjligt vass, men de är ju inte direkt lasertunna. JNS egna slipstenar är också trevliga.

Men du skriver att du bor i betongdjungeln - misstänker det är Stockholm? Kliv in på Cleancut och testa lite själv. Inget slår egna erfarenheter. Japanese Knife Company har också trevliga butiker men jag har fått känslan att det är lite mindre prisvärt där.

Så tänkte jag också i början. Tills jag lärde mig att det ofta är smederna som vill ha det så. Och de som säljer under eget namn gör ofta inte allt själva, utan de samarbetar med andra. Så var inte rädd för butiksmärken så länge kniven är bra är mitt tips.

Shiro Kamo har tunna fina knivar, jag har köpt två och har en av dem kvar. Bra, prisvärt. Men nu föredrar jag lite tjockare knivar med mer tyngd och då föredrar jag annat. Min absoluta favorit just nu är en Gyuto från Watanabe, där du köper direkt från smeden. Professional-serien är det som gäller, kolla på http://www.kitchen-knife.jp/pro/ Men då kommer ju moms och skrot till.

En annan smed som säljer direkt till konsument är Fujiwara Teruyasu med webbsidan: https://www.teruyasu.net/ . Ryktet är (eller var för ett par år sen) att det är hög men inte jämn kvalitet, en del av knivarna som lämnar verkstan är inte så välgjorda men när man får ett bra exemplar så slår det allt annat. Enligt de som är fans.

En annan bra butik som kan vara värd att kolla in är den danska butiken http://www.japanesenaturalstones.com/ . Toyama-knivarna där är ganska lika Watanabe, och storyn är att Watanabe var lärling hos Toyama. Knivarna kallade "Munetoshi Sanjo" är härligt grova i designen, det känns rustikt så det räcker. Munetoshin är otroligt lätt att slipa löjligt vass, men de är ju inte direkt lasertunna. JNS egna slipstenar är också trevliga.

Men du skriver att du bor i betongdjungeln - misstänker det är Stockholm? Kliv in på Cleancut och testa lite själv. Inget slår egna erfarenheter. Japanese Knife Company har också trevliga butiker men jag har fått känslan att det är lite mindre prisvärt där.

grym är du! det ska jag absolut göra.
jag vill också ha lite rustikare knivar, behöver inte vara tunna alls.
jag ska göra det, glida in och snacka lite knivar med gänget på cleancut och se vad jag lämnar med!
Arigatou! :)

Någon som har erfarenhet av Mora Garberg? Tänkte som jakt/frilufts-kniv. Har innan varit intresserad av ESEE 3 och fällkniven F1/S1, men moran är lite billigare.

Någon som har erfarenhet av Mora Garberg? Tänkte som jakt/frilufts-kniv. Har innan varit intresserad av ESEE 3 och fällkniven F1/S1, men moran är lite billigare.
Jag äger både en Garberg i rostfritt stål och en ESEE 4, samt har provat Fällkniven F1 och S1 många gånger. Alla knivar håller hög kvalitét och kommer sannolikt klara av allt du kommer utsätta den för.

Några fördelar med ESEE är livstids garanti och ett lättslipat kolstål (som förvisso rostar om man inte tar hand om det.)

Personligen gillar jag Garberg bättre. Mycket på grund av slipningen, men också för att stålet håller hög kvalitét och är lättskött. Sen att kniven tillverkas i Svergie tycker jag känns bra. Ett litet minus är att knivslidan inte känns så premium, men det finns många after-market att köpa till för den som vill. Själv köpte jag den här till min Garberg:

025D5CD4-36A3-4A5C-B500-113D99EBD2D7.jpeg

Tillbaka
Topp