• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Camo00

Patek
Ngn som har förslag på en billig liten fällkniv?
Min favorit sen ett tag är min Spyderco Meadowlark 2, sjukt billig, lätt och ergonomisk!
spyderco-byrd-meadowlark-2-fallkniv.jpg

https://www.knivbutik.se/fallknivar/353-spyderco-byrd-meadowlark-2-fallkniv.html
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ser riktigt bra ut.
Men tänkte att en kolståls nakiri/santoku skulle bli min nästa. Men kanske man skulle testa tadafusa.

Slipar du själv? Jag läste mycket i början om hur mycket lättare det skulle vara att slipa kolstol jämfört med nåt rostfritt typ VG-10. Men jag tycker faktiskt inte att VG-10 har varit så jävligt på stenarna. Visst, en ren kolstålskniv är en dröm att slipa och det är lite mer jobb att få bort råeggen på VG-10 men absolut inte omöjligt. Tillochmed de Frost, Global och bättre IKEA jag kastat på stenarna har funkat OK att slipa även jag ger upp på för billiga köksknivar ur morsans kök. :)

Med tiden ändras ju smaken med. I början köpte jag fina knivar med damaskusstål, men den enda kniven som får nån tid att tala om nu är en vanlig gyuto från Watanabe som inte har mycket utsmyckning alls bortom patinan.

Kanske ska man rent av kränga av ett par av de där snygga men dåligt använda Santoku-knivarna?
 

MAK

Friends of KS

Är bara en glad amatör som försöker sig på att slipa med ett några olika stenar. Dock har jag ingen VG10, utan santoku ifrån misonos molybdenserie. Kanske är de lite enklare att slipa än VG10.

Den rackarns santokun har dock en osymetrisk egg (Double Bevel Edge 70/30) vilket jag inte uppmärksammat förrän efter något års användande. Försökt läsa på hur man bäst slipar sådan egg, men blir inte riktigt klok på bästa sätt. 70% på ena sidan och 30% på andra....
Får till ok skärpa, enligt min ambitions/kunskapsnivå. :) Men skulle gärna få den ännu bättre.
Övning borde väl ge färdighet...
 

MAK

Friends of KS
Någon av er som har en Moritaka i Aogami#2 eller motsvarande? Kan ni dela med er av erfarenheter?
Tvivlar inte på att se är goda att jobba med, men undrar hur jobbiga de är att underhålla.

735D9D8C-7FD0-4361-96D2-4CD0ABDE0043.png
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Den såg lovande ut! Ingen egen erfarenhet av kolstålare. Än...
Håller med om att det finns mkt roligt att välja mellan. Och ”billigt” i förhållande till de klock-tokerier som medlemmarna på detta forum hänger sig åt. :)
Så sant så!
Känns som man får rätt mycket kniv för pengarna.
Kommer även här få en grymt vass kniv till tomater och annat som kommer.
Dyra knivar går absolut att hitta, men tror denna prisklass duger för närvarande.
Frågande bara om man ska välja denna eller någon annan.
 
Topp