• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gaddpassarounden, nu har den börjat!

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Då har man langat Gadden vidare.
Jag skulle ljuga om jag sa att jag burit den hela veckan.
Jag kan börja med att skriva att jag har noll koll på klockor i denna prisklass.
När frågan kom vilken konfiguration vi önskade för pass-klockan så "röstade" jag på vit tavla med brunt band.
Vilket jag tycker är mycket fint på dressur.
Jag har varit med på den svarta med svart band, så.......
jag tycker nog att den svarta klockan är något otydlig och slät i sitt utryck. samt att den är väldigt blank.
Jag hade nog gått igång hårdare på den ljusa varianten.
De medföljande banden var fina tycker jag.
Men skulle jag köpa en klocka i denna prisklass till någon så ser jag det som ett mycket fint alternativ.
Tack för en trevlig bekantskap hur som helst.
/j
 

MLP

Omega
Nu har WSOK lämnat mig och det är dags att summera. Boetten var nog de som överraskade mig mest, den var finare i verkligheten och kändes välarbetad (för prisklassen), på tavlan finns det inget att egentligen anmärka på, helt okej.

Hade gärna sett en lite mindre variant då jag stundtals upplever Knutte som rätt stor. Det kan vara så att jag upplever den stor pga dess vita tavla (kanske hade känts mindre med den svarta). Dock verkar det ju vara stora klockor som efterfrågas i det segmentet som Knutte är i, och det får man väl acceptera.

Det enda som jag egentligen är besviken på är lädret. Det kändes tyvärr rätt billigt och drar ner intrycket en aning. Jag jämför då lädret med det läder som sitter på Gants och DWs klockor, som jag personligen gillar mer.

All in all, ett trevligt tillskott till klockbranschen. Däremot får man ta hänsyn åt att Knut Gadd tar ca 2500kr medans DW tar ca 1000kr (om jag inte misminner mig), vilket kanske inte är hela världen men tycker ändå att det ska nämnas.

Men om man nu jämför klockan i sin helhet med sina konkurrenter och tar det i hänsyn så får jag ändå säga att det är ett bra alternativ.
 

Camo00

Patek
Det är rätta takter, jag är faktiskt nyfiken på varför den här klockan hyllas av så många entusiaster som annars är pigga på att såga kreti och preti. Nu så respekterar jag folks tycke, men för fan, ett sketet Miyotaverk för tre spänn....
Fortfarande mer urverk för pengarna än 95% av de dyrare klockorna på forumet... Jag vet inte nånting om vems fickor den i sammanhanget lilla vinsten för Knut-klockorna hamnar i, men hyllar ändå klockan som en lyckad kombo av design och kvalitet till rätt pris, i en svårnavigerad och överfull bransch!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag låter klockan passera mig ganska hastigt då jag har lite ont om tid i helgen, men hoppas att det kommer näste man till gagn.
Ska vi börja med banden?
Först och främst ska jag nämna att jag tycker den är absolut snyggast med den vita tavlan, som jag är glad att jag fått klämma på. Av banden den säljs med tycker jag den är snyggast på mörk krokodil, men jag hade nog köpt den med slätt blått eller kanske grönt. Detta för att jag blivit lite emot band som försöker se ut som något de inte är. Inget konstigt med det, då de flesta klockor i den här prisklassen och en god bit uppåt kommer på präglade band, och anledningen är såklart att ett äkta krokodil kostar lika mycket som klockan. Carl-Johan erbjuder också klockan på släta band för folk som jag, även om jag gärna sett även ett slätt svart och/eller brunt. Vad kvaliten beträffar så tycker jag inte att den är sämre än det som satt på min Tissot Visodate. Det ljusa strutsbandet var snyggt till klockan, men efter “vårtband” och “anabolahönaband” så hade jag svårt att känna mig bekväm med det. What has been heard cannot be unheard.

DSC_0782.jpg


DSC_0784.jpg


DSC_0813.jpg


Initialt tyckte jag inte att det var för hårt, förmodligen för att det passerat några användare, men det var påtagligt att den bredare delen av bandet inte var alls lika uppmjukad som det övriga. Banden är som bekant 20/16, och bitarna närmast klockan var fortfarande väldigt styva. Förmodligen löser det sig med tiden även där.
20/16 känns igen från vintage-klockor, och det finns ju många nickningar till dessa hos Knut Gadd, men jag tycker både komfortmässigt och estetiskt att 20/18 skulle varit att föredra.
Många har anmärkt på längden, och det här är den första klockan jag testat som jag inte behövt ha på innersta hålet. Uppfriskande tycker jag, men såklart märks det i andra ändan.
Låset är däremot alldeles otroligt fint! Nomos gjorde en stor grej av den designen på deras guldklockor, och nu senast på neomatik. I övrigt känns den inte helt vanlig. Nån som vet om fler har liknande? Stor eloge!
Det som måste understrykas är ju att den här klockan, tack vare att det inte är mycket färg på tavlan, gör sig bra på nästan vilket band som helst. På hemsidan kan man välja en hel driva, och att det följer med ett verktyg uppmuntrar till att experimentera och hitta sin favvo. Det är lite det som lockat med den vittavlade, som skulle passa sjukt bra på något färgglatt nato på stranden, eller perlon till linnekostym. Jag är nästan förvånad att vi inte sett fler leka med de här möjligheterna.

DSC_0809.jpg


DSC_0808.jpg


Vad storleken beträffar så är jag inte förvånad att den bär större än sina 38mm antyder, men jag hade faktiskt väntat mig att den skulle vara för stor. I synnerhet som det verkar vara nästan konsensus hos de tidigare användarna. Nej, den ska inte göras större. Ja, jag hade personligen kanske föredragit den 1mm mindre, men sett till storleken på klockor som säljs idag tycker jag att det här känns som en i högsta grad gångbar storlek, och ett mycket bra och behärskat val.

Boxen har nämnts också, och den tycker jag spelar långt över sin division. Stor, snygg och gedigen. Den bidrar till en mycket positiv helhetskänsla.

DSC_0826.jpg


Kvaliten i övrigt då? Personligen tycker jag man får vad man betalar för sett till specarna. Kvarts, safirglas, ock överlag gedigen och med bra finish. Det enda jag kunde upptäcka var en liten böj på minutvisaren vid infästningen som förmodligen inte hade slunkit igenom kontrollerna hos rolex eller omega. Jag tycker det var trevligt med subsekund istället för centrumsekund, då tickandet blev mindre påtagligt, men jag blev faktiskt överraskad över hur stora hopp den ändå tog. Såpass jag jag var tvungen att räkna antal sekunder per varv, men ju, det stämde. Kanske bara jag som är ovan vid kvarts. Baksidan är inte mycket att hurra för, men par for the course, som det heter. Jag noterar mindre märken efter ett öppningsförsök (utan att ta bilder? Skämmes!) men behärskade mig själv från att ge mig på den.

DSC_0820.jpg


DSC_0788.jpg


DSC_0825.jpg


Det som dock gör att klockan upplevs som väldigt prisvärd i min ögon är att den är så unik. Det är inte en standardboett med egen tavla (som var känslan jag fick av Tärnan Oceanographer för en tid sedan) utan känns som den är byggd från 0. Att den då kan hamna i samma prisklass som motsvarande klocka från tissot är imponerande.

Det är nog lätt att bli fartblind när man hänger här, och testet att fråga “mannen på gatan” vad hen tror den kostar kan bli lite missvisande då många nog skulle förbluffas över vad som betraktas som “billigt” eller “prisvärt” på det här forumet. Jag gjorde istället testet med min bildade men klockointresserade svåger, och bad honom rangordna en handfull av mina klockor efter vad han trodde de kostade, från högst till lägst.

Test 1: Vid första anblick

E6514593-E20F-4A49-8028-F64982B55BA0.jpg


Test 2: Efter att ha pillat på dem lite

FD94F9F3-7E91-4C3C-B61F-1A83F342A543.jpg


Den var också min sons förstaval.

D70A1CB8-1FC4-4958-8A2D-3E582515FBE1.jpg


Han tyckte det var svårt, och även det längre testet var under stress från gnälligt barn. Talande är dock att KG aldrig tippades som billigast, trots att näst billigaste klockan var en faktor fyra dyrare. På ett personligt plan är jag djupt besviken över att nomosen hamnade sist i omgång två, men jag köpte den för min egen skull.

Klockorna i fråga är alltså Oris Chronoris (~21k), Nomos Orion (~16k) och Stowa Seatime (~10k).

Slutsats: Jag är mer imponerad av den efter att ha sett den i verkligheten. Jag hade tidigare tänk att det vore en kul klocka att rekommendera för tex min ointresserade svåger eller en kollega, men jag får uppgradera den till ett utmärkt komplement till en OWG som sitter på tex en sub eller en speedy (borde inte vara så ovanligt?). Den här blir en dressigare klocka med ljus tavla som tar samma band. Funkar bra på resan eller när man av andra anledningar inte vill ha dyrklockan på sig, och behöver inte ställas eller ligga i winder. Och är inte massa pengar i lådan om den inte används så ofta.
Jag hade föredragit 20/18-band, inte minst för att man då kunnat flytta med spännet om man byter. Jag hade även gärna sett fler färger på släta band. Visarna hade kunnat varit bockade mer, vilket hade förbättrat läsligheten i olika ljus, och eventuellt gett ett lite mer påkostat intryck.
Självklart hade det varit trevligt med mekaniskt verk, glasbaksida eller lätt kupat glas, men det är alla saker som hade gjort klockan dyrare och därmed tappar den kunder. Men kanske en limited edition mechanical längre fram?

Bra gjort!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag låter klockan passera mig ganska hastigt då jag har lite ont om tid i helgen, men hoppas att det kommer näste man till gagn.
Ska vi börja med banden?
Först och främst ska jag nämna att jag tycker den är absolut snyggast med den vita tavlan, som jag är glad att jag fått klämma på. Av banden den säljs med tycker jag den är snyggast på mörk krokodil, men jag hade nog köpt den med slätt blått eller kanske grönt. Detta för att jag blivit lite emot band som försöker se ut som något de inte är. Inget konstigt med det, då de flesta klockor i den här prisklassen och en god bit uppåt kommer på präglade band, och anledningen är såklart att ett äkta krokodil kostar lika mycket som klockan. Carl-Johan erbjuder också klockan på släta band för folk som jag, även om jag gärna sett även ett slätt svart och/eller brunt. Vad kvaliten beträffar så tycker jag inte att den är sämre än det som satt på min Tissot Visodate. Det ljusa strutsbandet var snyggt till klockan, men efter “vårtband” och “anabolahönaband” så hade jag svårt att känna mig bekväm med det. What has been heard cannot be unheard.

DSC_0782.jpg


DSC_0784.jpg


DSC_0813.jpg


Initialt tyckte jag inte att det var för hårt, förmodligen för att det passerat några användare, men det var påtagligt att den bredare delen av bandet inte var alls lika uppmjukad som det övriga. Banden är som bekant 20/16, och bitarna närmast klockan var fortfarande väldigt styva. Förmodligen löser det sig med tiden även där.
20/16 känns igen från vintage-klockor, och det finns ju många nickningar till dessa hos Knut Gadd, men jag tycker både komfortmässigt och estetiskt att 20/18 skulle varit att föredra.
Många har anmärkt på längden, och det här är den första klockan jag testat som jag inte behövt ha på innersta hålet. Uppfriskande tycker jag, men såklart märks det i andra ändan.
Låset är däremot alldeles otroligt fint! Nomos gjorde en stor grej av den designen på deras guldklockor, och nu senast på neomatik. I övrigt känns den inte helt vanlig. Nån som vet om fler har liknande? Stor eloge!
Det som måste understrykas är ju att den här klockan, tack vare att det inte är mycket färg på tavlan, gör sig bra på nästan vilket band som helst. På hemsidan kan man välja en hel driva, och att det följer med ett verktyg uppmuntrar till att experimentera och hitta sin favvo. Det är lite det som lockat med den vittavlade, som skulle passa sjukt bra på något färgglatt nato på stranden, eller perlon till linnekostym. Jag är nästan förvånad att vi inte sett fler leka med de här möjligheterna.

DSC_0809.jpg


DSC_0808.jpg


Vad storleken beträffar så är jag inte förvånad att den bär större än sina 38mm antyder, men jag hade faktiskt väntat mig att den skulle vara för stor. I synnerhet som det verkar vara nästan konsensus hos de tidigare användarna. Nej, den ska inte göras större. Ja, jag hade personligen kanske föredragit den 1mm mindre, men sett till storleken på klockor som säljs idag tycker jag att det här känns som en i högsta grad gångbar storlek, och ett mycket bra och behärskat val.

Boxen har nämnts också, och den tycker jag spelar långt över sin division. Stor, snygg och gedigen. Den bidrar till en mycket positiv helhetskänsla.

DSC_0826.jpg


Kvaliten i övrigt då? Personligen tycker jag man får vad man betalar för sett till specarna. Kvarts, safirglas, ock överlag gedigen och med bra finish. Det enda jag kunde upptäcka var en liten böj på minutvisaren vid infästningen som förmodligen inte hade slunkit igenom kontrollerna hos rolex eller omega. Jag tycker det var trevligt med subsekund istället för centrumsekund, då tickandet blev mindre påtagligt, men jag blev faktiskt överraskad över hur stora hopp den ändå tog. Såpass jag jag var tvungen att räkna antal sekunder per varv, men ju, det stämde. Kanske bara jag som är ovan vid kvarts. Baksidan är inte mycket att hurra för, men par for the course, som det heter. Jag noterar mindre märken efter ett öppningsförsök (utan att ta bilder? Skämmes!) men behärskade mig själv från att ge mig på den.

DSC_0820.jpg


DSC_0788.jpg


DSC_0825.jpg


Det som dock gör att klockan upplevs som väldigt prisvärd i min ögon är att den är så unik. Det är inte en standardboett med egen tavla (som var känslan jag fick av Tärnan Oceanographer för en tid sedan) utan känns som den är byggd från 0. Att den då kan hamna i samma prisklass som motsvarande klocka från tissot är imponerande.

Det är nog lätt att bli fartblind när man hänger här, och testet att fråga “mannen på gatan” vad hen tror den kostar kan bli lite missvisande då många nog skulle förbluffas över vad som betraktas som “billigt” eller “prisvärt” på det här forumet. Jag gjorde istället testet med min bildade men klockointresserade svåger, och bad honom rangordna en handfull av mina klockor efter vad han trodde de kostade, från högst till lägst.

Test 1: Vid första anblick

E6514593-E20F-4A49-8028-F64982B55BA0.jpg


Test 2: Efter att ha pillat på dem lite

FD94F9F3-7E91-4C3C-B61F-1A83F342A543.jpg


Den var också min sons förstaval.

D70A1CB8-1FC4-4958-8A2D-3E582515FBE1.jpg


Han tyckte det var svårt, och även det längre testet var under stress från gnälligt barn. Talande är dock att KG aldrig tippades som billigast, trots att näst billigaste klockan var en faktor fyra dyrare. På ett personligt plan är jag djupt besviken över att nomosen hamnade sist i omgång två, men jag köpte den för min egen skull.

Klockorna i fråga är alltså Oris Chronoris (~21k), Nomos Orion (~16k) och Stowa Seatime (~10k).

Slutsats: Jag är mer imponerad av den efter att ha sett den i verkligheten. Jag hade tidigare tänk att det vore en kul klocka att rekommendera för tex min ointresserade svåger eller en kollega, men jag får uppgradera den till ett utmärkt komplement till en OWG som sitter på tex en sub eller en speedy (borde inte vara så ovanligt?). Den här blir en dressigare klocka med ljus tavla som tar samma band. Funkar bra på resan eller när man av andra anledningar inte vill ha dyrklockan på sig, och behöver inte ställas eller ligga i winder. Och är inte massa pengar i lådan om den inte används så ofta.
Jag hade föredragit 20/18-band, inte minst för att man då kunnat flytta med spännet om man byter. Jag hade även gärna sett fler färger på släta band. Visarna hade kunnat varit bockade mer, vilket hade förbättrat läsligheten i olika ljus, och eventuellt gett ett lite mer påkostat intryck.
Självklart hade det varit trevligt med mekaniskt verk, glasbaksida eller lätt kupat glas, men det är alla saker som hade gjort klockan dyrare och därmed tappar den kunder. Men kanske en limited edition mechanical längre fram?

Bra gjort!
Vad trevligt með en lång och innehållsrik post :)
Vi får se vad Carl Johan säger om en limited edition mechanical, jag ställer mig isåfall efter dig i kön !
 

Camo00

Patek
Vad trevligt með en lång och innehållsrik post :)
Vi får se vad Carl Johan säger om en limited edition mechanical, jag ställer mig isåfall efter dig i kön !
Skulle tro att det hänger mest på hur mycket/lite justeringar som behöver göras för att få in ett mekaniskt verk, vad gäller utrymme i boett, visarstorlek, tavlans utformning mm... Inte så "bara" att konvertera en quartz till en automat, om klockan är hårt specad för quartz...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, då har jag fått stifta bekantskap med den svarta gadden länge nog för att kunna sammanfatta mina intryck. Det är en rätt blandad upplevelse måste jag säga, mycket positivt men också en hel del som skaver.

Först av allt kanske jag ska säga att jag normalt aldrig bär dressare men en klar reflektion är - jösses vad skönt det är med en liten och smidig klocka. Smyger problemfritt in under manschetten, inte håller på och fastnar och drar i som de "normala" dykare jag främst använder i övrigt.

Vidare på pluskontot tycker jag boettformen är. Spännande kombinatino av både fyrkantigt och runt på en och samma gång, jag gillar't.

Urtavlan är klart mer spännande än en solidsvart men den kommer främst till sin rätta utomhus. Säkert medvetet.
image.jpeg

På den negativa sidan finns först och främst avsaknaden av AR. I min mening gör det klockan i princip oanvändbar. Jag blir bara galen av reflektionerna hela tiden.
image.jpeg


En annan sak är att jag tycker boetten är lite ospännande. Exempelvis saknar fasning på bandhornen och annat som jag tycker är trevligt. Likaledes är skillnaden mellan borstningen och polerade ytor inte tillräckligt stor. De borstade ytorna är inte tillräckligt matta, de polerade ytorna är inte tillräckligt blanka.

Quartz - det är väl mycket en smaksak och dessutom inte knutet till Gadd men oj så färglöst det är. Klockan lever ingenting, den känns bara helt död.

Sista tråkiga punkten är armbanden. De ser ut som plastiga lakritsremmar och känns som de är inköpta för 19 spänn på ebay. Den biten är ju lyckligtvis rätt enkel att åtgärda på egen hand men drar ändå ner intrycket. De är också för smala vid spännet för min smak.

Sammanfattningsvis tillhör jag nog inte riktigt målgruppen. Jag är dock tacksam för möjligheten att ha fått testa på klockan på det här sättet och jag beundrar de som har energi att ta fram en egen klocka.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Då har Knutte landat hos mig.
Första intrycket är att finishen är högre än vad jag väntade mig och tavlan är riktigt snygg.
Jag gillar verkligen formen på klockan och det ska bli kul att stifta bekantskap med den här rackaren.
Jag återkommer med bilder och intryck senare.
DSC_1705-01.jpeg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu har jag haft klockan sedan lunch i fredags och tänkte dela med mig lite av mina intryck.
Som jag skrev tidigare så blev jag förvånad över hur finishen på själva klockan upplevdes när jag plockade upp den ur boxen. Till det positiva.
Jag har inte så mycket erfarenhet av klockor i den här prisklassen eller i den här stilen för den delen, men jämfört med några av min sambos klockor i det här segmentet så känns den väldigt välarbetad. Även min sambo höll med och hade nog redan beställt en om den hade varit lite mindre.
Personligen så har jag inget problem med storleken även om den just i den här vinkeln ser väldigt stor ut :)
DSC_1750-01.jpeg


Angående banden som följde med så upplever jag att det ljusa bandet håller en högre kvalite och känns mindre plastigt än det mörka. Trots det monterade jag det mörka på en gång då jag tycker att det passar klockan mycket bättre rent estetiskt.
DSC_1755-01.jpeg


Det jag gillar absolut bäst på klockan är formen på boetten, glasringen med sin fina borstning, safirglaset som sticker upp ovanför kanten samt den sköna strukturen på tavlan. Även den gräddvita färgen på tavlan tilltalar mig och rent designmässigt är den riktigt lyckad!
DSC_1763-01.jpeg
DSC_1764-01.jpeg



Som många andra har sagt så är timvisaren för tjock vid infästningen och harmoniserar inte riktigt.
DSC_1768-01.jpeg


Klockans hjärta kan jag inte uttala mig då jag helt saknar kunskap men jag gillar att det är en kvartsklocka. Det känns som en klocka jag skulle kunna få för mig att använda lite nu och då, och då passar det bra med "grab and go" konceptet.

Jag tycker att det hade varit önskvärt med lite högre kvalite på banden, helst med tanke på Gadds historia inom textilbranschen. Ja, jag vet att banden inte är av textil men det borde väl öppna upp för lite andra roliga varianter kanske och läder är väl inte helt främmande för de med textilkunskap?

Det jag saknar absolut mest på klockan är någon typ av antireflexbehandling! Jag är van med det och har svårt att vara utan märker jag nu.
Klockan ger ett trevligt intryck och mina vänner och bekanta har gett den tummen upp!
Blir det ett köp? Kanske, med ett bättre läder och AR så hade det varit givet. Kanske till och med för någon krona mer.....

Nu fortsätter jag veckan tillsammans med Knut så får vi se om någonting annat dyker upp i hjärnan som är värt att förmedla.

DSC_1741-01.jpeg
DSC_1747-01.jpeg
DSC_1748-01.jpeg
DSC_1767-01.jpeg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hola!
Kvällsupdate på DSOKG.
Började på de medföljande tunna skinnbanden, insåg snabbt att jag ville ha något rejälare band till den ganska stora boettformen.
Provade ett av mina favorit natoband och swoosh ..blev den riktigt trevlig att bära:)
image.jpeg
 

vistor

Omega
Fick min Gadd idag, mycket nöjd med finish och klockans allmänna kvalitetskänsla.

Bandet tycker jag var helt ok, långt bättre än det som kommit på seikoklockor som tex alpinist som ändå är dubbla priset(nästan) men ja, jag kommer nog att köpa från andra källor om jag ska utöka bandförrådet eftersom att jag inte tycker att man kan begära 495 kronor styck för banden som sitter på knutte jämfört med vad dom pengarna ger från andra sidor.

Annars har jag endast positiva saker att säga, för priset har jag inte fått något som haft bättre kvalitet och jag har köpt mycket både begagnat och nytt i prisklasserna 3-6 tusen.

Knutte gör sig därför helt utmärkt i sin prisklass och med ett lite finare, kanske schweiziskt urverk skulle den bra kunna säljas för dubbla priset!

Jag har haft quartzare från victorinox och Certina som kostat 5-6 tusen hos AD men faktiskt inte kommit nära den känslan av perfektion som knutte ger, han är lixom från topp till tå optimal. Sedan kan man argumentera om visarna och AR men för pengarna så kan jag som en budget klock människa säga att han är väldigt prisvärd!

Det enda (dum som jag är) trodde jag att det ingick två band då jag spanat på passarounden men självklart så får man bara ett vid köp.

Och allmän feedback till knut ang köpet:
Smidigt och bra, men försök att skaffa något som slänger iväg ett mail när klockan är skickad med kollinummer, alltid trevligt att kunna se!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Morgonstund har guld .. osv..:)
Har haft KG i några timmar nu, en klart trevlig bekanskap i prissegmentet så här långt.
I.o.m. det slanka formspråket och "dressigheten" i utformningen av dess design så blir 38mm lite stort mentalt. På handleden blir den faktiskt helt ok, men fortfarande inte dressigt (jag kanske är för old school i mina värderingar?)
Idag ska det bäras under manschett, valet står mellan:
TG, KG och IWC (dryga 60 år mellan klockorna)
image.jpeg

image.jpeg
 
Ursäkta en försiktig fråga men varför är den här klockan så omhuldad medan man gör narr av Karlskronaklockan, vad den nu heter. Båda har väl standard urverk och försöker med någon form av egen design. Är bara nyfiken. Iofs finns väl bara klockan från Karlskrona i idevärlden, men ändå..
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ursäkta en försiktig fråga men varför är den här klockan så omhuldad medan man gör narr av Karlskronaklockan, vad den nu heter. Båda har väl standard urverk och försöker med någon form av egen design. Är bara nyfiken. Iofs finns väl bara klockan från Karlskrona i idevärlden, men ändå..
Du har ju själv besvarat frågan, Knut Gadd klockan finns. Den andra är ännu bara en teoretisk idé.
 
'
Du har ju själv besvarat frågan, Knut Gadd klockan finns. Den andra är ännu bara en teoretisk idé.
Men den startade väl såhär...Och då var det bara en "teoretisk ide'"...Något måste ha hänt?
Hejsan alla klockintresserade!
Jag håller på att starta upp ett eget klockmärke(Alf Watch Company) och har nu tagit fram en design som jag nu kan presentera. Det är en lite udda design och jag vet att den inte kommer falla alla i smaken men hoppas ändå några kan uppskatta den! Klockan kommer drivas av ett pålitligt och prisvärt Miyota cal.8245 urverk med subsekund. Klockan kommer att ha måtten 40x40mm. Klockan kommer att lanseras på Kickstarter nästa år och kommer att kosta ca $350. Skulle uppskatta om ni kunde säga vad ni tycker om designen och vilka färger ni föredrar!:)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
'
Men den startade väl såhär...Och då var det bara en "teoretisk ide'"...Något måste ha hänt?
Hejsan alla klockintresserade!
Jag håller på att starta upp ett eget klockmärke(Alf Watch Company) och har nu tagit fram en design som jag nu kan presentera. Det är en lite udda design och jag vet att den inte kommer falla alla i smaken men hoppas ändå några kan uppskatta den! Klockan kommer drivas av ett pålitligt och prisvärt Miyota cal.8245 urverk med subsekund. Klockan kommer att ha måtten 40x40mm. Klockan kommer att lanseras på Kickstarter nästa år och kommer att kosta ca $350. Skulle uppskatta om ni kunde säga vad ni tycker om designen och vilka färger ni föredrar!:)
Alf watch är en tredje ny klocka det är rätt, de har heller inga fysiska exemplar ännu.
Det är inte lätt att hålla isär alla nya, det håller jag med dig om.
 
Alf watch är en tredje ny klocka det är rätt, de har heller inga fysiska exemplar ännu.
Det är inte lätt att hålla isär alla nya, det håller jag med dig om.
Som tidigare sagt, jag har ingen större koll på nyare svenska klockmärken men är genuint intresserad av hur vissa märken accepteras och andra dissas. Sjöö Sandström till exempel har ju gjort en remakarbel varumärkesresa. Kollar man tex http://sjoosandstrom.se/collection/royal-steel-classic/#008713 framgår det inte ens vilket urverk det handlar om annnat än det är Automatic movement (Swiss Made). Caliber: 11 1/2’’.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ursäkta en försiktig fråga men varför är den här klockan så omhuldad medan man gör narr av Karlskronaklockan, vad den nu heter. Båda har väl standard urverk och försöker med någon form av egen design. Är bara nyfiken. Iofs finns väl bara klockan från Karlskrona i idevärlden, men ändå..
Som jag har skrivit i en annan tråd: "Orsakerna är flera, men främst på grund av att den sades vara egen design trots att det har uppdagats att det mer eller mindre är en "off the shelf"-design från den kinesiska tillverkaren. Klockan liknar för mycket för många redan existerande klockor. Sedan så har företaget (personen) fått dåligt rykte på grund av tvivelaktiga reklam/försäljningsknep."

Kolla bland annat den här tråden: https://klocksnack.se/threads/karlskrona-baltic-shield-final-design-renderings-and-specs.38538/
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håll er till ämnet, den här tråden avhandlar enkom passarounden. Vill ni ifrågasätta eller klaga så görs det med fördel i egen tråd.
 
Topp