• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gaddpassarounden, nu har den börjat!

Sorubim

Audemars
Som så många redan nämnt så är väl originalbanden inte så mycket att hänga i julgranen. Testar med ett vintageläder-nato och tycker det funkar väldigt bra...
knutgadd_04.jpg
 

Sorubim

Audemars
Så är det då snart dags för Knutte att åka vidare till nästa hållplats. Till att börja med vill jag säga att jag har ett par dressigare klockor i samlingen. Dessa används dock väldigt sällan då jag mest gillar dykare och tooliga klockor. Det har varit intressant att få testköra den här dressklockan från Knut Gadd trots att den kanske inte ligger precis mitt i min intressesfär. Här är mina synpunkter på klockan:

Positivt:
Jag gillar hur klockan är formgiven. Den känns genomtänkt utan att bli tråkig. Visare och index reflekterar ljuset mycket bra vilket gör att klockan är relativt lättläst i allt utom totalt mörker. Boetten och glasringen är vackra med sina kontrasterande borstade och polerade ytor. Jag gillar tavlans struktur och det grafiska märket samt texter på tavlan är vackert och smakfullt utformade. Borrade bandhorn från ena sidan är mycket praktiskt vid bandbyte. Trevligt att verktyg för bandbyte medföljer. Tycker att klockan har rätt storlek, varken för stor eller för liten samt praktiskt att bandhornsbredden är 20mm. Mycket bra att klockan försetts med reptåligt safirglas, speciellt då glaset bygger upp ovanför glasringen. Jag gillar batteridrivna klockor så för min del är kvartsverk inget negativt, enbart praktiskt och pålitligt.

Negativt:
Som andra har påpekat så skulle glaset bli så mycket bättre med AR. Jag saknar också ett datumfönster och jag tror att man hade kunnat få dit det på ett sätt som flyter bra med formgivningen i övrigt. Boettlocket känns "billigt", men jag förstår att man inte kan få allt i denna prisklassen och tycker att man gjort rätt som inte lagt krutet på boettlocket :) . Det har sagts förut och jag kan bara hålla med, originalbanden som medföljer är inte mycket att hänga i julgranen. Jag bytte till ett lädernato inom några minuter efter att jag packat upp klockan.

Slutord: En smakfullt formgiven klocka med praktiska detaljer. Med tanke på priset så är det helt klart pang för pengarna!

Jag vill passa på att tacka @Spencer66 och @Knut Gadd för att ni styrde upp denna passaround!
knutgadd_05.jpg
 

Starship

Cartier
DSOK har kommit till en ny brukare. Första intrycket är att den känns oväntat stor. Lika stor som den SMP jag burit under dagen och bara en aning tunnare. Bandet kändes bättre än förväntat men lite ovant eftersom jag oftast använder länk, Nato eller gummi. Framför allt känns det väldig smalt! Imorgon tar jag på en skjorta som omväxling så jag matchar Knutte lite bättre.
DSC_1205.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Det som stör mig mest är den korta remmen. Klockan sitter lite ''sniskan'' constant. Och då klockan inte väger speciellt mycket så går den inte att ruska på plats igen.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

I övrigt tycker jag att visarna hade kunnat få biffat till sig lite, med en tydligare fasning.

Återkommer. :)
 

Starship

Cartier
Bytte till ett svart nato. Själv tycker jag att det passar bra. Orginalbandet smalnade av för mycket så det kändes lite obalanserat, typ herrklocka på ovansidan och av handleden och damklocka på undersidan. Det här passar bättre och natot får nog sitta på resten av veckan (om inte mockabandet jag väntar på kommer inom kort).
DSC_1206.jpg
 

Starship

Cartier
Bytte till ett svart nato. Själv tycker jag att det passar bra. Orginalbandet smalnade av för mycket så det kändes lite obalanserat, typ herrklocka på ovansidan och av handleden och damklocka på undersidan. Det här passar bättre och natot får nog sitta på resten av veckan (om inte mockabandet jag väntar på kommer inom kort).
DSC_1206.jpg
BTW, har ingen annan klocka med "lug holes". De underlättar verkligen ett bandbyte och nu önskar jag att alla mina klockor var utrustade med "lug holes". Kanske ska jag plocka fram borrmaskinen i helgen efter att stärkt mig med lite glögg?
 

Wiliamo

Panerai
Bytte till ett svart nato. Själv tycker jag att det passar bra. Orginalbandet smalnade av för mycket så det kändes lite obalanserat, typ herrklocka på ovansidan och av handleden och damklocka på undersidan. Det här passar bättre och natot får nog sitta på resten av veckan (om inte mockabandet jag väntar på kommer inom kort).
DSC_1206.jpg
Snyggt! Vet att många inte är överdrivet positiva till att bära dressare på nato, men det här var riktigt bra. Påminner lite om the dark knight ;)
 

Subby

Rolex
Hur är Knut Gadd klockor över huvudtaget? Gillar verkligen designen och man kanske skaffar en men är det verkligen värt pengarna om man jämför med t.ex. en orient bambino som nästan är halva priset?
 

Subby

Rolex
Men allvarligt, läs tråden så får du nog ett bra grepp om hur dom är! Trehundra inlägg borde bjuda på en ganska ingående analys av klockan...

Men seriöst, läs min fråga och sen alla 300inläggen så får du se att inget av inläggen svarar på min fråga. Halva av inläggen säger aatt det inte är något att ha den andra halvan säger något annat! Varför bryr du dig ens om vad jag frågar? Du behöver inte svara om du inser att det var en onödig fråga..
 
Men seriöst, läs min fråga och sen alla 300inläggen så får du se att inget av inläggen svarar på min fråga. Halva av inläggen säger aatt det inte är något att ha den andra halvan säger något annat! Varför bryr du dig ens om vad jag frågar? Du behöver inte svara om du inser att det var en onödig fråga..
"Hur är Knut Gadd klockor överhuvudtaget?"
Jag tror de flesta har skrivit att den känns välbyggd och trevlig, men att banden inte är något att hurra för.
Värd sitt pris, och betydligt bättre än Bambino IMO...
 
Jag är inponerad av:
Fina mekaniska urverk
Förmågan att skapa varumärken - tex DW
Förmågan att skapa hype - tex Gnut Gadd
No offense, design och upplevd kvalitet är allt numera och jag har verkligen inga invändningar men inget för mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hur är Knut Gadd klockor över huvudtaget? Gillar verkligen designen och man kanske skaffar en men är det verkligen värt pengarna om man jämför med t.ex. en orient bambino som nästan är halva priset?
Vad vill du ha? Modern Quartz dressare? Köp en Gadd. Mekanisk vintage? Köp en omega eller motsvarande. Modern mekanisk? Köp en bambino. Tre olika klockor helt enkelt :)
 

Starship

Cartier
Jag har inte haft en quartzare på armen de senaste 15 åren eller så och en sak som gjorde mig lite förvirrad nu är att ofta när jag tittade på klockan så verkade den ha stannat! Men bara för ett ögonblick, sedan tickade den på som vanligt. Efter att ha forskat (numera synonymt med att googla) så kom jag fram till att det beror på fenomenet chronostasis. Wikipediartikeln förklarar det på ett bra sätt: https://en.wikipedia.org/wiki/Chronostasis eller om man tycker det är jobbigt att läsa och hellre tittar på en film:
 

POO

Panerai
Jag har inte haft en quartzare på armen de senaste 15 åren eller så och en sak som gjorde mig lite förvirrad nu är att ofta när jag tittade på klockan så verkade den ha stannat! Men bara för ett ögonblick, sedan tickade den på som vanligt. Efter att ha forskat (numera synonymt med att googla) så kom jag fram till att det beror på fenomenet chronostasis. Wikipediartikeln förklarar det på ett bra sätt: https://en.wikipedia.org/wiki/Chronostasis eller om man tycker det är jobbigt att läsa och hellre tittar på en film:

Koolt. Ett fenomen jag noterat utan att trott det funnits en bra förklaring till. Vet inte hur många gånger jag för en kort stund trott att quartzen stannat!
 
Topp