• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompressordykare

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Nu fortsätter jag med inlägg i min egen tråd här.. Det kanske är muppigt men jag kom på att man kan ju faktiskt inte dra igång en sån här tråd utan att nämna Zelos också.
Zelos Helmsmann:
zelos-helmsman.jpg


Zelos Abyss:
ZELOS Abyss 3000M BRONZE 08.jpg


Väldigt fina dom där två!

Och stå har vi ju Magrette Dual Time:
11417378_798339880284517_986432053_n.jpg

Också skitsnygg även om ju den inre bezelen här inte är menad som dyk-ring utan för att ange olika tidzoner..

Zelos är fina, kan inte uttala mig om kvalite då jag aldrig klämt på någon.
Magrette kan jag bara tala varmt om då jag äger 2. :)

/edit mitt minne spelade mig ett spratt ang Zelos.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jo jag vet, den är fin! Gillar den skarpt och tycker särskilt mycket om själva boettformen. Skulle dock lyfta ytterligare om inte siffrorna fanns där (12:an, 9:an och 6:an).. Har lite svårt för tavlor med siffror, -tycker det är snyggare med bara index. (Vet inte riktigt varför jag tycker det men så är det.) Men absolut, den finns med i funderingarna helt klart..
Man kan tyvärr inte få allt för den slanten. Det enda som störde mej var väl mer att den passar på för många straps haha.
Näe, snyggare ny Super Compressor får man svårt att hitta för ca 11' beggad idag..
image.jpeg

Min gamla förresten på ett swiss tropic..
 
Man kan tyvärr inte få allt för den slanten. Det enda som störde mej var väl mer att den passar på för många straps haha.
Näe, snyggare ny Super Compressor får man svårt att hitta för ca 11' beggad idag..
image.jpeg

Min gamla förresten på ett swiss tropic..
Grym bild!
Ja den är snygg på alla möjliga band den där! Tror att det är lite det jag gillar med klockor i denna stil, de är liksom som ett perfekt mellanting mellan dressare och dykare om ni förstår hur jag menar. Passar alla klädstilar, alla situationer, alla band och alla människor..
Får helt enkelt inse att de där små siffrorna inte är så "farliga" utan vänja kanske mig vid dem.. Men den får det ändå tufft i fighten mot ML Pontos S D.. Blir kanske till att köpa båda två i slutändan...:D
 

Smulan

Rolex
Coolt som fan med inre ring.




Jag har alltid trott att man räknade ut sin bottentid i förväg på land, ställde in sin klocka och sedan dök.


Ja det gör man men jag åker ofta ut med öppen båt och då är all utrsutning redan på om det är kallt ute. Då behöver man ställa tiden precis innan dyket. Sedan ska man göra ett säkerhetsstopp i ca 5 minuder under uppstigningen och då är det ju bra om man kan ställa om tiden även för det under vattnet!
 
D

Deleted member 4412

Guest
LLD'n har slagit Pontos i de flesta duellerna som jag har läst hittills. Sen att den ligger en bra bit dyrare % sett gör bara LLD'n till en klar vinnare.
Jag tycker klart du ska slå till på en LLD och sedan i lugn och ro samla på dej lite kunskap så att du även kan slå till på en vintage Super Compressor med ESPA? boett. De flesta Super Compressor klockor idag är ju re-editions från 60-talet så förr eller senare vill du ha en original;)
 
LLD'n har slagit Pontos i de flesta duellerna som jag har läst hittills. Sen att den ligger en bra bit dyrare % sett gör bara LLD'n till en klar vinnare.
Jag tycker klart du ska slå till på en LLD och sedan i lugn och ro samla på dej lite kunskap så att du även kan slå till på en vintage Super Compressor med ESPA? boett. De flesta Super Compressor klockor idag är ju re-editions från 60-talet så förr eller senare vill du ha en original;)
Aha, du tänker så.. Att jag oavsett kommer att vilja ha en vintage alltså. Ja det kanske är där man landar till slut ändå. :)
Låg för övrigt och läste om LLD hela halva natten och känner att jag måste fråga en sak;
-om den nu är så bra, skön och snygg som många beskriver så undrar jag varför den flippas så mycket? Bara om man kollar här på KS säljforum så säljs den ju i drivor (ok det var lite överdrivet :p).. Och vissa av exemplaren tycks ha haft 2 eller fler ägare på bara några månader...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
LLD'n har slagit Pontos i de flesta duellerna som jag har läst hittills. Sen att den ligger en bra bit dyrare % sett gör bara LLD'n till en klar vinnare.
Jag tycker klart du ska slå till på en LLD och sedan i lugn och ro samla på dej lite kunskap så att du även kan slå till på en vintage Super Compressor med ESPA? boett. De flesta Super Compressor klockor idag är ju re-editions från 60-talet så förr eller senare vill du ha en original;)
Hörde jag 60-tal?
image.jpg
 
Jag tyckte inte LLD'n satt så bra. Den har, i mitt tycke, för långa bandhorn som sticker ut utanför handleden. Det gör inte bandhornen på den större Pontosen!
Pontosen, liksom LLD, passar med i princip vilken typ av band som helst! Jag har 4 olika alternativ till min, länk och brunt Lädernato orginal, grönt Nato och Hirsch heritage gröngrå.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Har inga bilder kvar på min mobil, så snodde bilder från min instagram

Värt att nämna om lädernatot är att den är 1.5mm tjock, så den höjer klockan med minst 3mm. Men det är snyggt med Lädernato!
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
LLD eller Pontos är en tuff fråga. För min del vann Pontosen på många punkter. Finishen, designen då den är lite mer nytänkande och länken.
Att den sedan kostar runt det dubbla enligt listpris och andrahandsvärdet är rent av katastrofalt är väl inte så gunstigt.
 
Pontosen vann för mig med på många punkter! Design, finish på boett/länk, passform! På det mesta helt enkelt! Så för mig är priset befogat. Jag köper inte mina klockor för att flippa, så andrahandsvärde är inget som spelar in när jag köper.

Dessutom ska LLD'n se ut som en annan klocka, en så kallad reissue, medans pontos är sitt original.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag tyckte inte LLD'n satt så bra. Den har, i mitt tycke, för långa bandhorn som sticker ut utanför handleden. Det gör inte bandhornen på den större Pontosen!
Pontosen, liksom LLD, passar med i princip vilken typ av band som helst! Jag har 4 olika alternativ till min, länk och brunt Lädernato orginal, grönt Nato och Hirsch heritage gröngrå.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Har inga bilder kvar på min mobil, så snodde bilder från min instagram

Värt att nämna om lädernatot är att den är 1.5mm tjock, så den höjer klockan med minst 3mm. Men det är snyggt med Lädernato!
Den ÄR ruggigt snyggt och precis som du nämner så har LLD ganska långa bandhorn så den gör väl sej som bäst på handleder över 17cm kan jag tänka mej..
Att den är ca 60% dyrare är väl det den faller på..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Pontosen vann för mig med på många punkter! Design, finish på boett/länk, passform! På det mesta helt enkelt! Så för mig är priset befogat. Jag köper inte mina klockor för att flippa, så andrahandsvärde är inget som spelar in när jag köper.

Dessutom ska LLD'n se ut som en annan klocka, en så kallad reissue, medans pontos är sitt original.
Precis som du skriver är Pontos en modern ny dykare medan Longines gjort en re-edition på deras Legend Diver från 60-talet. De är slående lika!!
Sen är det väl smaken som avgör vad man gillar. Jag som haft LLD'n gillade den starkt men i dagens läge hade jag nog bitit i det sura äpplet och försökt jagat rätt på en vintage från 60-talet. Men det är ju för att jag gillar vintage, försvarbart att betala minst 5 gånger mer för att få en möglig LLD är det väl knappast jämfört med en ny..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Aha, du tänker så.. Att jag oavsett kommer att vilja ha en vintage alltså. Ja det kanske är där man landar till slut ändå. :)
Låg för övrigt och läste om LLD hela halva natten och känner att jag måste fråga en sak;
-om den nu är så bra, skön och snygg som många beskriver så undrar jag varför den flippas så mycket? Bara om man kollar här på KS säljforum så säljs den ju i drivor (ok det var lite överdrivet :p).. Och vissa av exemplaren tycks ha haft 2 eller fler ägare på bara några månader...
Jag köpte min som förlovnings present till mej själv och försökte lura mej att det var en keeper. Behöll den länge för att vara jag men men. Suget efter annat lockade mer helt enkelt. De flesta av oss här på KS ÄR klock-knarkare, glöm inte det. Tror de flesta vanliga människor behåller sina betydligt längre..
 
Jag tyckte inte LLD'n satt så bra. Den har, i mitt tycke, för långa bandhorn som sticker ut utanför handleden. Det gör inte bandhornen på den större Pontosen!
Pontosen, liksom LLD, passar med i princip vilken typ av band som helst! Jag har 4 olika alternativ till min, länk och brunt Lädernato orginal, grönt Nato och Hirsch heritage gröngrå.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Har inga bilder kvar på min mobil, så snodde bilder från min instagram

Värt att nämna om lädernatot är att den är 1.5mm tjock, så den höjer klockan med minst 3mm. Men det är snyggt med Lädernato!
Snygg som f-n som jag sagt tidigare..! Provat på mesh?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Här är en som väl också platsar i denna tråd. Vulcain nautical. Kan inte riktigt hur den funkar men tabellerna på tavlan är för att räkna ut bottentid på olika djup, dock enl en föråldrad uträkningsmodell, men coola är de.
image.png
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det här är väl ändå kompressordykarnas kompressordykare eller har jag fel? JLC Memovox Polaris.

39.49.jpg
Ruggigt snygg men rätt dyr, därav en LLD på tropic kanske är bättre som tips. Nu vet jag inte vilken bugdet det gällde men klart jag hellre skulle ta Jaeger'n om jag hade pengarna:)
 
Topp