• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompressordykare

D

Deleted member 4412

Guest
Ett bra substitut annars till Jaeger'n utseende mässigt:
image.jpeg

Tråd:
http://forums.watchuseek.com/f71/la...4.html#/forumsite/20758/topics/1036014?page=1
 

KMS

Rolex
Vill du ha en tät och modern klocka så är väl LLD å Pontosen bra förslag, du verkar ju föredra pontosen, så kör på den.
Annars är det bara att ta på sig fiskestövlarna och ge sig ut i vintageträsket o jagat rätt på lite salta dinkor!
 
Har bara hunnit skumma igenom, ska läsa sen.. Klart är dock att det finns en hel del snyggt vintage!


Den var fin faktiskt!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Orient har släppt nyversioner av King Diver i sin JDM-serie King Master.
In-house verk med hack och handuppdragning för ett ebaypris strax under 3k (lite billigare på rakuten).
wv0031aa-1.jpg

Finns några andra färgkombinationer också.

Värt att nämna är att det släpptes en version innan och då också en nyversion av world diver.
DSC07198.JPG

Dessa har ett 21 juvelers verk utan Hack och Handuppdragning.
 
Orient har släppt nyversioner av King Diver i sin JDM-serie King Master.
In-house verk med hack och handuppdragning för ett ebaypris strax under 3k (lite billigare på rakuten).
wv0031aa-1.jpg

Finns några andra färgkombinationer också.

Värt att nämna är att det släpptes en version innan och då också en nyversion av world diver.
DSC07198.JPG

Dessa har ett 21 juvelers verk utan Hack och Handuppdragning.

Orient har ju även haft modellen Arrow från Neo70's serien.. Rätt snygg;
wv0101qc_1.jpg
 
Grym! Älskar den.
Synd att just den är quartz (även om jag funderar på att köpa en iaf).

Den designen är ännu grymmare i originalutförande men då är det tyvärr lite andra summor än 3k vi pratar om.
OrientKingDiver25Jewels01.jpg
Ja det är jättesynd att det är quartz..

Originalet var väldigt fint, vad går en sån lös på tro?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja det är jättesynd att det är quartz..

Originalet var väldigt fint, vad går en sån lös på tro?
Ligger en på Ebay just nu för 17k (plus moms etc)
Tror det är lite högt då den legat ute länge men det min känsla är att vintage orient är på väg upp prismässigt.
10-12k får man nog betala minst iaf.
Modellen är ovanlig och väldigt tidig.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Har senaste tiden snöat in ordentligt på kompressor-dykare.. Eller ja, jag vet ju inte om alla rent tekniskt kvalificerar sig som kompressordykare så låt mig omformulera mig; jag har snöat in på dykarklockor med inre vridbar bezel.

Världens snyggaste klocka enligt mig just nu (åsikter kan ju dock snabbt förändras) är Maurice Lacroix Pontos S Diver:
21531150-origpic-50143a.jpg



Och så har vi ju förstås Longines och IWC:
6463559a.jpg


Och sen har väl Mido några modeller:
m837045891m.jpg

max1-multifort-two-crowns-watch-mido.jpg



Just nu är suget efter en Maurice Lacroix enormt men det vore ju roligt att få fram lite alternativ att jämföra med. Tycker också att det är lite små-tråkigt med klockor från de större tillverkarna och skulle hellre ha en från en micro-tillverkare (mer personligt och blir mer som "min klocka").

Hittade denna som tydligen ska komma ut:
t.b.a_balaur.jpg

men jag tyckte inte att den var supersnygg och jag vet inget om märket (någon som har kännedom?).

Min undran är nu:
-Vad tycker ni om kompressordykare (inre-bezel-dykare)?
-Har jag missat någon väsentlig?
-Känner ni till någon från nån microtillverkare?

Jag vet att det finns ett helt drös om man börjar jaga vintage men jag vet inte om jag "orkar"..

*Alla bilder stulna från nätet, -tack och förlåt!
Själv blev jag än mer sugen på en JLC Memovox Master Compressor men såg att Fredmans Ur rear Maurice Lacroix nu. Kan kanske inbjuda till att få ned den mer i pris för att undvika ett större värdetapp vid köp om någon är sugen :)
http://www.fredmansur.se/sv/klockor...-lacroix-pontos-s-diver-pt6248-ss002-330.html
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Grym! Älskar den.
Synd att just den är quartz (även om jag funderar på att köpa en iaf).

Den designen är ännu grymmare i originalutförande men då är det tyvärr lite andra summor än 3k vi pratar om.
OrientKingDiver25Jewels01.jpg
Ja det är jättesynd att det är quartz..

Originalet var väldigt fint, vad går en sån lös på tro?
Ligger en på Ebay just nu för 17k (plus moms etc)
Tror det är lite högt då den legat ute länge men det min känsla är att vintage orient är på väg upp prismässigt.
10-12k får man nog betala minst iaf.
Modellen är ovanlig och väldigt tidig.
Ska väl tillägga att den modellen är från 1964 och där med svår (omöjlig) att hitta i bra skick om den inte är "fixad". (Man kan ha tur ibland, köpte själv en tidig 60-tal Orient nyligen NOS. Men med KDs popularitet lär det bli dyrt om man jagar upp den modellen som NOS)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ska väl tillägga att den modellen är från 1964 och där med svår (omöjlig) att hitta i bra skick om den inte är "fixad". (Man kan ha tur ibland, köpte själv en tidig 60-tal Orient nyligen NOS. Men med KDs popularitet lär det bli dyrt om man jagar upp den modellen som NOS)
Finns två på Ebay just nu (en full auto, en weekly auto) för 17k stycket.
Definitivt renoverade (relumade, tvättade etc) men jag gissar original. Hur man ställer sig till det är upp till var och en.
Misstänker dock att värdet inte påverkas negativt på Orient som det gör på en del andra märken. :)
(Sen tycker jag priset är 5k för högt men det är en annan sak)
 

ruchac

Omega
Tjena Forsberg! Chr Ward har en dykare med inre vridring som heter C11 Titanium Extreme 1000.
Tyvärr är jag värdelös på det där med att lägga in bilder i inlägg, så det får bli att googla på
klockan ifråga...
Och Maurice Lacroixen är riktigt läcker, har funderat på en sådan själv men tror inte att jag
kommer använda den särskilt mycket i så fall. Jag är en sucker för day-date klockor, måste
liksom kunna se veckodagen på en klocka, kalla det tvångstankar eller nåt...
Så en Sinn är på väg, processen är igång, Valjoux 7750-urverk och 20 ATM vattentäthet och
Sinns AR teknologi gör att jag kommer kunna bada med den till sommaren. Så en annan
dykare kommer jag inte behöva. Men jag håller med om att Pontusen har ett formspråk
som sticker ut från mängden, sånt gillas i min värld.
 

Skeeter

Panerai
Just de där kompressorerna går att köpa nya med lite olika tavlor och visare, Automater med Miyota 8215 för ca 350 EUR eller ETA 2824-2 som går på 750 EUR, 40 mm boett. Är väl någon form av Franken klockor, inte mist då de går att få med GMT komplikation (Rhonda Quartz) också, men coola trots det.

Klockan på bilden ser ut som en ETA variant.
 
Tjena Forsberg! Chr Ward har en dykare med inre vridring som heter C11 Titanium Extreme 1000.
Tyvärr är jag värdelös på det där med att lägga in bilder i inlägg, så det får bli att googla på
klockan ifråga...
Och Maurice Lacroixen är riktigt läcker, har funderat på en sådan själv men tror inte att jag
kommer använda den särskilt mycket i så fall. Jag är en sucker för day-date klockor, måste
liksom kunna se veckodagen på en klocka, kalla det tvångstankar eller nåt...
Så en Sinn är på väg, processen är igång, Valjoux 7750-urverk och 20 ATM vattentäthet och
Sinns AR teknologi gör att jag kommer kunna bada med den till sommaren. Så en annan
dykare kommer jag inte behöva. Men jag håller med om att Pontusen har ett formspråk
som sticker ut från mängden, sånt gillas i min värld.
Hoppas du blir nöjd med din Sinn! :)
Ska kolla upp Chr Ward-dinkan, tack för tips!
 
Just de där kompressorerna går att köpa nya med lite olika tavlor och visare, Automater med Miyota 8215 för ca 350 EUR eller ETA 2824-2 som går på 750 EUR, 40 mm boett. Är väl någon form av Franken klockor, inte mist då de går att få med GMT komplikation (Rhonda Quartz) också, men coola trots det.

Klockan på bilden ser ut som en ETA variant.
Ja jag har kikat lite på dem.. Fina faktiskt!
 
Topp