• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konfirmation 2021

Molgan

Cartier
Sweet, jag önskar att jag kunde ge den till min dotter, men efter att jag började räkna stenarna på ena sidan boetten så insåg jag snart att detta blir dyrt, mycket dyrt.

puss&kram kanske räcker? :p
 
Själv fick jag en klocka av min pappa vid mon konfirmation som jag dregglat över i närmare ett år, den kostade 3000 kr och det var ett JÄKLA liv bland bekanta och folk på skolan att man hade så sjukt dyr klocka vid så ing ålder (fattar inte hur det spred sig) inser nu att världen är en annan än då :) (detta var väl runt år 98-99).
 

Marckus

Panerai
Det är bara på idé stadiet ännu hos mig, jag måste spara mycket per månad och länge. Men man skall ha mål att sträva efter !
När jag konfirmerades drack jag öl och tappade bort min konfirmationsgåva...
Eller jo det har jag ju visst det vid närmare konsultation med hjärnkontoret. Sonen ärver ju mina klockor :)
Då får du se till att köpa något flådigare än Rolex om det ska gå jämnt ut!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hej klockvänner, vet någon om denna klocka finns till salu i Sverige ?
Vill så gärna kunna ge en sådan här i konfirmationspresent till min älskade dotter :)
image.jpg
Du är inte sugen på att adoptera mig?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag var inne i deras butik i Paris i förra veckan. Billiggaste klockan gick väl på ett par hundra tusen. De gör bara ca 1850 klockor om året och alla med egna urverk. Vill man åka till London i stället finns det en AD där.
Är det här en sådan klocka som man måste skriva upp sig på lista för att ha chansen att köpa tror du ?
 

point1

Cartier
Skämtar du? En FP Journe som konfirmationspresent till en 14-åring? Har otroligt svårt att tro att en 14-åring skulle uppskatta det tillräckligt mycket, känns som det är bättre att vänta tills din dotter tar examen från ett universitet och antagligen är tillräckligt gammal för att uppskatta klockan. Men det är klart om du är mångmiljonär/miljardär så varför inte, men känns väldigt udda fördelning att sonen skulle få en Certina.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Skämtar du? En FP Journe som konfirmationspresent till en 14-åring? Har otroligt svårt att tro att en 14-åring skulle uppskatta det tillräckligt mycket, känns som det är bättre att vänta tills din dotter tar examen från ett universitet och antagligen är tillräckligt gammal för att uppskatta klockan. Men det är klart om du är mångmiljonär/miljardär så varför inte, men känns väldigt udda fördelning att sonen skulle få en Certina.
Jag skämtar ofta men inte om det här. Inte är jag mångmiljonär heller.
Vad det gäller sonens klocka så kan du läsa mina tidigare poster så ser du hur jag tänkt kring det lilla problemet.
Jag vill ge henne det finaste jag vet som jag ändå (med tid, järnvilja och målmedvetenhet) faktiskt kan spara ihop till.

Men din idé om att ge den som examenspresent lite senare i livet är faktiskt inte alls dum :)
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Jag skämtar ofta men inte om det här. Inte är jag mångmiljonär heller.
Vad det gäller sonens klocka så kan du läsa mina tidigare poster så ser du hur jag tänkt kring det lilla problemet.
Jag vill ge henne det finaste jag vet som jag ändå (med tid, järnvilja och målmedvetenhet) faktiskt kan spara ihop till.

Men din idé om att ge den som examenspresent lite senare i livet är faktiskt inte alls dum :)

...naturligtvis efter uppnådd överenskommen prestation. Vilket är precis vad jag tillämpar på mina 3 söner (varav 1 kvar i gymnasiet). Detta har hittills resulterat i en Omega Seamaster cronograph samt nu senast en Breitling A7338811. En kille återstår med ett år kvar, som är tokinne på en Hulk. Visst, har jag sagt, men du kommer få betala genom intensivt plugg. Avgångsbetyget ska vara i toppklass! Annars blir det ett ett gökur:confused:.

Om de gillar klockor är det en bra morot för studier. Så vi får se hur det går med den sista grabben i vår...
Detta går naturligtvis att ändra till efter högskolestudier i stället. Men risken är att det ligger för långt fram i tiden för de små liven, så "mutan" får inte avsedd effekt.;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
...naturligtvis efter uppnådd överenskommen prestation. Vilket är precis vad jag tillämpar på mina 3 söner (varav 1 kvar i gymnasiet). Detta har hittills resulterat i en Omega Seamaster cronograph samt nu senast en Breitling A7338811. En kille återstår med ett år kvar, som är tokinne på en Hulk. Visst, har jag sagt, men du kommer få betala genom intensivt plugg. Avgångsbetyget ska vara i toppklass! Annars blir det ett ett gökur:confused:.

Om de gillar klockor är det en bra morot för studier. Så vi får se hur det går med den sista grabben i vår...
Detta går naturligtvis att ändra till efter högskolestudier i stället. Men risken är att det ligger för långt fram i tiden för de små liven, så "mutan" får inte avsedd effekt.;)
Bra talat av stalledrängen :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min fråga var seriös och att köpa present 6 år i förväg kan vara riskabelt. Om det funnits ett val, alltså...
Aha då förstår jag dig bättre ! Ja denna klocka är som sagt tidigare inget jag har kosing till nu.
Det skall sparas och det länge, om hon sedan inte vill ha just detta ur så har jag ju en god summa sparat och det är ju aldrig fel ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Är det här en sådan klocka som man måste skriva upp sig på lista för att ha chansen att köpa tror du ?
Ingen aning. Kommer inte ihåg heller om jag såg den i butiken. Men det verkar faktiskt som att priset på billigaste modellen ligger på ca 88 tusen. Men detta med tillgång och pris kan du ju kolla med tex Parisbutiken på mail: [email protected]
Tror säkert engelskan funkar lika bra som franskan. Det gjorde det när vi pratade med dem i butiken. Det är ju också bättre att handla i Paris än i Geneve med hänsyn till momsen och tullen. Paris är alltid trevligt att besöka, har jag upptäckt!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ingen aning. Kommer inte ihåg heller om jag såg den i butiken. Men det verkar faktiskt som att priset på billigaste modellen ligger på ca 88 tusen. Men detta med tillgång och pris kan du ju kolla med tex Parisbutiken på mail: [email protected]
Tror säkert engelskan funkar lika bra som franskan. Det gjorde det när vi pratade med dem i butiken. Det är ju också bättre att handla i Paris än i Geneve med hänsyn till momsen och tullen. Paris är alltid trevligt att besöka, har jag upptäckt!
Tack för att du svarade !
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Fin tanke tycker jag iaf! Jag köpte en 114060 till min son som föddes förra sommaren. Tre veckor efter födseln insjuknade han och låg på intensiven i 3 veckor. Det är fortfarande ovisst om han har fått några men. Jag inhandlade klockan under julen och har skrivit hans namn i certifikatet med försäljnings datumet 24 december 2014. Som jag hoppas jag kan överlåta till min son en dag i framtiden.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Fin tanke tycker jag iaf! Jag köpte en 114060 till min son som föddes förra sommaren. Tre veckor efter födseln insjuknade han och låg på intensiven i 3 veckor. Det är fortfarande ovisst om han har fått några men. Jag inhandlade klockan under julen och har skrivit hans namn i certifikatet med försäljnings datumet 24 december 2014. Som jag hoppas jag kan överlåta till min son en dag i framtiden.
Det hoppas jag verkligen att du kommer att kunna göra, tack för att du delade detta !
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ingen aning. Kommer inte ihåg heller om jag såg den i butiken. Men det verkar faktiskt som att priset på billigaste modellen ligger på ca 88 tusen. Men detta med tillgång och pris kan du ju kolla med tex Parisbutiken på mail: [email protected]
Tror säkert engelskan funkar lika bra som franskan. Det gjorde det när vi pratade med dem i butiken. Det är ju också bättre att handla i Paris än i Geneve med hänsyn till momsen och tullen. Paris är alltid trevligt att besöka, har jag upptäckt!
Var personalen trevlig ??
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kör på det om du vill ha heltäckande mattor i badrummet. :)

Jag förstår mig inte på det... jag förstår mig inte på engelsmän över huvudtaget. Nästan mer korkade än jänkare.
År 2015 så har dom fortfarande inte förstått att dom är en ö, ute på havet i norra hemisfären. Och när man är just där, så kan det snöa ibland! Och när man har en av världens största flygplatser så stänger man gärna inte ner den för lite snö.
Men icke, det har dom inte förstått.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår mig inte på det... jag förstår mig inte på engelsmän över huvudtaget. Nästan mer korkade än jänkare.
År 2015 så har dom fortfarande inte förstått att dom är en ö, ute på havet i norra hemisfären. Och när man är just där, så kan det snöa ibland! Och när man har en av världens största flygplatser så stänger man gärna inte ner den för lite snö.
Men icke, det har dom inte förstått.
Snacka på du, utan den här gubben så hade du nog annat att fundera på än heltäckande mattor i badrummet;)
britain_churchill-copy.jpg
 
Topp