• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konfirmation 2021

BadkarsPiraten

Vacheron
Snacka på du, utan den här gubben så hade du nog annat att fundera på än heltäckande mattor i badrummet;)
britain_churchill-copy.jpg

En riktig man som kan röka cigarr!
 

Helvetia

Cartier
Ärligt talat, en Certina till sonen och en FP Journe till dottern.. Tycker allt du borde fundera lite på om det är rimligt. Hyggligt av dig att sonen ska få dina klockor i arv i en avlägsen framtid, men plita ner det i testamentet isåfall.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ärligt talat, en Certina till sonen och en FP Journe till dottern.. Tycker allt du borde fundera lite på om det är rimligt. Hyggligt av dig att sonen ska få dina klockor i arv i en avlägsen framtid, men plita ner det i testamentet isåfall.
Vad är rimligt i livet egentligen ? Jag har mina anledningar och de behöver jag ej redogöra i detalj för :)
 

Biffbert

Cartier
Kostnadsskillnad för presenterna är ju bara intressanta vid försäljning och det kommer ju (förhoppningsvis) inte hända ändå. Detta handlar bara om affektionsvärde i form av en fadersgåva :) Så jag säger kör hårt, den är ju svinfin! Så kan du gotta dig på en weekend i Paris när du ändå håller på :D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Båda barnen har ju sin arvsrätt så klart. Sedan kan man ju alltid skriva ned att det ena barnet ska ha ditt och det andra barnet datt.
Men om jag förstått det hela rätt så behöver de inte alls följa ditt testamente om de inte vill.
Vi skrev testamente förra året och jag skrev att sonen skulle ärva min Vespa. Men skulle jag få fler barn så har de lika stor rätt till den.
Någon mer kunnig kan säkert förklara bättre :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Per idag har han tack och lov inga komplikationer beter sig som en frisk 14 månaders baby skall göra :) peppar peppar.

Ser fram emot om 30-35 år att överlåta klockan en snöig jul utan hans vetsksp att klockan har varit hans hela tiden :)

Hoppas verkligen att han mår bra och inte får några bestående men. Vilken otrolig känsla att få lämna över en sådan present någon gång i framtiden!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vad är rimligt i livet egentligen ? Jag har mina anledningar och de behöver jag ej redogöra i detalj för :)

Självklart behöver du inte redogöra för det. MEN, du laddade ju trots allt upp en bild på hans konfirmationspresent och med tanke på skillnaden i pris är det kanske inte så konstigt att det kommer en och annan fråga. Klockan du föreslog till dottern är en otroligt generös present och jag hoppas du hittar något trevligt som ni båda blir nöjda med.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag behöver bara spara 3000:- i månaden i 3 år :cool:
Om det skiter sig halvvägs, så har jag ju en rejäl slant iallafall !
Märk väl att jag ej äger något pengaslukande monster på 4 hjul (som de flesta säger sig ej kunna leva utan)
Men visst, jag är en excentriker... och gillar att vara det också.
 

hellbit

Cartier
Hm. Har själv tänkt på hur man ska göra den dagen sonen kommer upp i den åldern.
Har dock bestämt mig för att det inte är lämpligt. Koommer det ut att en 14 åring springer med en klocka för ett par hundratusen på ärmen så är det bara en tidsfråga innan den försvinner. Ovanpå det är man rätt ung och kan få för sig att sälja den för felaktigt pris osv. Mycket ansvar för en 14 åring att tackla. Men kul om du verkligen gör det:)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hm. Har själv tänkt på hur man ska göra den dagen sonen kommer upp i den åldern.
Har dock bestämt mig för att det inte är lämpligt. Koommer det ut att en 14 åring springer med en klocka för ett par hundratusen på ärmen så är det bara en tidsfråga innan den försvinner. Ovanpå det är man rätt ung och kan få för sig att sälja den för felaktigt pris osv. Mycket ansvar för en 14 åring att tackla. Men kul om du verkligen gör det:)
Som @point1 sade så tror jag det är smartare att vänta lite till och ge den som examenspresent vid avslutade universitets studier.
Vad värre är, är att jag knappt törs skriva mail till affären i Paris och höra mig för haha,
den typen av lyxaffärer är så långt upp från min samhällsklass man kan komma (förbannade jantelag)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som kille skulle jag kunna tänka mig en sådan själv. 10kCHF utan stenar. Men att de bort i present till någon flera år i framtiden skulle jag inte göra såvida jag inte var helt säker på att det verkligen skulle gå hem. Kul att höra: "Tack så mycket farbror, men kan jag byta den mot en Daniel Wellington och/eller moppe?"

F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-25.jpg
Jag har nu läst mig till att boetten mäter 34x35 mm, så jag håller med dig.
Denna utsökta klocka kan man även som man bära utan problem. Tålmodighet, tålmodighet...
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag var 14-15 för inte jättemånga år sen. Pantade min konfirmationsklocka mot en taxiresa efter en hemmafest när kortläsaren visade "Medges ej". Ringde upp chauffören dagen efter som var lite krånglig, tillslut fick jag tillbaka klockan mot 250 spänn svart ner i hans ficka.

Vart vill jag komma?
Tror han hade klickat om det var en FPJ. Beundras över hur du älskar dina barn och vill unna dom fina saker. Men vissa saker är inte ämnade för ungar- detta är en av dom.
 
Topp