• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att köpa klockor i Ryssland 2023 Update

Kubrickstein

Breitling
Tackar för intressant läsning! Men jag undrar hur mycket prisskillnaden egentligen blir gentemot att handla dyrare men bekvämt hemifrån via nätet eller billigare, men alla utgifter för att besöka Ryssland? En kanske skulle passa på när man besöker Grelka Fest, förhoppningsvis nästa år.
 

badis

Omega
Kul läsning.
Känns dock inte som att man åker till Russia för att få med sig ett ”par dinkor” billigare, utan snarare; ”when in Rome” :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd och mkt bra info, tack!
Har du någon erfarenhet av First Watch Company i Moskva?
Ja, dom driver pantbank med gängse gråhandel :)
Har aldrig köpt något men väl besökt dom många gånger.
Dom har sina affärer i skaplig ordning.
Dom säljer ju extremt mycket bling bling och pling plong :)
Större delen av deras väst exponerade utbud är nytt eller LNIB som dom gillar att säga.
Vad är din plan? Åka över, distans?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Din punkt ett är ju att handla på plats;)
Samtidigt vill man veta att klockan finns innan ev resa. Nu vet jag att företaget finns åtminstone:)
Mycket bra, helt rätt:) man bör alltid handla på plats om möjligt, jag ska utveckla detta något.
Distans handel av något dyrare än en handfull ris (överdrift) från Ryssland är problematiskt.
Sanktioner på lyxprodukter har funnits länge, idag är det värre än någonsin.

Nu väntar man på ytterligare inhemska sanktioner och förbereder sig för ett hårt slag när regeringen presenterar "budget nedskärningarna", detta kommer innebär att många förlorar jobb (igen), lönerna sänks och rubeln faller (på en sidonot så är detta väldigt bra för dig som köpare när dom har svårt att sälja utomlands och ekonomin krisar hårt, dock så föder det också ett stort behov av vaksamhet när folk/firmor behöver snabba pengar)

Nå åter till distans handeln....
Det kan gå fint att få en dyrare klocka skickad till sig....men med största sannolikhet inte.
Den fastnar med stor sannolikhet i den inhemska tullen och konfiskeras av myndigheterna för otillåten export (detta är tillståndspliktig verksamhet, tillstånd kan dock "köpas", men har blivit olönsamt dyrt)

Att den stjäls är mindre troligt då det ryska postväsendet är robust ändå tycker jag, men om den försvinner så spelar ju anledningen knappast någon roll.

Pga av detta så kör vissa med "avancerade upplägg" där dom erbjuder export från neutralt tredjeland eller upphämtning i neutralt tredjeland.
Detta ökar dock prisbilden givetvis.
Bara så vi är tydliga så pratar jag inte om svenskt moms/skattefusk här utan om en rysk handlare som undviker sanktioner.
Ex: Ryssland-Uzbekistan-Tjeckien

Förhandling:
Dom gillar att prata på what's app men än hellre Telegram, försök få till diskussionen på telegram det är bättre för dig.
När du kontaktar dom så dröjer det ibland innan dom svarar trots att du ser att dom har läst meddelandet, detta beror på att dom försöker skaka fram någon som kan svara korrekt på engelska.
Om du ska åka och titta, så till att reservera klockan samt säkerställ att dom har den hemma inför ditt besök och inte att den ligger på ett "annat kontor" eller nått.
Indikera tidigt att du är beredd att åka över och betala kontant, indikera samtidigt att du inte kommer betala begärt pris.
Håll kommunikationen kort och tydlig, lista gärna frågorna i punkt form. Försök få komplicerade resonemang översatta till ryska om du får dålig respons (jag kan hjälpa dig med översättning:))

Ryssarna är ofta driftiga och även om dom inte har produkten själv så kommer dom försöka hjälpa dig och hjälpa en vän, så bli inte orolig om dom refererar dig till någon annan.

Helvete vad spretigt detta blevo_O hoppas du kan läsa ut något i allt svammel :)

Här får du en representativ stämmningsbild
ryss1.jpg


Haha nej jag ska bjuda på något bättre :hilarious::)
ryss2.jpg
 

inox

Cartier
Tack för svar!
Hur ser det ut med öppettider generellt, är det vardagar som gäller?
Vad är, mellan tummen och pekfingret, en rimlig prutmån på typ en pantbank?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar!
Hur ser det ut med öppettider generellt, är det vardagar som gäller?
Vad är, mellan tummen och pekfingret, en rimlig prutmån på typ en pantbank?
Mån-Sön oftast, öppet till 20-22 på kvällen är inga konstigheter, längre efter ök, IKEA Moskva har typ öppet till 02-03 på nätterna som jämförelse.
Sen som en passus har ryssarna väldigt många publika helgdagar ang hjältemod och annat, så man bör kolla kalendern då dom dyker upp när man minst annar det.
Nyår och framåt är det rätt stökigt med deras jul som är senare än våran och massa pannkaks och helgondagar på tidig vår.
Prutmånen är beroende av 5 faktorer.
1. Tänker du köpa nytt eller begagnat?
2. Märke?
3. Vill du betala i RUB eller USD/EUR?
4. Betalar du kontant (alltså sedlar) eller elektroniskt?
5. Utgår du från marknadsfört europeiskt pris eller inhemskt pris?
(6.) Köper du idag eller våren 2019?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
1. Beg
2. AP
3. Vet inte. Vad är bäst?
4. Idem
5. Prislappen
6. Kan vänta
Okej, gott.
Begagnat köp ökar din prutmån gigantiskt, köper du av en pantbank så har privatpersonen bakom inlämnandet fått riktigt dåligt betalt.
Goda märken att förhålla sig till är just AP, UN, Bling Rolex, PP, RM (i mindre utsträckning) samt lite andra udda fåglar.
Isat och guld är omåttligt populärt, så även custom/am varianter av dessa. Så det gäller att ha koll på att den ser ut som den ska, så dom inte slagit i en annan tavla.

Kan du tänka dig att köpa en klocka med gravyr så har du ytterligare goda möjligheter för en rejäl prissänkning.
Namn, Kreml, dollartecken, oljepumpar osv är populära motiv och av någon anledning är dom väldigt "Hop hop" på det planet.

Rubel är bäst IDAG fortfarande (detta kan vara annorlunda inom en snar framtid)

Kontanter är på snabb frammarsch igen, 50/50 idagläget.

Innan jag kommer till sluttampen så måste jag få utveckla ytterligare.
Ryssland står idag inför vad som kan bli det värsta ekonomiska läget på 50år.....
Om vi suger på den karamellen lite så vet vi att med ekonomiskt kaos så följer således en ökad avyttring av dylika föremål i mycket hög hastighet.
Ryssland som land är svårt utmattat efter år av uppteckningar av gamla synder och påförandet av nya.
Vet man med säkerhet att detta kommer att ske eller när det sker?
Givetvis inte, men möjligheten/risken att så sker är relativt stor.
I händelse av ett sådant event så kommer följande att ske.
Reglerna ändras nu snabbt.
1. Rubeln faller snabbt och hårt, effekt regeln att köpa i rubel utgår och USD/EUR/ev yen blir primärt
2. Kontanter blir primärt, då uttagsbegränsningar, tillgång, banksanktioner och annat träder i kraft
3. Nu är det firesale som gäller....Då gäller det att vara på plats, pengar på fickan och göra snabba bedömningar. Är du vass på värdering av hemmamarknaden är detta en tid för bulkköp.
Detta är inte en tid för Box/Papers/Original kvitto killar.
4. Denna stressade situation är rätt kortvarig, sen gräver man in sig och väntar ut...ryssarna kan vänta och härda.
Så det gäller att smida i den gyllene timmen.

Så idag mot svenskt begpris -35-50%
Våren 2019 kanske 60%
Då har du inte räknat in resor, visum, import tull och moms i Sverige, det kan du räkna på själv beroende vilka parametrar du använder dig av.
Jag kan hjälpa dig med flyg tor och visum....ca 5k
Resten räknas bäst på kammaren.
 

mrowkoob

Omega
Ok så om vi pratar ryssar på Chrono24 och som har samma priser som alla andra där men som skriver att de inte skickar ut ur Ryssland. Där kan man kanske? Förhandla sig fram till 40% rabatt och sedan flyga till Moskva och handla?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ok så om vi pratar ryssar på Chrono24 och som har samma priser som alla andra där men som skriver att de inte skickar ut ur Ryssland. Där kan man kanske? Förhandla sig fram till 40% rabatt och sedan flyga till Moskva och handla?
Hej,
Okej jag ska göra ett försök att bena ut det :)
Helt korrekt, anger dom att dom säljer utanför Ryssland så konkurrerar dom även på den marknaden och priserna blir därefter. Men dom flesta gör inga försäljningar utanför Ryssland.

När vi pratar om prutmån i Ryssland så är det precis som överallt att det beror på flera faktorer vilket pris man kan gå därifrån med.
1. Hur stor marginal har dom på varan
2. Hur många intressenter finns på objektet
3. Hur stort behov har dom av pengarna
4. Hur duktig är du på att förhandla
Och sist men inte minst timing

Man kan göra extremt goda affärer i Ryssland men det är givetvis inte så att dom kastar dyra klockor efter människor utan du måste fortfarande ligga i.

Dina fördelar:
-Dom har ett svårt ekonomiskt läge och ryssarna har tappat köpkraft för lyxartiklar.
-Dom har svårt att sälja på bredd pga av sanktioner.

Deras fördelar:
-Dom är där dom är, och med detta menar jag att du kommer åka till deras hemmaplan, din tid är ofta begränsad och dom vet att många nöjer sig med en bra deal och inte en super deal.

Så för att tala klarspråk så handlar du på deras ekonomiska olycka.

Att handla i Moskva generellt är dyrt, att glida in på GUM och köpa en ny Blancpain är förmodligen dyrare i Sverige.
Men i begagnat spåret kan man tälja guld, för dom har stora marginaler då dom betalar skitsummor när dom köper in dom.

Dom riktigt bra dealarna kommer du att göra utanför dom platserna som visas på Internet.
Dom riktigt bra delarna får du fram när du tar 14 dagar och åker över och jobbar förutsättningslöst.
Som sagt tidigare så blir det billigare ju längre österut du åker....mycket billigare.
Där råder en tid där stadstelevisionen är kung med sin propaganda och dom ser en otroligt liten influx av utländska pengar.....där råder även stor arbetslöshet och fattigdom och ett relativt misstänksamhet mot utlänningar.
Det är bara ett problem, du måste vara av rätt persontyp för att orka med den resan, det är mindre semester och mer jobb.
Om tanken på ett svenskt polisförhör får dig illa till mods är detta inte resan för dig....för i obygden så gillar fsb att prata, ofta och mycket. Men har man ro i kroppen och mod i sinnet så slutar det med att du köpt en mut Rolex av en trött fsb gubbe som längtar efter bättre mat på bordet eller en bättre begagnad UAZ.

Så i ljuset av detta så ska jag ge dig mitt bästa och hemligaste tips.

Ta fram en karta där Ryssland finns med.
Dra fingret till mitten och gör en cirkel österut. There is the sweet spot.
På det rurala sibiriska låglandet där finns det ödemark...mer ödemark och här och var en samling människor.
Där du hittar en samling människor om minst 50-100k så finns det även en administration.
Du hittat den lätt, den ser ut precis som du tänker dig. Den ligger centralt, 60-70tal, bra betong, ser lika trött ut som en sengångare.

Där inne finns det DJ,DD helguldare från 80-2000 talet, dom har fått dom som gåvor från stora bolag som mutat in enorma areal av skog.
Dom säljer dom gärna, efter några dagar av förtroendebyggande och vodka drickande.
Dom gör det med glädje och stolthet, det ställs ibland även till med fest just med anledning av detta, så enjoy the ride.

Så att förhandla 40% på Internet kan bli svårt.
Att förhandla 40% på plats med en hög rubel är lättare.
Men jag förstår ditt dilemma, prova, kör några skott och se vad dom säger, känn av dom lite du kan inte gå mer än ett nej :)

Otroligt löddrigt skrivet idag med, men man ser ju bara den här lilla rutan så man glömmer vad man skrivit:);)

Allt väl

TT
 

Salesmayne

Panerai
Hej,
Okej jag ska göra ett försök att bena ut det :)
Helt korrekt, anger dom att dom säljer utanför Ryssland så konkurrerar dom även på den marknaden och priserna blir därefter. Men dom flesta gör inga försäljningar utanför Ryssland.

När vi pratar om prutmån i Ryssland så är det precis som överallt att det beror på flera faktorer vilket pris man kan gå därifrån med.
1. Hur stor marginal har dom på varan
2. Hur många intressenter finns på objektet
3. Hur stort behov har dom av pengarna
4. Hur duktig är du på att förhandla
Och sist men inte minst timing

Man kan göra extremt goda affärer i Ryssland men det är givetvis inte så att dom kastar dyra klockor efter människor utan du måste fortfarande ligga i.

Dina fördelar:
-Dom har ett svårt ekonomiskt läge och ryssarna har tappat köpkraft för lyxartiklar.
-Dom har svårt att sälja på bredd pga av sanktioner.

Deras fördelar:
-Dom är där dom är, och med detta menar jag att du kommer åka till deras hemmaplan, din tid är ofta begränsad och dom vet att många nöjer sig med en bra deal och inte en super deal.

Så för att tala klarspråk så handlar du på deras ekonomiska olycka.

Att handla i Moskva generellt är dyrt, att glida in på GUM och köpa en ny Blancpain är förmodligen dyrare i Sverige.
Men i begagnat spåret kan man tälja guld, för dom har stora marginaler då dom betalar skitsummor när dom köper in dom.

Dom riktigt bra dealarna kommer du att göra utanför dom platserna som visas på Internet.
Dom riktigt bra delarna får du fram när du tar 14 dagar och åker över och jobbar förutsättningslöst.
Som sagt tidigare så blir det billigare ju längre österut du åker....mycket billigare.
Där råder en tid där stadstelevisionen är kung med sin propaganda och dom ser en otroligt liten influx av utländska pengar.....där råder även stor arbetslöshet och fattigdom och ett relativt misstänksamhet mot utlänningar.
Det är bara ett problem, du måste vara av rätt persontyp för att orka med den resan, det är mindre semester och mer jobb.
Om tanken på ett svenskt polisförhör får dig illa till mods är detta inte resan för dig....för i obygden så gillar fsb att prata, ofta och mycket. Men har man ro i kroppen och mod i sinnet så slutar det med att du köpt en mut Rolex av en trött fsb gubbe som längtar efter bättre mat på bordet eller en bättre begagnad UAZ.

Så i ljuset av detta så ska jag ge dig mitt bästa och hemligaste tips.

Ta fram en karta där Ryssland finns med.
Dra fingret till mitten och gör en cirkel österut. There is the sweet spot.
På det rurala sibiriska låglandet där finns det ödemark...mer ödemark och här och var en samling människor.
Där du hittar en samling människor om minst 50-100k så finns det även en administration.
Du hittat den lätt, den ser ut precis som du tänker dig. Den ligger centralt, 60-70tal, bra betong, ser lika trött ut som en sengångare.

Där inne finns det DJ,DD helguldare från 80-2000 talet, dom har fått dom som gåvor från stora bolag som mutat in enorma areal av skog.
Dom säljer dom gärna, efter några dagar av förtroendebyggande och vodka drickande.
Dom gör det med glädje och stolthet, det ställs ibland även till med fest just med anledning av detta, så enjoy the ride.

Så att förhandla 40% på Internet kan bli svårt.
Att förhandla 40% på plats med en hög rubel är lättare.
Men jag förstår ditt dilemma, prova, kör några skott och se vad dom säger, känn av dom lite du kan inte gå mer än ett nej :)

Otroligt löddrigt skrivet idag med, men man ser ju bara den här lilla rutan så man glömmer vad man skrivit:);)

Allt väl

TT

Jag måste bara säga att jag gillar din stil skarpt. En herre helt i min smak. En sådan resa hade varit otroligt rolig men även jävligt krävande. Jag har gjort några liknande på andra håll i världen och man blir ju rätt matt efter någon vecka.
 

mrowkoob

Omega
Jag skulle kunna åka till Moska och pruta med någon där men att dra till Jekaterinenburg i 14 dagar njet. Finns ju galet utbud i Moska av PP och VC som jag gärna hade slagit till på till 40% rabatt mot världsmarknadspriset. Men som du fint beskriver är det knappast där de goda dealsen hittas. Men jag skall försöka att kontakta några av de stora Chrono24 aktörerna innan nästa visit. Har en del erfarenhet av öst handel och det är oftast billigast om de tror man är landsman tyvärr.
 

Salesmayne

Panerai
Hur är det med de språkkunnighetwn i Ryssland? Jag har träffat en hel del ryssar genom åren och de flesta är inte särskilt bra på ryska och snackar man polska blir dom snudd på rasistiska och överlägsna. Tyska verkar fungera med vissa handlare i 50plus åldern men folk i min ålder är det svårare med.
 

mrowkoob

Omega
Hur är det med de språkkunnighetwn i Ryssland? Jag har träffat en hel del ryssar genom åren och de flesta är inte särskilt bra på ryska och snackar man polska blir dom snudd på rasistiska och överlägsna. Tyska verkar fungera med vissa handlare i 50plus åldern men folk i min ålder är det svårare med.
Det är ryska som gäller. De gillar inte utlänningar per instinkt i alla fall i storstäderna. Fånigt egentligen för ryssar kan vara enormt varma och öppna speciellt ute på landet. De liknar egentligen sina "motparter" amerikanerna på den punkten. Egna landet bäst.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle kunna åka till Moska och pruta med någon där men att dra till Jekaterinenburg i 14 dagar njet. Finns ju galet utbud i Moska av PP och VC som jag gärna hade slagit till på till 40% rabatt mot världsmarknadspriset. Men som du fint beskriver är det knappast där de goda dealsen hittas. Men jag skall försöka att kontakta några av de stora Chrono24 aktörerna innan nästa visit. Har en del erfarenhet av öst handel och det är oftast billigast om de tror man är landsman tyvärr.
Precis dom du säger så finns det ett bra utbud AP, PP, VC, UN, Berget etc (gärna ädelmetaller) i just Moskva och även St Petersburg :)
Dom riktigt vassaste dealarna sker inte här men en bra deal får du garanterat till.
Sen får man alltid väga för och emot, resa, tid, krångel osv mot ett bra pris, upplevelse och kontaktskapande.
Detta är inte en optimalt approach för alla affärer utan man kan se det som ett komplement i sin verktygslåda.
Ja att vara landsman är bättre, att ha utländska pengar men agera som en landsman är ofta optimalt.
Man måste nå över "turist kurvan", för fastnar man där så händer det inte mycket.

Gör det :)
Det finns många fördelar med att komma oannonserad.....MEN ett bra och längre uppsnack innan är inte dåligt, särskilt om du satsar på en touch and go.
Man får tidigt vara tydlig med vem man är och hur detta ska jobbas fram och att man inte glömmer att trots att dom är på hemmaplan, så vill dom sälja och dom vill sälja till dig.
Att hitta någon som kan skaplig engelska är guldvärt, då det annars kan bli mycket otydligheter med språkförbistring och annat.
Sen är prutningen som på dom flesta platser utanför EU, lowballa dom fast seriöst, så kommer du förhoppningsvis att landa i målzonen när röken lagt sig.:)
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är det med de språkkunnighetwn i Ryssland? Jag har träffat en hel del ryssar genom åren och de flesta är inte särskilt bra på ryska och snackar man polska blir dom snudd på rasistiska och överlägsna. Tyska verkar fungera med vissa handlare i 50plus åldern men folk i min ålder är det svårare med.
Som @mrowkoob säger så är den skral....skral som fan för att vara tydlig.
Dom pratar knappt engelska med målbogsering på flygplatsen...fast dom börjar bli bättre. Universitets studerande ungdomar är ofta bästa bettet om du behöver engelska.
Söker man bra språkkunskaper så är det underrättelsetjänsten som står för dom och där vill man inte ha för mycket business, så när det rullar in en man som pratar svenska med förvånansvärt lite brytning är det dags att hålla sina papper i ordning :)
Tyska kan gå, dock inte i något större affärssamanhang, i Kaliningrad är dock tyskan ganska utbredd och kan användas med större framgång.

Så för att få skaplig effekt och framgång vid ett besök så rekommenderar jag att man tar med en vän, hyr en vän eller sätter sig på kammaren och dammar av ryskan:)

Klimatet i Ryssland är ganska hårt för närvarande. Homosexualitet, gender frågor, i deras ögon avvikande religion, utseende osv kan drabba en ganska hårt.
Ryssar är generellt väldigt vänliga och tillmötesgående men språk, utseende och uppsyn kan få dem misstänksamma tidigt.
Rasismen i Ryssland är ganska utbredd, särskilt mot människor med mörkare hudton.
Personer från forna satellit stater(uzbekistan etc) är ofta hårt ansatta i Västra Ryssland, i öst är det en helt annan femma.
Så det är 2018 i Sverige men inte hos Ryssarna än.
Så tyvärr är även det ett betänkande man får ha i bakhuvudet när man väl har boots on the ground.
Men i övrigt så är personsäkerheten i ryska storstäder mycket god. Jag åker hellre tunnelbana 03.00 i Moskva än i Stockholm eller spårvagnen i gbg.
På landsbygden är det däremot lite annorlunda och man får ha en liten plan i beredskap.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag måste bara säga att jag gillar din stil skarpt. En herre helt i min smak. En sådan resa hade varit otroligt rolig men även jävligt krävande. Jag har gjort några liknande på andra håll i världen och man blir ju rätt matt efter någon vecka.
:) roligt, ja vi är alla olika men ibland hittar man den gemensamma nämnaren.
Det handlar nog mycket om hur man lever sitt liv och hur man har det runt omkring sig.
Men roligt och spännande är det och man lär sig mycket varje gång :)
 

Salesmayne

Panerai
Som @mrowkoob säger så är den skral....skral som fan för att vara tydlig.
Dom pratar knappt engelska med målbogsering på flygplatsen...fast dom börjar bli bättre. Universitets studerande ungdomar är ofta bästa bettet om du behöver engelska.
Söker man bra språkkunskaper så är det underrättelsetjänsten som står för dom och där vill man inte ha för mycket business, så när det rullar in en man som pratar svenska med förvånansvärt lite brytning är det dags att hålla sina papper i ordning :)
Tyska kan gå, dock inte i något större affärssamanhang, i Kaliningrad är dock tyskan ganska utbredd och kan användas med större framgång.

Så för att få skaplig effekt och framgång vid ett besök så rekommenderar jag att man tar med en vän, hyr en vän eller sätter sig på kammaren och dammar av ryskan:)

Klimatet i Ryssland är ganska hårt för närvarande. Homosexualitet, gender frågor, i deras ögon avvikande religion, utseende osv kan drabba en ganska hårt.
Ryssar är generellt väldigt vänliga och tillmötesgående men språk, utseende och uppsyn kan få dem misstänksamma tidigt.
Rasismen i Ryssland är ganska utbredd, särskilt mot människor med mörkare hudton.
Personer från forna satellit stater(uzbekistan etc) är ofta hårt ansatta i Västra Ryssland, i öst är det en helt annan femma.
Så det är 2018 i Sverige men inte hos Ryssarna än.
Så tyvärr är även det ett betänkande man får ha i bakhuvudet när man väl har boots on the ground.
Men i övrigt så är personsäkerheten i ryska storstäder mycket god. Jag åker hellre tunnelbana 03.00 i Moskva än i Stockholm eller spårvagnen i gbg.
På landsbygden är det däremot lite annorlunda och man får ha en liten plan i beredskap.

Jag är delvis polack så jag är extremt van vid homofobi, islamofobi, rasism mm...mina landsmän är ungefär lika accepterande som ryssarna. Problemet för mig är att jag inte kan vinna. Jag förstår ju lite ryska och kan anpassa mig en aning med språk så att någon slags kommunikation kan ske, det eviga problemet är polskan. Dom ogillar polacker är min slutsats efter 10års träffar i världen. Säger man att man är svensk är man svag, italienare fjollig såvida man inte är mafioso, tysk verkar vara någorlunda neutralt, ja du/ni förstår, det är ingen kamp jag kommer vinna. Engelskspråkiga guider kan garanterat ordnas i alla större städer däremot. Eller så börjar du agera rysk broker och tar % på varje summa.

Personsäkerheten? En och annan av mina bekanta har varit där och det är tydligen rätt bröligt, maskulint och fightvänligt. En av dom fick på huvudet ordentligt för några år sen. Sådant händer ju överallt å andra sidan.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är delvis polack så jag är extremt van vid homofobi, islamofobi, rasism mm...mina landsmän är ungefär lika accepterande som ryssarna. Problemet för mig är att jag inte kan vinna. Jag förstår ju lite ryska och kan anpassa mig en aning med språk så att någon slags kommunikation kan ske, det eviga problemet är polskan. Dom ogillar polacker är min slutsats efter 10års träffar i världen. Säger man att man är svensk är man svag, italienare fjollig såvida man inte är mafioso, tysk verkar vara någorlunda neutralt, ja du/ni förstår, det är ingen kamp jag kommer vinna. Engelskspråkiga guider kan garanterat ordnas i alla större städer däremot. Eller så börjar du agera rysk broker och tar % på varje summa.

Personsäkerheten? En och annan av mina bekanta har varit där och det är tydligen rätt bröligt, maskulint och fightvänligt. En av dom fick på huvudet ordentligt för några år sen. Sådant händer ju överallt å andra sidan.
Det är jäkligt sorglig att det ska behöva vara så i dessa dagar...faktiskt. Jag kommer aldrig förstå den sidan av det fullt ut...men den verkar ha stärkt dig mer som person än tvärt om.
Men jag gillar Polacker :) och på en sidonot har jag jobbat mycket med polska soldater, riktigt duktiga och ödmjuka killar om än jäkligt skojfriska ;)

Det där med svenskar stämmer sjukt bra, särskilt när vi pratar ryssar, dom tycker vi är så klena och driver mycket med våra mjukhet :):D

Det är lite som överallt annars, men jag tycker dom skärpt upp sig mycket i dom större städerna, mycket polis närvaro och rätt städat, men visst går det att hamna i box absolut.

:)
 

Salesmayne

Panerai
Det är jäkligt sorglig att det ska behöva vara så i dessa dagar...faktiskt. Jag kommer aldrig förstå den sidan av det fullt ut...men den verkar ha stärkt dig mer som person än tvärt om.
Men jag gillar Polacker :) och på en sidonot har jag jobbat mycket med polska soldater, riktigt duktiga och ödmjuka killar om än jäkligt skojfriska ;)

Det där med svenskar stämmer sjukt bra, särskilt när vi pratar ryssar, dom tycker vi är så klena och driver mycket med våra mjukhet :):D

Det är lite som överallt annars, men jag tycker dom skärpt upp sig mycket i dom större städerna, mycket polis närvaro och rätt städat, men visst går det att hamna i box absolut.

:)

Jag har i viss mån förståelse för dom då de kommer från relativt enhetligt vita samhällen som genomsyrats an kristendom/ortodoxa kyrkan osv, men med det sagt så lever vi i en tid av globalism vilken jag anser kunde få folk att bli något mer accepterande. Jag vågar påstå att processens hjul rullar saaaaakta vilket är sorgligt. För mig personligen blir det lite irriterande eftersom jag är en person som inte kan hålla tyst så sätter gamlingar eller outbildade ynglingar igång med sina långa utläggningar baserade på fake news, religiös övertygelse, den vita rasens dominans och högerdriven propaganda så måste jag säga ifrån sedan är dom arga ögonen och min svenska illojalitet ett faktum.

Jag har f ö träffat riktigt trevliga ryssar både som handlare men även på random bussar i Kambodja osv...verkligen super sociala och oerhört intresserade av att kommunicera trots att det blir aningen bristfälligt då vi har 15% gemensamt språk och en 7årings engelska, men allt går om man vill. Vodkans språk fungerar också, det gillar herrarna iaf och jag likaså.

ps. svenskar är rätt klena/mesiga om man ska vara ärlig, man kan ta sig extrema friheter här jämfört med exempelvis Polen och Ryssland he he
 
Topp