Det blir en liten uppdatering då läget har ändrats och klockor har köpts.
Först en disclaimer:
Jag skriver den här uppdateringen i rent informativt syfte. Inte som en uppmaning eller som ett ställningstagande utan mer om en historia om klockköp i svåra länder.
Jag reser, och har så gjort under många år, till länder som Ryssland, Ukraina, Iran, Syrien, Irak etc I samband med mitt arbete och gör inte dessa resor i syfte att köpa klockor.
Om du av någon anledning reser eller planerar att resa till Ryssland så följ alltid rådande rekommendationer från relevanta myndigheter.
Slutligen så är min skatterättsligahemvist inte i Sverige, så vi inte behöver oroa oss för det.
Klocka i Ryssland 2023 är det ens möjligt?
För att svara på detta så börjar vi i slutet på resan.
"Planet, en SU-100 från Aeroflot, rycker till när när pushbacken inleds på Sheremetyevo.
Besättningen rör sig snabbt i gången, vi är redan sena och måste komma iväg. Slot tiderna är tighta för att få plats i den smala korridoren som dom kan flyga ut genom finska viken för att ta sig mot Kaliningrad.
Planet är helt fullt, högsäsongen närmar sig med stormsteg.
Vi kämpar med att lämna marken och motorerna vrålar, jag hoppas stilla att dom kunnat byta dom viktigaste delarna iaf. Personalen gör plikttroget sina utrop på ryska och sliten engelska trots att jag förmodligen är en av dom få som förstår det senare.
Jag vill inte att dom ska veta att jag är utlänning, så jag beställer inget för mitt uttal hade röjt mig direkt. Jag vet inte vad jag är orolig för, men Kaliningrad är inte Moskva, Kaliningrad är i princip en enda stor militärbas.
Det knastrar I högtalarna 45 min innan landning, "var inte oroliga det är helt normalt, bara luft polisen". Han syftar på dom två Typhoon planen som ligger och skuggar oss, dom har förmodligen gått upp från Estland. Dom håller lite ökat avstånd då vi är civila.
4-5 min senare bryter små applåder ut och kvinnan brevid mig ler och pekar ut i fönstret "våra pojkar". Kaliningrad jakten har gått upp med två SU-27 för att markera. Typhoonerna faller bak ytterligare."
Moskva 2023
Så vad har ändrats? Allt och inget....Det är business as usual i storstäder som Moskva. Har man varit mycket i Ryssland så känner man att det är lite spänt i luften.
Säkerhets trycket är högt, högre än vanligt.
Man rör sig mer försiktigt för alla letar efter någon nuförtiden och man vill inte hamna i vägen. Det är den stora risken att hamna ivägen.
Att ta sig dit och hem: ( observera att UD avråder från alla resor till Ryssland och anmodar alla svenskar att lämna omedelbart)
-Visering sker som vanligt för alla visum klasser, även från Sverige och handläggnings tiderna är normala.
-Dom normala rutterna in till Moskva för europeer är via Belgrad, Istanbul, Dubai och Abu Dhabi.
Även landsgränserna är öppna på många ställen så man kan tillexempel åka buss till och från Kaliningrad från Polen tex. Och flyga därifrån till Moskva om man behöver.
Priserna är ok om man bokar långt iförväg, men platserna fyller upp SNABBT och priserna kan stiga utan tak nära avgång.
Så man måste ha klart för sig hur man tar sig in och ut, innan du beger dig in. Situationen kan förändras väldigt snabbt och alla bokningar får ses som temporära tills det du åker med verkligen rullar. Och hur du betalar för det! Men vi kommer till det
Busstationen i Kaliningrad
Papper och dokument har alltid varit viktigt, men det har blivit ännu viktigare.
Dom kommer att bryta och bända i ditt pass, nogrannt granska ditt visum och kanske förhöra dig i 15min eller 5 timmar. Det måste du vara beredd på, håll dig lugn och ha klart för dig vad du ska svara. Det är sannolikt att dom frågar dig om "den militära special operationen", dom vet vad du tycker redan, men slinter du på tungan blir det dyrt, inte i pengar men i tid. Vet du inte vad svaren är (oavsett vad du tycker) eller om du tycker det är en bra ide att just denna dag protestera under ett FSB förhör...då är det bäst att stanna hemma.
Dom kan komma att ta in din telefon och läsa allt, titta på vad du läst och gillat på instagram och du bör vara beredd att förklara i detalj dina livsval.
För att undvika problem med detta tar du givetvis med en ren telefon som endast innehåller det nödvändigaste.
Som vanligt så MÅSTE du hålla reda på ditt Migration Card som du får vid inresa samt registreringen som du får av ditt hotel efter några dagar, och bära dom med dig. Detta är extra noga nu, det finns nästan inga marginaler och det krävs lite för att hamna i stora problem.
Bo/Pengar:
Bo är ett litet problem, det finns ett flertal ryska bokningssidor, eller så mailar du hotellet direkt. Du kan alltid betala cash vid ankomst.
Yandex Go( Uber) går också utmärkt att beställa med cash payment.
Pengar är det stora problemet för du kommer ha problem att komma åt dina egna.
Ni vet ju redan hur det ligger till, Inget Visa/MC, inga bank överföringar.
Ta med CASH, USD eller EUR. Ni kan växla på alla banker till ok kurser. Kommer ni via Istanbul så kan ni med fördel växla lite RUB där, så ni klarar er vid ankomst och slipper växla på flygplatsen.
Ska ni vara där en stund så rekommenderar jag att ni skaffar ett ryskt MIR kort, Tinkoff utfärdar på ett dygn och levererar till där du bor.
Så kan du sätta in pengar i automat och sen använda kortet, smidigt om du ska köpa resor inrikes eller så.
Man får max föra in 10000 USD eller motsv i reda pengar och resecheckar.
Så om man ska slå till på en Rolex under resan, hur går det till?
Krypto är svaret och mycket vanligt i Ryssland.
I dom flesta stora städer finns flera växlings kontor som växlar en uppsjö av krypto mot RUB i cash eller på dit Tinkoff. Det är oförskämt smidigt och helt enligt reglerna.
En hardwallet är att rekommendera, men bekanta dig med hur du skickar och köper.
USDT är vanligt, då det är ett stable coin som är pinnat mot USD. Och smidigt då många priser förhandlas i dollar på större köp och sen omvandlar man mot rådande riksbanks kurs för RUB.
Hos krypto växlare
Ni behöver dock inte prova nya Mc Donalds
Klockor:
Äntligen har vi kommit till det viktigaste. Även här har mycket ändrats.
Tidigare var inte sportstål och annat som vi gillar i väst särskilt attraktivt. Då var det guld, bling och minute repeaters...det är det väl än men rolex har blivit hårdvaluta för att hålla pengar i som också håller värdet i väst.
Sen när alla ADs utom ett fåtal har försvunnit då ökar pressen såklart.
Detta bidrar givetvis till den redan ansträngda andrahands marknaden.
Prutmån finns rejält om man indikerar att man kan hämta. Det går ju inte att skicka.
Nästan alla respektabla pantbanker ger dig ett papper på att ursprungs tull/moms är betald så man inte får problem vid utresan.
GUM
Rolex kämpar att hålla några stackars dam ur i hyllorna.
Omega har checkat ut!
Lika så Breguet
Men på pantbankerna rullar det som vanligt
Och det blev ett köp till bra pris
Så med detta avslutar vi 2023s uppdatering med en wristshot på reseklockan, från andra sidan (man måste ha nått man inte gråter för så mycket om den blir stulen, så Tag it is )
PS: Ser igen att det är skralt med klock info, jag hade lite tid och nästan alla klockor man vill titta på måste förberedas, annars finns det massor med Richard Mille och PPs att kika på.
Också alltid gott klocksnack, dom har en del rätt otroliga historier under bältet