• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kroppkakor

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Funderat på att testa men gillar i princip ingenting som är kokt förutom soppa :(. Vore det en dum idé att koka dem tills de poppar upp för att sedan placera dem i ugnen tills de får en ljust gyllenbrun färg. Något säger mig att det vore gott... :)
Kroppkakor kan med fördel stekas. Bara att klyva kokta och kalla mitt itu och stek. Smaskens !
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ja, då vet du ju vilket liv jag lever :D Åh, dessa kroppkakor...vi var på kroppkake-middag hos ett par vänner där mannen i huset är från Kristianopel. Jag åt väl kanske 4 stycken, men min fru fick i sig 9 stycken, varav hon åt den sista klockan 3 på natten, medan vi väntade på taxi. Hon stod i tamburen med en kroppkaka spetsad på en gaffel och goffade i sig, WTF?! Hon är annars inte alls en storätare, snarare tvärtom, men när det gäller kroppkakor går hon "all in" ;)

Kalla är skitgoda också! förstår dina fruga, och god smak för bra mat har hon också.. :)
 

carlanton

Audemars
Kroppkakor är förjävligt. Palt, å andra sidan, är världens bästa mat samt betydligt enklare att tillaga. Använd rå potatis, blanda råg- och vetemjöl, skippa ägget och kryddpepparn och koka i en timme. Serveras med lingonsylt och stekt fläsk. Till det dricker man mjölk, annars kan man lika gärna skita i allt och koka en korv istället. Dagen efter steker man upp den och tar med sig till lunchen på pappersbruket. Är man riktigt jävla bonnig kan man tydligen stuva den, men det är inget jag kan rekommendera.

Är man superoldschool (och bonnig) kan man göra blodpalt med grisblod i smeten och lever istället för fläsk. Ska tydligen vara en delikatess, men vi som är uppvuxna i stan slipper detta.
 

demondave

Rolex
Kroppkakor är förjävligt. Palt, å andra sidan, är världens bästa mat samt betydligt enklare att tillaga. Använd rå potatis, blanda råg- och vetemjöl, skippa ägget och kryddpepparn och koka i en timme. Serveras med lingonsylt och stekt fläsk. Till det dricker man mjölk, annars kan man lika gärna skita i allt och koka en korv istället. Dagen efter steker man upp den och tar med sig till lunchen på pappersbruket. Är man riktigt jävla bonnig kan man tydligen stuva den, men det är inget jag kan rekommendera.

Är man superoldschool (och bonnig) kan man göra blodpalt med grisblod i smeten och lever istället för fläsk. Ska tydligen vara en delikatess, men vi som är uppvuxna i stan slipper detta.

Är med på din sida! Inga jäkla ägg och tjafs. Råa jôlappel (eller pärer, för den som föredrar den dialektala schvungen) ska det vara. Föredrar sidfläsket ordentligt stekt och intjoffat i mitten av palten innan kokning. Rårörda lingon till det, försiktig på sockret där, och smör. Kylskåpskallt, extrasaltat, riktigt smör. Inget annat än tjockmjölk får drickas till denna kulinariska läckerhet.

Jäklar så hongri jag blev nu :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
null_zpse47c50e3.png
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kroppkakor är förjävligt. Palt, å andra sidan, är världens bästa mat samt betydligt enklare att tillaga. Använd rå potatis, blanda råg- och vetemjöl, skippa ägget och kryddpepparn och koka i en timme. Serveras med lingonsylt och stekt fläsk. Till det dricker man mjölk, annars kan man lika gärna skita i allt och koka en korv istället. Dagen efter steker man upp den och tar med sig till lunchen på pappersbruket. Är man riktigt jävla bonnig kan man tydligen stuva den, men det är inget jag kan rekommendera.

Är man superoldschool (och bonnig) kan man göra blodpalt med grisblod i smeten och lever istället för fläsk. Ska tydligen vara en delikatess, men vi som är uppvuxna i stan slipper detta.
Vettigt inlägg. Tro inte att hela Sverige äter kroppkakor. Är man norrlänning och med fru från Lule äter man, som som TS skriver, palt. Fyra paltar och man är mätt en vecka. Om man någonsin vaknar ur paltkoman. En gång om året lär det bara helt tyst i Piteå. Alla i pite-paltkoma. Femton ggr värre än baksmälla.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Aldrig testat innan men nu får man väl testa snart när KS bjuder upp till kokbok!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ser smaskigt ut jämfört med prefab kakorna på Ica! Snygg klocka btw :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

carlanton

Audemars
Vettigt inlägg. Tro inte att hela Sverige äter kroppkakor. Är man norrlänning och med fru från Lule äter man, som som TS skriver, palt. Fyra paltar och man är mätt en vecka. Om man någonsin vaknar ur paltkoman. En gång om året lär det bara helt tyst i Piteå. Alla i pite-paltkoma. Femton ggr värre än baksmälla.

Men paltn' är lömsk. Man håller sig absolut inte mätt på det en hel dag, men den korta stunden man är mätt är man också förjävla mätt. För övrigt är "paltkoma" ett jävla hittepåord som någon stockholmare har hittat på. Paltschwimen heter det.

Piteå är tyst året runt, med undantag från det lågmälda suset från de båda pappersbruken.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Wow! Själv är jag exilölänning och älskar kroppkakor! Nu blev jag förbannat sugen, blir att laga i veckan. Tack!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men paltn' är lömsk. Man håller sig absolut inte mätt på det en hel dag, men den korta stunden man är mätt är man också förjävla mätt. För övrigt är "paltkoma" ett jävla hittepåord som någon stockholmare har hittat på. Paltschwimen heter det.

Piteå är tyst året runt, med undantag från det lågmälda suset från de båda pappersbruken.
Paltschwimme, väl? Knappast tyst där på sommaren, med en massa stockholmare som letar efter den ultimata paltkoman :woot:
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Såg sjukt gott ut! Dock så föredrar jag stekta kroppkakor (även om kokta inte går av för hackor heller) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

carlanton

Audemars
Paltschwimme, väl? Knappast tyst där på sommaren, med en massa stockholmare som letar efter den ultimata paltkoman :woot:

Har alltid sagt schwiimen med långt i, men det är mycket möjligt att det finns regional variation. Kan väl tilläggas att jag kommer från en köpmannasläkt, så ingen i min släkt har någonsin pratat dialekt.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig ätit kroppkakor, visste inte hur dom såg ut heller.. Men det ser riktigt gott ut!
 

UNO

Panerai
G r y m t inlägg
Lars Gullin
Gotland
Rolex
och
kroppkakor ! !

Är du tom i Sanda ? Gullin är verkligen Gotländsk sommarnatt, han inledde sin karriär med att spela på tåget till Hemse.

Kroppkakorna är godast uppskurna och smörstekta dagen efter.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ser gott ut JoberMan jag kommer definitivt att testa på dessa. Själv gör vi bara "riktiga" gråa kroppkakor i min släkt ;) Men det är en favoriträtt så kul att du uppmärksammar det!

Det är nog förklaringen till att man avgudar denna maträtt, är själv från Karlskrona.. :)
Ja en Karlskronit som inte äter kroppkakor är sällan hört om. Min gammelfarmor gjorde nästan alltid kroppkakor när vi kom ut till ön och klippte hennes gräs så jag har också tryckt i mig ett par genom åren.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
G r y m t inlägg
Lars Gullin
Gotland
Rolex
och
kroppkakor ! !

Är du tom i Sanda ? Gullin är verkligen Gotländsk sommarnatt, han inledde sin karriär med att spela på tåget till Hemse.

Kroppkakorna är godast uppskurna och smörstekta dagen efter.
Ja, faktiskt. Har hus i Kovik i Sanda. Vi var på jazzkonsert i Stationshuset för någon vecka sedan. Ett band som lirade mest egenkomponerat, men även lite Lasse Gullin.

Dags att kontakta ett förlag snart :)
 
Topp