• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kryp till korset, vilken var din första klocka?

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Min första hittar jag inte men den finns i någon låda, ...någonstans. Men det här är min andra klocka, en Jan Wic med kromad boett. Bör bara ifrån sent sextiotal, jag fick den iaf1971.
PSX_20180417_215244.jpg
 

Ghane

Omega
2-Faktor
Min första var en G-Shock väldigt lik en GW-6900-1. Hade tjatat och tjatat om denna och till slut fick jag den i Julklapp när jag var 14 år. Sålde den på loppis för en sisådär 14 år sen för typ en 50 lapp och det ångrar man lite nu.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
En fejkad Panerai som jag gjorde mig av med rätt snabbt. Den var automatisk faktiskt och vädligt fin modell, men uppenbart fejk med dålig finish. Fick från brorsan som köpte massa fejk i Thailand :/ Ogillar sånt nu. Första jag köpte själv var nog en Champion från Ur och Penn som var askass, höll typ 2mån. Det som fick upp mitt klockintresse på "senare" år var faktiskt en Regal från ur och penn jag fick i present. Kanske inte det mest creddiga på KS men så är det, och sen dess har jag varit såld på "finare" (mer respekterade märken typ) ur.

Den Regal är den enda jag har kvar av de som var mina "första" och även om den inte direkt är en Speedy eller särskildt creddig här och inte får mycket armbandstid så har den ett ganska stort sentimentalt värde.

Sen efter det har det gått uppåt rätt snabbt. Började såklart med en F91-W (vad annars?) och nu är klockor ett av mina stora intressen.
 
Senast ändrad:

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Hade en gul GUL, den där med tidtagningsfunktion där alla som hade en tävlade i att få snabbast "start/stopp". Mitt personliga rekord var under tiondelen iaf :)
 

Mauritz

Rolex
Om jag tänker tillbaka "way back" så var detta min första klocka (I allafall en Casio med räknare).
Bild tok stulen från nätet.
ca-53w-1z_00_8.jpg

Min första "dyra" klocka var denna som finns kvar.
Kontiki.jpg
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Den första jag minns var en riktigt plastig digitalklocka, tror det var en Casio eller något liknande, det var en rätt billig variant i alla fall. Var runt 8-9 år. Tog av mig den när jag skulle spela fotboll i skolan på rasten och la den på gruset vid sidan av målet och glömde bort den. När jag sen kom tillbaka, minns inte riktigt om det var på eftermiddagen eller dagen efter, så hade den gått sönder och jag hittade delar av den utspritt där jag hade lagt ifrån mig den.

Köpte sedan när jag var runt 14 en Casio med miniräknare (Databank 150 om jag minns rätt).
279.jpg

Sedan fortsatte det med farsans Seiko några år senare => Invicta pro diver 8932 (skäms) => Longines HydroConquest => Longines Legend Diver.
 

Makkanxd

Rolex
Om man bortser från en rolex daydate (som både saknade datum och dag på tavlan) som jag köpte i Turkiet för 5-6 år sedan så var det en aquaracer :). Dock var det dendär ”rolexen” som startade intresset. Bar aldrig klocka innan.
111CB815-6259-4E6A-A938-8595680DD2A2.jpeg
 

JB_XII

Rolex
Fick rotat lite i lådorna här hemma.
Men trots alla flyttar och annat så har jag kvar min ”pojk”-klocka. Kommer inte ens ihåg när jag fick den. Kanske inte var första klockan... hade väl nån leksaksklocka innan, men denna var väl den första ”riktiga” klockan.

Den är fortfarande helt i nyskick med plasten kvar på baksidan :D Vad jag minns så gillade jag den inte, så den blev tyvärr inte särskilt använd. Köpte en annan lite senare.

AA72CDF5-3B14-4DD4-B2C5-E2ED65642E57.jpeg


00A313AA-5699-4125-89CA-2FB2FF4762CC.jpeg



Lumen funkar dock fortfarande :blackalien: :)

99C37283-730A-47B3-B785-7AB3D4F86495.jpeg
 

Uret

Cartier
10 år sedan. Totalt kär och kändes som en halv förmögenhet när jag pyntade ut 2500:-

Jag kan skratta än idag när polarna anklagade den för att vara fake för att summan kändes totalt orimligt. Görs det ens fejk på dessa?

För övrigt har jag den kvar och kommer så förbli. Det är ett minne varför jag från början älskar klockor
 

Bilagor

  • 00B63761-0604-4D19-8152-E7872E93C9EF.jpeg
    00B63761-0604-4D19-8152-E7872E93C9EF.jpeg
    95.5 KB · Visningar: 2

Husse

Patek
Min första klocka var en manuell Timex med blå tavla och svart skinnband.
Fick den av mamma när jag fyllde 7år 1977!
Den har letats men inte återfunnits!
 

Mvnordlander

Cartier
Jag hade en Casio som var ganska lik terroristklockan, men den hade lite orangea detaljer. Den gick sönder när jag fastnade i en dörr på lågstadiet. Fick ta hem den i en plastpåse minns jag. Skulle vara roligt att hitta klockan, men kan inte hitta rätt modell tråkigt nog.. Min första automatare köpte jag på gymnasiet, det va en SKX007 som min bror tog sönder genom att tappa den rätt i asfalten. Den gick aldrig rätt efter det.
 
Topp